KNHS geeft duidelijkheid over toestaan calmingmask bij mennen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Nieuwsredactie

KNHS geeft duidelijkheid over toestaan calmingmask bij mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-24 18:31

Hoefnet
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Bij de FEI is in de discipline mennen het zogenaamde calmingmask toegestaan. Hierdoor zien we ook tijdens KNHS-wedstrijden dat er deelnemers zijn die dit bij hun paarden gebruiken.
In het KNHS-Wedstrijdreglement Mennen is hier vooralsnog niets over opgenomen. Dit maakt dat er op verschillende wedstrijden ruis ontstaan is of het gebruik hiervan toegestaan is. De KNHS zal zich hier nog verder over beraden en overleg voeren met onder andere het Menforum, hoe hier in de toekomst mee omgegaan wordt.

Voor nu is het toegestaan, dus ook tijdens de aankomende kampioenschappen zoals de Hippiade en het KNHS kampioenschap in Wenum Wiesel. Als dit voor volgend seizoen wijzigt, zal de KNHS hier op de gebruikelijke wijze over communiceren met de reglementswijzigingen voor 2025.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 18:40

Calming mask moest ik googelen :\
Mijn hemel :roll: wat doen we paarden toch aan, in onze de jacht op rosetjes? :x

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 18:48

Wranglerbutt schreef:
Calming mask moest ik googelen :
Mijn hemel :roll: wat doen we paarden toch aan, in onze de jacht op rosetjes? :x

Veel mensen rijden met een vliegen/neusmasker omdat dit een paard rust geeft.
Het calmingmasker kan ook helpen tegen headshaken.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

senna21

Re: KNHS geeft duidelijkheid over toestaan calmingmask bij mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 18:55

Wonderlijk. Een goede beschrijving van de werking heb ik nog niet gevonden.
Zou zoiets ook kunnen helpen voor ruiters? Misschien helpt het tegen de zenuwen. :+

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 19:00

Wranglerbutt schreef:
Calming mask moest ik googelen :

Beetje overdreven, vind je niet? Paard ondervind er geen enkele hinder van om dit om te hebben, en ik ken er toch best een aantal die oprecht wat minder zenuwachtig zijn als ze zo'n masker dragen. Dat kan op wedstrijdterrein zijn, maar ook op transport o.i.d.

I am because you were

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 19:04

Alles wat het leven voor het paard prettiger kan maken kan toch alleen maar positief zijn?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 19:15

Je kunt er ook voor kiezen om een dier niet in een situatie te brengen waar hij veel stress ondervindt, of om het dier te trainen tot het beter om kan gaan met stress.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 20:49

En hoe wil je daarmee beginnen? Want ieder begin geeft stress. Vervoer geeft stress.. niet meer naar de DA brengen dan? Er staat niet dat ze VEEL stress hebben hè?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 22:18

Naar de DA gaan geeft stress, uiteraard. Maar is wel bedoeld om het welzijn van het dier te vergroten. Menwedstrijden zijn bedoeld voor het plezier van de mens. Prima in mijn ogen, zolang het dier er geen hinder aan ondervind. Als het dier zodanig stress heeft dat daar iets aan gedaan moet worden (zo'n masker, maar ook bijvoorbeeld verdoven voor het trailerreizen naar de wedstrijd toe) is het dan niet beter om voor het welzijn van het paard te kiezen? En dus te besluiten dieren die veel stress ervaren bij wedstrijden, daar niet aan deel te laten nemen?

Argumenten als 'maar de DA geeft ook stress' word ik eigenlijk wel verdrietig van. Is een wedstrijd dan net zo belangrijk als een dierenartsbezoek? Rechtvaardigt een wedstrijd evenveel stress als een dierenartsbezoek?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 22:28

Jeetje, ik vind dit ook te ver gaan. Als iets zoveel stress geeft dat je zo’n masker nodig hebt valt het voor mij toch onder een quick fix en symptoombestrijding. Het zou niet mijn manier zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 22:34

Maar wie zegt dat het zoveel stress geeft? Dat vullen jullie zelf in.. ik zie het als iets wat het welzijn verhoogd.

Men gaat echt geen paarden meenemen die helemaal stijf staan van de stress. Maar iedere activiteit kan weleens wat stress opleveren. Is dat dan gelijk slecht? Ieder mens of dier heeft weleens stress in het leven.

En ja dat is voor het plezier van de mens. Maar volgens mij doen we allemaal dingen met onze paarden die voor het plezier van de mens zijn.

[HAR] Ervaringen met het Fenwick therapeutisch masker
Hier is meer informatie en ervaringen te vinden.

-Kurt Albrecht-

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 23:19

Het is geen verdovend wonder middel hè :') Het gaat veel stress ook zeker niet oplossen, ik had het niet voor niks over zenuwachtig.

Dat zijn wij mensen ook wel eens bij wat nieuws. Went toch ook? Een paard went ook wel aan de entourage op wedstrijden, en als ze tot die tijd wat steun halen uit een masker, wat is daar dan zo verkeerd aan?

Maar het is duidelijk dat er gegoogled moet worden wat het is, want als je het kent kan ik me niet voorstellen dat dit zo’n enorm struikelblok is en bijna als mishandeling gezien word.

I am because you were

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 00:00

Oh, als mishandeling zie ik het zeker niet hoor! Ik denk dat zo'n masker weinig kwaad doet. In tegenstelling tot verschillende bitten en hulpteugels die gebruikt kunnen worden om een gestrest paard in bedwang te houden. Wat dat betreft is er niks mis met zo'n masker. Maar moet je een paard waarbij je denkt zo'n masker nodig te hebben, de stress van een wedstrijd (of rijden/mennen an sich) wel aan willen doen? En dus, moeten dit soort hulpmiddelen toegestaan worden op wedstrijd?

Als het je paard helpt lijkt het me een mooi middel om tijdens bezoek van de dierenarts, hoefsmid etc in te zetten. Maar tijdens het rijden, mennen of wedstrijden gaat het mij te ver. Ik ga mijn angstige hond ook niet met een thundershirt aan mee naar de kermis nemen. Niet omdat een thundershirt mishandeling is, maar omdat de kermis geen geschikte plek voor hem is.

En inderdaad, ieder levend wezen ervaart wel eens stress en dat is niet per definitie erg. Daarnaast doen we voornamelijk dingen met dieren voor ons eigen plezier. Ook niet erg, tenzij het 'teveel' stress oplevert. Waar die grens dan ligt wanneer het teveel is, is natuurlijk een grijs gebied waar niet altijd een duidelijk antwoord op is. Wanneer we dieren willen gebruiken, zéker in competitieverband, zullen we zeer kritisch die grens in de gaten moeten houden om de paardensport ethisch verantwoord te laten verlopen.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 00:48

Ik ken een paard wat doodsbang op de trailer is (maar wel iedere paar weken naar de kliniek moet) en met zo’n masker relaxed in de trailer staat. Ik snap echt de werking niet, vond het altijd een beetje geldklopperij en goede marketing. Maar bij dit paard werkt het dus wel. Bijzonder ding….. in de springsport wel al gezien met rijden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 01:26

Pindakaa7 schreef:
Maar moet je een paard waarbij je denkt zo'n masker nodig te hebben, de stress van een wedstrijd (of rijden/mennen an sich) wel aan willen doen? En dus, moeten dit soort hulpmiddelen toegestaan worden op wedstrijd?

Er wordt al jaren gebruik gemaakt van geluiddempende oornetjes bij paarden, waarom dat dan wel zonder problemen accepteren en een dun masker om het hoofd niet?
Ik weet van een paard die eindelijk weer buiten kan staan op de wei en waar ze weer mee kunnen rijden door dit masker (headshaker).

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 03:18

Stalgenoot kan eindelijk met paard lekker op buitenrit omdat ze dankzij het masker het paard even kan laten stilstaan. Zonder masker lukt dat niet. Paard gaat of overeind of in de achteruit. Dan wordt oversteken en sowieso in het verkeer begeven een uitdaging.

Dat lapje stof om zijn hoofd heeft zijn leven zoveel leuker en gevarieerder gemaakt.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 06:47

Wow, ik dacht door de reacties hier even dat ik het verkeerde calming mask in mijn hoofd had. Een Google opdracht leert mij dat dat niet het geval is. Wat is er precies zo sielugh aan zo'n masker? Want ik zie het niet. Enlighten me please. :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 06:51

Ik heb hem ook even gegoogeled en ik vind er niks zieligs aan. Ik vraag me meer af wat het grote verschil is tussen zo'n masker en bijvoorbeeld het weatherbeeta vliegenmasker, afgezien van de prijs.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), Sylfonia (v. Leffe) - Wainonia (v. Oliver) - Elonia ~04-04-2021 / 16-03-2025 ~ (v. Eckstein's Eminenz)
[FA] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 08:38

Pindakaa7 schreef:
Oh, als mishandeling zie ik het zeker niet hoor! Ik denk dat zo'n masker weinig kwaad doet. In tegenstelling tot verschillende bitten en hulpteugels die gebruikt kunnen worden om een gestrest paard in bedwang te houden. Wat dat betreft is er niks mis met zo'n masker. Maar moet je een paard waarbij je denkt zo'n masker nodig te hebben, de stress van een wedstrijd (of rijden/mennen an sich) wel aan willen doen? En dus, moeten dit soort hulpmiddelen toegestaan worden op wedstrijd?

Als het je paard helpt lijkt het me een mooi middel om tijdens bezoek van de dierenarts, hoefsmid etc in te zetten. Maar tijdens het rijden, mennen of wedstrijden gaat het mij te ver. Ik ga mijn angstige hond ook niet met een thundershirt aan mee naar de kermis nemen. Niet omdat een thundershirt mishandeling is, maar omdat de kermis geen geschikte plek voor hem is.

En inderdaad, ieder levend wezen ervaart wel eens stress en dat is niet per definitie erg. Daarnaast doen we voornamelijk dingen met dieren voor ons eigen plezier. Ook niet erg, tenzij het 'teveel' stress oplevert. Waar die grens dan ligt wanneer het teveel is, is natuurlijk een grijs gebied waar niet altijd een duidelijk antwoord op is. Wanneer we dieren willen gebruiken, zéker in competitieverband, zullen we zeer kritisch die grens in de gaten moeten houden om de paardensport ethisch verantwoord te laten verlopen.

Het is altijd goed en belangrijk om die grens in de gaten te houden.
Ik zie dit masker vooral als iets wat welzijn verhoogd, niet als iets wat perse gebruikt moet worden omdat het anders niet gaat door de stress oid.

-Kurt Albrecht-

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 09:35

@pinadakaaz: Het zijn op zich terechte vragen.
Maar naar aanleiding van dit masker wel een beetje overtrokken. Dát het uberhaupt werkt vind ik al wonderlijk. Ik zie het eigenlijk meer als een 'geluks onderbroek' dan als een heftig hulpmiddel. Dit zijn nou precies van die kleine dingen die je kunt overwegen toe te staan als ze een kleine positieve bijdrage leveren. Omdat ze echt geen kwaad doen.

Anders kun je ook zeggen dat je niet op wedstrijd moet gaan als je de Tristan Tucker circkeljes nog moet grondwerken op concours. Terwijl me dat nou juist de dingen lijken die een goede paardeneigenaar doet voor zijn bange paard.

En er dan maar niet meer mee weg gaan? Ik denk dat het óók onze verantwoordlijkheid is dat onze paarden zich leren handhaven in onze mensen wereld.
De markt voor paarden die alleen onder heel specifieke omstandigheden hun werk kunnen doen is maar zeer beperkt.
En hoewel ik mijn paarden nooit verkoop vind ik het toch wel een fijn idee dat het dieren zijn die je zo ongeveer overal voor kunt inzetten. Dan is de poule aan toekomstige kopers/verzorgers dusdanig groot dat je nog mooi kritisch kunt zijn op een goed tehuis en verzorging.

Volg de avonturen van 24/7 buiten sportpaarden -> https://www.instagram.com/rakketje_en_co/

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 09:41

Ik vind het een goede ontwikkeling! Laat mensen maar bezig zijn met het welzijn van hun paard. Dit zorgt niet voor voor-/of nadelen voor anderen die het niet gebruiken. Niets mis mee.

Poking Stick: about 30cm long [&], that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.

Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 09:46

Zonder masker zou ik de hele zomer periode niet kunnen mennen met mijn 17 jarige terwijl hij juist baat heeft bij beweging. Hij wordt een extreme headshaker zodra hij ook maar 1 vliegje voelt. Ik rij geen wedstrijden, weet niet of een vliegenmasker zou zijn toegestaan. Weet dat het tijdens mendurance geen probleem is. Ik zou eerder willen zien dat mensen met vriendelijkere bitten en zonder oogkleppen gaan mennen, want daarin is de sport nog vrij traditioneel met stangbitten enz. Ik snap dat het voor betere focus is, maar mijn tandem focust ook prima in galop door marathon hindernissen op gewone rij hoofdstellen en bustrensjes dus dan moeten die groten dat toch ook kunnen. Sterker nog die zijn nog beter getraind dus dan heb je zulke strenge bitten niet nodig lijkt me.

Is dit dan mishandeling omdat ze vliegenmaskers op hebben? Ik vind het eerder prettig voor ze dat vliegen niet in hun ogen kunnen gaan zitten pielen tijdens het werk.
Afbeelding
Ditzelfde merk verkoopt ze ook zonder vliegenogen. Dus als calming masks.

Alex en Jorie <3

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 11:51

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 12:24

Oké. En wat is er nu zielig aan een calming mask dan?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 12:31

Het enige wat ik zie aan zo'n masker is dat de oorzaak gewoon genegeerd wordt. Het probleem wordt onderdrukt, niet opgelost voor het paard. Dat het paard zich minder gespannen gedraagt, wil nog lang niet zeggen dat hij minder gespannen is. Persoonlijk zou dit voor mij ook weer iets zijn wat verboden zou mogen worden. En iedereen die komt met een vliegenmasker... Een vliegenmasker pakt het probleem aan (namelijk de vliegen van het hoofd weghouden) en een calming masker niet. Daar zit hem het verschil in.

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Hulp nodig bij problemen met je paard?