Pindakaa7 schreef:Oh, als mishandeling zie ik het zeker niet hoor! Ik denk dat zo'n masker weinig kwaad doet. In tegenstelling tot verschillende bitten en hulpteugels die gebruikt kunnen worden om een gestrest paard in bedwang te houden. Wat dat betreft is er niks mis met zo'n masker. Maar moet je een paard waarbij je denkt zo'n masker nodig te hebben, de stress van een wedstrijd (of rijden/mennen an sich) wel aan willen doen? En dus, moeten dit soort hulpmiddelen toegestaan worden op wedstrijd?
Als het je paard helpt lijkt het me een mooi middel om tijdens bezoek van de dierenarts, hoefsmid etc in te zetten. Maar tijdens het rijden, mennen of wedstrijden gaat het mij te ver. Ik ga mijn angstige hond ook niet met een thundershirt aan mee naar de kermis nemen. Niet omdat een thundershirt mishandeling is, maar omdat de kermis geen geschikte plek voor hem is.
En inderdaad, ieder levend wezen ervaart wel eens stress en dat is niet per definitie erg. Daarnaast doen we voornamelijk dingen met dieren voor ons eigen plezier. Ook niet erg, tenzij het 'teveel' stress oplevert. Waar die grens dan ligt wanneer het teveel is, is natuurlijk een grijs gebied waar niet altijd een duidelijk antwoord op is. Wanneer we dieren willen gebruiken, zéker in competitieverband, zullen we zeer kritisch die grens in de gaten moeten houden om de paardensport ethisch verantwoord te laten verlopen.
Het is altijd goed en belangrijk om die grens in de gaten te houden.
Ik zie dit masker vooral als iets wat welzijn verhoogd, niet als iets wat perse gebruikt moet worden omdat het anders niet gaat door de stress oid.