Sport

Longines Global Champions Tour of Valkenswaard 2024 - Dag 1
De Longines Global Champions Tour of Valkenswaard 2024 is officieel van start gegaan, met spannende springwedstrijden in de gras- en zandarena's. Nu de eerste dag ten einde loopt, kijken ruiters en fans morgen uit naar een nieuwe epische wedstrijddag in de Longines Tops International Arena.
CSI2* Big Tour Direct op Tijd 1.45m
De CSI2* Big Tour Direct op Tijd 1.45m, werd overtuigend gewonnen door de Italiaanse topruiter Lorenzo de Luca met zijn 11-jarige merrie Dirka de Blondeel (SF, Very Berlin de Castel x Lauterbach). De Luca en de merrie vormen al een paar jaar een super combinatie die al vele overwinningen op hun naam hebben geschreven. “Ik ben echt heel blij. Dirka is een geweldig paard en ze houdt van snelheid en kan ook heel snel zijn”, zei de Italiaan na afloop. Een andere topruiter, de Zwitser Martin Fuchs, de Europees Kampioen van 2019 met de legendarische Clooney 51, werd tweede in een tijd van 64.23 seconden. Hij deed dit met een nieuw paard, Zero K. De Amerikaanse Julie Welles werd derde met 12-jarige merrie Mademoiselle-A (BWP, Corland x Cardento 933), eigendom van de familie Rein uit Canada.
CSIYH1* Jonge Paarden Twee Fasen 1.30m/1.35m
De zes- en zevenjarige jonge paarden starten de eerste dag van de Longines Global Champions Tour van Valkenswaard in de CSIYH1* Jonge Paarden 2 Fasen 1.30m/1.35m-rubriek. De 39-jarige Sofia Westborg (SWE) nam al snel de leiding, en haar tijd kon door geen van de 45 combinaties na haar worden geëvenaard. Zij reed de zesjarige Zangersheidemerrie Agalove AB Z (Aganix du Seigneur Z x Indoctro) in 36.23 seconden over de finishlijn. De amazone die in het Belgische Bree woont, was blij met haar paard. “Mijn paard voelde goed aan en ik kijk uit naar de wedstrijd voor zesjarigen op het gras morgen en naar de finale op zondag.” De Duitse Katrin Eckermann deed nog een serieuze poging om de tijd van Westborg te verbeteren, maar had 1.06 seconden meer nodig. Zij stopte de tijd op 37.29 seconden, met de door haar vader Otmar Eckermann gefokte zevenjarige merrie Viva Fly NRW (Westf, Vivant x Starpower). De derde plaats ging naar de Braziliaan Luiz Felipe Neto de Azevedo met zevenjarige ruin Horlaloi de Riverland (SF, Untouchable 27 x l’Arc de Triomphe).

CSI1* Direct op Tijd 1.35m
De Nederlandse Cecile Klaasen-Van den Broek won de CSI1* Direct op Tijd 1.35m-rubriek met Cilydi (KWPN, Contendro II x Quattro). Het was alweer drie jaar geleden dat zij aanwezig was bij Longines Tops International Arena. Toen won zij ook een rubriek met hetzelfde paard. Vandaag was zij de snelste met een tijd van 57.71 seconden. Na afloop zei ze “mijn paard is een super ster, ze is altijd snel.” De tweede plaats was voor de altijd goed rijdende Aniek Diks (NED) met Qointreau van’t Hoogeinde (BWP, Stakkato x Echo van ’t Spieveld). Zij won al twee rubrieken in Valkenswaard met deze achtjarige ruin tijdens het eerste en tweede Summer Event dit jaar. Yoni van Santvoort maakte het Nederlandse podium compleet met Kathleen S (KWPN, Eldorado van de Zeshoek x No Ski).
CSI1* Twee Fasen Speciaal 1.20m & CSI1* Twee Fasen 1.10m
Vijftig combinaties verschenen aan de start in de CSI1* Twee Fasen 1.20m-rubriek op vrijdagochtend, waarvan er 30 beide fasen foutloos wisten af te leggen. De snelste was Saif Awaida Mohammed Alkirbi (UAE), die in de tweede fase in 32.18 seconden over de finishlijn reed. Hij had voor deze wedstrijd de negenjarige AES merrie Billy Tiara (Billy Congo x Lux Z) gezadeld. De 20-jarige ruiter maakte hiermee een mooi debuut in Valkenswaard en hij was dan ook super blij met zijn overwinning. “Ik ben heel blij met deze overwinning. Het is geweldig hier!” De tweede plaats ging naar Mayoof Abdulaziz Alromaihi met Kavallo S. Zij stopten de klok in de tweede fase op 33.56 seconden. De Nederlander Niels Berkvens werd derde met Miss Ottawa TN (KWPN, Malibu TN x Come On), met een tijd van 34.48 seconden.
De CSI1* Twee Fasen 1.10m-rubriek werd gewonnen door Sultan Abdulaziz Mayoof Alromaihi (BRN) en Grappa. Het nog maar 17-jarige talent stopte de klok op 30.18 seconden en eiste daarmee de overwinning op. Twee ruiters uit Qatar volgenden op de tweede en derde plaats: Ibrahim Yousuf Al Mahmoud met Kadanz D en Abdulla Khalid AL Julandani met Carte Blanche.

CSI2* Medium Tour Twee Fasen 1.40m
In de CSI2* Medium Tour Twee Fasen 1.40m-rubriek leek Henk van de Pol voor een Nederlandse overwinning te gaan zorgen, maar de Italiaan Roberto Previtali, die als een na laatste aan de start verscheen, gooide roet in het eten. De 31-jarige ruiter uit Bergama reed een foutloze ronde en dook onder de tijd van Van de Pol. Hij reed met de negenjarige Kallmar VDL (KWPN, Carrera VDL x Labor’s VDL Indorado) in 25.01 seconden over de finishlijn. Previtali was een tevreden man: “het ging heel erg goed, ik ben erg blij met het resultaat. Ik heb Kallmar speciaal hier mee naartoe genomen omdat hij zo snel is.” Henk van de Pol werd dus tweede met No Fathers Girl (BWP, Verde Gaio x Eldorado van de Zeshoek TN), met een tijd van 25.51 seconden. Landgenoot Leopold van Asten eindigde op de derde plaats met VDL Groep Urane de Talma (SF, Argentinus x Landor S). Zij gingen in 26.09 seconden over de finishlijn.
CSI5* Twee Fasen 1.45m
Francesco Turturiello uit Italië leverde een razendsnelle ronde af met zijn paard Palina Keeps ZL, in de CSI5* Twee Fasen 1.45m-rubriek. De Italiaanse ruiter vloog over de prachtige grasarena van de Longines Tops International Arena om de eerste plaats op te eisen. “Ik ben erg enthousiast en zo blij. Het is pas de tweede wedstrijd dat ik haar rijd en ik ben zo blij voor de eigenaren”, zei Turturiello. ”En dankzij mijn groom, Elisa, ze is geweldig!”
De tweede plaats ging naar de Zwitser Pius Schwizer met Just Special VK. Schwizer maakte snel werk van het parcours, maar kon de snelle tijd van Turturiello niet helemaal evenaren. De top drie werd afgesloten door Hasan Senturk uit Turkije. Senturk kwam foutloos thuis met Onatella van 't Roosakker en zette de klok stil op minder dan een halve seconde achter Schwizer.
Vlak daarachter zat het Belgische talent Jérôme Guery, die in de tweede fase op Careca LS Elite gas gaf en de vierde plaats veiligstelde. De Nederlander Jur Vrieling vond een goed ritme op Eurofighter EP, waardoor het duo in de top vijf eindigde.
CSIYH Jonge Paarden Diect op Tijd 1.30m/1.35m

CSI2* Small Tour Twee Fasen 1.35m
De Duitse Sophie Hinners was veruit de snelste in de CSI2* Small Tour Twee Fasen 1.35m-rubriek. Met haar negenjarige schimmelmerrie Jolie van Schuttershof (SBS, Ducati van Schuttershof x Clarimo ASK) stopte zij in de tweede fase de klok op 26.23 seconden. De Duitse, die samen met Richard Vogel en David Will Stal Dagobertshausen in Marburg runt, heeft dit paard sinds het voorjaar onder het zadel. Zij reden hun eerste internationale wedstrijd in april in het Italiaanse Arezzo. Rashid Towaim Ali Al Marri uit Qatar werd tweede met Navaronne (BWP, Deauville van t L x Coriander 7). Hij stopte de klok op 28.38 seconden. De derde plaats was voor de Ierse topruiter Denis Lynch, die met Four Seasons (AES, For Pleasure x Cassini II) net iets meer tijd nodig had: 28.40 seconden.
Resultaten
Longines Global Champions Tour of Valkenswaard 2024 - Dag 2
De Longines Global Champions Tour van Valkenswaard zag sport van wereldklasse op dag twee. Terwijl de ruiters de overwinningen van vandaag vieren, bereidt de Longines Tops International Arena zich voor op de laatste dag van spannende wedstrijden morgen in Valkenswaard.

CSI2* Big Tour Direct op Tijd 1.45m
De Belgische topruiter Gregory Wathelet was de enige ruiter die onder de 60 seconden wist te blijven in de CSI2* Big Tour Direct op Tijd 1.45m-rubriek, met zijn mooie en wendbare 12-jarige schimmelmerrie Argentina de la Marchette (Acajou de la Marchette x Del Piero PS). Hij nam halverwege de wedstrijd de leiding over van de Ier Michael Duffy, door in 59.65 seconden over de finishlijn te vliegen. De Nederlander Leopold van Asten zorgde nog voor wat extra spanning door zijn sterk galopperende merrie VDL Groep Urane de Talma (Argentinus x Landor S) op volle snelheid door het parcours te sturen. Het duo kwam echter wat snelheid te kort en stopte de klok op 60.48 seconden, goed voor een tweede plaats. Duffy werd uiteindelijk derde met de negenjarige Baloys PS (Baloubet du Rouet x Centadel).
Bij de CSIYH Jonge Paarden Diect op Tijd 1.30m/1.35m-rubriek was het Nederlander Jur Vrieling, die met de overwinning aan de haal ging. Met een mooie en relaxte ronde zette Vrieling toch de snelste tijd neer met de zevenjarige hengst Mcallister VDL (KWPN, Inaico x Gelha’s VDL Emilion): 62.81 seconden. De 55-jarige ruiter uit Holwierde had niets dan lof voor het jonge talentvolle paard: “Mcallister is een geweldig paard! Hij doet het allemaal zo makkelijk en goed. Ik hoef niet veel te doen. Het is super om hier te winnen met hem!” De Amerikaanse Natalie Dean eindigde op een mooie tweede plaats met de zevenjarige Masseltof (KWPN, Baltic VDL x Tangelo van de Zuuthoeve). De 25-jarige, die marketing studeerde aan de universiteit van Massachusetts Amherst, deed er precies twee seconden langer over om over de finishlijn te rijden. De winnares van gisteren, de Zweedse Sofia Westborg, werd nu derde. Zij stopte met de zesjarige Agalove AB Z (Zang, Aganix du Seigneur Z x Indoctro) op 65.31 seconden.
CSI2* Medium Tour Direct op Tijd 1.40m
De CSI2* Medium Tour Direct op Tijd 1.40m rubriek werd gewonnen door de Italiaan Stefano Nogara. Hij had voor deze wedstrijd de 11-jarige ruin Esi Everest (ISH, Callahan VDL x Heartbreaker) gezadeld, en samen vlogen zij moeiteloos door het parcours in 64.81 seconden. Nogara is een veelzijdig man. Hij is luitenant bij de Italiaanse luchtmacht en teammanager van de Iron Dames in de Global Champions League. Tussendoor vindt hij nog tijd om ook zelf te rijden en dit was een mooie bekroning van al het werk. “Ik ben ontzettend blij, mijn paard sprong heel erg goed. Het is geweldig hier!” De Oostenrijker Max Kühner werd tweede, na een goede poging om de tijd van Nogara te verbeteren. Hij en zijn Hannoveraanse ruin EIC Schabernack gingen vlot door het parcours en stopten de klok op 65.57 seconden. De Nederlander Mathijs van Asten werd derde met Vedet DK Z (Vagabond de la Pomme x Carthago Z).

CSI1* Direct op Tijd 1.25m Champagne PIAFF Trophy
Sheik Mohammed Jassim A J Al Thani was de winnaar van de CSI1* Direct op Tijd 1.25m Champagne PIAFF Trophy. De nog maar 16-jarige ruiter uit Qatar reed met de KWPN-merrie Lavesther de allersnelste ronde in een tijd van 61.30 seconden. Al Thani was super blij met zijn overwinning. In 2021 was hij er al bij in Valkenswaard, maar vandaag boekte hij zijn eerste grote succes bij Longines Tops International Arena. “Ik voel me super! Dit is mijn eerste overwinning hier en ik hoop dat er nog veel meer volgen.” De tweede en derde plaats waren voor Nederlandse talenten: Marie Schalken klokte een tijd van 62.07 seconden met Sensation Z (Zang, Starpower x Kannan) en Nol van de Pas was ietsje langzamer en ging in 62.85 seconden over de finishlijn met Easy Nevada vd Bernsehoeve Z.
CSI1* Direct op Tijd 1.35m, gepresenteerd door HVDH
De CSI1* Direct op Tijd 1.35m-rubriek, gepresenteerd door HVDH zag een compleet Nederlands podium aangevoerd door Aniek Diks. Zij vormt een zeer succesvolle combinatie met de achtjarige BWP-ruin Qointreau van’t Hoogeinde (Stakkato x Echo van’t Spieveld). In juli behaalde zij tijdens de Summer Events twee overwinningen en twee derde plaatsen met dit paard, en gisteren bereikten zij een tweede plaats. Vandaag dus de derde overwinning. “Het is altijd geweldig om hier te winnen en met dit paard gaat het heel gemakkelijk.” Met haar ronde in een tijd van 69.90 seconden verwees zij Rens Grootelaar naar de tweede plek. Hij had een tijd neergezet van 70.95 seconden met Plot Royale (ISH, Plot Blue x Cavalier Royale). Siebe Leemans en Plopsa Blue Z (Zang, Plot Blue x Calvados Z), die vorig jaar een zeer goed seizoen hadden bij Longines Tops International Arena, werden derde met een tijd van 71.04 seconden.

CSI1* Direct op Tijd 1.15m
De nummers 1 en 2 van gisteren herhaalden hun prestatie in de CSI1* Direct op Tijd 1.15m-rubriek van vandaag. Sultan Abdulaziz Mayoof Alromaihi (BRN) en Grappa stonden wederom vooraan bij de prijsuitreiking. Zij reden een mooie ronde in 55.74 seconden. De tweede plaats was voor Ibrahim Yousuf Al Mahmoud (QAT) met Kadanz D. Zij stopten de klok op 56.26 seconden. Zijn landgenoot Mohammed Yousef Al Jaber reed met Honolulu BRL in 58.68 seconden over de finishlijn, goed voor de derde plaats.
CSI2* Small Tour Direct op Tijd met Direct Barrage 1.35m
De Italiaan Roberto Previtali wist de laatste rubriek voor 2*-combinaties te winnen, en de CSI2* Small Tour Direct op Tijd met Direct Barrage 1.35m, waarbij de ruiters direct na hun foutloze eerste ronde hun barrage reden. Gisteren wist hij ook de Medium Tour te winnen met hetzelfde paard, de negenjarige Kallmar VDL (KWPN, Carrera VDL x Labor’s VDL Indorado). Na een foutloze eerste ronde reed hij in zijn barrage in 36.70 seconden over de finishlijn. De Duitse Sophie Hinners werd tweede met Jolie van Schuttershof gevold door Sofia Westborg (SWE) en Cara 199 op een derde plaats.
Resultaten