Sport

Longines Global Champions Tour is verheugd om de derde gratis aflevering van Rising Above presented by Longines te onthullen: "Proving Them Wrong". Deze aflevering duikt in het verhaal van de Nederlandse springsensatie Sanne Thijssen, waar lef, twijfel en triomf samenkomen.
Met haar 25 jaar is Thijssen iemand om rekening mee te houden, maar haar weg naar de top was niet zonder uitdagingen. “Als je op jonge leeftijd ongelooflijk veel succes boekt, begint het geroddel”, herinnert Sanne zich. Haar stem klinkt stabiel, maar de twijfels uit het verleden zijn wel te horen. “Mensen zeiden dat ik gewoon geluk had. Ze zeiden dat het allemaal dankzij mijn paard was, maar ik wist dat ik hun ongelijk moest bewijzen.”
Haar verhaal begon met de met niets en niemand te vergelijken Con Quidam, een samenwerking die bijna voorbestemd leek. “Ik ging Con Quidam rijden toen hij zeven was, dat is ongeveer 11 jaar geleden”, vertelt ze. “We waren allebei jong en we groeiden samen. We bereikten hoogtes die sneller en makkelijker kwamen dan iemand had kunnen voorspellen. De overwinningen begonnen vrij snel en makkelijk te komen.” Maar hoe bliksemsnel hun opkomst ook was, het was niet zonder uitdagingen. Scepsis overschaduwde haar overwinningen en critici schreven haar succes alleen toe aan het paard onder haar. “De meeste mensen dachten dat mijn succes te danken was aan geluk, en aan mijn geweldige paard.”
Haar razendsnelle opkomst kreeg een plotselinge terugslag, toen haar geliefde Con Quidam een carrièrebedreigende blessure opliep. Dus toen Con Quidam vijf jaar geleden geblesseerd raakte, was dat haar kans om het tegendeel te bewijzen.
Dat was echter niet zo makkelijk als ze dacht. De wereld keek toe hoe de jonge amazone worstelde om haar plaats aan de top terug te winnen, worstelend met paarden die, hoewel ze goed waren, niet konden tippen aan Con Quidam. Sanne legt uit: “nadat hij uitgeschakeld was, had ik een aantal goede paarden, maar minder uniek dan Connie was. Dus je blijft proberen om foutloos te blijven of over die hoge hindernissen te komen, maar het loste het probleem niet op. Ik begon aan mezelf te twijfelen. Wat als de anderen gelijk hadden en al mijn succes alleen te danken was aan Con Quidam?”
Het was in die periode dat ze geen licht meer zag aan het einde van de tunnel. De duisternis van zelftwijfel doemde op en de gedachte te stoppen, werd steeds verleidelijker. Maar het verhaal van Thijssen is er niet een van overgave. “Er was een moment dat ik wilde opgeven”, bekent Sanne, terwijl de rauwe emotie van die tijd in haar stem klinkt. “Maar toen ik het vertrouwen verloor, was mijn familie er om me te helpen de dingen anders te zien. Ik besloot om twee keer zo hard te trainen en mezelf te bewijzen dat ik goed genoeg ben.” Met hernieuwde vastberadenheid ging ze tot het uiterste, ze trainde harder dan ooit en weigerde de twijfelaars te laten winnen.
Na maanden van hard werken begon ze eindelijk ook te winnen met haar paard Hi There. “We groeiden ook samen door naar het topniveau, dat gaf me veel vertrouwen - dat het niet maar één paard was, waarmee ik die grote parcoursen kan rijden”, geeft Thijssen toe. Met Hi There begon ze haar weg terug te vinden naar de top van de sport. Elke overwinning was een bewijs van haar doorzettingsvermogen en groeiende zelfvertrouwen. Ze voegt eraan toe: “maar Con Quidam is natuurlijk een uniek paard. En toen Con Quidam beter werd, was ik sterker en kon ik hem op dat moment het vertrouwen geven - dus werden we samen nog sterker”.
In haar ontroerende slotwoorden is Sanne open, en zet een dapper gezicht op om de mentale hardheid van de sport uit te leggen: “het deed me beseffen dat ik iets goed deed! Het gaf mijn zelfvertrouwen een boost en ik voelde me weer compleet”.
Proving Them Wrong legt elke hartslag, elke traan en elke overwinning van Thijssen's opmerkelijke comeback vast en biedt een inspirerend kijkje in de meedogenloze geest van een ware kampioen. Dit is een verhaal over lef, hart en het meedogenloze streven naar grootsheid - een verhaal dat je ademloos achterlaat en je laat geloven in de kracht van zelfvertrouwen.
De serie 'Rising Above' biedt een intieme kijk in het leven van ruiters terwijl ze hun innerlijke demonen bestrijden en groot worden. Mis het meeslepende verhaal van Sanne Thijssen niet, dat nu gratis te zien is op de sociale mediakanalen van de Longines Global Champions Tour. Kijk hoe ze zich verheft, de kansen trotseert en de wereld - en zichzelf - bewijst dat ze meer is dan alleen een ruiter; ze is een natuurkracht.
Publicatiedatums van alle afleveringen:
- 13 augustus: Bouncing Back - Christian Ahlmann
- 20 augustus: Proving Them Wrong - Sanne Thijssen
- 27 augustus: Defying Age - John Whitaker
- 3 september: Finding the Balance - Angelica Zanotelli
- 10 september: Becoming an Insider - Edouard Schmitz
- 17 september: Growing Together - Katrin Eckermann
- 24 september: Overcoming Fears - Niels Bruynseels
Klik hier voor meer informatie over de Rising Above-serie en om de laatste aflevering te bekijken, of volg Longines en de Longines Global Champions Tour op social media.