USEF kondigt welzijnsinitiatieven aan na dood Chromatic BF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JPitty
Lid Nieuwsredactie

USEF kondigt welzijnsinitiatieven aan na dood Chromatic BF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-24 23:11

Chronicle of the Horse
Algemeen

Chromatic BF en amazone Jill Humprey tijdens de finale van de wereldbeker in Riyad, kort voordat Chromatic overleed. Foto: ©Martin Dokoupil/FEI/Flickr

Vier maanden geleden overleed het Amerikaanse springpaard Chromatic BF tijdens de finale van de FEI Wereldbeker Springen in Riyadh. Nu heeft de Amerikaanse paardensportfederatie erkend dat de medicijnen die werden toegediend door de dierenarts van de federatie waarschijnlijk hebben bijgedragen aan de dood van de ruin. Ze hebben ook drie nieuwe welzijnsinitiatieven aangekondigd, die werden verdedigd door Kc Branscomb, de eigenaar en fokker van Chromatic.

Afgelopen dinsdag werd er een verklaring hierover afgegeven door de USEF, de nieuwe initiatieven zijn:
  • herzieningen van de overeenkomst voor deelname van de paarden, een overeenkomst die paardeneigenaren aangaan met de USEF wanneer hun paard wordt geselecteerd om het land te vertegenwoordigen. In de nieuwe overeenkomst staat dat, “behalve in noodgevallen, er bij internationale wedstrijden geen medicatie wordt toegediend aan paarden door de dierenartsen van het team, zonder voorafgaande toestemming van de ruiter. Die is volgens de regelgeving van de FEI ook verantwoordelijk voor alle stoffen die in een paard worden gevonden”
  • bijscholing van de USEF-teamdierenartsen. USEF gaat in samenwerking met de American Association of Equine Practitioners (AAEP) een bijscholingsprogramma ontwikkelen voor de USEF-teamdierenartsen. Zo willen ze ervoor zorgen dat ze continu voorop lopen als het gaat om topsportgeneeskunde en paardenwelzijn op het gebied van bijvoorbeeld therapieën in ontwikkeling, inspanningsfysiologie bij paarden en medicatiekennis
  • Oprichting van een onderzoeksprogramma uit naam van Chromatic BF. “Voor een beter begrip van het welzijn van sportpaarden en voor het aanmoedigen van wetenschappelijk onderzoek naar het verbeteren van het leven en welzijn van onze topsportpaarden, heeft de USEF toegezegd een financiële bijdrage te leveren om een filantropisch fonds op te richten in naam van Chromatic BF. Dit zal worden gebruikt om onderzoek te steunen dat gerelateerd is aan de zorg voor sportpaarden”, zo staat in de verklaring van de USEF te lezen

USEF gaf geen tijdlijn voor het uitvoeren van de initiatieven. Ook wilden ze geen bedragen noemen voor hun bijdrage aan het op te richten fonds. Een woordvoerster gaf afgelopen dinsdag aan dat in de verklaring “alle informatie staat die op dit moment beschikbaar is” en dat er updates worden gedeeld zodra er meer informatie beschikbaar komt.

Injectie ‘droeg waarschijnlijk bij’ aan overlijden
In de onmiddellijke nasleep van het overlijden van Chromatic, enkele uren nadat hij met amazone Jill Humprey als derde eindigde in de tweede ronde van de finale van de wereldbeker, begon Branscomb al aan te dringen op veranderingen in de overeenkomst voor deelname van paarden. Daarin wordt geregeld wie de medische beslissingen neemt voor de paarden, als zij de Verenigde Staten vertegenwoordigen bij wedstrijden. In het geval van Chromatic betekende de overeenkomst dat noch de ruiter, noch de eigenaar werd geraadpleegd voordat hij een cocktail van medicijnen toegediend kreeg. Deze bevatte Selevit, Traumeel, Legend, Adequan en arnica, en was bedoeld om spierherstel te bevorderen. Het paard kreeg stuiptrekkingen, zakte in elkaar en overleed en enkele minuten na de injectie. Deze veranderingen staan beschreven in het eerste initiatief, de ruiter wordt hierdoor het aanspreekpunt voor alle niet-spoedeisende behandelingen.

Afgelopen juni werd het definitieve, niet doorslaggevende autopsierapport van Chromatic vrijgegeven. Afgevaardigden van de USEF en Branscomb waren het oneens over de meest waarschijnlijke oorzaak van zijn overlijden. Afgevaardigden van de USEF verwezen naar een regel in het rapport waarin stond dat weefselmonsters “het vermoeden wekken dat een door inspanning veroorzaakte longbloeding optreedt” en verklaarden dat “de toegediende medicatie volgens het definitieve rapport niet was aangewezen als doodsoorzaak”. Branscomb bleef echter vasthouden aan haar overtuiging dat de IV-injectie fataal was.

Branscomb verbreedde haar inspanningen in de hoop niet alleen de overeenkomst voor deelname van paarden te veranderen, maar ook om de USEF aan te moedigen te erkennen welke rol de injectie gespeeld heeft in de dood van Chromatic. Ook hoopte ze grote, institutionele veranderingen in gang te zetten over de manier waarop de dierenartsen van de USEF worden opgeleid om de paarden, die aan hun zorgen zijn toevertrouwd, te behandelen en te ondersteunen.

In de verklaring van dinsdag erkende de USEF voor het eerst de rol die de injectie waarschijnlijk heeft gespeeld bij de dood van de ruin.

“Hoewel het autopsierapport geen volledige doorslag gaf, gelooft de USEF, na het inschakelen van experts om de uitslag te bestuderen, dat de meest waarschijnlijke oorzaak verband houdt met de medicatie die aan het paard is toegediend door een door de USEF aangewezen dierenarts. Dit gebeurde kort voordat het paard in elkaar zakte”, zo staat in de verklaring van dinsdag te lezen. “De door de USEF aangewezen dierenarts besloot het paard de FEI-goedgekeurde medicatie toe te dienen, omdat hij dacht dat ze de prestaties van het dier in de daaropvolgende dagen zou ondersteunen.”

Branscomb is al maanden achter de schermen aan het werk met afgevaardigden van de USEF, soms coöperatief en soms dreigend met juridische stappen. Ze vertelt dat ze blij was dat de federatie de rol die een menselijke fout speelde bij het overlijden van haar paard, erkende en proactief meewerkte om te zorgen dat zulke fouten in de toekomst niet meer gemaakt worden. Ze erkende dat zulke stappen ‘moed vergden’ aan de kant van de senior-officials.

“Ik heb het gevoel dat we nu op de goede weg zitten”, zegt ze. “Ik denk dat er sterke meningen zijn van beide kanten, in elke situatie waarin een geliefd paard overlijdt. Er zijn zeker momenten dat we van mening verschillen, maar wat uiteindelijk het allerbelangrijkste is, is dat we samen het juiste ding doen. Voor de nalatenschap van dat geweldige paard, maar belangrijker nog: voor de industrie als geheel. Dit is een grote stap vooruit in het op de eerste plaats zetten van het paard en het erkennen dat juist dat de band is die ons samenbrengt. Uiteindelijk doen we dit allemaal omdat we van paarden houden.”

Overeenkomst voor deelname paarden
De huidige overeenkomst voor deelname van paarden was niet actueel meer, vertelt Branscomb. Het herinnert nog aan vervlogen tijden, toen de eigenaren hun paarden aan de Amerikaanse paardensportteams gaven om te gebruiken.

“Eigenaren zoals ik moesten, als wij wilden dat de paarden deelnamen aan grote kampioenschappen, de paarden eigenlijk ‘uitlenen’. Ik bedoel, dat was een woord in de overeenkomst ‘uitlenen’, en alle controle en voogdij over de paarden uit handen geven”, legt Branscomb uit.

In het geval van Chromatic betekende het dat Branscomb pas op de hoogte gebracht werd van het feit dat haar paard de betreffende injectie kreeg, door een telefoontje van haar groom. Dit in plaats van na overleg met, of goedkeuring van, haar of Humphrey. De nieuwe overeenkomst wijst de ruiter aan als de contactpersoon, die moet worden benaderd voordat niet-spoedeisende behandelingen worden uitgevoerd. Branscomb laat weten dat de beslissing om de ruiter contactpersoon te maken in plaats van de eigenaar te maken heeft met de regels van de FEI en de USEF, maar ook met het feit dat veel paarden tegenwoordig in eigendom zijn van een syndicaat. Deze hebben geen duidelijke persoon die de verantwoordelijkheid heeft om beslissing te nemen.

De nieuwe overeenkomst zal volgens haar “duidelijk maken dat iemand die het paard kent en er van houdt de persoon is die de beslissing neemt om wel of geen medicatie toe te dienen.”

Bijscholing van de USEF-teamdierenartsen
De bijscholingsinitiatieven gericht op topsportgeneeskunde zullen worden ontwikkeld in een samenwerkingsverband tussen de USEF en de AAEP, zo valt te lezen in de verklaring van de USEF.

Het idee hierachter is het verzekeren dat de behandelende dierenartsen correct zijn geïnformeerd. En dan niet alleen over de laatste veranderingen in de medicatieregels, wat kan wel of niet tijdens een wedstrijd worden toegediend, maar ook over de risico’s en voordelen van de behandelingen die ze wel mogen inzetten. Dit is inclusief voedingssupplementen, medicatie, homeopathische behandelingen en opkomende therapieën.

“Wat zo boeiend hieraan is, is dat we de allerbeste wetenschappelijk onderbouwde informatie krijgen over wat al deze opkomende therapieën wel en niet doen en wat de mogelijkheden en gevaren zijn van het gebruik hiervan. Deze informatie blijven we regelmatig updaten, en dat is waar het derde initiatief ook voor bedoeld is, het onderzoek”, legt Branscomb uit. “Maar er is ook al heel veel informatie beschikbaar die kan worden samengevoegd en naar de dierenartsen gestuurd kan worden, om er zeker van te zijn dat zij echt op de hoogte zijn van de nieuwste wetenschappelijke kennis over wat werkt en wat niet.”

USEF heeft ook toegezegd een nog onbekende bijdrage te doen aan het opzetten van een onderzoeksfonds uit naam van Chromatic. Dat fonds zou speciaal gericht zijn op het financieren van onderzoek dat bijdraagt aan het verbeteren van de gezondheid en het welzijn van sportpaarden. Branscomb zegt dat ook zij van plan is om geld in te zamelen om het programma te ondersteunen, onder het mom van het welzijn van sportpaarden. Branscomb merkte op dat voor sommige veelgebruikte therapeutische methoden nog geen diepgravend onderzoek is gedaan en zij hoopt dat dit nog wel kan gebeuren dankzij dit fonds.

“Het onderzoeksfonds is opgezet om de ontwikkeling te ondersteunen van het opleidingsprogramma dat in samenwerking met de AAEP wordt opgezet. Op deze manier is het materiaal dat naar de behandelende dierenartsen gaat goed doordacht, op basis van een goed begrip van het onderzoek”, vertelt ze. “Het vraagt topkwaliteit dierenartsen en mensen van universiteiten om de informatie te verzamelen, organiseren en bundelen op een zodanige manier dat dit efficiënt kan worden bestudeerd door de USEF-dierenartsen. De eerste stap van dit fonds is dan ook om te helpen om de voorlichting te financieren, het andere deel is om actuele onderzoeken te doen.”

Branscomb geeft aan dat ze vooruitkijkt naar wat de nieuwe initiatieven van de USEF kunnen betekenen voor de sport en de paarden. Ze overweegt niet langer om juridische stappen te zetten.

“Ik denk dat we nu samen een set heel erg goede programma’s hebben opgezet die echt een verschil gaat maken”, zegt ze. “Het enige dat ik van het begin af aan wilde, was dat uit het overlijden van mijn paard iets goeds voor de sport zou voortkomen. Ik denk dat de beste ideeën voor het helpen van paarden en het veranderen van de industrie op een positieve manier, niet gaan ontstaan in de rechtszaal.”

In de verklaring van dinsdag maakten ook de senior bestuursleden complimenten naar Branscomb voor haar harde werken.

"De beslissing van Kc om samen te werken met de USEF en vooruit te kijken, laten haar passie en toewijding zien voor de verbetering van het leven van sportpaarden”, zo zegt Sonja Keating, Chief Operating Officer & General Counsel bij de USEF. “We zijn haar dankbaar daarvoor en kijken er naar uit om deze nieuwe initiatieven op te starten. USEF is de beschermer van de sport, de gezondheid en het welzijn van de paarden zijn voor ons topprioriteit. Deze nieuwe initiatieven sluiten aan bij de missie van onze federatie.”

“Namens het bestuur en de leidinggevenden van de USEF willen we de eigenaar bedanken voor de samenwerking met de USEF om het verlies van Chromatic BF om te zetten in een positieve koers, om te leren hoe wij de toekomst van sportpaarden in de Verenigde Staten kunnen verbeteren, nu en in de toekomst”, voegt Bill Moroney, USEF Chief Executive Officer eraan toe.

Gerelateerde artikelen:
[VN] Verklaring FEI over dood Chromatic BF bij Wereldbekerfinale **Update**
[VN] Eigenaar en USEF oneens over doodsoorzaak Chromatic BF

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Wintu

Re: USEF kondigt welzijnsinitiatieven aan na dood Chromatic BF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 23:34

Goh, waarom vinden mensen de sport toch steeds minder paardvriendelijk.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 00:17

Begrijp ik goed dat dit paard een cocktail aan medicijnen kreeg voor spierherstel? Het paard was dus niet ziek.
Doen we dit ook met onze atleten? Krijgt Sifan Hassan ook stoot medicijnen als ze een marathon gelopen heeft?
Waar gaat de wereld naartoe.
Welzijn voor het sportpaard m'n neus!

Ooit komt de dag, dat het terugdenken geen pijn meer doet maar alleen mooie herinneringen ophaalt.
<3 *9-4-2007 Cuba Libre S †3-11-2022 ;(

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 00:57

S_zanne schreef:
Begrijp ik goed dat dit paard een cocktail aan medicijnen kreeg voor spierherstel? Het paard was dus niet ziek.
Doen we dit ook met onze atleten? Krijgt Sifan Hassan ook stoot medicijnen als ze een marathon gelopen heeft?
Waar gaat de wereld naartoe.
Welzijn voor het sportpaard m'n neus!

Ik zat ook vol verbazing te lezen.
Maar infuzen met electrolyten zijn ook doodnormaal in de dressuur en springsport!
Ook vaak omdat ze net niet fit zijn of voor de zekerheid, kan geen kwaad dat gelul.
In de endurance is het helemaal erg.

Een paard wat aan het infuus moet hoort niet.
En dat is een handeling vind men normaal.
Helpt ze fit te krijgen voor de volgende dag he..

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 07:35

Ik snap ook totaal niet dat een da van de federatie daar over kan beslissen zonder medeweten van eigenaar of ruiter. Als ik het goed lees hadden ze het niet eens of pas veel later geweten als de groom niet gebeld had. Wat voor een organisatie is dat daar? Werkt dit hier ook zo, dat de federatie beslist over medische handelingen achter ieders rug om???

Richt je gezicht naar de zon, dan blijven de schaduwen achter je...
&if=1

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 08:13

S_zanne schreef:

Met als heel erg belangrijke aanvulling/nuance: op eigen initiatief van een team-DA, níet op verzoek op opdracht van ruiter of eigenaar!

Waarbij ik ook heel veel vraagtekens zet bij de cocktail die deze 'DA' dacht IV te moeten inspuiten. Goeie grutten...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 08:53

Ik denk dat inspuiten sowieso meer risico geeft, de cocktail is best bijzonder. Selevit is selenium, arnica en traumeel zijn homeopatisch (maar sinds wanneer wordt dat in de bloedbaan gespoten?) legend is hyaluronate sodium (gebruikt voor synovitis) en Adequan is Polysulfated Glycosaminoglycan (PSGAG). Waarbij er bij die laatste als een van de bijwerkingen staat dat paarden er dood aan kunnen gaan!

Ik zet er ook veel vraagtekens bij dat een DA ongevraagd en zonder reden dit soort medicatie geeft. Ben in ieder geval blij dat de FEI wel schuld bekend en veranderingen doorvoerd maar daar komt dit paard niet meer mee terug.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:37

Of was het een bewuste actie om het paard uit te schakelen?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 11:51

office schreef:

je zou het haast denken hé.

Ik denk dat ik als eigenaar toch serieus zou overwegen om een rechtszaak aan te spannen in dit geval.
Vooral om het feit dat het buiten medeweten was van eigenaar en ruiter.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 12:45

office schreef:

Het was de team DA van het Amerikaanse team, die een Amerikaans teampaard dacht preventief te moeten behandelen. Tenzij die DA is omgekocht door een concurrerend land, lijkt me dit een vergezochte optie.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 10:10

Een paar bedenkingen:

De discussie om de federatie officieel te laten schuld bekennen, is misschien wel bedoeld als een opstap naar een rechtszaak om schadevergoeding te eisen.

Met menselijke topsporters, vooral in de meest fysieke sporten, wordt zeker evenveel ”medisch begeleid”. Ook daar is de sporter maar een radertje van een grote machine.
Af en toe komt iets in de media: ketonen, ademhalingstechnieken die aan hyperventileren doen denken, zuurstofarm trainen, opwarmen met ijspacks en proppen in de neus, etc.
Diëten, afzonderingen en trainen, erger dan dwangarbeiders.
Tenslotte de wedstrijd, als ze van uitputting neervallen na de wedstrijd of emoitioneel in elkaar klappen, moet de camera erbij! Prachtig!
Waw, wat hebben ”we” veel medailles veroverd, wat ze ”we” goed bezig!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 10:50

Met dien verstande, dat de atleet zelf akkoord gaat. En zelf doorgaat tot-ie instort. Eigen beslissing.

Hier had de atleet (het paard) sowieso al niets te zeggen, maar de eigenaar en ruiter ook niet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 11:53

Punt met menselijke atleten is wel dat weigeren wel einde carriëre is en velen denk ik dan toch het doen.

Ik ken van zien een paralympisch zwemster die vertelde hoe ze het einde van haar carriëre ervaarde, die bij dezelfde persoon moest zijn.
Zij had geen werkende benen en leeftijd en blessures betekenden het einde.

Maar ik was op haar deels trainingslocatie toen.
En zij was in tranen want doordat ze geen team NL atleet meer was, was ze heel veel kwijt.
En ze was in een gigantisch gat gevallen en ze kon bij ons wegens geen lift niet naar een deel van de faciliteiten.
En dat was ook de krachtsport hoek, wat voor haar denk ik wel belangrijk was veel van de apparaten die nodig waren stonden boven.
Belofte was ook dat aanpassen maar ik hoorde haar zeggen: ik ben mijn auto kwijt, mijn coach, mijn leven draaide om topsport.
En nu kan ik niet bij mijn faciliteiten en moet nu zélf mijn sportschool betalen.
En dat is financieel echt bij elkaar veel, en dan weet ik ook mijn draai nog niet te vinden.

Ik was altijd druk en aan het trainen dus moet mijn leven praktisch opnieuw opbouwen.
En dat valt best tegen mensen zijn zo gewend dat je nooit ergens bij kunt zijn.
Mijn lichaam laat het sterk afweten door de belasting met mijn sportcarrriëre.

En ik wil zo graag in elk geval in conditie blijven om mijn lichaam gezond en sterk te houden.
Maar ik kan er niet bij nu, wat beloofd was dat ik erbij zou kunnen, jullie zouden het verplaatsen.

Achteraf had ik haar ooit geholpen, en met megaveel gewicht trok ze dat zo weg.
Enorme armen, en ik dacht al jeutje!
Maar ze had even assistentie nodig met het aangeven van de handvatten van het apparaat.
Dit was te hoog, later zei mijn fysio: dat is een paralympisch zwemster en een goede ook.
Ken je haar niet..?
Ik: welnee ik dacht enkel jeumig wat een armen!
Mijn fysio: :D
Dat was dus nog in training toen vollop.

Maar de keerzijde van topsport, is pittig.
Zonder werkende benen ook armblessures die operatief moesten aangepakt.
Maar die armen had ze dagelijks hard nodig.
En alle financiële steun viel weg, inclusief auto met de kosten ervan, en wat bij topsport hoort.

Dus dat ze soms dingen doen die bedenkelijk zijn kan zeker en ik heb gezien waarom.
Ik vond het echt heel naar, en het is daar extreem goed hoorbaar en deur open.
En ik wachtte voor verlengen/stopzetten abbo.
Mijn hart brak er een beetje van.

Dus ik feite, zijn het bijna slaven ja soms.
Als je stopt en niet even aan het werk kan vakt er extreem veel support weg.
Ze zei ook die begeleiding zou beter moeten, je werkt keihard voor je land.
En einde carriëre is dus ook einde van veel mensen die je ziet, financieel, coaching, fysiotherapie: topsportbegeleiding weg.

Maar online en op tv zie je alleen de momenten dat je staat te shinen op een podium.
En je wedstrijd, maar dit ziet niemand.
Een lichaam wat aangetast is door de sport en hoe je je maar moet redden.

Ik kijk er nu toch anders naar.
Ik ken ook een normale ex team nl atleet in de medailles destijds lang terug.
Maar zij is heel gebleven.
Zij heeft verteld dat de belasting soms zo hoog was dat atleten serieus ribben braken.
En daar werd mee doorgetraind.
Ik heb haar gevraagd: mag ik vragen of je lichamelijk goed bent nog..?
Zij: ik wel, ik heb geluk gehad wel denk ik.
Want ik ken ze ook die minder geluk hebben.
Er zijn atleten die ribben braken met trainen door de enorme inspanning.
En daar trainen ze mee door.
Ik ben bewust gestopt vóór ik blessures opliep die mijn leven konden beperken.
Maar zij noemde dingen op waar ik van schrok.
Ze zegt het is geen zachtzinnige wereld, en het is keihard werken hoor.
Ik had voor ik stopte ook al een andere basis klaar zodat ik niet in een gat viel.
En dat er geld binnen kwam uiteraard.

Dus ik ben er anders naar gaan kijken wel, het is niet allemaal even mooi als het op een ceremonie eruit ziet!

Dit paard had geen keus dat snap ik.
Maar de paralympiër was gewoon dik afgeschreven voor denk ik welke baan ook.
En echt als ik veel geld had gehad, had ik een collega daar laten zeggen:
Wil je er binnen lopen om te vragen wat ze nodig heeft, zodat ik financieel kan ondersteunen.
Al is het het kopen van een auto en onderhoud en een sportabonnement, want dat heeft ze meer dan verdient.
Helaas kon dat niet, maar man ik had zo graag met haar een goede auto uit gaan zoeken en alle kosten op me genomen.
Net als personal training voor haar, ik had het willen betalen…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 14:02

Ja topsport is zwaar, dat is een feit! Altijd goed om zoiets te lezen en te beseffen hoe zwaar het kan zijn. Sneu voor deze persoon dat ze alles kwijt is geraakt.

Met dit paard heeft het inderdaad weinig te maken, die heeft iets toegediend gekregen zonder toestemming van de eigenaar wat hem fataal is geworden. Die schadevergoeding zou er eigenlijk sowieso moeten komen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 14:34

office schreef:

Nou, als straks blijkt dat die DA banden heeft met de tegenpartij, zou dat een boel verklaren.
Wat een rare cocktail om in de spuiten, en dan ook nog ongevraagd.
Triest hoe iemand zo een paard verliest, maar je vraagt je wel af waar we in de sport met paarden mee bezig zijn, als er met herstellende middelen als spuiten en of infusen, gewerkt moet worden.
Happy athletes was toch het doel?
Of toch :$ ?

I like it when the Earth rotates.
It really makes my day.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 16:03

Begrijp me niet verkeerd.
Door aan te geven dat het er in de mensen- topsport even genadeloos aan toe gaat, wil ik niet goedpraten wat er in de paardentopsport fout loopt.
Voor mij moet sport fysisch én psychisch gezond blijven, voor mens én dier.
Op sommige vlakken zijn we meedogenlozer met onze paarden, ze kunnen nog minder nee zeggen dan de mensentopsporters.
Maar, en daar mogen we trots op zijn, sommige regels zijn ook humaner bij de paarden.
Vb. De bloedregel. Van mij mogen ze die ook toepassen bij de mensensporten.
Of dat de rolkur verboden is als trainingsmethode. Ik ken geen enkele humane sport waarin een trainingsmethode verboden is omdat het sommige sporters kraakt.

Ik hoop dat we verder positief blijven evolueren en dat critici het hele plaatje blijven zien, zodat ze geen kritikasters worden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie