Twee paarden gedood door bijen in Jurupa Valley, Californië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Twee paarden gedood door bijen in Jurupa Valley, Californië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 20:50

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

In Jurupa Valley in Californië, Verenigde Staten, zijn twee paarden overleden nadat ze zijn aangevallen door een zwerm agressieve bijen.

Antonio Moreno en zijn 12-jarige zoon waren hun vier paarden aan het voeren, toen ze werden aangevallen door de insecten. Zij overleefden de aanval wonder boven wonder. Antonio werd meer dan 200 keer gestoken. “Het was gewoon een normale middag, toen er plotseling een bij kwam en ons stak”, verklaart Moreno. “Toen kwam er nog een en toen nog een, en opeens zaten we onder de bijen; mijn zoon nog meer.”

Terwijl Moreno en zijn zoon verwoed probeerden de bijen van zich af te slaan, merkte hij dat hun paarden ook werden aangevallen. Een buurman hoorde de vader en zoon schreeuwen en trok hen hun huis binnen, waarna ze 911 belden.

Toen de brandweer van Riverside County arriveerde in beschermende kleding, spoten ze schuim op twee van de paarden die onder de bijen zaten. Helaas overleden de tweejarige en vijf maanden oude dieren tijdens de aanval.

Het is niet duidelijk waarom de bijen aanvielen.

Kalm blijven
Het Center for Disease Control and Prevention raadt aan om kalm te blijven als er bijen op je afkomen. Als je ze doodslaat, kunnen ze gaan steken.

Als je wordt aangevallen door meerdere bijen, kun je het beste wegrennen en naar binnen gaan, omdat bijen een chemische stof afgeven als ze steken, en dat kan andere bijen aantrekken.

Op de website van NBC Los Angeles is een filmpje te zien. Let op! Dit kan als schokkend worden ervaren! De man is bewusteloos te zien, en je ziet ook een paard dat duidelijk lijdt van de steken.

Gebruikte bronnen:

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:20

Jemig wat een gruwelijke dood. |(

Unwritten

Re: Twee paarden gedood door bijen in Jurupa Valley, Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:29

Allemachtig wat ontzettend heftig. Arme paarden, arme baasjes. Wat een ramp :(:)

En dan ook nog gewone bijen, geen hornaars/wespen (killer bees). Pfff het zal je maar overkomen :oo

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:40

Jeetje wat bizar..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:42

Iehk wat eng zeg. Wat sneu voor de paarden. Gelukkig hebben deze mensen het overleefd.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:48

Wat ontzettend naar, bizar en verdrietig zeg. Kan me zo voorstellen dat deze mensen er wel paniek aan overhouden.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:54

Vreselijk. Ik ga niet kijken. Het beeld in m’n hoofd wat ik nu krijg is al afschuwelijk genoeg.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 22:02

Wat raar ook, vraag me af wat voor bijen het zijn en waarom. Dit is niet wat ik van onze honingbijen ken in ieder geval...

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 22:17

Century schreef:
Wat raar ook, vraag me af wat voor bijen het zijn en waarom. Dit is niet wat ik van onze honingbijen ken in ieder geval...

Ik denk al bijna dat er iets mis met ze moet zijn ofzo. Bijen zijn normaal niet agressief toch? Heb ik nog nooit echt gehoord in ieder geval. Als een hele groep dan zo los gaat dan moet er al echt iets mis zijn lijkt me..

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 22:18

Wat heftig maar ook vreemd inderdaad, wat is dan toch de aanleiding geweest? Gelukkig zijn de mensen ok.. Je zou je paard maar zo angstig zien lijden en erna verliezen, vreselijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 22:25

pluisje88 schreef:
Century schreef:

Ik denk al bijna dat er iets mis met ze moet zijn ofzo. Bijen zijn normaal niet agressief toch? Heb ik nog nooit echt gehoord in ieder geval. Als een hele groep dan zo los gaat dan moet er al echt iets mis zijn lijkt me..

Op het filmpje lijkt het alsof de bijen in de stal zaten ofzo.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 22:26

Wat ik zelf gewend ben van mijn bijen is dat ze nogal tunnelvisie hebben en gewoon bezig zijn met wat ze aan het doen zijn. Bij de kast is een groepje waakbijen en die kunnen wel vervelend worden, maar de rest blijft meestal gewoon z'n ding doen. Als het allemaal wat langer duurt, kunnen ze wel meer bijen gaan optrommelen.
Maar dit is echt als ik in de kast bezig ben in het algemeen, als ik gewoon rondloop word ik genegeerd.

Dit klinkt als heel ander gedrag (wat ik nooit zou hopen mee te maken), lijkt me echt verschrikkelijk.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 23:17

Ik vermoed niet dat dit "standaard" honingbijen zijn zoals wij ze kennen, maar de zogenaamde "killer bees". Deze behoren tot dezelfde soort als alle andere honingbijen, maar zijn een hybride tussen verschillende ondersoorten. Bij honingbijen maakt ondersoort ontzettend veel uit voor hoe ze zich gedragen. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Africanized_bee
Deze zijn al langer een probleem in de VS.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 23:20

Bij honingbijen kan het ook al flink uitmaken per koningin hoe zachtaardig het volk is :j. Maar had ergens al een vermoeden dat het misschien hier om killer bees ging.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 23:36

Ik ga het filmpje niet kijken,vreselijk . Dit zijn de “ killer bees “ die daar leven. Google er maar eens op hoeveel mensen hier door zijn overleden. Extreem agressieve soort

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 23:37

Lynnepinny schreef:
Ik vermoed niet dat dit "standaard" honingbijen zijn zoals wij ze kennen, maar de zogenaamde "killer bees". Deze behoren tot dezelfde soort als alle andere honingbijen, maar zijn een hybride tussen verschillende ondersoorten. Bij honingbijen maakt ondersoort ontzettend veel uit voor hoe ze zich gedragen. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Africanized_bee
Deze zijn al langer een probleem in de VS.

Had je reactie nog niet gelezen, maar dit klopt inderdaad

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 06:22

Afrikaanse bijen staan bekend om hun agressieve gedrag. Ze worden veel naar andere landen geexporteerd voor hun hoge productie van honing.
Wat een nare situatie om in te belanden. In mijn jeugd was ik bij ( }:0 ) een groep mensen die werd aangevallen door een zwerm wespen, middenin een veld. Het enige wat je kan doen is wegrennen en veiligheid opzoeken; ze blijven maar komen. ik begreep later dat ze via chemicaliën hun zwerm activeren om te komen helpen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 09:14

Brrr dat klinkt echt als het recept voor een horrorfilm.

Lijkt me niet zo gezond dat dit soort gevaarlijke moordmachines veel geexporteerd worden.

En die arme paarden hier die konden natuurlijk niet wegrennen. |(

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 09:18

ik durf het filmpje niet te kijken. Wat afgrijselijk wat deze mensen is overkomen om je paarden zo te moeten zien doodgaan. Vreselijk. En wat een pijn moeten zowel de dieren als de mannen hebben doorgemaakt. Ik denk ook dat dit killerbees zijn geweest.

Ik heb honingbijen gehouden. In mindere mate hebben we iets dergelijks met onze eigen bijen meegemaakt. Gewoon een goede fourageerdag, niets aan de hand, zonnetje en wij lopen gewoon een wandeling te maken, gingen niets met de kasten doen, een meter of 5 langs de ingangen, maar ik vermoed dat we op de aanvliegroute zaten en een dame vond het nodig me te steken in mijn hoofd. Ze kwam verward te zitten in mijn haar, en meteen zaten er veel om ons heen in de aanval. Als je de bij supersnel dood kunt maken, heb je kans dat de andere het niet merken, maar dat was helaas niet zo. Ondanks dat ik weet dat je niet in paniek moet raken en dat we zelf al jaren met ze omgingen, is je eerste reactie toch heftig. We hebben ons zo snel mogelijk en zonder te zwaaien en wapperen verwijderd en zijn naar de schaduw gegaan en toen naar huis. Ik was meerdere keren in mijn hoofd gestoken, in mijn haar en in mijn hals. Die in mijn hals was heftig dat trok helemaal door tot in mijn vingernagels. Ik was wel vaker gestoken, maar dit was heftig. We hebben daarna de kasten met rust gelaten en nooit meer honing of wat ook ervan genomen. De paarden stonden ook in dat land en we hebben in een groot bereik schriklint erom heen gezet zodat ze niet dichtbij zouden komen bij de kasten. Later hebben we geen incidenten meer gehad en toen we verhuisden hebben de nieuwe mensen ze weg laten halen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 09:19

Uit het artikel van de LA Times (link onderaan het artikel):
Citaat:
This time of year, bees can be more aggressive because the nectar in their hives can dry up. “Bees get hangry” just like humans, said Tyler Durboraw, a beekeeper and manager at Los Angeles County-based Bill’s Bees.

Er staat bij dit artikel wel een foto, maar niet schokkend.
Kan je veilig op klikken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 09:22

Monique1963 schreef:
ik durf het filmpje niet te kijken. Wat afgrijselijk wat deze mensen is overkomen om je paarden zo te moeten zien doodgaan. Vreselijk. En wat een pijn moeten zowel de dieren als de mannen hebben doorgemaakt. Ik denk ook dat dit killerbees zijn geweest.

Ik heb honingbijen gehouden. In mindere mate hebben we iets dergelijks met onze eigen bijen meegemaakt. Gewoon een goede fourageerdag, niets aan de hand, zonnetje en wij lopen gewoon een wandeling te maken, gingen niets met de kasten doen, een meter of 5 langs de ingangen, maar ik vermoed dat we op de aanvliegroute zaten en een dame vond het nodig me te steken in mijn hoofd. Ze kwam verward te zitten in mijn haar, en meteen zaten er veel om ons heen in de aanval. Als je de bij supersnel dood kunt maken, heb je kans dat de andere het niet merken, maar dat was helaas niet zo. Ondanks dat ik weet dat je niet in paniek moet raken en dat we zelf al jaren met ze omgingen, is je eerste reactie toch heftig. We hebben ons zo snel mogelijk en zonder te zwaaien en wapperen verwijderd en zijn naar de schaduw gegaan en toen naar huis. Ik was meerdere keren in mijn hoofd gestoken, in mijn haar en in mijn hals. Die in mijn hals was heftig dat trok helemaal door tot in mijn vingernagels. Ik was wel vaker gestoken, maar dit was heftig. We hebben daarna de kasten met rust gelaten en nooit meer honing of wat ook ervan genomen. De paarden stonden ook in dat land en we hebben in een groot bereik schriklint erom heen gezet zodat ze niet dichtbij zouden komen bij de kasten. Later hebben we geen incidenten meer gehad en toen we verhuisden hebben de nieuwe mensen ze weg laten halen.

Brr en ik dacht dat bijen zo vriendelijk waren, je zou maar allergisch zijn..

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 09:54

Ik had laatst ook een bij in de buurt, die bleef maar aanvliegen met z'n achterkant naar me toe gekruld. Is dat gedrag dat die wilde gaan steken? Zou die aangetrokken worden door parfum ofzo? Ik vind bijen normaal wel gezellig, maar deze kwam echt agressief over.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 11:04

Contemplate schreef:
Ik had laatst ook een bij in de buurt, die bleef maar aanvliegen met z'n achterkant naar me toe gekruld. Is dat gedrag dat die wilde gaan steken? Zou die aangetrokken worden door parfum ofzo? Ik vind bijen normaal wel gezellig, maar deze kwam echt agressief over.

Dat klinkt als een horzel. Die vliegen idd met een gekromd achterlijf, maar niet om te steken, maar om eitjes af te zetten. Waar bij paarden de bekende horzellarven uit voortkomen.

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 11:13

Ibbel schreef:
Contemplate schreef:

Dat klinkt als een horzel. Die vliegen idd met een gekromd achterlijf, maar niet om te steken, maar om eitjes af te zetten. Waar bij paarden de bekende horzellarven uit voortkomen.

Ooh dat zal het waarschijnlijk zijn geweest, ik was ook op stal. Ben blij dat er geen agressieve bijen zitten bij ons! Lijkt me doodeng om zo'n hele zwerm achter je aan of bij de paarden te hebben. Ik klik het filmpje ook maar niet aan..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 11:34

Ik had een keer naast een weidepaal een nest wespen in de grond zitten. Dat zag ik gelukkig op tijd, dus geen last van gehad. Paar dagen later was het nest aangevallen en vernietigd, óf door een das óf door een wespendief (beide vrij zeldzame dieren zitten hier). Er vlogen nog een paar vertwijfelde wespen rond, die hun nest kwijt waren. Ik vond het mooi om te zien - ondanks dat het niet leuk was voor de wespen.

En een paar weken geleden was er opeens flinke sterfte onder de blinde bijen (een vliegensoort, geen bij, en ook niet blind trouwens) - geen idee waarom, mogelijk 'gewoon' klaar met hun leven. En toen zag ik dat de lijken werden opgeruimd door wespen. Wespen eten nl (ook) insekten.

Lang verhaal kort, en hartstikke off topic: de insectenwereld is boeiend, zelfs de stekende insecten zijn interessant. Uiteraard sluit ik killer bees wel uit hiervan. Die zijn alleen maar griezelig en gevaarlijk.