Laatste uitgestorven quagga opgezet, dier heeft giftige huid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Laatste uitgestorven quagga opgezet, dier heeft giftige huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 20:55

Omroep West
Algemeen

Een opgezette quagga in het Naturkunde Museum Bamberg. Foto: Reinhold Möller/Wikimedia Commons

LEIDEN - Hij lijkt op een bruine zebra, maar heeft een bijzondere naam. De allerlaatste quagga wordt nu opgezet in Naturalis. De zebrasoort is al 140 jaar geleden uitgestorven, maar nu wordt het laatste exemplaar, dat in stierf in de Amsterdamse dierentuin Artis, geprepareerd. En dat is extra bijzonder, want in de huid van de quagga zit de giftige stof arseen. "Ik moet in een aparte ruimte werken."
Preparateur Becky Desjardins is uitgerust met een gasmasker, handschoenen en een wit pak. Ze begint aan haar monsterklus in een glazen kooi in Naturalis. "Op die manier kunnen mensen mij bekijken terwijl ik bezig ben", vertelt ze.

De quagga moet in een speciale ruimte geprepareerd worden omdat de stof die op zijn huid zit giftig is, ook nog na 140 jaar. Van arseen kun je ernstige maag- en darmklachten, spierkrampen, een versnelde hartslag en hevige hoofdpijn krijgen. Het spul werd vroeger gebruikt om de huid te beschermen tegen bijvoorbeeld insecten.

De bruine zebra is een bijzondere verschijning, maar het is al helemaal bijzonder dat het dier in zulke goede staat in Naturalis staat nu. Hij heeft namelijk jarenlang in een opslag van een ander museum gelegen, waar het bijna uit elkaar viel.
"Ik zag meteen de scheuren. Maar ook dat het heel stoffig was. Niet alleen met normale stof, maar ook van rook." Dat valt te verklaren volgens Becky, want 140 jaar geleden gebruikte men nog vuur als verwarming.

Het uitsterven van de quagga valt samen met de kolonisatie van Zuid-Afrika. Rond 1800 leefden er nog grote groepen quagga's. De boeren die na de Engelse machtsovername het land introkken, schoten de quagga af om het land vrij te maken voor hun eigen vee. De laatste quagga in gevangenschap stierf op 12 augustus 1883 in Amsterdam in Artis.

Op de website van Omroep West is een filmpje te zien.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:01

Ik dacht, Goh, wat bijzonder dat de huid van dat dier giftig was... Komt dat door een middel waarmee de huid na de dood bewerkt is, de huid van het dier zelf was niet giftig :+

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:10

Daphne__ schreef:
Ik dacht, Goh, wat bijzonder dat de huid van dat dier giftig was... Komt dat door een middel waarmee de huid na de dood bewerkt is, de huid van het dier zelf was niet giftig :+

Ik dacht hetzelfde _O-

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:34

Daphne__ schreef:

Whahah ik dacht dat ook en ook dat ik nog even dacht: zou hij daarom zijn uitgestorven _O-
Dat je dan later jezelf heel dom vindt soms 8)7

xJolijn

Re: Laatste uitgestorven quagga opgezet, dier heeft giftige huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:54

Het artikel is ook onjuist, de quagga wordt niet opgezet, dat is hij al (lang). Het opgezette dier wordt geconserveerd/gerestaureerd.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:03

Melzazu schreef:
Daphne__ schreef:

Whahah ik dacht dat ook en ook dat ik nog even dacht: zou hij daarom zijn uitgestorven _O-
Dat je dan later jezelf heel dom vindt soms 8)7

Zo blij dat ik niet de enige ben _O-

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:05

Ik dacht het ook. Onduidelijk artikel dus.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:21

Daphne__ schreef:
Ik had de comments nodig. Na het bericht wist ik nogsteeds niet 100% zeker of het dier van nature een giftige huid had of dat het door mensen er op was gedaan.

Vraag me wel af wat het idee is van conseveren van zo iets giftigs dat er gasmaskers nodig zijn als je erbij in de ruimte staat. Blijft het wellicht wel mooi behouden, maar kun je er vervolgens zelf ook niet meer bij :+ .

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:31

Cambionn schreef:
Daphne__ schreef:
Ik had de comments nodig. Na het bericht wist ik nogsteeds niet 100% zeker of het dier van nature een giftige huid had of dat het door mensen er op was gedaan.

Vraag me wel af wat het idee is van conseveren van zo iets giftigs dat er gasmaskers nodig zijn als je erbij in de ruimte staat. Blijft het wellicht wel mooi behouden, maar kun je er vervolgens zelf ook niet meer bij :+ .

Er zijn nog maar 23 huiden over van dit dier, en je hebt grote kans dat de andere huiden dezelfde behandeling met arsenicum hebben ondergaan. Helaas was Arsenicum een erg populair middel voor de meest uiteenlopende producten in de 19de en begin 20ste eeuw. Die mooie groene Victoriaanse jurken? Vaak verf met Arsenicum, het mooie groene oude behang wat je onder andere lagen behang kan vinden? Test eerst maar op Arsenicum.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:35

Cambionn schreef:
Daphne__ schreef:

Het dier zal wel in een vitrine blijven staan... Op zich heeft het gif voorkomen dat allerlei diertjes de huid opeten. Wat dat betreft goed spul, eigenlijk een beetje te goed, mensen kunnen er ook ziek van worden. :')

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 23:18

Toch wel erg dat zo’n dier door toedoen van de mens is uitgestorven. :n

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 23:57

Wiwabalia schreef:
Toch wel erg dat zo’n dier door toedoen van de mens is uitgestorven. :n

Ja, triest.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 00:16

En ik dacht, misschien goed om van arseen vliegenspray te maken als het insecten tegenhoudt. Dus dit type 'paard' van vroeger had iets wat werkte tegen insecten. Dacht ik. :')

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 01:13

Coentjuh schreef:
En ik dacht, misschien goed om van arseen vliegenspray te maken als het insecten tegenhoudt. Dus dit type 'paard' van vroeger had iets wat werkte tegen insecten. Dacht ik. :')

Ja precies wat ik ook dacht!
maar ook: dat kan toch helemaal niet..

Helaas, geen oplossing tegen de vliegen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 01:21

In hoeverre zou er nog DNA aanwezig zijn? Dit is pas gaaf om te klonen... stel gewone zebra's als draagmoeder.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 04:43

In Zuid-Afrika zijn ze bezig om de quagga "terug te fokken", of eigenlijk zebras te fokken die er op lijken.

En kijkend naar de foto's zijn inmiddels erg ver! https://www.quaggaproject.org/

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:20

SeaSide schreef:
In Zuid-Afrika zijn ze bezig om de quagga "terug te fokken", of eigenlijk zebras te fokken die er op lijken.

En kijkend naar de foto's zijn inmiddels erg ver! https://www.quaggaproject.org/

Als ik die link goed lees, was de quagga eigenlijk meer een 'kleurpatroon' dan een apart soort (dat is met DNA-onderzoek gevonden) en zijn ze dus aan het proberen die kleurgenen terug te vinden/terug te brengen in de huidige populatie steppezebra's.

Alsof je appaloosa-genen in paarden aan het zoeken bent, zeg maar.

Titel had idd moeten zijn: "huid is met giftige stoffen geconserveerd"

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:20

Ik vindt het wel sneu dat deze soort uitgestorven is.

De topic titel is erg vaag, ik dacht in eerste instantie ook dat het een giftige huid van nature had.

Het lijkt trouwens wel een soort kruising tussen een Zebra en Ezel.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:26

Ik heb echt nog nooit van dit dier gehoord, dus wel echt interessant.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:31

Elisa2 schreef:
Ik vindt het wel sneu dat deze soort uitgestorven is.

De topic titel is erg vaag, ik dacht in eerste instantie ook dat het een giftige huid van nature had.

Het lijkt trouwens wel een soort kruising tussen een Zebra en Ezel.

Voelt als een wat onhandig vertaald artikel... :o

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:25

SeaSide schreef:

Interesante website! Vooral dit stukje ook, vind ik toch wel knap. Soms zijn wij mensen (en ik neem ff aan dat er ook toen mensen waren die zich voor behoud inzette en niet jaagden, die dit dus ook niet realiseerden) onbedoeld echt zulke heldere lichten. "oh shit, dat beest is al jaren dood" 8)7 .
Citaat:
When the Quagga mare at Amsterdam Zoo died on 12 August 1883, it was not realised that she was the very last of her kind. Because of the confusion caused by the indiscriminate use of the term “Quagga” for any zebra, the true Quagga was hunted to extinction without this being realised until many years later.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:53

Anne_GTI schreef:
In hoeverre zou er nog DNA aanwezig zijn? Dit is pas gaaf om te klonen... stel gewone zebra's als draagmoeder.

Nee dat is niet in het belang van de dieren. Wel erg dat deze soort is uitgestorven door toedoen van mensen.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 13:32

Ik begon mij al af te vragen hoe dat nou zat een uitgestorven zebra met een giftige huid, in een dierentuin nota bene. Verzorgers in gasmasker en pakken het verblijf schoonmaken ofzo...

Maar het zat dus anders in elkaar. Wellicht het artikel en titel een beetje aanpassen zodat het klopt?

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 13:42

Welke tv programma was het dat het hier over had. Ik zou zeggen het verhaal van oranje nassau maar zou ook iets anders kunnen zijn geweest.
Daar werd kort uitgelegd dat ze inderdaad veel neergeschoten waren maar ook dat er een aantal naar nederland waren gekomen. Er staat me bij dat iemand er eentje als huisdier had maar ik krijg niet helder wat er precies gezegd werd.

Toch speciaal dat ze nu herstelt wordt en tentoongesteld wordt.
Als mensen toch eens nadachten voordat ze wat deden dan waren er vast minder dieren uitgestorven.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 21:19

Wij mogen van dit artikel helaas niets aanpassen, ook de titel niet.