NK Horseboarding op 30 september in Oudehorne

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

NK Horseboarding op 30 september in Oudehorne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 20:56

Bokt Nieuwsredactie
Sport

Afbeelding
Horseboarding. Foto: Anne_GTI

Oudehorne is op 30 september het strijdtoneel van het NK Horseboarding. Het evenement wordt gehouden op Flaeijelfeest. De voorrondes starten om 11.30 uur en de finale is om 15.30 uur op het ringrijdersveld.

Horseboarding
Horseboarding. Als je er nog nooit van hebt gehoord, dan is dat geen schande. Het is een nog onbekende tak van de paardensport. Het lijkt een beetje op waterskiën, maar dan op een board met wielen en achter een paard. Horseboarding kan ook worden beoefend in het water (met een wakeboard) of in de sneeuw (met een snowboard, skijoering).

Een Horseboarding "team" bestaat uit een paard en twee rijders: de ruiter en een boarder, die achter het paard wordt gesleept aan een lijn die niet langer is dan 10 meter. Tijdens een wedstrijd moet elk team twee parcoursen afleggen. De winnaar is het team dat het parcours aflegt in de snelste tijd, zonder te crashen.

De parcoursen bestaan uit verschillende ‘gates’, die afgebakend zijn door pionnen met ballen erop. Een bal eraf betekent 2 strafseconden en een hele gate gemist betekent zelfs 10 strafseconden. Een wedstrijd horseboarding bestaat uit een aantal rondes, zodat de teams meerdere kansen hebben om hun snelste tijd neer te zetten.

Veiligheid
Iedere ruiter is met een speciaal veiligheidssysteem aan paard en ruiter gekoppeld. Zelfs in geval dat de ruiter van het paard mocht vallen, schiet het touw automatisch los. Ook na passeren van de finishlijn geldt 'release': de boarder wordt losgekoppeld. Voor de boarders zijn kniebescherming en helm verplicht.

Gebruikte bronnen:
Laatst bijgewerkt door Nieuwsredactie op 20-09-23 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto gewijzigd

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: NK Horseboarding op 30 september in Oudehorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:33

Ben heel benieuwd hoe het nieuwe team uit Friesland met hun paard Baron het gaat doen. Aan hun enthousiasme zal het niet liggen.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:17

Het wordt echt een hele spannende wedstrijd in Oudehorne! Super leuk +:)+

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 14:17

sorry voor het reageren op een oud topic maar ik was benieuwd waar dit NK dit jaar gehouden word en wanneer precies?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 14:38

Volgend weekend in Lemelerveld is er weer een wedstrijd.
Op de Facebook pagina van Horseboarding Holland staan de data en tijden.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 14:46

bedankt, die had ik gezien. Ik kon alleen de datum en locatie van het NK niet vinden? Ik zag wel een aantal trainingsdagen; heel leuk

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 21:14

Het NK is een competitie van meerdere wedstrijden. De journalist vorig jaar heeft daar een creatieve draai aan gegeven. Flaeijelfeest was een van de wedstrijden die meetelde voor het NK.