Cassoe Kruth tijdelijk geschorst uit Deense nationale team

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Cassoe Kruth tijdelijk geschorst uit Deense nationale team

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-24 21:24

Eurodressage
Sport

Carina Cassoe Kruth en Heiline's Danciera tijdens de Nations Cupwedstrijd in Compiègne in mei 2024. Foto: ©PSVPhoto/FEI/Flickr

Carina Cassoe Kruth, die in 2022 tijdens de World Equestrian Games met Denemarken teamgoud won en in 2023 teambrons tijdens de Europese kampioenschappen, is tijdelijk geschorst uit het Deense Nationale team.

Deze verrassende beslissing komt twee weken nadat de tuchtcommissie van de Deense paardensportfederatie (DRF) had besloten om Kruth niet te schorsen, maar alleen een boete van 670 euro had opgelegd voor het met een zweep slaan van het paard Heiline’s Danciera. Dit is te zien in een trainingsvideo van februari 2022.

Video van het slaan
De video werd op zondagavond 7 juli 2024 naar de DRF gestuurd, de avond voordat de olympische nominaties bekend werden gemaakt. Kruth zou reserveruiter zijn voor het Deense olympische team, maar vanwege de video trok zij zich terug en werd Nadja Aaboe Sloth aangewezen als reserve.

Op 1 augustus 2024 oordeelde de tuchtcommissie van de DRF dat de ruiter de algemene regels had overtreden toen zij de zweep gebruikte tegen het paard. Echter, vanwege het feit dat Kruth nog nooit een straf had gehad, stelde de commissie dat de boete van 670 euro en geen schorsing voldoende waren. Het feit dat het meer dan twee jaar geleden gebeurd en dat de inzender van de video geen reden had gevonden om de achtergrond hiervan verder te rechtvaardigen, werkten in het voordeel van Kruth.

Maatschappelijke onvrede
Er heerste een grote maatschappelijke onvrede over de boete en verschillende grote kranten pikten het nieuws op.

Op 9 augustus lekte de video uit naar de Deense website Nordjyske en dit leidde tot nog meer verontwaardiging over de zwakke straf van de tuchtcommissie van de DRF.

Cassoe Kruth heeft intusssen verklaard dat zij doodsbedreigingen heeft gehad en haar accounts op de sociale media heeft verwijderd.

Tijdelijke schorsing
Op 14 augustus kondigde de DRF aan dat “de raad van bestuur heeft besloten om Carina Cassoe Kruth uit te sluiten van het team van de DRF en het nationale dressuurteam.”

“De beslissing werd genomen naar aanleiding van het gedrag van de ruiter in de video, dit is niet verenigbaar met het sportplan van de DRF. Hierin staan de normen en waarden omschreven voor de algemene groep ruiters, de ruiters van het nationale team en hun ondersteunende team.”

Het is niet bekend gemaakt hoelang de amazone geschorst wordt uit het team.

Kruth zou met Svalegaards Hot Driver voor Denemarken uitkomen tijdens de Wereldkampioenschappen voor jonge dressuurpaarden. Het Deense Warmbloedstamboek heeft intussen bevestigd dat zij vanwege haar uitsluiting niet zal gaan. Ze zal worden vervangen door eerste reserve Susanne Barnow met Kjeldgårdens Django (Hesselhøj Donkey Boy x De Noir).

Gerelateerde artikelen:
[VN] Deense amazone Cassoe Kruth krijgt boete voor mishandelen paard

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 21:40

Ik denk dat met ingang van 1 januari op alle grotere trainingsstallen bordjes komen te hangen met: Het is verboden om zonder toestemming foto- en video-opnamen te maken. En dan met iets van een artikelnummer eronder etc.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:10

Tja, ze kunnen ook gewoon het goede voorbeeld gaan geven en gewoon goed gaan rijden zonder geweld te gebruiken. Wie niks te verbergen heeft hoeft ook niet bang te zijn toch?

Ik vind het goed dat de straf aangepast is, alleen die boete was een lachertje. Als we willen dat dit gedrag uitsterft dan moet het heel flink bestraft worden. Overigens gaan die doodsbedreigingen me dan weer veel te ver.

nikkel

Re: Cassoe Kruth tijdelijk geschorst uit Deense nationale team

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 17:35

Suzanne F, het is wel toegestaan om aan dierenmishandeling te doen, alleen het mag niet vastgelegd worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 17:52

Maar ergens is dit gewoon niet goed. Een officiele organisatie legt een boete op volgens haar interne regels.
De media veroorzaken een rel, de video lekt uit -> nog grotere rel, en de officiele organisatie haalt bakzeil onder druk van de 'public opinion'. Zélfs als ze een verkeerde beoordeling gemaakt zouden hebben, mag de publieke opinie níet de reden zijn om een vonnis bij te stellen. Dat kan alleen als de indiener van de klacht in hoger beroep zou gaan.

Het zou toch te gek voor woorden zijn als de media gaan bepalen wat de strafmaat van wie dan ook wordt?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 20:11

Ibbel houdt er maar rekening mee, dat de invloed van de public opinion maatgevend gaat worden. Die 670 euro was trouwens een lachertje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 08:41

Ik denk dat de FEI eens serieus om de tafel moet gaan om een goed protocol op te stellen voor dit soort zaken. Laat mensen anoniem kunnen melden dmv een video die zij dan beoordelen en laten ze daar gewoon sancties opzetten. Dan hoeft het ook allemaal niet zo in de media met de daarbij behorende heksenjachten.

Kunnen ze bijvoorbeeld zeggen, eerste overtreding..3 jaar schorsing, 2e overtreding 10 jaar schorsing en 3e overtreding levenslang schorsen. (ik noem maar wat)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 10:55

Ik heb problemen met anoniem melden. Zeker gezien de ontwikkelingen in AI voorzie ik dat het niet heel lang duurt voor iemand in staat is (of misschien kan het al) om een fake filmpje van een concurrent te maken en te proberen deze uit te schakelen voor een kampioenschap.
(Indien dat gebeurt mag de melder wat mij betreft levenslang geschorst worden.)
Wat overigens niet betekent dat de naam van de melder in neonlicht overal gepubliceerd moet worden.
Het moet wel mogelijk zijn dat de naam vertrouwelijk blijft binnen de behandelende (FEI-)commissie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 12:37

Ja als je het zo uitlegt (AI) dan begrijp ik dat. Daar had ik niet aan gedacht.

Ik dacht aan anoniem melden omdat veel mensen dat nu niet kunnen zonder dat het negatieve gevolgen voor ze heeft. (niet meer aan de bak komen in de paardenwereld etc.)

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 15:14

Ik wordt een beetje moe voor de ja, maar AI.
Zo briljant is generatieve AI nou ook weer niet en er bestaan gewoon methodes om te achterhalen of een video of foto origineel zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:33

Nou herr_balou. Ik denk dat ze het nu al gewoon kunnen hoor.

Je zult er verbaasd van zijn wat je iemand nu al in een gratis vertaal app kunt laten zeggen in het spaans/chinees/creools incl handgebaren passend bij de taal.

En als het niet nu al kan, kan het morgen of overmorgen. Dit gaat echt heel hard.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:57

pol013 schreef:

Je zult er verbaasd van zijn wat je iemand nu al in een gratis vertaal app kunt laten zeggen in het spaans/chinees/creools incl handgebaren passend bij de taal.

En als het niet nu al kan, kan het morgen of overmorgen. Dit gaat echt heel hard.

Ja, generatieve AI kan al veel en veel mensen kunnen nu niet altijd meer zien of het echt is maar ik doelde dan ook niet op enkel menselijke interpretatie. Software laat altijd sporen na.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 17:55

Elisa2 schreef:
Ja als je het zo uitlegt (AI) dan begrijp ik dat. Daar had ik niet aan gedacht.

Ik dacht aan anoniem melden omdat veel mensen dat nu niet kunnen zonder dat het negatieve gevolgen voor ze heeft. (niet meer aan de bak komen in de paardenwereld etc.)

Daar zou, als die er nu nog niet is, een goede klokkenluidersregeling voor moeten komen.

herr_balou schreef:
pol013 schreef:

Ja, generatieve AI kan al veel en veel mensen kunnen nu niet altijd meer zien of het echt is maar ik doelde dan ook niet op enkel menselijke interpretatie. Software laat altijd sporen na.

Maar dan kan het kwaad al geschied zijn en de hetze ontketend.
Staat het eenmaal op internet raak je het niet meer kwijt. En een rectificatie verdwijnt vaak op de achtergrond. En ik zie hier ook toch algemeen hele nuchtere en redelijke Bokkers zeggen "waar rook is, is vuur". Ofwel: die rectificatie wordt dan ook niet helemaal serieus genomen.

En dan hebben we het er nog niet over dat iemand die software sporen ook moet kunnen zien. Dat zal een goede IT-er wel kunnen, maar dat zijn niet persé de mensen die in de paardenwereld zitten.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:51

Roodvos schreef:
herr_balou schreef:

Maar dan kan het kwaad al geschied zijn en de hetze ontketend.
Staat het eenmaal op internet raak je het niet meer kwijt. En een rectificatie verdwijnt vaak op de achtergrond. En ik zie hier ook toch algemeen hele nuchtere en redelijke Bokkers zeggen "waar rook is, is vuur". Ofwel: die rectificatie wordt dan ook niet helemaal serieus genomen.

En dan hebben we het er nog niet over dat iemand die software sporen ook moet kunnen zien. Dat zal een goede IT-er wel kunnen, maar dat zijn niet persé de mensen die in de paardenwereld zitten.

Maar het is toch de bedoeling dat de melding/aangifte gedaan wordt bij daarvoor bestemde organisaties en niet online geflikkerd wordt? En als die organisaties niet adequaat omgaan met een melding kan het online komen maar wat mij betreft is dat niet de melder maar de afhandelende organisatie te verwijten.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 12:58

Ibbel schreef:
Maar ergens is dit gewoon niet goed. Een officiele organisatie legt een boete op volgens haar interne regels.
De media veroorzaken een rel, de video lekt uit -> nog grotere rel, en de officiele organisatie haalt bakzeil onder druk van de 'public opinion'. Zélfs als ze een verkeerde beoordeling gemaakt zouden hebben, mag de publieke opinie níet de reden zijn om een vonnis bij te stellen. Dat kan alleen als de indiener van de klacht in hoger beroep zou gaan.

Het zou toch te gek voor woorden zijn als de media gaan bepalen wat de strafmaat van wie dan ook wordt?

als de branche organisatie(s) niets doen zal de sociale media het wel doen, 670,00 euro stelt voor amazone ook niets voor, sociale media kan veel invloed hebben.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 14:08

de sociale media doet zijn werk, jammer als het je betreft maar ook de coöptatie krijgt zo een tik,

https://www.horses.nl/organisaties/fn/s ... -van-foto/

Stefan Unterlandstättner trekt zich terug als FN-voorzitter na rondsturen van foto
ot de zomer was Stefan Unterlandstättner voorzitter van de raad van bestuur van DKB. Hij is ruiter, fokt paarden en werd in de race gegooid als kandidaat voor het ambt van president van de Duitse Hippische Bond. Daar heeft hij zich nu van gedistantieerd. "Ik ga niet naar zo'n niveau", zegt hij.

het is echter altijd te controleren - zelfs AI laat sporen na - dus fake of echt is altijd te achterhalen, gewoon volgens de regels leven, dierwelzijn in acht nemen en dan heb je toch niets te vrezen!!
Laatst bijgewerkt door mce op 20-08-24 14:38, in het totaal 2 keer bewerkt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 14:19

En dan hebben we het er nog niet over dat iemand die software sporen ook moet kunnen zien. Dat zal een goede IT-er wel kunnen, maar dat zijn niet persé de mensen die in de paardenwereld zitten.[/quote]Roodvos)

Prima toch, het is juist belangrijk dat er een onafhankelijke IT-er het bekijkt we willen toch een zo objectief en eerlijk mogelijk onderzoek

en weet je, in denk dat de meeste van wie deze foto's en filmpjes zijn, best weten dat ze " gemaakt" konden worden, alleen werd ze tot nu toe mogelijk de hand boven het hoofd gehouden en daar is de sociale media zat van.

De klokkenluiders worden steeds duidelijker: Er moet een bewustwording komen bij bestuurders, weten dat het niet kies is dat de ene hand de andere wast