Eerste dag Hippiade 2024 levert prachtige dressuurkampioenen op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Nieuwsredactie

Eerste dag Hippiade 2024 levert prachtige dressuurkampioenen op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-24 19:35

KNHS
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

De eerste dag van de Hippade 2024 levert maar liefst zes prachtige KNHS Dressuur Kampioenen op. Er werd gestreden om de kampioenstitels in de dressuurklassen B, L1 en L2 paarden en de klasse B pony's categorie A/B, C en D/E.

De dag begon al vroeg met om half acht het eerste baan verkennen voor de deelnemers in de klassen L1 en L2. De strakke en serieuze gezichten van de deelnemers gaven een gezonde spanning weer. Het deelnemersveld was in alle klassen sterk. Na een spannende strijd mochten Fay van de Broek met Axle (B cat A/B), Febe van der Velden met Woldberg's Tobias (B cat C), Maud de Jong met Milente's Prime Power (B cat D/E), Britt Lucassen met First Diamond, Renee Buser met O Lily (foto) en Anouk Ivits met Pokerface, het hoogste eremetaal mee naar huis nemen.

Uitslag Dressuur pony's categorie A/B - aangeboden door Witte van Moort
  1. Fay van den Broek, Axle, Ospel, KNHS Regio Limburg, 73.056%
  2. Sherise Slendebroek, Happy, Kampen, KNHS Regio Overijssel, 68,667%
  3. Suus van de Broek, Pronk Stable's Golden Spirit, Nuland, KNHS Regio Noord-Brabant, 67,611

Uitslag Dressuur pony's categorie C - aangeboden door Eskadron
  1. Febe van der Velden, Woldberg's Tobias, Gemonde, KNHS Regio Noord-Brabant, 71,833%
  2. Amélie van Abeelen, Pebbles, Oisterwijk, KNHS Regio Noord-Brabant, 70,444%
  3. Sandy Brammer, Heidepeel's Stitch, Avenhorn, KNHS Regio Noord-Holland, 69,222%

Uitslag Dressuur pony's categorie D/E - sponsor Witte van Moort
  1. Maud de Jong, Milente's Prime Power, Berkel-Enschot, KNHS Regio Noord-Brabant, 70,889%
  2. Pip Fredrikze, Don Allegro, Oud Gastel, KNHS Regio Noord-Brabant, 69,667%
  3. Elize Besseling, Trianta's Prime Time, Tilburg, KNHS Regio Noord-Brabant, 69,386%

Uitslag Dressuur paarden klasse B - aangeboden door Witte van Moort
  1. Britt Lucassen, First Diamond, Horst, KNHS Regio Limburg, 77,111%
  2. Esther Schaepkens, Pino, Voerendaal, KNHS Regio Limburg, 76,833%
  3. Maartje Wijngaard, Fortunato, Rijen, KNHS Regio Noord-Brabant, 70,667%

Uitslag Dressuur paarden klasse L1 - aangeboden door Agradi
  1. Renee Buser, O Lily, Veghel, KNHS Regio Noord-Brabant, 75,444%
  2. Isa Hollands, Promise, Schimmert, KNHS Regio Limburg, 73,167%
  3. Benthe Meijerink, Private Dancer, Holten, KNHS Regio Overijssel, 71,333%

Uitslag Dressuur paarden klasse L2 - aangeboden door Horka
  1. Anouk Ivits, Pokerface, Leende, KNHS Regio Noord-Brabant, 75%
  2. Anique Frans, Oh La La TCS, IJsselmuiden, KNHS Regio Overijssel, 70,722%
  3. Marijke Boelen, Jeppe 537, Renswoude, KNHS Regio Utrecht, 70,667

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

MacavityL

Re: Eerste dag Hippiade 2024 levert prachtige dressuurkampioenen op

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 11:30

Wat fijn dat de subtop amazones weer zo goed gescoord hebben met hun jonge paarden in de L2.

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 11:44

Ja elke jaar weer....

Maar de B paarden is gewonnen met 77 %

En de B ponys door een fokproduct van een bokker

Om maar even wat leuks te noemen nog

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 11:59

MacavityL schreef:
Wat fijn dat de subtop amazones weer zo goed gescoord hebben met hun jonge paarden in de L2.

Ja wat enorm knap dat ze een L proefje kunnen rijden! Wie zou dat nou kunnen verwachten :wow: :+

Is exact hetzelfde in springen altijd, allemaal profs die normaalgesproken suptop rijden en met een jong paard ff 110 of 120 regio's moeten winnen :r

Flauwe grap allemaal, in deze vorm heeft het toch ook geen zin? :? Maar KNHS is uiteraard heel trots :=

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 12:01

Vroeger had je in t L2 en M1 nog n kans....kun je nu vergeten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 12:19

Ik zie in het L1 ook voornamelijk stalruiters en mensen die met hun andere paarden veel hoger starten.

Wat is het doel van KNHS vraag ik me dan vooral af?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 13:03

Geld natuurlijk.

insta cremello.ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 15:50

Getup schreef:
Ja elke jaar weer....

Inderdaad meeeega trots op de door ons gefokte Milente’s Prime Power! *\o/* super lief dat je hem en ons benoemt!

Instagram Milente’s Sportpony’s / Volgtopic Welsh Sportpony’s
Milente’s Passion -Kroon Sport Welsh NWR ZZLicht+10
Milente’s Pretty Perfect -Ster Sport WPBR Z2+10
Milente’s Belle Amie -Ster Sport M2+2
Milente’s Past & Present

michaz81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 18:55

Volgens mij is de B paarden ook gewonnen door n " stalamazone" van n prof hoor

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 21:36

De Hippiade is sport. Topsport. Dan wil je de beste paarden zien die op beste manier zijn opgeleid door de beste ruiters. Als je daar beperkingen in gaat zetten wordt het een soort para sport, de combinatie die het dichtst op de grens van nog mee mogen doen zit heeft de beste kansen.

Wat wel leuk is om te zien is dat de mens toch de bepalende factor is. Alle paarden zijn vrij jong (m.u.v. de nr. 3 in de B), dus ervaren ruiter met groen paard geeft een beter resultaat dan een ervaren paard met groene ruiter. Want zelfs dat oudere paard is zo te zien niet hoger geklasseerd dan B.

En al met al is het in de paardensport helemaal niet slecht geregeld, op de normale wedstrijden rij je toch tegen combinaties die min of meer op hetzelfde niveau zitten. Soms een minder paard maar betere ruiter, soms een betere ruiter maar minder ervaren paard, meestal mensen die voor elk puntje moeten werken. Heb je een goede dag dan heb je altijd kans op een lintje.

Vergelijk dat eens met b.v. atletiek, hardloopwedstrijden. Daar heb je ook bij kleine plaatselijke wedstrijden dat steeds dezelfde groep met het prijzengeld gaat lopen. Als je niet bij die snelle groep hoort kom je never nooit niet op het podium. Er is immers geen L, M of Z, iedereen loopt in dezelfde groep. Hooguit zijn er leeftijdscategorieën. Maar ja, de lopers die bij de senioren vooraan liepen worden ook ouder en lopen ook bij veteranen de doorsnee deelnemers er ver uit. Dus wat dat betreft is de paardensport leuker.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 21:39

...de fotoreportage van de KHNS viel mij wat tegen.

Zoals het vriendelijke beeld van het schimmeltje in de B, maar had de foto niet op een ander moment genomen kunnen worden...? :o

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 21:44

MacavityL schreef:

:')
Om te janken eigenlijk. Is het nog steeds zo dat er in de M dan weer heel weinig semi profs meerijden? Was jaaaaaren geleden wel altijd het geval omdat het zo'n rot klasse is/was.

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

• Talent is pursued interest

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 22:39

Rex_Rolfo schreef:
De Hippiade is sport. Topsport. Dan wil je de beste paarden zien die op beste manier zijn opgeleid door de beste ruiters.

Topsport is topsport :+

Rondje B of L is per definitie geen topsport. Er zijn bewust ook beperkingen (alleen ontoereikend :') ) hoe goed de ruiters mogen zijn die in lagere rubrieken uitkomen.

Wil je weer naar de beste jonge paarden kijken dan bestaan er niet voor niets speciaal daarvoor jonge paarden wedstrijden.

Rex_Rolfo schreef:
Als je daar beperkingen in gaat zetten wordt het een soort para sport, de combinatie die het dichtst op de grens van nog mee mogen doen zit heeft de beste kansen.

Wat wel leuk is om te zien is dat de mens toch de bepalende factor is. Alle paarden zijn vrij jong (m.u.v. de nr. 3 in de B), dus ervaren ruiter met groen paard geeft een beter resultaat dan een ervaren paard met groene ruiter. Want zelfs dat oudere paard is zo te zien niet hoger geklasseerd dan B.

Of je schopt alle profs eruit en laat amateurs eens een leuk feestje hebben zoals het de bedoeling is? :j
Ik heb al liever "para sport" dan dat dames uit internationale young riders rubrieken ff in het L prijzen komen halen :')

Mbt het tweede, profs (waaronder stalruiters/ jonge paarden ruiters) hebben juist veel betere paarden over het algemeen wat de concurrentie zeker niet eerlijker maakt. Is echt kwaliteit waar je u tegen zegt vergeleken met waar je doorsnee amateur op zit. Dat mens verder de bepalende factor is heeft ook niemand aan getwijfeld, misschien op absolute leken na die denken dat "paard al het werk doet" ;)

In de huidige vorm zie ik gewoon geen nut van de Hippiade en 0 idee wat voor doel het moet nastreven :?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 23:08

absque_dubio schreef:
Getup schreef:
Ja elke jaar weer....

Inderdaad meeeega trots op de door ons gefokte Milente’s Prime Power! *\o/* super lief dat je hem en ons benoemt!

Gefeliciteerd *\o/* Super gaaf dat hij het op zo een jonge leeftijd al zo braaf doet!! Mogen menig paarden wat van leren hahah!

Pedro B+13 || L1+12 || L2+10
Pietje

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 23:43

Het lijkt mij dat er wel een evaluatie van het jurycorps op zijn plaats is. Ik snap dat er vanuit verschillende punten bekeken een oefening er anders uit kan zien maar als er in de plaatsing meer dan 15 plaatsen verschil zit klopt er gewoon iets niet. Ik kon het niet uitleggen aan een ponyruiter... de lol van dressuur is er wel af.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 11:04

Anne_GTI schreef:
Het lijkt mij dat er wel een evaluatie van het jurycorps op zijn plaats is. Ik snap dat er vanuit verschillende punten bekeken een oefening er anders uit kan zien maar als er in de plaatsing meer dan 15 plaatsen verschil zit klopt er gewoon iets niet. Ik kon het niet uitleggen aan een ponyruiter... de lol van dressuur is er wel af.

Ik heb eens met de selecties meegereden. Steevast boven de 200 punten gereden. Kom ik op de Brabantse, nog net geen verliespunt bij de ene jury en 11 punten verschil met de andere jury. Ik ben toen per direct gestopt met wedstrijdrijden en zelfs een tijd gestopt met rijden an sich. Niet omdat ik per se hoog wil eindigen met ditto punten, had ik bij die andere jury ook in de 170 gereden op de regionale had ik het helemaal geen punt gevonden, maar in mijn hoofd betekende dat extreem lage puntenaantal dat ik dus beter niet op een paard kon stappen.

Ik ga van het jaar weer starten, maar heb toen destijds voorgenomen om nooit meer selecties te starten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 11:56

Anne_GTI schreef:

De plaatsing is idd waar je dan naar moet kijken. Ik snap mensen nooit die vallen over verschil in punten, precies omdat die juryleden op verschillende plekken zitten en dus andere dingen zien. Naast dat het ook gewoon verschillende mensen zijn.
Maar plaatsing wil je wel een beetje bij elkaar in de buurt hebben. Ligt er ook aan hoe dicht het bij elkaar zit bij een jurylid. Als 3 punten je 8 plaatsen scheelt bij hetzelfde jurylid is het al logischer dat er een verschil tussen de juryleden zit qua plaatsing. Maar laatste en 1e kan niet.

Denisesilver, 11 punten verschil is toch helemaal geen groot verschil? Dan had de andere jury je ook laag beoordeeld en niet maar 1 jurylid. Op selecties is het wel altijd wat strenger, maar van altijd in de 200 punten naar verlies is dan richting 50 punten verschil en bij de ander dan 40 ongeveer? Ik zou dan eerder denken dat er echt iets niet goed ging in de proef en het beeld dan misschien niet overeenkwam met gevoel. Zonde dat het zo voelde voor je, hopelijk heb je straks weer plezier erin. Maar 1 slechte ervaring maakt niet meteen elke selectie en kampioenschap slecht.

Ik rijd nog steeds gewoon selecties en kampioenschappen en het zijn altijd lagere punten als normaal, maar dan zo'n 10 punten lager en wel logisch en terecht(vooral omdat ik ook slechter rijd doordat ik me laat intimideren). Qua plaatsing heb ik nooit echt grote verschillen meegemaakt, hoewel het verschil daarin altijd groter is als de punten bij mij. :+ Ik krijg het vooral elkaar om bij 2 juryleden dezelfde punten te rijden of bij 3 een verschil van 8 punten tussen hoogste en laagste. Maar dan qua plaatsing wel meer verschil, maar geen extremen. Ik doe nog steeds graag mee, alleen hoe hoger ik kom hoe lager mijn doel word omdat wij gewoon niet de kwaliteit en kunde hebben. Dus eerst was het doorgaan naar hippiade en daar middenmoot eindigen en nu is het doormogen naar finale van regio en daar middenmoot. Dus gewoon voor mezelf. Hoewel ik nog steeds ook genoeg 'simpelere' combinaties ken die naar NK en Hippiade mochten vanwege foutloze correcte proeven.

Ik snap het commentaar op de stalruiters en profs ook zeker wel. Vooral omdat groot deel daarvan helemaal niet actief in die klasse starten in de regio waar ze uitkomen met de kampioenschappen en dus helemaal niet meegerekend worden in de verdeelsleutel... En het echt wel een enorm niveau verschil is, zowel qua ruiters maar ook de paarden.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 13:10

Hier ook gehad op de selecties 200, 194,5 en 172 (mijn schuld, hij schrok van vanalles want dikke wind storm, tentenopbouw en ik was niet aan het rijden). Op de Gelderse rijd ik een stabiele proef zonder echte fouten, helemaal goed was het niet, stelling mocht beter, impuls net een tikkeltje meer en 168 gereden. Dus zeg het dan maar. Dat ze iets afrekenen voor mindere (geen slechte!) stelling en iets minder impuls (maar zeker niet weinig!), snap ik! Maar 168?? Nee daar was ik het niet mee eens. Maargoed, jurysport

Edit: verder wel genoten! Ging voor genieten en dat doel gehaald. Trots op ons dat we er wel even mochten rijden.

Pedro B+13 || L1+12 || L2+10
Pietje

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 13:38

Ik heb het op film staan, dus ik kan zo al zeggen dat ik niet veel anders had gereden dan anders. Ik heb helaas geen protocol, want ik ben niet idioot genoeg om tot 5 uur 's avonds te wachten op de uitslag van alle klassen terwijl die van mij om 8 uur begon, en we om 5 uur 's ochtends al onderweg waren naar de locatie toe. Ik vind 11 punten nogal verschil in het B. Het is niet alsof je daarin zijgangen moet laten zien die de ene jury anders ziet dan de andere. Het is een beetje alles bij elkaar waardoor ik een afkeer heb gekregen tegen selecties en kampioenschappen. En daar horen semi profs en ruiters die an sich op veel hoger niveau rijden, die vervolgens in verdorie het B mee gaan rijden met de kampioenschappen, ook bij.

Edit: overigens ook ruiters die in regio's mee gaan rijden die kleiner zijn, waardoor ze meer kans maken. Dat gebeurt hier in west Brabant. Ruiters die in Zuid-Holland of Zeeland mee rijden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 14:29

Zuid holland heeft al jaren bijna hetzelfde aantal afgevaardigden als NB. Wij hebben ook al jaren allemaal profs in de regio, zelfs onze Chio selectie bestaat uit teams met allemaal profs die dus ook de kampioenschappen starten hier. Plus dat minder actieve combinaties ook minder afgevaardigden betekent. Dus dan heb je 50 ruiters in een klasse ipv 70 oid en ipv 10 afgevaardigden 7 bijvoorbeeld. Dus ergens anders gaan starten is jezelf foppen.

11 punten is in geen enkele klasse veel. Het is op 11 onderdelen 1 punt of op 22 een halve. Het verschil tussen een 6,5 en 7 is niks en daar kom je gewoon snel aan. En zijgangen is niet het enige wat anders eruit ziet vanaf een andere plek. Zelfs de ac lijn is al anders, vanuit de hoek kan je veel slechter zien of mensen erop zitten terwijl je extreem goed ziet of een paard recht is op jouw lange zijde.
Of het achterlijke verzorgingspunt on de B. Als je een jury hebt die daar een 8 voor geeft standaard of 1 die een 6 of 7 geeft, geeft meteen al verschil zonder maar 1 pas te rijden.

Ik had op de hippiade in de B 6 punten verschil en in de L1 10, beide met 3 juryleden. Beide vind ik juist dicht bij elkaar zitten. Met de protocollen zie je dat helemaal goed. Pas als iets bij de ene jury een 4 is en bij de ander een 7 gaat er iets mis.
Dat je er niet op wacht snap ik, dat zijn echt achterlijke eisen. Tegenwoordig mag je gelukkig eerder protocol ophalen en vroeger lieten wij ze meenemen of opsturen.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 15:07

Ik kijk ook echt niet op van 10/15 punten verschil. Los van het feit dat je het gewoon anders ziet als je bij C of bij H zit, is een zes bij de één een zes en een half bij de ander en zo gaat het best hard zeker bij dubbel tellende onderdelen.

Ik heb bij de regiokampioenschappen gejureerd en bijna alle combinaties ongeveer op dezelfde plek met 1 uitschieter. Daar zaten we echt een eind bij elkaar. Ik kon doordat ik bij H zat echt een aantal onderdelen niet goed op rechtheid beoordelen en de andere jury wel en die zag er flink wat aan. Daar zaten we dus echt een stuk uit elkaar. De andere 25 combinaties niet. Dat houd je altijd en het is rot als je dat toevallig net zelf bent of je ponykind maar het is echt wel uit te leggen.

En stalruiters en profs, ik stoor me er niet zo aan. Dat is altijd al zo geweest en gaat ook niet veranderen. L2 is de laagste klasse waarin ze mee mogen doen dus de B en L1 zijn wat dat betreft veilig gesteld.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 15:33

Er deden toch meerdere stalruiters en (semi)profs mee in B en L1 als je naar de uitslagen kijkt :?

Wat is dan de reden om de Hippiade te hebben naast alle wedstrijden die al per definitie bedoeld zijn voor deze doelgroepen?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:08

Ik weet niet of het nou slecht is of niet dat die stalruiters winnen. Of wat je er aan zou kunnen of willen doen.

Ik weet alleen dat het mij 0 motivatie geeft om mee te doen aan selectiewedstrijden. Nou ben ik toch al zo competitief ingesteld als een versleten pantoffel maar inspireren doet het mij ook niet echt. Misschien ben ik als, verder best fanatieke amazone, echt de doelgroep niet.

Terwijl ik wel heel toffe herinneringen heb aan de 2 hippiades die ik meegereden heb met ons viertal. Dát gevoel zou ik best nog wel eens willen meemaken.

Maar dat is dan ook gelijk mijn tip: ritsel een viertal en doe een beetje je best. Zeker vanaf het M ben je zo ongeveer gegarandeerd van een hippiade :+

Volg de avonturen van 24/7 buiten sportpaarden -> https://www.instagram.com/rakketje_en_co/

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 17:00

Fly_high schreef:
Er deden toch meerdere stalruiters en (semi)profs mee in B en L1 als je naar de uitslagen kijkt :?

Wat is dan de reden om de Hippiade te hebben naast alle wedstrijden die al per definitie bedoeld zijn voor deze doelgroepen?

Enige reden die ik me in kan denken is dat het mooi staat als je kan zeggen dat desbetreffende paard kampioen is geworden op de hippiade.

Voor mij was het én én, dus en een stuk lagere punten dan bij de selecties, en punten die onder de 170 reikten. Overigens is het al zo lang geleden dat er nog geen halve punten waren :+
Die associatie ligt er nu, dus ik zal niet zeggen dat alle kampioenschappen/selecties ruk zijn, maar ik heb mijn lesje wel geleerd. Ik ga in ieder geval niet meer op pad als de Brabantse aan de andere kant van het land worden gehouden. Misschien dat ik nog een keer meedoe als deze dichter bij huis is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 18:23

Nou veel profs mogen geen eens meer B starten..

De profs kun je ook als een mooie uitdaging zien of je er bij in de buurt kan komen. Het is maar net hoe je het bekijkt. :-)

Dat verschil in punten bij verschillende jury,s heb ik ook weleens gehad bij kampioenschappen. Het blijft een jurysport waar je tegen moet kunnen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-