Grand Prix-paard Verdi de la Fazenda is overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Grand Prix-paard Verdi de la Fazenda is overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-24 22:35

Eurodressage
Sport
Ingezonden door meerdere Bokkers

Verdi de la Fazenda en amazone Thalia Rockx tijdens het NK 2018. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Verdi de la Fazenda, het zelfgefokte Grand Prix-paard van de familie Rockx, is overleden. Hij kwam voor Nederland uit met twee seniorenruiters en twee jeugdruiters in het zadel.

Verdi de la Fazenda was een 22-jarige KWPN-ruin van Florett As, uit de merrie Piroshka de la Fazenda (Sandro Hit x Burggraaf). Hij werd gefokt door Johan Rockx, die destijds nog woonde in het Belgische Essen.

Penny en Johan Rockx
De bruine ruin werd tot Grand Prix-niveau getraind en uitgebracht door Johan Rockx en zijn Canadese vrouw Penny Zavitz-Rockx, daarna werd hij leermeester voor hun dochter Thalia Rockx.

Het paard maakte als zesjarige zijn internationale debuut tijdens de Wereldkampioenschappen voor jonge dressuurpaarden 2008 in Verden. Hier eindigde hij als negende in de troostfinale voor 6-jarigen. In 2009 maakte hij tijdens het CDI-W in Mechelen hun CDI-debuut op Lichte Tour-niveau. Ook kwam hij uit tijdens de Nederlandse kampioenschappen Lichte Tour in 2010, maar eindigde niet bij de beste acht die door gingen naar de Kür op Muziek. Echter, in 2011 werd hij zesde tijdens de Nederlandse kampioenschappen Lichte Tour Indoor.

In 2012 begon Penny Zavitz-Rockx de ruin internationaal uit te brengen op Grand Prix-niveau. Dit betekende haar comeback in de CDI-ring na een pauze van ruim twee decennia, sinds zij in de jaren ’90 uitkwam met haar paarden Winsome en Heyu. Penny bracht Verdi in 2012 uit tijdens CDI’s in Vidauban, Addington, Saumur, Hamburg, Compiègne en Lingen. Die laatste wedstrijd was tot op heden ook het laatste CDI in haar carrière.

In 2013 ging Johan weer op Verdi rijden en bracht hem gedurende twee jaar internationaal uit, in Drachten, Den Bosch, Roosendaal, Compiègne, Rotterdam en Nieuw en St. Joosland. Ze eindigden als zevende tijdens de Nederlandse kampioenschappen Grand Prix indoor 2013, wonnen zilver tijdens de editie van 2014 en eindigden als vierde in 2015. In 2014 eindigden ze als zevende tijdens de outdoor-editie van de Nederlandse kampioenschappen Grand Prix.

Thalia Rockx
In 2015 ging Thalia, de toen 14-jarige dochter van Johan en Penny, hem rijden. Zij bracht hem nationaal uit op Junioren-niveau en in 2015 ook internationaal op Young Riders-niveau.

Tussen de internationale wedstrijden door vestigde de combinatie in oktober 2016 een Nederlands record. Thalia werd toen de jongste ruiter ooit die in Nederland uitkwam op Grand Prix-niveau, ze was toen 15 jaar.

Van 2015 tot en met 2017 reden zij op Young Riders-niveau, maar in 2016 gingen ze even terug naar Junioren-niveau, voor de Nederlandse kampioenschappen voor Junioren. Hier wonnen ze zilver en in 2017 pakten ze hier brons. Ook vertegenwoordigden zij Nederland op Junioren-niveau tijdens de Europese kampioenschappen voor Junioren in 2017 in Roosendaal. Hier wonnen ze teamzilver en werden individueel zevende. Ook was er brons tijdens de Nederlandse kampioenschappen voor Junioren indoor in 2017.

In 2018 kwamen ze niet internationaal uit, wel won de combinatie de Nederlandse kampioenschappen voor Young Riders. In 2019 maakten zij hun debuut in de U25 tijdens het CDI-W in Den Bosch, daarna gingen ze terug naar Young Riders-niveau en wonnen goud tijdens de Nederlandse kampioenschappen voor Young Riders. Ook reden zij op de Europese kampioenschappen voor Young Riders 2019 in San Giovanni, Marigano, waar ze teamzilver veroverden en negende werden in de individuele proef.

Daarna namen ze drie jaar niet deel aan CDI’s, maar in 2022 keerde Verdi in Exloo terug met Thalia om daarna naar de Europese kampioenschappen U25 in Pilisjaszfalu te gaan. Hier pakten ze teambrons en eindigden als zesde in de afsluitende Kür op Muziek. Bij de Nederlandse kampioenschappen U25 van 2022 veroverden zij brons.

Thalie reed haar laatste seizoen met Verdi in 2023 tijdens de CDI-W’s in Amsterdam en Gothenburg. Het paard was toen al 21 jaar oud.

Geen pensioen, leermeester
Verdi werd nooit officieel teruggetrokken uit de sport. Op 22-jarige leeftijd werd hij leermeester voor de 12-jarige Children-amazone Floor Kulik.

Kulik debuteerde met Verdi in februari tijdens het CDI Lier en kwam dat voorjaar ook uit tijdens de CDI’s in Tolbert en Exloo. De combinatie kwalificeerde zich voor het Nederlandse team voor Europese kampioenschappen 2024 voor Children in Opglabbeek, maar moest zich terugtrekken wegens een blessure. Kulik ging uiteindelijk naar de Europese kampioenschappen met haar tweede paard, Dutch Dandy DJ.

Op 13 augustus 2024 kondigde Kulik aan dat Verdi was overleden. “Afgelopen weekend maakten we succesvol ons debuut op Z2-niveau en gisteren liep je nog vrolijk in de wei. Vanmorgen had je pijn en brachten we je naar de kliniek. We hebben er alles aan gedaan, maar het mocht niet zo zijn. Ik ben verscheurd door verdriet en ga je vreselijk missen.”

Thalia liet weten: “mijn hart is gebroken. Je hebt mijn dromen uit laten komen en ik kan niet in woorden uitdrukken hoeveel ik je al mis. Ik ben je zo dankbaar voor alle speciale herinneringen samen, tijdens onze drie Europese kampioenschappen en mijn eerste Grand Prix op mijn 15. Het was allemaal zo speciaal, je was een van mijn beste vrienden. Mijn ouders hebben je gefokt, je was er mijn hele leven. Je was echt de vriendelijkste ziel.”

Afbeelding

fleurtjeuh

Re: Grand Prix-paard Verdi de La Fazenda is overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 22:40

Ik heb een traantje moeten wegpinken toen ik las dat Verdi was overleden.
Hij was zo'n lief paard, echt de grootste goedzak Y;(
Ik wens iedereen die hem liefhad heel veel sterkte met dit verlies!