Teun Dingemanse wint dubbel bij Zeeuws kampioenschap ringrijden 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Teun Dingemanse wint dubbel bij Zeeuws kampioenschap ringrijden 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 19:59

Omroep Zeeland
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: JPitty

Teun Dingemanse uit Grijpskerke heeft het Zeeuws kampioenschap ringrijden gewonnen. De man uit Grijpskerke won daarnaast ook nog het beeldje van Beatrix. Daarmee schreef hij de dubbel op zijn naam.

Volgens traditie is het kampioenschap altijd op de derde donderdag in augustus, op het Molenwater in Middelburg. Het Zeeuws kampioenschap ringrijden wordt sinds 2006 verreden en draait allemaal om de felbegeerde zilveren schaal die te winnen is.

Een van de favorieten van dit jaar was Rick Eckhart uit Serooskerke. Hij won de afgelopen twee jaar de titel. Hij ging ook dit jaar voor de titel, maar zijn voorbereiding was niet ideaal. "Ik heb minder kunnen trainen, maar ik ga toch echt wel voor de derde op rij."

Teun Dingemanse wint
Maar na een spannende strijd bleek de 21-jarige Teun Dingemanse uit Grijpskerke toch de beste. Het is de tweede keer sinds Dingemanse meedoet met de competitie dat hij het Zeeuws kampioenschap wint. Na afloop van het kampioenschap van vandaag heeft hij vooral een gevoel van trots. "Maar het besef, dat komt later pas denk ik."

In de voorbereiding op de wedstrijd heeft Dingemanse vooral een klein beetje voorzichtig gedaan. Hij werkt in de bouw, en daar kun je gemakkelijk blessures oplopen. "En daarnaast thuis ringlopen. Ik heb niet meer thuis op het paard geoefend, omdat we regelmatig rijden en dat vind ik wel een mooie oefening voor deze wedstrijd."

Naast de titel kunnen ringrijders ook nog andere prijzen winnen tijdens het kampioenschap. Een van die prijzen is het felbegeerde beeldje van Beatrix. Sinds 1981 strijden de beste ringrijders op de laatste vijftien ringen ook voor die prijs. En Teun Dingemanse won ook deze prijs vandaag. Zijn broer Joost werd tweede. "Dat is natuurlijk prachtig", glundert Dingemanse.

De winnaar van de twee prijzen kan zelf niet kiezen welke hij het mooiste vindt. "Met het Zeeuws kampioenschap win je de dag, maar het beeldje is vanuit vroeger de grootste prijs die je kunt winnen." Het is de eerste keer dat Dingemanse het beeldje wint.

Vieren
Dingemanse heeft wel al een idee hoe hij het gaat vieren nadat hij alles heeft opgeruimd. "Ik ga nog even naar het café of naar een ander plekje met de vriendengroep en dan gaan we een feestje vieren."

Op de website van Omroep Zeeland zijn foto's te zien.