Dynasty, die zeven keer deelnam aan het EK Pony’s, is overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Dynasty, die zeven keer deelnam aan het EK Pony’s, is overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-24 21:44

Eurodressage
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Dynasty, die zeven keer op de Europese kampioenschappen Pony’s uitkwam voor Groot-Brittannië en Oostenrijk, is op 11 augustus 2024 overleden.

Dynasty was een 20-jarige Rhijnlander ponymerrie van Deinhard B uit de merrie Arts-Deitina (Arts Dancer Boy x Debino x Kavalier). Ze was gefokt door Hermann Arts.

Rothenberger en Te Riele
De palomino merrie maakte haar wedstrijddebuut als 3-jarige, onder amazone Jana Freund. In 2008 begon Michele Schulmerig haar te rijden. Ze deed regelmatig mee aan regionale wedstrijden.

In 2009 werd de merrie verkocht aan de familie Rothenberger. Daar werd ze eerst gereden door Sönke Rothenberger, later werd ze de rijpony van Sanneke. Deze combinatie werd vierde in de rubriek voor vijfjarigen tijdens de Bundeschampionate 2009.

Antoinette te Riele
In 2010 verhuisde de pony naar Nederland, om daar gereden te worden door Antoinette te Riele, een nichtje van Sanneke. Ze maakten hun internationale wedstrijddebuut tijdens het CDI Stadl Paura in 2010. Daar werden ze derde in de landenwedstrijd en tweede in de individuele proef met scores van boven de 70%. Dynasty werd de reservepony voor het Nederlandse team voor Te Riele, die met Golden Girl naar goud reed tijdens de Europese kampioenschappen voor Pony’s in 2010.

Erin Williams
In de zomer van 2010 werd de toen 6-jarige Dynasty verkocht naar Groot-Brittannië, als tweede pony voor Erin Williams. Zij bracht in die tijd Danny Gold uit op wedstrijden.

Het was echter Clare Williams die Dynasty reed tijdens haar eerste Britse wedstrijd, tijdens Eland Lodge Equestrian in oktober 2010. Een maand later bracht Erin Williams haar voor het eerst uit tijdens Sheepgate.

In 2011 lag de focus van het duo meer op ponywedstrijden op nationaal niveau, voordat zij in 2011 tijdens het CDI Addington hun internationale wedstrijddebuut maakten. Daarna volgde CDI Compiègne. Ze vertegenwoordigden Groot-Brittannië tijdens de Europese kampioenschappen voor pony’s in Fontainebleau en werden uiteindelijk zevende in de afsluitende Kür op Muziek.

In 2013 kwamen ze terug naar de Europese kampioenschappen voor Pony’s in Arezzo, waar ze op de zesde plaats eindigden in de finale, de Kür op Muziek.

Nicola Ahorner
In oktober 2013 werd Dynasty verkocht aan de Oostenrijkse ponyamazone Nicola Ahorner.

Zij maakten hun debuut in 2014 in Stadl Paura en kwamen dat jaar vervolgens uit in Roosendaal, Lipica, Brno en Ebreichsdorf. Ook wonnen ze goud tijdens de Oostenrijkse kampioenschappen voor Pony’s 2014.

In 2015 gingen ze naar Stadl Paura, Caselle di Sommacampagne en Lipica, voordat ze afreisden naar de Europese kampioenschappen voor Pony’s 2015 in het Zweedse Malmö. Hier werden ze 11e in de afsluitende Kür op Muziek. Ze sloten dat jaar af met hun tweede opeenvolgende titel bij de Oostenrijkse kampioenschappen voor Pony’s.

2016 was Nicola’s laatste jaar op Dynasty.

Claire Benedict
In 2017 werd Dynasty niet internationaal uitgebracht, maar in 2018 maakte ze een comeback onder de Oostenrijkse Claire Benedict. Zij had de teugels van de palomino overgenomen van Ahorner. Benedict nam Dynasty voor de vierde keer mee naar de Europese kampioenschappen voor Pony’s, ditmaal in Bishop Burton, waar ze 17e werden in de Kür op Muziek.

Fanny Jöbstl
In 2019 ging de Oostenrijkse familie Jöbstl, die in Zwitserland woont, Dynasty leasen voor hun dochter Fanny.

Fanny en Dynasty reden in maart 2019 voor het eerst samen de ring in tijdens het CDI in het Italiaanse Ornago. Daarna volgden starts in Wiener Neustadt, Lipica en St. Margarethen, voordat ze Oostenrijk mochten vertegenwoordigen tijdens de Europese kampioenschappen voor Pony’s in Strzegom. Hier werden ze 33e in de individuele proef. Tijdens de Oostenrijkse kampioenschappen voor Pony’s in 2019 wonnen ze het brons.

Jöbstl en Dynasty vormden een bloeiende combinatie en ze kwamen later nog twee keer uit tijdens de Europese kampioenschappen voor Pony’s: in 2020 in Budapest, waar ze 17e werden in de Kür en in 2021 in Strzegom, waar ze als 6e eindigden in de Kür. Tijdens de Oostenrijkse kampioenschappen voor Pony’s in 2021 wonnen ze het goud.

Pensioen
Dynasty werd in de herfst van 2021 teruggetrokken uit de sport en genoot ongeveer drie jaar van een mooi pensioen. Ahorner probeerde haar drachtig te krijgen, maar dat lukte eerst niet. Tot ze dit voorjaar drachtig werd van Dream Date.

Helaas kwam Dynasty’s leven abrupt ten einde door hoefbevangenheid, veroorzaakt door vergiftiging. Nicola vertelde aan Eurodressage dat de merrie heftig reageerde op slecht hooi, waar gedroogde krokussen doorheen bleken te zitten.

“We dachten dat ze het ging redden”, verklaart Ahorner aan Eurodressage, daarna vertelt ze dat alle veterinaire mogelijkheden om haar weer gezond te krijgen, uiteindelijk niet meer mochten baten. “Ze heeft zoveel harten geraakt. We waren zo gelukkig dat ze in ons leven mocht zijn.”

Fanny Jöbstl laat nog weten: “enkele maanden geleden kozen we een hengst voor je veulen en nu ben je al niet meer bij ons. Je hebt zo hard gevochten, maar je kon niet meer. Je bent de meest bijzondere pony, je betekende alles voor mij, maar je werd te vroeg weggenomen. Na alles dat je voor zoveel mensen hebt gedaan, had je een kans moeten hebben om in een grote weide als moeder van je pensioen te genieten. Ik ben dankbaar dat ik de kans heb gehad om jou in de laatste momenten van je leven, maar ook in de afgelopen intense maanden, bij te staan.”

Afbeelding

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:16

Wat een gesleep met dat beestje, en op d'r oude dag proberen ze dan nog een veulen eruit te fokken ;(

Düsler mi gerçek, gerçekler mi bir düs yoksa
Gerçeklesir belki bir gün, bitmesin, düs bile olsa

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:20

Narya schreef:
Wat een gesleep met dat beestje, en op d'r oude dag proberen ze dan nog een veulen eruit te fokken ;(

Precies
Arm dier.
Van de ene naar de andere ruiter op telkens een andere stal. Waar ze maximaal moest presteren. En toen dat niet ging er nog geld uit willen halen met een veulen.

Was er ook ergens liefde richting de pony of Ging het alleen maar om presteren?

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 10:13

"Afbeelding ter illustratie" Is het nou echt teveel moeite om een mooie foto van deze pony te vinden en erbij te doen?

Zonde dat het zo abrupt heeft moeten eindigen Y;(

DuoPenotti

Re: Dynasty, die zeven keer deelnam aan het EK Pony’s, is overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 10:23

Die zullen niet geplaatst mogen worden, maar 1 klik op de link en je ziet meerdere foto's

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 11:37

Narya schreef:

Die gedachte had ik dus ook direct.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 11:41

Eik schreef:
Narya schreef:

Precies mijn gedachte.

En sommigen zich maar afvragen waarom er toch wat weerzin komt tegen de sport.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 12:16

Narya schreef:

Precies hetzelfde wat ik dacht tijdens het lezen…..
Sneu hoor

ONDERSCHRIFTLOOS

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 12:27

Eik schreef:
Narya schreef:

Nou ja 17 is nou niet bepaald stokoud te noemen. Toch al helemaal niet voor een pony. Die is gewoon nog in de bloei van haar leven geweest toen ze aan de mogelijke 2e carrière als mamma begon.

De rest van het 'gesleep' vind ik ook altijd wel ding met die pony's.
Maar aan de andere kant: moet zo'n pony dan maar ergens in de wei gaan rondhangen omdat het ruitertje er uit groeit? Dat is, er van uit gaand dat het diertje zijn werk graag doet, ook wel een beetje suf.
Het is gewoon een heel praktisch probleem met talentvolle ponys.

Dan kun je nog zo hard denken; ik hou deze pony aan. Maar als je ondertussen werkt aan een sportloopbaan en meerder paarden per dag rijdt komt er natuurlijk weinig van poetsbeurten en wandelingen met je eerste pony. Is een andere ruiter die er weer vol aanbidding voor gaat dan niet een aardig alternatief?

Daarbij zijn paarden die regelmatig op wedstrijd sowieso meer aangepast aan zich ergens snel op het gemak voelen en zullen ze zich bij een verhuizing dus ook makkelijker kunnen aanpassen.

Mijn ideale plaatje is het ook niet, ik kan gewoon niets verkopen. Maar ik kan het wel ergens volgen.
Zelfs mijn 28 jarige vind er wel wat van dat hij niet meer de hoofdrol speler in mijn paardenleven is. En die heeft hier een prima pre-pensioen.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 15-08-24 12:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Volg de avonturen van 24/7 buiten sportpaarden -> https://www.instagram.com/rakketje_en_co/

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 12:32

Sneu, ik ken de pony. Ooit eens bij de familie Rothenberger gewerkt.
Jammer dat de pony zo "gebruikt" is, het was echt een hele brave pony. Ook een prachtig mooie pony.
Het had iemand gesierd de pony terug te kopen en op pensioen te zetten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 12:35

@lapluche: 3 jaar in de wei waarvan 2 niet eens dragend is toch een pensioen?
En zelfs dragend zijn is maar een paar weken echt hard werken.

Volg de avonturen van 24/7 buiten sportpaarden -> https://www.instagram.com/rakketje_en_co/

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 12:48

Nou aan de foto's te zien ( in de link) was het geen kleine pony, maar een grote D.
Tenminste; die amazones op de foto's zien er niet uit alsof het 10 jarige meisjes zijn, maar eerder rond de 15 a 16 jaar. En de meeste meisjes groeien niet zo heel erg veel meer na hun 16de. Dus het eruit groeien zal niet zo van toepassing zijn geweest. Zal eerder te maken hebben gehad met een overstap naar de paarden.

Goed; ik kan de leeftijd verkeerd gokken natuurlijk; met cap, wedstrijdkleding en make up op lijk je al snel ouder dan je werkelijk bent.

Dat die pony na haar sport carrière als fokmerrie is ingezet, kan ook geen verrassing zijn. Dat is immers het lot van een merrie; kan ze niet meer mee in de sport of sowieso niet meer bereden worden, dan volgt al snel een carrière als fokmerrie. Is het een merrie die makkelijk drachtig wordt, dan heeft zo'n dier al helemaal pech, want dan wordt ze gereduceerd tot veulenfabriekje.

Ja, ik kijk er met een cynische blik naar, maar wees eerlijk ( we zien het tenslotte ook vaak genoeg met merries hier op Bokt van Bokkers); bovenstaande is 9 van de 10 keer het lot van een merrie als ze niet meer bereden kan worden of niet meer fit genoeg is voor de sport.

Moge duidelijk zijn dat ik niet achter dat soort praktijken sta. Pensioen is pensioen in mijn ogen en 1 veulentje fokken, daar kan ik weinig tegen hebben. Maar je merrie reduceren tot veulenfabriek omdat ze toch dr eten moet verdienen.....tja; ik zie dat een beetje als erg ondankbaar zijn voor al die jaren dat desbetreffende merrie voor haar ruiter/amazone gepresteerd heeft. Of dat nu in de sport was of lekker rondrijden in het bos...maar ik ben 1 van de weinigen die daar zo over denkt. Zo weinig dat ik enigszins verbaasd ben dat er nog aardig wat Bokkers hier er wel over vallen; er is nog hoop :P
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 15-08-24 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 12:51

Gut we vinden tegenwoordig wel alles zielig hoor.

Kinderen krijgen is nu ook al kwelling?
Spoiler:
(ik vind van wel maar ik ben de afwijkende in deze maatschappij :P )

En dan nog? als het een D is? Dan moet je er de rest van je leven maar mee blijven rijden? sport cariere aan de wilgen hangen? Langpootmug benen eromheen vouwen? Paard voortaan alleen nog inzetten voor een buitenritjes? En wie wordt daar perse gelukkig van?
Laatst bijgewerkt door pol013 op 15-08-24 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 12:52

Ik heb nergens het woord zielig gebruikt....ergens niet achter staan, staat niet gelijk aan alles maar zielig vinden....rare conclusie

Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 12:55

Kinderen krijgen wel :P

Nee een paard waarmee gefokt word bij een liefdevolle eigenaar, zou ook niet weten wat daar mis mee is.
Ook niet als het er meerdere zijn. Zou een paard in de natuur leven krijgt ze ook elk jaar een veulen. Dus als er iets natuurlijk is is het dat wel.
Oke Ki niet, en als er dingen als hengstig spuiten enz gedaan word ook niet.
Maar Ki op het tijdstip van hengstigheid, zie het probleem niet.

Maar bij deze pony vond ik het echt wel meer van, afgedankt voor de sport dan maak zo je ruil voor eten nog maar waar

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 12:56

nou ja, bewoordingen als 'pech hebben' 'niet achter dat soort praktijken staan' 'gereduceerd tot veulenfabriekje' 'ondankbaar zijn'

Daar hoef ik niet zo heel veel bij te fantaseren voor die conclusie zielig.

Ik heb mijn oudje ook overgedragen hier thuis aan een bijrijder. Ik wordt niet gelukkig van iedere dag suffe bosritjes en daar wordt mijn paard dan weer niet blij van, als ik niet echt blij ben. Ik ben gewoon veel te fanatiek voor hem nu.
Nu hebben we een dame die dat helemaal het einde van de wereld vind en daarmee is mijn paard dan ook weer veel blijer.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 13:07

Die gedachte had ik dus ook direct.[/quote]
Precies mijn gedachte.

En sommigen zich maar afvragen waarom er toch wat weerzin komt tegen de sport.[/quote]

Nou dat! Op haar 20e de 1e keer drachtig als ik het goed lees? De paar jaar ervoor lukte dat niet, en toch doordrammen..

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 13:10

pol013 schreef:
nou ja, bewoordingen als 'pech hebben' 'niet achter dat soort praktijken staan' 'gereduceerd tot veulenfabriekje' 'ondankbaar zijn'

Daar hoef ik niet zo heel veel bij te fantaseren voor die conclusie zielig.

Ik heb mijn oudje ook overgedragen hier thuis aan een bijrijder. Ik wordt niet gelukkig van iedere dag suffe bosritjes en daar wordt mijn paard dan weer niet blij van, als ik niet echt blij ben. Ik ben gewoon veel te fanatiek voor hem nu.
Nu hebben we een dame die dat helemaal het einde van de wereld vind en daarmee is mijn paard dan ook weer veel blijer.

Goed, dan zeg ik maar botweg hoe ik er tegen aan kijk...om zo maar recht te zetten dat ik nu niet bepaald aan het woord en de emotie 'zielig' denk:

En let wel; ik heb het dan over voormalige rij- en sportpaarden; ik vind het respectloos en ondankbaar om je merrie ( als ze niet meer mee kan met de sport of zelfs sowieso niet meer gereden kan worden) dan maar in te zetten als fokmerrie, zeker als dat met de gedachte is 'dan levert ze tenminste nog wat'.

En dit gebeurt met heel veel merries en MET die gedachte; dan levert ze tenminste nog wat op.

Zielig zou ik het pas vinden als de merrie in kwestie het duidelijk iedere keer heel zwaar heeft en toch ieder jaar weer volgestopt wordt, of als het een merrie betreft die kreupel is of een pijnlijke rug heeft; dan vind ik het zielig.
maar niet zomaar per definitie

Beetje irritant dat als men ergens kritiek op heeft ( dit in het algemeen en op algemene SM bvb), dat het al snel wordt afgedaan als iets 'zielig vinden' of 'bang zijn voor'........dan had ik nu dit topic niet hoeven vervuilen tot 2 maal toe na mijn eerste comment....
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 15-08-24 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 13:13

pol013 schreef:
Gut we vinden tegenwoordig wel alles zielig hoor.

Kinderen krijgen is nu ook al kwelling?
Spoiler:
(ik vind van wel maar ik ben de afwijkende in deze maatschappij :P )

En dan nog? als het een D is? Dan moet je er de rest van je leven maar mee blijven rijden? sport cariere aan de wilgen hangen? Langpootmug benen eromheen vouwen? Paard voortaan alleen nog inzetten voor een buitenritjes? En wie wordt daar perse gelukkig van?

Echt hoor. Ik denk niet dat het de pony een zier kan schelen om jarenlang met die kinderen een proefje rond te hobbelen. Gezien ze maar een enkel jaar wedstrijdonderbreking heeft gehad, mag ik toch aannemen dat zij altijd goed gezond is geweest en weinig blessureleed heeft geleden. Op die leeftijd nog een veulen willen fokken, vind ik ook wat van, maar ik weet niet hoe fit die pony toen nog was, nog de reden waarom ze de jaren ervoor niet drachtig is geworden. En dat kunnen nogal wat redenen zijn.

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

• Talent is pursued interest

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 13:36

Dat is het lot van talentvolle sport pony’s, ze gaan na de eerste succesvolle paar jaar daarop vaak elke twee jaar na de volgende ruiter . Succes is vaak te koop. Maar dat wordt vaak tegengesproken. Jammer van deze pony , waarom nog perse op je 20ste drachtig worden ( ookal was dat niet de doodsoorzaak)

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-24 14:08

Chickyy schreef:
"Afbeelding ter illustratie" Is het nou echt teveel moeite om een mooie foto van deze pony te vinden en erbij te doen?

Zonde dat het zo abrupt heeft moeten eindigen Y;(

Wat betreft de foto snap ik jouw gedachtengang Chickyy. Bij elk nieuwsbericht doen wij ons uiterste best om een passende foto erbij te zetten. Van de bron van dit artikel mogen we wel de tekst vertalen en overnemen, de foto's erbij mogen we helaas niets mee in verband met auteursrecht/copyright. In ons eigen archief, of van onze bronnen waarvan we wel een foto mogen overnemen, stond helaas geen foto van deze pony. En zomaar een foto van internet plukken mogen we ook niet, want daar zit ook auteursrecht/copyright op. Overtreding hiervan kan Bokt een stevige boete opleveren, en daar zitten we ook niet op te wachten. In dat geval moeten we het helaas doen met een "afbeelding ter illustratie", hoe vervelend dat ook is.

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:41

Veel merries vinden het helemaal geweldig om een veulentje te hebben.
Sommige merries (ik had er ook zo eentje) vinden zelfs veulentjes van andere merries helemaal geweldig.

Waarom zou je zo'n merrie dat na haar sportcarrière niet gunnen? :o?

Sneu dat het pensioen van de merrie zo afgelopen is. Y;(

[&] Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:03

Roodvos schreef:
Veel merries vinden het helemaal geweldig om een veulentje te hebben.
Sommige merries (ik had er ook zo eentje) vinden zelfs veulentjes van andere merries helemaal geweldig.

Waarom zou je zo'n merrie dat na haar sportcarrière niet gunnen? :o?

Sneu dat het pensioen van de merrie zo afgelopen is. Y;(

Helemaal mee eens.
En er zijn ook genoeg pony's die je echt geen plezier doet met een leven als weidemaatje of recreactiepony. Die willen mee en houden van de aandacht op en rondom de wedstrijden.
Ik zie niet wat daar zo verkeerd aan zou zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:17

Met twintig jaar een eerste veulen, na een zware carriere? Zou mijn ding niet zijn..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:26

Wellicht wilden ze graag een opvolger van zo,n fijne merrie. Het zou mijn keuze ook niet zijn op die leeftijd maar het wil niet zeggen dat er altijd een negatieve gedachte achter zit.

Ik vind het vooral triest op wat voor een manier ze om het leven is gekomen.

En goed opgeleide brave kinderpony,s zijn enorm gewild als leermeesters.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-