Wat is de meest efficiënte manier om je paard af te koelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Wat is de meest efficiënte manier om je paard af te koelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-24 14:08

Eurodressage
Algemeen

Endurance-amazones koelen hun paard tijdens de wedstrijd. Foto: Marlies Trap Fotografie

Een Japanse studie heeft 5 verschillende technieken vergeleken om je paard af te koelen na een intensieve training.

De studie
Vijf volbloedpaarden werden getraind in een stapmolen bij een zogeheten Wet-Bulb Globe Temperature (WBGT) van circa 31,8°C totdat de temperatuur in hun longslagader de 42°C bereikte. De tijd tussen dat moment en het moment dat de longslagader weer terug was onder de 39°C, en de temperatuur (rectaal gemeten) zo’n 30 minuten na het begin van het koelen, werden vergeleken tussen de vijf koelmethoden. Hiervoor werd het 5x5 Latin Square Design gebruikt.

De studie werd uitgevoerd tussen juli 2018 en september 2018 aan het Japan Racing Association’s Equine Research Institute.

De gebruikte koelmethoden
  1. stappen
  2. ventilator met een snelheid van 3.0 m/seconde
  3. koud water met tussenpozen op het paard gegoten en daarna met zweetmes eraf gehaald. Dit werd elke 3 minuten herhaald
  4. koud water met tussenpozen op het paard gegoten, daarna niet eraf gehaald. Dit werd elke 3 minuten herhaald
  5. continue afspoelen met (kraan)water op kamertemperatuur gedurende 30 minuten

De resultaten
Deze studie liet zien dat het continue afspoelen van paarden met kraanwater van ongeveer 26°C veel beter was dan het met tussenpozen overgieten met koud water van 10°C om het paard te koelen na een training in warme en vochtige omstandigheden. Dit komt doordat een vochtige omgeving de verdamping kan beperken, daarom is het essentieel om de warmtegeleiding te verbeteren.

Het meest essentiële hieraan is niet de temperatuur van het water of het gebruik van een zweetmes, maar dat het paard gedurende langere tijd wordt bedekt door water dat kouder is dan zijn lichaamstemperatuur.

Hoe zit dit?
Paarden kunnen bij warm, vochtig weer niet afkoelen door de zweten, dus er waren andere manieren nodig om de warmte kwijt te raken.

Het continue afspoelen met kraanwater was de snelste manier om het paard af te koelen. Hierbij bereikte het paard het basisniveau qua lichaamstemperatuur als na slechts 6 minuten. Dit was bijna vijf keer sneller dan de tweede snelste methode, het met tussenpozen overgieten van het paard met koud water gedurende 3 minuten.

Dit komt doordat water het lichaam beter afkoelt dan lucht, het kan de warmte makkelijker afvoeren. Zolang het water koeler is dan de lichaamstemperatuur van het paard, helpt het om het paard af te koelen.

Bij deze methode bleef de huid van het paard in contact met koeler water, waardoor de temperatuur daalde door warmtegeleiding.

Bij andere methoden was het water kouder, maar het stagneerde wel het koelende effect naarmate het water dichter bij de lichaamstemperatuur kwam. Dit maakte het noodzakelijk om continue water over het paard te gieten om het basisniveau van de lichaamstemperatuur te bereiken.

Bron
Eurodressage gebruikte voor dit artikel A comparison of five cooling methods in hot and humid environments in thoroughbred horses uit het Journal of Equine Veterinary Science, 91, 103130. De onderzoekers waren Takahashi, Y., Ohmura, H., Mukai, K., Shiose, T., en Takahashi, T.

Afbeelding

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:16

Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben, is hoe het koelen zou werken op het moment dat je een deken (bij voorkeur badstof) op het paard zou leggen en deze nat zou maken en zou blijven koelen/nat maken.

Dit vooral omdat als je "handmatig" een paard afspuit, je natuurlijk niet in 1 keer het hele paard nat krijgt....dus je koelt altijd maar een gedeelte van het paard (zijn hals, of zijn kont, of zijn buik, en nooit alles tegelijk)
Dus de delen die je op dat moment niet koelt, kunnen weer snel warm worden/blijven.

Ik merk zelf bijvoorbeeld dat als ik met 30 graden in bed lig, en ik heb het echt heel warm, het voor mij helpt om een natte handdoek over mijn benen te leggen.
Ik vraag mezelf af, of dat principe ook op een paard werkt.
Of dat het paard het juist warmer hiervan zou krijgen, of dat het niks uit maakt.

En hoe snel koelen ze dan af op het moment dat je een waterplas met ze in zou gaan (en dan natuurlijk echt tot het punt dat ze bijna zouden zwemmen)? Want dan is het hele lijf natuurlijk in een koudere temperatuur.

https://www.mbcfotografie.nl
Nu een super gave winactie twv €175 op mijn insta en Facebook!
Mijn leven met mijn pony? Insta Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 16:08

Hehe is dit ook eindelijk aangetoond. Blij mee dat ze deze vergelijking zo mooi naast elkaar gedaan hebben +:)+
Alleen lastig voor de praktijk dat ze hier water van 26 graden gepakt hebben. Dat is niet overal zo voorhanden. Toch maar op gevoel met tussenpozen (zonder stappen) blijven koelen met gewoon kraanwater temp dan.

@sky-as: wat zou die badstof deken daar aan moeten helpen? Een paard heeft toch zijn eigen badstof deken aka zijn vacht?
Zo lastig is het toch niet om een paard continu af te spoelen? Van voor naar achter bewegen met je slang hoeft maar een seconde of 2 tussen te zitten tussen de kop en kont.

En je zou bij jezelf dan de vergelijking moeten maken tussen een natte handdoek en continu koelen met stomend water. Niet tussen een natte handdoek en niks.
Ik gok dat gewoon het water, zonder extra mogelijk isolerende laag het gewoon het beste doet.

Volg de avonturen van 24/7 buiten sportpaarden -> https://www.instagram.com/rakketje_en_co/

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 16:17

Sky_As schreef:
Dit vooral omdat als je "handmatig" een paard afspuit, je natuurlijk niet in 1 keer het hele paard nat krijgt....dus je koelt altijd maar een gedeelte van het paard (zijn hals, of zijn kont, of zijn buik, en nooit alles tegelijk)
Dus de delen die je op dat moment niet koelt, kunnen weer snel warm worden/blijven.

Het bloed zelf voert een boel van de warmte af. Dus ook een deel koelen heeft invloed op het hele lichaam.

Daarnaast krijg je met een waterslang een paard echt zo nat - dat is het probleem niet.

Citaat:
Ik merk zelf bijvoorbeeld dat als ik met 30 graden in bed lig, en ik heb het echt heel warm, het voor mij helpt om een natte handdoek over mijn benen te leggen.

Dat werkt voornamelijk via verdamping. Dat werkt dus aanmerkelijk minder goed als de luchtvochtigheid ook heel hoog is. Verder hebben paarden een vacht, die doet dus in principe hetzelfde als je die nat maakt.

Citaat:
En hoe snel koelen ze dan af op het moment dat je een waterplas met ze in zou gaan (en dan natuurlijk echt tot het punt dat ze bijna zouden zwemmen)? Want dan is het hele lijf natuurlijk in een koudere temperatuur.

Ongeveer net zo snel als afspoelen onder stromend water van dezelfde temperatuur vermoed ik.

Impatience is just denying reality

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 16:19

Nou, beetje extra isolatielaag..... Dus dat hij dan misschien minder snel opwarmt, doordat er een extra laagje tussen zit.

Ik weet overigens niet wat voor slang jij hebt, maar ik krijg mijn paard echt niet binnen 2 seconde van kop/kont afgespoten. en dan hebben wij gewoon een waterslang met zo'n spuitding erop zeg maar. Op het moment dat ik de voorkant nat maak, en naar de achterkant ga, is de voorkant natuurlijk al weer opgewarmd zeg maar.

Het was ook gewoon maar een vraag, iets wat ik mezelf af vroeg. Zelfde als wanneer ze in een waterplas zouden gaan, hoeveel sneller koelt dat de gehele temperatuur af :-)

Ik krijg gewoon bij zulke onderzoeken nog meer vragen in mijn hoofd die ik dan ook graag zou willen weten/testen.

https://www.mbcfotografie.nl
Nu een super gave winactie twv €175 op mijn insta en Facebook!
Mijn leven met mijn pony? Insta Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie