Gebruik alleen toegelaten vliegenbestrijdingsmiddelen

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Nieuwsredactie

Gebruik alleen toegelaten vliegenbestrijdingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-24 19:27

KWPN
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Tijdens de warmste periode van het jaar kunnen dieren veel last hebben van vliegen. Gelukkig zijn er middelen op de markt om de vliegen te bestrijden of te weren. Staat er nog (oud) middel in de voorraadkast? Check voor gebruik de toelating en het gebruiksvoorschrift. Gebruik alleen toegelaten vliegenbestrijdingsmiddelen.

Inspecteurs van de NVWA melden dat zij tegengekomen zijn dat het vliegenbestrijdingsmiddel Ecobuster met vervallen toelating (toelatingsnummer: 14332N) van Flybusters nog gebruikt wordt. Vanaf 1 januari 2024 mag dit niet meer gebruikt en verkocht worden. Paarden in stallen waar het middel Ecobuster is gebruikt zijn niet meer geschikt voor humane consumptie.

Niet toegestaan
Het is ook niet toegestaan om afweermiddelen zonder geldige toelating bij paarden te gebruiken, zoals middelen met DEET. In Nederland zijn middelen met DEET alleen toegelaten voor gebruik bij mensen.

Wat kan ik doen?
Check de toelating van uw insecticiden in uw voorraadkast of voordat u insecticiden aanschaft op CTGB Toelatingen, filter op de categorie ‘Biociden’, onder producttypes PT18 & PT19. Dan kunt u zelf controleren of het middel nog gebruikt mag worden.

Toelatingsnummer
Op de verpakking van toegelaten middelen staat een toelatingsnummer. Deze kunt u herkennen aan één van onderstaande wijze van notering:

12345N; NL-0123456-0000; EU-0123456-0000

De nummers die beginnen met EU zijn in de gehele Europese Unie toegelaten. Deze vindt u in de ECHA database. Buitenlandse middelen met andere toelatingsnummers zijn verboden in Nederland.

Waar moet ik op letten?
Bij toegelaten middelen moet je altijd het gebruiksvoorschrift op het etiket opvolgen. Dit betekent dat je het middel moet gebruiken voor het juiste doel (toegelaten voor gebruik in stallen voor paarden), de juiste dosering moet aanhouden en voorzorgsmaatregelen moet nemen om het middel veilig te gebruiken (bijvoorbeeld het voer en/of de voerbakken afdekken tijdens de behandeling).

Nog meer om aan te denken?
Professionele insecticiden mogen alleen worden gebruikt door plaagdierbeheersers met een certificaat Bestrijdingstechnicus (BT) of Starterslicentie Bestrijdingstechnicus (LBT) die in het RPMV-register vermeld staan en door agrariërs op het eigen bedrijf. Dierenartsen mogen deze middelen niet gebruiken. Hobbyhouders en particulieren mogen alleen niet-professionele insecticiden gebruiken.

Onjuist en illegaal gebruik van insecticiden kan risico’s geven voor mens, dier en milieu. De NVWA kan hier op handhaven.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

pluisje88

Re: Gebruik alleen toegelaten vliegenbestrijdingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 19:42

Ik vind het altijd zo bijzonder dat iets jarenlang verkocht en gebruikt is en wanneer het labeltje afgelopen is dan is het ineens dramatisch. Alsof iedereen die nog flybuster heeft liggen dat gaat weggooien. Wat denken ze zelf….

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 19:53

Zolang de Roxasect (natuurlijke permethrinen - vergelijkbaar spul als in Flybuster - plus piperonylbutoxide) nog bij het Kruidvat in de winkel ligt om je woonkamer mee te behandelen zal het wel loslopen met de gevaren van insecticiden.
Plus dat flybuster gewoon nog in een groot deel van de EU geregistreerd is.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 20:20

Precies. Dit valt voor mij in hetzelfde hokje als zet je thermostaat op 15 als je weggaat. Nou; dat maak ik zelf wel uit ;)

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 20:23

Wie controleert het als ik deet op m’n paard gebruik. Niemand.
Leven en laten leven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 20:23

Werkt Deet ook op paarden dan? Nog nooit bij nagedacht eigenlijk. Ik dacht dat het voor muggen en teken was. Maar dan zal het ook voor vliegen werken waarschijnlijk.
Vroeger had je Flyban, dat werkte ook goed. En daarna gebruikte ik Veerust, die voor koeien.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 20:55

kinel schreef:
Leven en laten leven.

Dat dus! Gaan ze nu iemand langssturen die hier in de kast gaat kijken naar welke middelen in heb staan? >;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:06

Kunnen ze hier sowieso lachen. Ik gebruik oude spuitbussen voor zelfgemaakte vliegenmiddelen. En dat zijn goede vernevelende spuitbussen waar vroeger - ondertussen zwaar illegale - goedwerkende antivliegenmiddelen in gezeten hebben. Dus als ze op basis van het etiket denken dat ze beet hebben... :D

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:07

Ik snap het wel.... de wereld raakt overspoeld met vervuilende stoffen, dus kleine moeite om gezondere alternatieven op te zoeken.
En zeg niet dat je als Nederlander de wereld niet kan redden, begin gewoon (klein) bij je zelf.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:32

Geef mij een werkend (betaalbaar) alternatief en ik ben om. Zolang die er niet zijn (of ik kan ze niet vinden, geef ik toch de voorkeur aan iets wat wel werkt. Overigens heb ik al een dazenval staan en heb ik geïnvesteerd in vliegendekens en vliegenmasker, maar dat is niet altijd afdoende (voor het rijden en grondwerk gebruik ik sprays)

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska *future is bright*

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 23:59

parnassia schreef:
Ik snap het wel.... de wereld raakt overspoeld met vervuilende stoffen, dus kleine moeite om gezondere alternatieven op te zoeken.
En zeg niet dat je als Nederlander de wereld niet kan redden, begin gewoon (klein) bij je zelf.

Ja misschien doe ik dat wel op een andere manier, wie zal het zeggen. ;)

Blijft een beetje krom dat ik mezelf kan volspuiten met deet maar mijn paard niet. En dan is het nog veel krommer dat het niet gecontroleerd wordt en ook niet te controleren is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 06:51

Oh van deet wist ik niet eens.
Gebruik dat met rijden bij het hoofd en bij koker/uier.

Voor de rest hebben ze vliegendekens.

Flybuster heb ik nooit gehad maar zou ik het hebben zou ik het gewoon opmaken.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:05

Ik heb anti-vliegend gespuis-gel met Icaridine, mag in Nederland ook niet verkocht worden. Geen idee of het echt effectief is want mijn opa kreeg er een vreselijke allergische reactie op na één keer smeren. De andere opa niet, maar ik durf het niet meer te gebruiken.
Maar voor mezelf kan ik het spul gewoon bij de Kruidvat halen, wat is het enorme verschil?

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:12

Als je het wel op mensen mag gebruiken en niet op paarden is dat waarschijnlijk omdat paarden mogelijk later geslacht worden en het vlees dan niet geschikt is voor menselijke consumptie. Onze paarden zullen sowieso nooit geslacht worden dus daar kan ik mij niet druk om maken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:14

Of omdat paarden vaak buiten lopen en het middel op die manier sneller in het milieu terecht kan komen, door rollen, in de regen lopen, etc.

En het gaat bij paarden doorgaans ook om grotere hoeveelheden dan bij een mens.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:15

MairiMacBran schreef:
Ik heb anti-vliegend gespuis-gel met Icaridine, mag in Nederland ook niet verkocht worden. Geen idee of het echt effectief is want mijn opa kreeg er een vreselijke allergische reactie op na één keer smeren. De andere opa niet, maar ik durf het niet meer te gebruiken.
Maar voor mezelf kan ik het spul gewoon bij de Kruidvat halen, wat is het enorme verschil?

Icaridine mag gewoon verkocht worden in NL. Dat zit o.a. in Tedax en Kerbex wat bij de Welkoop ligt.

It's not how good you are, but how good you want to be!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:17

Hier ook 2 producten met Icaridine gekocht. Eéntje van Cavalor en ééntje van Aveve.
Werkt toch wel een vol uur tegen vliegen ... :))

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:21

Het zou misschien helpen om erbij te noemen waarom je die beter niet meer zou moeten gebruiken, anders dan 'mag niet'. Geen Nederlander die daar naar luistert :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:28

Marije_jiplover schreef:
Of omdat paarden vaak buiten lopen en het middel op die manier sneller in het milieu terecht kan komen, door rollen, in de regen lopen, etc.

En het gaat bij paarden doorgaans ook om grotere hoeveelheden dan bij een mens.

In het geval van permethrine (een stof uit een plant, de Perzische Margriet), is 'niet in het milieu mogen komen' wel een beetje een lastige. Dan kunnen ze het hele Midden Oosten wel als vervuilde grond aan gaan duiden vanwege de wilde planten die daar gewoon groeien.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:32

Ik zie dat mensen voor mij het al hebben gezegd maar Icaridine mag wel verkocht worden.

En die permethrine hoeveel zal het echt zijn dat dan ook echt in de grond komt?
Eerder bij het rioolwater na het afspuiten van je paard

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:33

Ik vindt die chemische troep sowieso niet echt iets om dagelijks op het paard te spuiten. Hertshoornolie of neemolie werken beter en zijn voor niemand giftig.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 09:31

Jessix schreef:
kinel schreef:
Leven en laten leven.

Dat dus! Gaan ze nu iemand langssturen die hier in de kast gaat kijken naar welke middelen in heb staan? >;)

Ja bij grotere stallen en maneges doen ze dat.
Mijn ouders hadden een manege en kregen dus bezoek hiervan, en omdat de hoefteer nog op de grond stond een fikse waarschuwing.

Good dressage horses have no collor

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 09:41

Hoezo mag die niet op de grond staan?
Bang dat die omvalt of zo?
Moet die in een kast met bestrijdingsmiddelen staan met een doodskop erop of zo _O-

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 09:42

Hoefteer mag toch gewoon nog? Of loop ik achter? :+

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 09:53