[FOTO] Fotoverslag Tuigpaarden dag Lunteren

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

[FOTO] Fotoverslag Tuigpaarden dag Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-24 18:52

* Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community
Tekst en foto's door Marlies Trap Fotografie.

Afgelopen zaterdag vond op De Nieuwe Heuvel in Lunteren de Nationale Tuigpaardendag plaats. Het was een leuke en afwisselende dag. Er werd gestreden om de Renovo Schaal, en ook de Manno Trofee was erg gewild. Chester Weber kwam zijn imposante vierspan Nederlands gefokte paarden laten zien.

Tevens werd er eenmalig de Finale van Rondje Drenthe om het Bronzen Bartje, in Lunteren verreden. Het kampioenschap junioren was ook goed vertegenwoordigd met meer dan 10 deelnemers.

De weergoden waren ons ook goed gezind en de temperatuur was perfect. Alles was tot in de puntjes geregeld om er een geslaagde dag van te maken.

Alle officiële artikelen over de Tuigpaardendag staan hier: [VN] Uitslagen Nationale Tuigpaardendag 2024 dus ik geef hier alleen een sfeerimpressie.

Afbeelding
Pederose FS

Afbeelding
Petra 1 T

Afbeelding
Scodessa K

Afbeelding
Salina

Afbeelding
Olympia

Afbeelding
Nora

Afbeelding
Rosaliena van het Rodeland

Afbeelding
Mendrini VS

Afbeelding
Mydieni YBP

Afbeelding
Jennytou

Afbeelding
Pauline

Afbeelding
Haarman & Barend

Afbeelding
Hugo & Johnson

Afbeelding
Imondro

Mijn favo paard van de dag. <3
Afbeelding
Kontiki

Afbeelding
Any-Time

Afbeelding
Joker

Action Quality Amadeus liet zich deze dag voor het laatst in het tuig zien. Hij nam afscheid van de sport en hij werd bedankt voor alles wat hij gepresteerd heeft.
Afbeelding
Action Quality Amadeus

Chester Weber kwam zijn prachtige vierspan laten zien. Hij was helemaal uit Amerika gekomen om zijn show te geven op de Tuigpaardendag.
Afbeelding
Chester Weber

Dit vond ik zo'n ruige bok!
Afbeelding
Leffe Blond

Afbeelding
Neon GSM

Afbeelding
Dylano

Afbeelding
Optimist GSM

Ik ben ook een beetje veel fan van Magnifiek. :+:
Afbeelding
Magnifiek

Macho nam ook afscheid, hij gaat terug naar de fokker in Amerika.
Afbeelding
Macho

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Ik zoek een kantoorbaan voor 36/40 uur in de omgeving van Achterveld. Max 30 min reizen. Geen opleiding/ervaring maar wel motivatie om te leren en opleidingen te doen.

Elisa2

Re: [FOTO] Fotoverslag Tuigpaarden dag Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:53

Zo die foto van Magnifiek, die raakt de grond helemaal niet!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-24 22:04

Er zit blijkbaar een foutje in mijn verslag. Ga ik morgen naar kijken.

Ik zoek een kantoorbaan voor 36/40 uur in de omgeving van Achterveld. Max 30 min reizen. Geen opleiding/ervaring maar wel motivatie om te leren en opleidingen te doen.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 23:52

Geniet weer even opnieuw.

En spot vervolgens zichzelf op de foto van je favo paard van de dag

Tjitske van 't Oosterzand (Fridse 423 X Lute 304)
Eip-Jan N. (Omer 493 X Fridse 423) verkocht

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-24 09:06

Foutje is gerepareerd. :D

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 10:37

wat ziet dat er altijd prachtig uit he! mooi weer vastgelegd.

Lenny. You make my dreams come true
Twee groentjes en hun wedstrijd ambitie B+ 10, L1+10, L2 + 11, M1 + 5

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:01

Prachtige foto's! Wat een uitstraling hebben die paarden toch.

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:15

Leuk vastgelegd!!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:24

Bijzonder, de dressuursport op de OS ligt onder een vergrootglas vanwege dierenwelzijn. En wat zien we hier terug? Korte, opgekropte halzen waarbij de kin in veel gevallen nog nét de borst niet raakt. Opzetteugels worden nog veel gebruikt, staartlepels bij zo'n beetje elk paard...

Dus ja.. Mooi? Ik ben één keer op een tuigpaardendag geweest. Nooit meer.

May I, stand unshaken. Amidst, amidst this crashing world.

MB-Shots: Fotografie van mens & dier || Bookstagram || Goodreads || Vinted: Marjo2610

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:53

Marjo schreef:
Bijzonder, de dressuursport op de OS ligt onder een vergrootglas vanwege dierenwelzijn. En wat zien we hier terug? Korte, opgekropte halzen waarbij de kin in veel gevallen nog nét de borst niet raakt. Opzetteugels worden nog veel gebruikt, staartlepels bij zo'n beetje elk paard...

Ik ben het helemaal met je eens.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:27

Marjo schreef:

Ik dacht heel even dat het aan mij lag.... Om over de voeten nog maar niet te beginnen....

Blessed with chocolate everyday!!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:37

Boras schreef:
Marjo schreef:

Ik ben het helemaal met je eens.

Jullie zijn niet alleen. Sommigen vind ik echt leuk om te zien. Anderen niet.
De opzet teugel is toch verboden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:39

Die voeten is een onzinverhaal van D&R. Ben er speciaal voor gaan kijken maar ze staan gewoon normaal op de voeten hoor.

Een TP in showhouding is wat anders dan hoe ze getraind worden.

Tuurlijk zijn er verbeterpunten maar hoe het nu geschetst wordt vind ik een beetje zwart/ wit.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:41

Een oprechte vraag: Wat vind je zwart wit?
Ik zie opgekropte dieren. Weinig hoeking in de kaak/nek. Eigenlijk maar bij een een beetje normaal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:07

Je refereert aan een dressuur houding, dit zijn tuigpaarden.

Nageeflijk rijden en over de rug rijden is belangrijk als er iemand op zit om het gewicht goed te kunnen dragen zonder schadelijke gevolgen te ondervinden in/ aan de rug.

Deze paarden worden vaak aan de dubbele longe gelongeerd dus gewoon nageeflijk en over de rug. Dan lopen ze max 5 min in deze TP houding. De meesten hoeven daar weinig voor te doen want showen doen ze graag. Het front moet er dan juist op komen en ze moeten rijzen in de voorhand. Dit is een andere manier van bewegen dan dressuur paarden doen. En ja, ze worden soms heet en sommige rijders zitten naar mijn smaak iets teveel aan het bit daardoor. Maar er zijn er ook die ze gewoon super fijn rondsturen. Die paarden lijden hier niks van.

-Kurt Albrecht-

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:15

Om niet weer in de eeuwige discussie te verzanden en 10 pagina's off topic te gaan: heet worden snap ik. Tuigpaard snap ik. Nee, ik refereer niet aan een dressuurpaard. Dit zijn foto's dus allemaal moment opnames. Ik vind er een hoop niet OK. En daar laat ik het bij. Anders komen we met pro- en contra argumenten weer tig-pagina's verder maar inhoudelijk niet verder. Kortom: ik ben het grotendeels met je oneens, deels eens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:19

Dat mag, ik zou je alleen willen meegeven. Verdiep je eens in hoe die paarden getraind worden. Want dat is gewoon dressuurmatig.

Alleen de tuig houding en het klimmen in het front is iets voor op concour.

Edit:
En op sommige foto,s begrijp ik je punt prima trouwens. Die vind ik ook wat minder.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 14-08-24 14:20, in het totaal 2 keer bewerkt

-Kurt Albrecht-

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:20

Je gaat er van uit dat ik niet weet hoe ze getraind worden.

Ik vind het niet mooi en vaak niet ok.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:21

Nouja niet zo zeer jij maar vaak praten mensen elkaar snel na zonder zich ergens in te verdiepen.

-Kurt Albrecht-

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:27

Prachtige fotos, tuigpaarden zijn inderdaad een andere tak van sport hoewel daar ook best stappen in kunnen worden gemaakt.

De extreme ijzers zie je niet zoals in de vs maar er word wel gezocht naar extra zware ijzers of bijv trainen in de schoenen etc dus alleen 5 min in houding in de ring is het zeker niet. Daarin tegen hebben ze wel heel veel go en zie op je ze braaf wachten tot ze mogen en als ze dan mogen gaan ze vol vuur met de oortjes er op hoe meer applaus hoe mooier de paarden het lijken te vinden en dan is het flink de zeilen bijzetten om ze goed door de ring te krijgen dan heb inderdaad soms een bijzondere houding

Voor wat van mijn werken:
https://www.henrikevanzomeren.nl/

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 15:21

Het was een fantastisch mooie dag zaterdag! Ik zat vlakbij je zaterdag :)

Mouse <3
Beleren, Doorrijden, Trainen & Verkoop -> Stal Kuperus
JLourafotografie

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 18:33

Zo, ik krijg nekkramp en last van benauwdheid als ik Barend zie :oo

Die hals, echt vreselijk om te zien.

*Burp*

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 19:09

Ik snap het commentaar wel op de foto's, alleen de momenten die zijn vast gelegd zijn ook wel onvoordelig voor merendeel van de paarden. Dat vertekent het beeld ook wel in negatieve zin.

Wat de voeten betreft: vaak wordt er wel meer voet gecreëerd. De ijzers die er extra onder gaan zijn van aluminium. Dat weegt niet extra, het zorgt wel voor meer voet waardoor de paarden meer gaan heffen.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:39

_San87_ schreef:
Zo, ik krijg nekkramp en last van benauwdheid als ik Barend zie :oo

Die hals, echt vreselijk om te zien.

Het is niet meer van deze tijd als je het mij vraagt. Ik hoop dat het langzaam uitsterft.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.

Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:56

SophievdV schreef:
Ik snap het commentaar wel op de foto's, alleen de momenten die zijn vast gelegd zijn ook wel onvoordelig voor merendeel van de paarden. Dat vertekent het beeld ook wel in negatieve zin.

Wat de voeten betreft: vaak wordt er wel meer voet gecreëerd. De ijzers die er extra onder gaan zijn van aluminium. Dat weegt niet extra, het zorgt wel voor meer voet waardoor de paarden meer gaan heffen.

Ik heb zelf 2 jaar(?) terug foto's gemaakt bij de nationale tuigpaardendag. Ik kan wel stellen dat het beeld zeer accuraat is en echt niet vertekent.

De hoeven zijn anders wel absurd lang. Zoek maar eens op hoe een gezonde hoef eruit hoort te zien :=

May I, stand unshaken. Amidst, amidst this crashing world.

MB-Shots: Fotografie van mens & dier || Bookstagram || Goodreads || Vinted: Marjo2610