Dutch Equine Art Fair 2024: afwisselende kijk op paarden

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Dutch Equine Art Fair 2024: afwisselende kijk op paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-24 20:37

*Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community

Sfeerfoto van de Dutch Equine Art Fair 2024. Foto: JPitty

Van 10 tot en met 13 augustus organiseert Joyce ter Horst van ‘Paard Verzameld’ voor de tweede keer de Dutch Equine Art Fair 2024. Tijdens deze kunstexpositie, die volledig draait om paarden, stellen 22 kunstenaars hun paardenkunst tentoon. De kunstenaars zijn afkomstig uit acht verschillende landen. Naast Nederlanders exposeren hier ook kunstenaars uit Polen, de Verenigde Staten, Frankrijk, Portugal, Zwitserland, Duitsland en zelfs Australië! Er waren schilders, fotografen, beeldhouwers en zelfs iemand die prachtige kunstwerken heeft gemaakt van paardenhaar. De expositie wordt gehouden op een zeer toepasselijke locatie, namelijk in de Hollandsche Manege in Amsterdam. JPitty van de Bokt Nieuwsredactie trok naar de hoofdstad voor een middagje kunst.

Hollandsche Manege
Deze locatie is natuurlijk prachtig, middenin de stad. Normaal gesproken wordt hier nog volop paardgereden, maar op dit moment genieten de paarden van een welverdiende vakantie van enkele weken. Daarom kan de manege nu gebruikt worden voor deze inspirerende tentoonstelling. Ondergedompeld in paardengeur kijken naar paardenkunst, veel beter kan het niet, toch? De expositie is onderverdeeld in twee ruimtes. Het grootste deel van de kunstenaars is te vinden in de binnenbak, die voor de gelegenheid is afgedekt met planken. In de historische stallen daarnaast staat de special guest van dit jaar: topfotograaf Arnd Bronkhorst. Voor hem is dit de eerste keer dat hij zo’n expositie doet. Zijn foto’s zijn verdeeld over de stallen, in elke stal staat een tweeluik. De titel van zijn expositie is ‘Equine Paradox’. Vanuit de organisatie was, omdat het dit jaar een olympisch jaar is, om iets te doen met zijn olympische foto’s. Arnd heeft op meerdere Olympische Spelen mogen fotograferen, dus dat was zeker mogelijk. Wel wilde hij daar iets tegenover stellen, hij wilde naast de sport nog meer laten zien. Bij elke paardensportfoto heeft hij ook een andere paardenfoto geplaatst. De beide foto’s samen laten een tegenstelling of juist een overeenkomst zien. Dit zit hem de ene keer in de actie van de paarden op de foto, soms is de overeenkomst juist emotioneel of associatief. Zo kennen we bijvoorbeeld allemaal de foto van een emotionele Anky van Grunsven tijdens de huldiging voor haar individuele goud in Athene in 2000, hier tegenover heeft hij een foto geplaatst van twee kroelende paarden. Want zoals hij het zelf omschrijft: Anky was daar erg emotioneel, goud gewonnen, net zwanger van haar eerste kindje en ze had kort voor de spelen haar vader verloren. Dit kwam samen op het podium, een podium vol liefde: voor de sport, voor haar vader en voor haar kindje. Daar paste de foto van de kroelende paarden prima bij, een foto vol liefde. Op deze manier heeft Arnd alle foto’s tijdens de expositie bij elkaar gezocht, en dat is hem heel goed gelukt.

Eén onderwerp, totaal verschillende resultaten
In de binnenbak van de Hollandsche Manege staan nog eens 21 kunstenaars bij elkaar. De grote overeenkomst is dat alle, maar dan ook echt alle, kunstwerken over paarden gaan. Maar hoe ze tegen het onderwerp aankijken, dat verschilt van persoon tot persoon. Er zijn abstracte kunstwerken, maar ook heel realistische en alles dat er tussenin zit. Zo exposeert schilder Sjoerd Blokker met prachtige schilderwerken op houten planken, waarbij werkelijk geen rechte lijn te ontdekken is. Het paard komt hierbij de ene keer terug in de vorm (schaakstuk paard) en de andere keer in het schilderwerk op het hout. Tijdens de expositie zijn er elke dag één of meer kunstenaars die je live aan het werk kunt zien, en deze zaterdag was dat Sjoerd. Het is heel bijzonder om te zien hoe een kunstwerk tot leven komt.

Afbeelding
Sfeerimpressie. Links een zwart-wit foto van de Poolse Alicja Wiśniewska, rechts enkele kunstwerken
van Sjoerd Blokker. Foto: JPitty

Bijzonder is ook de kunst van Suzanne Vellema. Zij staat hier met kunstwerken die volledig gemaakt zijn van paardenhaar. Dit heeft voor haar iets intiems, er zit gevoel in en je benadrukt de band met het paard. Bovendien leeft op deze manier een stukje van het paard voort, ook al is het dier overleden. Zij komt op verschillende manieren aan de vacht, bijvoorbeeld door iemand die net haar paard had geschoren. Ook krijgt zij regelmatig vacht van De Paardenkamp voor haar kunstwerken.

Afbeelding
De van paardenvacht gemaakte kunstwerken van Suzanne Vellema. Foto: JPitty

Naast haar staat Nannie van Berkel, met vier prachtige foto’s uit de reeks ‘Emergo’. Emergo is Latijns voor ‘bovenkomen’ en dat zie je ook terug in haar foto’s van vier prachtige schimmels. Deze vier dieren lijken door de gebruikte technieken als het ware op te doemen uit mist. Nannie maakt gebruik van de techniek Encaustic, waarbij ze de foto’s bewerkt met bijenwas. Door op de ene plek wat meer en op een andere plek wat minder te doen, lijkt het net of het onderwerp op de foto tevoorschijn komt. Deze techniek is al enkele duizenden jaren oud.

Een eindje verderop in de expositie vinden we Signe-Sanne Oortgijsen, op Bokt bekend als Signe. Zij is afgestudeerd in theaterdesign, maar ze veel meer dan dat. Ze is een heel veelzijdige kunstenaar. Zo schildert ze en illustreert zij boeken. Zij is momenteel bezig met een reeks concepten voor een prentenboek, wat niet gemakkelijk is volgens haar. Maar voor de Dutch Equine Art Fair heeft zij vier maskers meegenomen. Deze zijn gebaseerd op de runen van de oude Vikingen, dit is ook een passie van haar. De maskers zijn eenvoudig, maar wel gedetailleerd. Dit zoekt zij ook in haar kunstwerken. Tevens heeft zij bij sommige maskers iets extra aangebracht. Zo is er bijvoorbeeld een masker bij met een derde oog. Een paard lijkt je namelijk recht in je ziel te kijken, en vele ruiters weten dat zo'n dier je ook kan spiegelen. Het is bijna alsof ze daar een extra oog voor hebben.

Tijdens deze expositie zijn er ook twee dames speciaal overgekomen vanuit Australië: Karen Osborn en Adrianna Wasinka-Fabian. Voor hen was het nog een aardige klus om hun kunstwerken over te krijgen. De een heeft speciale kisten laten maken hiervoor en kreeg de kunststukken gelukkig met de handbagage mee, de ander heeft ze laten bezorgen in Amsterdam. De paarden op de schilderijen van Karen lijken onder de bomen te staan of in het gouden uur, en blijken gebaseerd op haar eigen paarden. Zij heeft een boom bij haar woning staan en als de paarden daaronder staan, die schaduw heeft ze geprobeerd te vangen op het doek.

De collectie van Adrianna heet ‘Mirror Horses’ en de paarden op haar schilderijen zijn ook tot stand gekomen door spiegelen. Ze begint met één hoek en spiegelt deze dan naar alle kanten. Hierdoor lijkt elke hoek hetzelfde en vormt zich een heel symmetrisch geheel. Ze legt uit dat deze techniek veel tijd vraagt, maar het resultaat mag er zeker zijn! Ze noemt het ook een eer en een privilege dat ze hier in Nederland, op deze expositie mag zijn. Volgens haar is dit deze expositie uniek in zijn soort.

Afbeelding
Een van de vier schilderijen uit de serie 'Mirror Horses'
van Adrianna Wasinka-Fabian. Foto: JPitty

Pauline Zeij denkt hier hetzelfde over. Alle kunstenaars op deze expositie delen een liefde voor hetzelfde onderwerp: het paard, maar hoe zij het dier zin en verwerken in hun kunst, dat verschilt van persoon tot persoon. Het draait om één onderwerp, maar de resultaten zijn allemaal zo verschillend.

Een bijzondere kijk op het paard heeft de Zwitserse Jana Kunzler. Zij heeft vier abstracte schilderijen mee, gebaseerd op de vier elementen: aarde, water, lucht en vuur. In eerste instantie lijken deze niets met paarden te hebben, maar als je heel goed kijkt, zie je toch echt een paardenhoofd terugkomen in elk van deze vier schilderijen. Heel knap hoe ze dat hoe gedaan heeft.

Afbeelding
De vier elementen van Jana Kunzler. Foto: JPitty

De beeldjes van Deidre Hekking zijn ook prachtig gemaakt. Ze lijken twee aan twee bij elkaar te horen, maar als je de kaartjes leest, zie je dat het toch aparte beeldjes zijn. Ze zijn ook heel realistisch, het lijken net echte paarden.

Afbeelding
Twee van de beeldjes van Deidre Hekking. Foto: JPitty

Desiree Meijer heeft ook echte paarden op de foto gezet, zonder enige vorm van opsmuk. Sommige dieren waren zelfs niet eens gepoetst, zo vertelde ze. Volgens haar is het paard mooi genoeg van zichzelf, zonder dat het dier daar moeite voor hoeft te doen. De pure schoonheid van het paard dat gewoon zichzelf mag zijn in de wei of de paddock, dat heeft zij gevangen op haar foto's. Hier had ze veel geduld voor nodig, maar het resultaat mag er zeker zijn.

Afbeelding
Sfeerimpressie, de linker foto's zijn van Desiree Meijer. De schilderijen op de achtergrond zijn van Pauline Zeij.
Foto: JPitty

Ook paardenfotografe Ifat Zohar staat vandaag in de manege met haar prachtige foto’s. Vorig jaar heeft zij een boek uitgebracht, Beauty in Unity|Dutch Equine Masters. Dit boek is in de hal van de manege in te zien en te koop, en vorig jaar heeft hier een artikel over op Bokt gestaan. Dit was ze nog niet vergeten en JPitty kreeg nogmaals een mooi compliment over dit artikel. Tijdens deze expositie toonde zij vier bijzondere foto’s en er stond een prachtig kunstwerk van haar als blikvanger achterin de bak. Een aantal van haar foto’s waren op houten panelen geplaatst en in elkaar geschoven. Van elke kant bekeken zag je weer andere foto's.

Afbeelding
De prachtige blikvanger van Ifat Zohar, met op de achtergrond twee schimmels uit de reeks 'Emergo'
van Nannie van Berkel. Foto: JPitty

Ifat Zohar was ook degene die Joyce ter Horst van Paard Verzameld, de organisatie van deze expositie, in contact bracht met Elsbeth Bos van de Hollandsche Manege voor de Dutch Equine Art Fair exposities. Een fraaie samenwerking, de locatie past het evenement als een handschoen. In de Hollandsche Manege, het Levend Paardenmuseum, is deze expositie echt heel goed op zijn plaats. Tijdens de expositie zijn ook verschillende ruimten van het museum opengesteld voor publiek. Zo kun je een kijkje nemen in de amazonekamer, de ruiterkamer en de directiekamer van de Hollandsche Manege, oude rijmaterialen en de kostuums bekijken van de Vondelcarrousel. Ook staat er een banner met uitleg over de paarden van de manege. Er zijn midden in Amsterdam geen weilanden, maar de paarden mogen buiten de lessen om wel lekker loslopen in de rijbak. Ook worden ze om de twee weken gerouleerd, dan gaan de lespaarden naar een groot weiland elders in Noord-Holland voor een korte vakantie. In de zomer en de herfst hebben alle paarden een periode tegelijk vakantie. Tijdens deze zomerstop vindt nu de Dutch Equine Art Fair 2024 plaats. Je kunt de expositie nog bezoeken tot en met dinsdag 13 augustus 2024 in Amsterdam.

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Onali

Re: Dutch Equine Art Fair 2024: afwisselende kijk op paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 20:57

Gister geweest en genoten van de kunstwerken. Ben gelijk fan van oa Sjoerd, Ifat en Jana.

Die van Suzanne zijn .. euh ... niet mijn smaak.

En gelijk de HM een keer bezichtigd, ook leuk om te doen.

Black is the colour of my true love's hair

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 07:33

Leuk stuk!

Ik was van plan om vandaag of morgen te gaan. Maar met +35 is een dagje Amsterdam (struinen) eraan plakken geen pretje. -O-

Alleen voor de tentoonstelling gaan is beetje ver rijden (en je alsnog blauw betalen voor parkeren), helaas.

Behalve als hier nog tig zeer enthousiaste reacties komen, dan kan het nog morgen. :)

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:38

Geweest en was echt leuk!
Naast de kunst is er ook nog eea over de manege zelf aan informatie te zien/lezen/voelen.

Je kan ook praatjes maken met de kunstenaars, geeft soms net weer een andere kijk op een werk.

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:57

Ik ben ook geweest en vond het erg de moeite waard. Voor ieder wat wils. De locatie is natuurlijk ook echt fantastisch.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 11:09

Hartstikke fijn om daar rustig rond te lopen en met iedereen te praten!
Leuk stuk, dank!

Mijn kleurrijke kunstwerken, vrij werk en in opdracht, vind je op mijn website, facebook of instagram :)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 11:35

Wat een mooi stuk!
Ik ben vanmorgen door Amsterdam gewandeld met mijn rugzak voor de derde dag in de Hollandse manage. Echt een oase in de stad, heerlijk koel. Blij dat ik hier mag zijn.
Ik vind het knap hoe JPitty de diversiteit van kunst laat zien die deze expositie ademt. Zo veel verschillende vormen die allemaal onze gezamenlijke liefde voor paarden laat zien.

En nergens anders zie je een internationale kunstexpositie met alleen maar paardenkunst in een eeuwenoude manege.

Als je voor de werken staat en ze in het echt ziet en je denken kan uitzetten ga je voelen wat ze met je doen. Dat gevoel is niet altijd makkelijk. En daarna kan je alle kunstenaars vragen wat hun idee was achter het werk en kijk je er weer anders naar. Terwijl ik op een van de bankjes die even zit te typen kijk ik af en toe op naar de werken van Jana en Sjoerd en zie ik weer nieuwe dingen.

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:31

Wat een mooi stuk is het geworden JPitty!

Op dit moment zit ik op het balkon en kijk over de expositie uit.

Afbeelding

Dit was tijdens de vernissage
Het blijft zo bijzonder om in deze monumentale bijzondere locatie al deze kunstwerken bij elkaar te hebben en uitgebreid te kunnen bekijken. Inderdaad de toegevoegde waarde is zeker dat je de kunstenaar kan spreken.

Ik ben trots dat mijn werk geselecteerd is en onderdeel is van deze mooie art fair.

Afbeelding
Afbeelding

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 22:28

Ik ben zondag geweest. Een collega van mij stond er en ik ging haar even supporten.
Was er nog nooit eerder geweest maar het was zo ontzettend mooi. Niet alle werken waren m'n smaak maar heb vergaapt aan hoe getalenteerd al deze mensen zijn en hoe ontzettend knap het allemaal is.

sall jou werk was ook echt prachtig. Moest echt even goed kijken om tot de conclusie te komen dat je niet op stenen had geschilderd maar de stenen hebt geschilderd.. heb er echt heel lang naar staan kijken. Zo mooi.

Arnd had ook een mooie collectie mee, en het was dat ik even geen geld hebt om een aanschaf te doen maar anders had ik zijn gedetailleerde foto van de losse manen zeker gekocht wat was die mooi.

Laten we Mirelle Vegers ook niet vergeten. Zulke mooie schilderijen had zij gemaakt. Echt zo knap.

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 07:57

Wat leuk Mala! Dank voor je compliment <3

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:59

Ik vond vooral je andere 2 werken heel tof, met die felle kleuren erin verwerkt en leuke uitsnede/perspectief.

De tegeltjes schilderijen zag ik toen ik aan de andere kant van de panelen stond, tussen de panelen door nog een keer en dat gaf weer een heel ander gevoel dan toen ik ze van dichterbij bekeek.

En dat is zo leuk bij zo'n expositie!

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:50

Kaatje_S schreef:
Ik vond vooral je andere 2 werken heel tof, met die felle kleuren erin verwerkt en leuke uitsnede/perspectief.

De tegeltjes schilderijen zag ik toen ik aan de andere kant van de panelen stond, tussen de panelen door nog een keer en dat gaf weer een heel ander gevoel dan toen ik ze van dichterbij bekeek.

En dat is zo leuk bij zo'n expositie!

De tegeltjes waren inderdaad beter te zien vanaf een afstand, kwamen ze hele goed in hun recht.
En die 2 andere met felle kleurtjes <3

Black is the colour of my true love's hair

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:26

Nou wat een leuke reacties!! Ik zal een topic aanmaken in uit de kunst :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 15:19

Zo jammer dat het maar zo kort was! Het kwam nu echt niet uit om te gaan, was wel heel graag gegaan. Hopelijk komt er volgend jaar een vervolg :)

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 07:43

Het was een prachtige expositie! Zoveel verschillende vormen van kunst en getalenteerde kunstenaars

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie