OS Parijs: paard weigert te springen in moderne vijfkamp

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

OS Parijs: paard weigert te springen in moderne vijfkamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-24 19:52

Eurosport
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Het is een merkwaardige sport op de Olympische Spelen, bedacht door Pierre de Coubertin himself. De Oekraïner Oleksandr Tovkai kreeg te maken met een grote uitdaging in de moderne vijfkamp. Zijn paard Varna Brecourt weigerde drie keer te springen, wat hem uiteindelijk op diskwalificatie kwam te staan. In Tokio kwam een soortgelijk incident onder het vergrootglas te liggen.

Tovkai was de hoogst gerangschikte atleet na de schermronde, maar hij slaagde er niet in om zijn springparcours te voltooien - waarmee hij de enige atleet was die dat in beide halve finales niet lukte.
Varna Brecourt werd bereden door de Oekraïner in de laatste ronde van het springparcours van halve finale B. Het paard schrok bij het naderen van de derde sprong.
De regerend Europees kampioen herpakte zich en probeerde het opnieuw met het paard - dat hij slechts 20 minuten voor zijn wedstrijdronde had ontmoet. Tevergeefs, Varna Brecourt weigerde nog twee keer.

Regels
Paardrijden is een veelbesproken onderdeel bij de moderne vijfkamp. De deelnemers moeten zelf zorgen voor een paard, maar krijgen bij loting een voor hen onbekend ander paard toegewezen.
Vervolgens hebben ze twintig minuten om aan het paard te wennen en daarna het parcours af te leggen. Door de felle kritiek verdwijnt het paardrijden na de Spelen van Paris 2024 uit de moderne vijfkamp. Het wordt vervangen door een hindernisparcours.

Op de website van Eurosport is een filmpje te zien.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 20:39

...het is alsof je naar een half gevordere manegeruiter zit te kijken... Terecht dat dit onderdeel eruit gehaald wordt, tenenkrommend. Zou hier ook nooit mijn paard voor uitlenen

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Earth

Re: OS Parijs: paard weigert te springen in moderne vijfkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:08

Nou ik vond het er lang niet zo erg uit zien als eerdere edities. Sterker nog, het grotendeel van de ruiters reed een prima rondje. De paarden worden hier niet echt slechter van lijkt mij, dus het format had op deze hoogte denk ik nog prima mee gekund.
De ruiter waar het om ging, ging er heel netjes mee om, niet schoppen of trekken maar gewoon rustig gebleven en zijn paard beloont. Terwijl het voor hem extra zuur was omdat hij op nr 1 stond op dat moment.

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:21

In het parcours (ik heb enkel de finales gekeken) zag je nu iig niet wat je in Tokio tijdens het losrijden van die Duitse dame toen zag. Leuk weetje was dat diezelfde dame er nu bij de finale weer bij was.

In zowel de finale van de mannen als van de vrouwen viel er ook 1 van het paard, maar daarnaast waren een stuk of 7 a 8 deelnemers foutloos, genoeg met maar 1 fout.

Nu leek de kwaliteit van de paarden beter dan in Tokio voor dit werk. Je kon zien dat de paarden het parcours al hadden geoefend met een prof ruiter.

[o]

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 23:13

Earth schreef:
Nou ik vond het er lang niet zo erg uit zien als eerdere edities. Sterker nog, het grotendeel van de ruiters reed een prima rondje. De paarden worden hier niet echt slechter van lijkt mij, dus het format had op deze hoogte denk ik nog prima mee gekund.
De ruiter waar het om ging, ging er heel netjes mee om, niet schoppen of trekken maar gewoon rustig gebleven en zijn paard beloont. Terwijl het voor hem extra zuur was omdat hij op nr 1 stond op dat moment.

Eens, heel kalme ruiter om naar te kijken en zelfs met verlaten van de ring geen teken van frustratie naar het paard..

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 08:20

vond hem wel erg trekken en hangen op een gegeven moment

[o][o]

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:02

Wat mij gelijk opviel is het bandje van het springzweepje om zijn pols. Ik geloof dat ik vroeger te vaak ben meegeweest schrijven bij een bixiejury. := Als er weer een kindje daarmee in de ring kwam werden de ouders gelijk aangesproken deze eraf te halen i.v.m. gevaar dat de zweep in het oog kan komen als je eraf valt. Heel eerlijk op Olympisch niveau oogt dit nogal amateuristisch. :o

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:26

Het eerste wat mij opviel is de mond van dat paard, jeetje zeg die heeft er wel pijn aan....

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:28

Vast een stomme vraag. Maar paardrijden verdwijnt uit de vijfkamp staat er en wordt vervangen door een hindernis parcours.

Doen ze dan hindernissen zonder paarden of hoe moet ik dat voor me zien? :-)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:31

beert schreef:
Vast een stomme vraag. Maar paardrijden verdwijnt uit de vijfkamp staat er en wordt vervangen door een hindernis parcours.

Er komt een soort obstacle race, een soort mudrun achtig iets met allerlei obstakels waar ze overheen/onderdoor moeten gaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:36

Zag ze al stokpaardjes springen :+

Maar klinkt als een goede vervanging :j

Dit parcours was wel een stuk eerlijker gebouwd was en meer richting niveau van de ruiters.
Maar deze man werd dan wel niet boos, maar butste wel elke galopsprong in het zadel met veel te harde hand. Snap het paard wel.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 11:32

Tazzey schreef:
beert schreef:

Er komt een soort obstacle race, een soort mudrun achtig iets met allerlei obstakels waar ze overheen/onderdoor moeten gaan.

Oh zulke hindernissen. Ja dat is veel leuker ook, daar kun je ook op trainen. En het is leuker om naar te kijken :-)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 11:36

Earth schreef:

Ik heb wel iets ander idee van een prima rondje. De enige reden dat sommige enigzins redelijk rond kwamen is dankzij de paarden. Die ondanks het enorm slechte meezitten, slechte afstanden en noem maar op het bleven proberen. Ik vind het goed dat het verdwijnt, als ruiters hier nog zo rijden op een manege mogen ze absoluut niet de enige hoogte springen of helemaal nog niet

Cobiie, in Tokyo was het bij die dame geen losrijden. Dat vreselijke fiasco was de ronde zelf.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[RIJ-ITP] Wedstrijd weekend met Flow

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:02

ze doen het nu (in de media) voorkomen alsof het de 'schuld' van het paard is. Tuurlijk is het zuur, maar het blijft toch de combinatie die moet springen, en niet alleen het paard. Ik denk (met mijn beperkte springtalent) dat het in dit geval niet alleen aan het paard te wijten valt, maar dat de ruiter ook beter had kunnen ondersteunen/rijden.

maar ja, beste stuurlui etc...

goed dat het onderdeel wordt geschrapt, ook al heb ik er dit keer niet met kromme tenen naar gekeken, wat vorige keer wel zo was.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

kyrkelover
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:10

Tja heel eerlijk, ik zie de gemiddelde amateur op zondag niet beter rondrijden.
Hij reed een beroerde afstand naar 3 en het ene paard zal daarin vergevingsgezinder zijn dan het andere. Ook zal bij het ene paard dit meer effect hebben op het vertrouwen dan de andere.
Desalniettemin denk ik dat het goed is dat dit onderdeel verdwijnt want het is te onvoorspelbaar en ook niet eerlijk. Je hebt namelijk geen keus in het paard en het kan je gewoon heel de wedstrijd kosten. Ook voor de paarden zelf gewoon niet fijn.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:12

rocky_1995 schreef:
Wat mij gelijk opviel is het bandje van het springzweepje om zijn pols. Ik geloof dat ik vroeger te vaak ben meegeweest schrijven bij een bixiejury. := Als er weer een kindje daarmee in de ring kwam werden de ouders gelijk aangesproken deze eraf te halen i.v.m. gevaar dat de zweep in het oog kan komen als je eraf valt. Heel eerlijk op Olympisch niveau oogt dit nogal amateuristisch. :o

Haha, dat heb ik ook altijd. Anders moet ik er wel erg vaak op en af. Nooit geweten dat dat ook al gevaarlijk is.
Maar ja, ik stam nog uit de tijd dat we zonder telefoon uren het bos in gingen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:14

juval schreef:
ze doen het nu (in de media) voorkomen alsof het de 'schuld' van het paard is. Tuurlijk is het zuur, maar het blijft toch de combinatie die moet springen, en niet alleen het paard. Ik denk (met mijn beperkte springtalent) dat het in dit geval niet alleen aan het paard te wijten valt, maar dat de ruiter ook beter had kunnen ondersteunen/rijden.

maar ja, beste stuurlui etc...

goed dat het onderdeel wordt geschrapt, ook al heb ik er dit keer niet met kromme tenen naar gekeken, wat vorige keer wel zo was.

Precies. Hij rijdt het paard gewoon helemaal niet, stuurt alleen. Dat paard denkt ook, zo nu is het mooi geweest, we gaan wat anders doen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie