Sport

De competitie is in volle gang in de Longines Tops International Arena voor het Longines Global Future Champions evenement. De zon scheen in Valkenswaard voor de CSI4* direct op tijd 1.50m-wedstrijd, waar 31 topcombinaties het parcours gebouwd door niemand minder dan Gregory Bodo aflegden.
Topnamen als Daniel Deusser, Maikel van der Vleuten, Lorenzo de Luca en Jessica Springsteen kwamen allemaal samen in de spectaculaire Longines Tops International Arena voor een weekend vol topsport.
Olivier Philippaerts loodste zijn paard Poppemieke JW van de Moerhoeve foutloos over de adembenemende graspiste en pakte de overwinning. Het Belgische talent zette de klok stil op 61,67 seconden en eiste daarmee de eerste plaats op. "Mijn merrie voelde heel goed vandaag. Ik had geen kans om de anderen voor me te zien gaan, maar ik wist dat ze snel waren. Ik was in staat om mijn voorwaartse ritme te behouden en de kortste afstand te nemen in elke bocht", zei Philippaerts, die uitkijkt naar de komende wedstrijddagen hier in Valkenswaard. Hij voegde eraan toe: "het gras hier in Valkenswaard is briljant - de onderlaag van zand houdt de paarden goed in evenwicht en geeft ondersteuning. Ik kon niet meer tevreden zijn en nu kijk ik vooruit naar de Grand Prix van zondag met deze merrie."
Sanne Thijssen was als eerste aan de beurt in de uitgestrekte grasarena. Het Nederlandse talent zette de toon met een snelle foutloze rit op Iron Dames Keiralanda VDM. Rik Hemeryck was de volgende met Navarro van het Eelshof. De Belg nam geen blad voor de mond en zette een snelle ronde neer, waarmee hij voorzichtig naar de eerste plaats sprong.
De volgende was Mike Kawai uit Japan. Kawai zag er kalm en zelfverzekerd uit in het zadel van Saxo de la Cour, en zette een foutloze ronde neer met de vosruin. Het Amerikaanse springicoon Laura Kraut kwam de piste binnen met Picco Bello v/h Panishof. Kraut liet het er gemakkelijk uitzien, zette een foutloze ronde neer en sprong voorzichtig naar de tweede plaats.
De Nederlandse Joy Lammers reed een prachtige foutloze ronde met First Boy B.B., goed voor een voorlopige vierde plaats. Landgenoot Marc Houtzager kwam ook foutloos thuis en verdiende een top vijf-plaats met Sterrehof's Calimero. Eduardo Pereira De Menezes uit Brazilië maakte snel werk van het parcours op Hot N Spicy, maar kon de bliksemsnelle Philippaerts niet helemaal achterhalen en legde voorlopig beslag op de vijfde plaats. De Saoedi-Arabische ruiter Meshari Alharbi reed een snelle, foutloze ronde in de prachtige arena met zijn paard Hi There en verzekerde zich daarmee van een top tien plaats.
De volgende was Gerben Morsink uit Nederland. Het publiek juichte voor Morsink en Navarone Z toen de Nederlandse ruiter een snelle tijd neerzette en voorzichtig naar de derde plaats sprong. De Italiaan Gianni Govoni reed een vlotte ronde op Kir Royaal Delta Mossel Z en verdiende daarmee een top tien-plaats. Als laatste kwam de Nederlander Leopold van Asten in de piste. Hij vloog met VDL Groep Nino du Roton over de piste en kwam minder dan een seconde achter leider Philippaerts over de finish, goed voor de tweede plaats.
Toen dag één ten einde liep, verzamelden toeschouwers en ruiters zich op de Place du Concours om te proosten op een succesvolle eerste wedstrijddag. De stemming was top terwijl Longines Tops International Arena uitkeek naar de komende twee wedstrijddagen. Kom naar Valkenswaard om een sensationeel wedstrijdweekend mee te maken.

CSI J Twee Fasen Speciaal 1.20m
De Junioren beten de spits af op tijdens de eerste dag van de Longines Global Future Champions bij Longines Tops International Arena. De jonge talenten reden een CSIJ Twee Fasen Speciaal-rubriek met hindernissen tot 1.20m. De Italiaanse Camilla Rossi nam halverwege de wedstrijd de leiding en geen van de navolgende combinaties waren in staat om haar tijd te verbeteren. Het 15-jarige talent stopte de klok op 32.78 seconden met haar eveneens 15-jarige Zangersheide-ruin Calviska de la Falize Z (Calvados Z x Papillon Rouge). De amazone was heel tevreden met de prestatie van haar paard, dat zij sinds midden 2023 onder het zadel heeft. “Mijn paard voelde heel goed aan en ik ben erg blij zoals hij gelopen heeft. We kijken enorm uit naar de rest van het weekend.” Abdalla Hamad Ali Al Kirbi (UAE) kwam dichtbij de tijd van Rossi, maar moest genoegen nemen met de tweede plaats. Hij ging in 32.93 seconden over de finishlijn in de tweede fase met de 12-jarige merrie Helaiza (Warrant x Casco). De derde plaats was voor Sheikh Mohammed Jassim A J Al Thani (QAT) met Lavesther (Elvis ter Putte x Guidam).
CSI YR Direct op Tijd 1.45m
Sinds 2020 komt Kasper de Boeck aan de start bij Longines Tops International Arena, en in die jaren wist hij al zeven rubrieken op zijn naam te schijven. Vandaag kwam voegde hij er nog een overwinning toe aan deze lange lijst. In de CSIYR 1.45m-rubriek direct op tijd was hij veruit de allersnelste foutloze met de 12-jarige Hachiko (KWPN, Eldorado vd Zeshoek x Heartbreaker). Hij ging in een tijd van 73.02 seconden door het parcours met de ruin, die hij nog maar 3 maanden onder het zadel heeft. De Deense Molly Øvlisen Fisher werd tweede. Ook zij bleeft foutloos en stopte de klok op 83.27 seconden met Casirus (Casiro x Landor S). Cassidy Rein (CAN) werd derde met Habab-W (KWPN, Nabab de Reve x Padinus).
CSI2* Twee Fasen 1.15m
Faris Saad A H Al Qahtani uit Qatar mocht zich de winnaar noemen van het 2* Twee Fasen, 1.15m. De 20-jarige ruiter had voor deze rubriek de 12-jarige KWPN-merrie Hidiene (Whitaker x Canturano) gezadeld. Met een super mooie ronde stopten zij de klok op 32.18 seconden, meer dan 2 seconden sneller dan de als tweede geplaatste Mayoof Abdulaziz Alromaihi (BRN). Het is de eerste keer dat hij in Valkenswaard aan de start verschijnt: “we hebben al gesprongen in Doha dit jaar maar het is de eerste keer voor ons bij Longines Tops International Arena. Het begon al goed deze eerste dag. Morgen starten we in het 1.30m en 1.35m en dan hoop ik dat we het kunnen herhalen.” Alromaihi eindigde op de tweede plaats met de 16-jarige BWP-merrie Irish de Walput (v. Quadrillo) met een tijd van 34.25 seconden. Al Qahtani’s landgenoot Saad Ahmed Al Saad werd derde met Irschi. Zij gingen in 35.12 seconden over de finishlijn.

CSI J Direct op Tijd 1.35m
De Belg Kasper De Boeck was niet te stoppen. In de ochtend won hij de Young Riders-rubriek, en even later was hij ook de snelste in de wedstrijd voor Junioren, in de CSIJ direct op tijd-rubriek met hindernissen tot 1.35m. Voor deze gelegenheid had hij de 14-jarige ruin Kiarado (BWP, Diarado x Coreggio) gezadeld en stopte de klok op 63.05 seconden. Kasper komt graag naar Valkenswaard: “ik kom hier al vele jaren en ik vind het geweldig hier. De accommodatie is super, de stallen, de hospitality, alles. En nu ook nog goede resultaten. Ik ben er erg blij mee.” Zijn landgenoot Robin Vermeir werd tweede met de 10-jarige merrie Diamantina Z (Zang, Diamant de Semilly x Narcos). De combinatie reed hun ronde in 63.15 seconden. Beste Nederlander was Yves Willems. Hij ging in 63.80 seconden over de finish met Highway (Otangelo x Numero Uno) en werd derde.
CSI2* Direct op Tijd 1.45m
In de CSI2* Direct op Tijd 1.45m-wedstrijd kwamen in totaal 41 combinaties aan de start, waarvan er 22 foutloos bleven. Een snelle tijd was dus van groot belang. Die opdracht werd het best uitgevoerd door de Spaanse Pilar Lucrecia Cordon. De 51-jarige, die haar basis heeft bij Stephex Stables in het Belgische Wolvertem, stuurde haar 11-jarige BWP-merrie (Baltic VDL x Indorado) in 61.52 seconden over de finish. Cordon heeft een geweldige start in Valkenswaard: “ik ben heel blij dat ik zo kan beginnen. Vandaag was perfect voor mij. Ik ben met drie paarden gestart, ze waren alle drie foutloos en Noblesse won deze rubriek. Het kan niet beter voor mij en mijn paarden. Ik vind het geweldig om weer in Valkenswaard te zijn. Dank aan Jan voor alles wat hij voor ons doet met dit geweldige evenement en faciliteiten. Ik waardeer alle moeite en het werk dat hij erin steekt zeer.” De tweede plaats was voor de snelle Italiaan Gianni Govoni met de 10-jarige ruin Only Special van Dobby-Home (Im Speciale de Muze x Orlando) gevolgd door Rik Hemeryck (BEL) met E Mail de la Chapelle (Air Jordan x Capitol II).
CSI Ch Twee Fasen 1.20m
De Nederlandse Dylara Peters was de snelste van de 24 deelnemers in de CSICh Twee Fasen 1.20m-rubriek voor Children. De nog maar 13-jarige amazone reed met haar zevenjarige vos Mabantan (Global Express VDL x Concorde) in de ongelofelijk snelle tijd van 22.36 seconden over de finish. Haar landgenote Imke Boden eindigde op de tweede plaats. Zij had 0.22 seconden meer nodig om het parcours foutloos af te leggen met de zevenjarige Cominka Z (Zang, Comme Il Faut x Topas). De Belgische Chanel De Roeck stopte de klok op 23.76 seconden en werd zo derde met Camille van de Lentakker Z (Zang, Comme Il Faut x Prince de Revel).

CSI4* 2 Fasen 1.45m
Daniel Deusser heeft de overwinning opgeëist in de CSI4* 2 Fasen 1.45m-rubriek. Het Duitse talent was snel in de eerste fase, maar zijn bliksemsnelle tempo op Gangster v/h Noddevelt in fase twee bleek onaantastbaar. Hij werd op de hielen gezeten door zijn Duitse collega David Will met Kansall, die de klok een fractie van een seconde achter Deusser stopte. Het jonge Belgische talent Kasper De Boeck sloot de top drie af met zijn paard Nepal S. Vani Khosla (USA) met Cream Couleur Z en Rik Hemeryck (BEL) met Inoui du Seigneur werden respectievelijk vierde en vijfde.
CSI P Rubriek 1.10m/1.15m/1.25m
In de late namiddag waren de ponyruiters heer en meester in de zandpiste. De jonge ruitertjes staan garant voor snelheid en spektakel, en krijgen iedereen van de banken. Er werden drie rubrieken verreden, allemaal een Twee Fasen Speciaal, maar met hindernissen op verschillende hoogtes: 1.10m, 1.15m en 1.25m. Het 1.10m werd gewonnen door de Britse Jenny Sheader met haar snelle schimmeltje Hans Own. De Italiaanse Giulia Basola (Olan Pol) en Beatrice Albani (Ohlala ‘C’) eindigden respectievelijk op de tweede en derde plaats. De 1.15m-rubriek werd gewonnen door de Nederlandse Renske van Middendorp met haar supersnelle pony Jolly. De tweede plaats was voor Elise Thirion (BEL) en Dance Floor du Cauroy gevolgde door Daniek Vissers (NED) met Delano op de derde plaats. Robin Vermeir (BEL) wist de 1.25m-wedstrijd te winnen met Kristal Sparkle van Begeveld. Robin werd ook derde met Extrait de Tatowin de Tinmont. De tweede plaats was voor de Nederlandse Renske van Middendorp en Dollar Boy II.
Resultaten