Mary Hanna’s Grand Prix-paard Umbro is overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Mary Hanna’s Grand Prix-paard Umbro is overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-24 20:38

Eurodressage
Sport

Jazz, de vader van Umbro, in 2007. Foto: Antoinette/Bokt Wiki

Umbro, het paard waarmee Mary Hanna in 2016 de finale van de wereldbeker reed, is overleden. Hij was 23 jaar oud.

Umbro was een KWPN-ruin van Jazz uit de merrie Odinde S (Juventus x Zuidhorn). Hij werd in Nederland gefokt door A. van Roosmalen uit Den Dungen.

In Nederland leidde Dominique Filion hem op tot Prix St Georges-niveau. Ze bracht hem onder de naam ‘WesTrade’s Umbro’ in 2009 uit tot op Lichte Tour-niveau, daarna werd het paard verkocht naar Australië.

Een van de vier
Umbro was een van de vier Grand Prix-paarden die de Australische olympiër Mary Hanna in de periode van 2010-2016 uitbracht. De andere drie waren Sancette, Boogie Woogie en Hamag W Strona.

Tijdens het CDI-W Melbourne in november 2011 maakten zij hun internationale debuut, daar wonnen ze de wereldbekerkwalificatie met 66.650% in de Kür. De vier jaar daarna kwamen ze uit tijdens CDI’s in Australië en Europa, inclusief die in Compiègne, Aken, Leudelange, Hickstead, Biarritz, Vidauban, Hagen, Hamburg en Bremen.

Het hoogtepunt van hun carrière kwam in 2015, toen zij in dat jaar in Australië twee leaguefinales van de Pacifische league van de wereldbeker wonnen. In januari wonnen zij de leaguefinale tijdens het CDI-W Boneo, waar ze reden op muziek die gemaakt was voor Limbo. Met dit paard reed Hanna mee op de Olympische Spelen van 2000 in Sydney en 2004 in Athene. Ze besloot uiteindelijk niet naar Europa af te reizen voor de Wereldbekerfinale 2015. In december 2015 won ze de leaguefinale opnieuw, deze keer in Werribee. Ze ging toen wel naar de Wereldbekerfinale 2016 in Gothenburg, waar ze uiteindelijk 15e werd in de Kür op Muziek met 71.696%. In 2016 ging Hanna naar de Olympische Spelen met haar jongere troef Boogie Woogie.

2016 was het laatste seizoen waarin Hanna en Umbro samen startten. Na de Wereldbekerfinale bleven zij in Europa om wedstrijden te rijden in Hagen, Odense en Rotterdam, om hun carrière samen uiteindelijk af te sluiten tijdens het CDI-W in Melbourne.

Leermeester
In 2017 verkocht Hanna Umbro aan Carola Haynes, als leermeester voor de Australische Juniorenamazone Jasmin Haynes.

De ruin werd voor het CDI-W Boneo in 2017 even uitgeleend aan de Britse olympische ruiter Spencer Wilton. Hij reed naar 71.425% in de Kür.

Haynes bracht Umbro in 2018 en 2019 uit, eerst op Junioren-niveau in Boneo en Sydney. In 2019 verscheen ze op beide locaties aan de start als Young Rider. De laatste wedstrijd van het paard was in september 2019 in Boneo, hier werd hij vierde in de Kür bij de Young Riders met 63.800%.

Pensioen
Umbro werd op 18-jarige leeftijd teruggetrokken uit de sport. Hij genoot van zijn pensioen in de wei bij Haynes stoeterij in Macedon, Australië.

“Hij had een paar eigenaardigheden, hij was immers van Jazz, maar hij had ook veel talent voor piaffe en passage”, vertelt Hanna aan Eurodressage. “Hij was vele jaren een betrouwbare en vertrouwde partner voor mij. Nadat ik hem uit de topsport had gehaald, werd hij een super leermeester voor Jasmine Haynes. Hij nam haar mee door de rubrieken voor Junioren en Young Riders.”

Hanna vervolgt: “tijdens zijn laatste jaren was hij een oppas voor de jonge paarden die de familie Haynes fokte. Hij is vredig overleden in het bijzijn van Jasmine. Ik ben de familie Haynes veel dank verschuldigd voor alle goede zorgen voor hem, en dat hij de laatste jaren van zijn pensioen blij en tevreden was.”

Afbeelding

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie