Sport

Kirsten Brouwer en Lightning Star tijdens het NK dressuur 2023. Foto:
Aniek Molenaar Fotografie
Het Nederlandse team is bekend voor het FEI/WBFSH World Breeding Dressage Championships for Young Horses van 4 tot en met 8 september in Ermelo. Kirsten Brouwer, die bijna elk jaar van de partij is, staat bekend als jongepaardenexpert en is succesvol op alle niveaus tot en met de Grand Prix.
Succes met jonge paarden
Kirsten heeft met meerdere vijf-, zes- of zevenjarige paarden-prijzen gewonnen op dit WK. Vorig jaar won ze nog brons met Lightning Star (v. Ferguson), die in 2021 ook goed was voor een podiumplek. Andere medailles behaalde ze met Dancer (goud 2014), Eye Catcher (brons 2014 en 2015), Five Star (zilver 2016), Sultan des Paluds (zilver 2017) en Dancer (goud 2014). Dit jaar presenteert ze de imponerende Kaiman-zoon Ohio bij de vijfjarigen.
Uniek evenement
“Ik was er inderdaad heel vaak bij in Verden of Ermelo, met één of meerdere paarden”, vertelt Kirsten. “Het is een uniek evenement, de allerbeste jonge paarden zie je er bij elkaar. Ik vind het ook echt geweldig om er weer bij te zijn. Of Ohio voor een medaille gaat zorgen? Dat ga ik niet zeggen, er kan zoveel gebeuren! Maar ik zorg ervoor dat we optimaal voorbereid zijn en een zo goed mogelijke proef neerzetten.”
Vertrouwen in Ohio
Ohio is een paard waar Kirsten veel vertrouwen in heeft. “Hij is het eerste fokproduct van Jan Pieter Dalsem, die ook de eigenaar is van paarden als Hartsuijker van Dinja van Liere en Hero van Devenda Dijkstra. Mijn broer Emile heeft hem zadelmak gemaakt; daarna heb ik hem overgenomen en met hem de test gedaan in Duitsland, waarna hij is goedgekeurd voor het Oldenburger en Hannoveraner Verband. Ohio straalt macht uit, maar het is een schatje; hij stopt met eten om te knuffelen. Het is een mega knap paard met drie goede gangen en een heel nuchter karakter.”
Ervaring opdoen
De 5-jarige zwarte heeft nog niet veel gezien. “Het duurt nog even voordat het WK in zicht komt. De komende weken gebruiken we om Ohio nog wat ringervaring op te laten doen. We hebben meegereden in de Pavo Cup; hij heeft in principe niet veel last van spanning omdat hij zo nuchter is, en op dat soort wedstrijden kan hij alleen maar groeien. We nemen hem ook nog mee naar een paar andere locaties om te trainen. Verder is het vooral zaak om niet ineens anders te gaan rijden en te veel te willen. Hij moet vrolijk en fris blijven.”
Technische proef
Je kunt nog zo’n talentvol paard hebben, op het WK draait het ook om het technisch goed rijden van de proef. Kirsten legt uit: “er wordt nogal wat gevraagd van die jonge paarden: keertwendingen, correcte overgangen, eenvoudige galopwissels … Gelukkig hebben we goede begeleiding, zodat we goed weten wat de jury wil zien: harmonie tussen ruiter en paard, een paard dat mooi van de hand af gereden wordt en licht aan de hulpen staat. De ontspanning is ook belangrijk, zodat alle drie de gangen goed uit de verf komen. We hebben voor het WK nog een training waarin we de puntjes op de i zetten.”
Bloei van jonge paarden
Kirsten haalt veel voldoening uit het opleiden van jonge paarden. “Een paard trainen en uitbrengen op het hoogste niveau is geweldig en daar wil je uiteindelijk naartoe, maar het rijden van jonge paarden vind ik ook geweldig. Je kunt ze nog helemaal naar je hand zetten en hebt veel invloed op hoe ze zich ontwikkelen. Het is prachtig om zo’n talentvol paard als Ohio, dat graag met je samenwerkt, tot bloei te laten komen.”
Meer weten over het WK?
Je gaat hier naar de kaartverkoop en je kunt hier het programma bekijken