Op bezoek bij TSF Dalera BB en Jessica von Bredow-Werndl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Op bezoek bij TSF Dalera BB en Jessica von Bredow-Werndl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-24 20:18

Pferd Aktuell
Algemeen

Afbeelding
TSF Dalera BB en Jessica von Bredow-Werndl tijdens de veterinaire controle op de Olympische Spelen in Parijs.
Foto: FEI/Benjamin Clark

In het kader van de FN-videoserie "Op bezoek bij..." geeft dressuuramazone en olympisch kampioene Jessica von Bredow-Werndl een FN-filmploeg een kijkje achter de schermen in Aubenhausen.

De video geeft een kijkje in het het dagelijks leven van de uitzonderlijke 17-jarige merrie TSF Dalera BB als ze niet op wedstrijd is. In de video vertelt Jessica von Bredow-Werndl hoe sportpaarden in Aubenhausen worden gehouden, en gemanaged om aan de behoeften van paarden te voldoen.

"Het is heel belangrijk voor mij dat de paarden veel buiten komen, dat ze vrij kunnen bewegen en dat ze toegang hebben tot andere paarden en van hun leven kunnen genieten. We doen echt ons best om dit elke dag met al onze dieren te bereiken", vertelt de olympisch kampioene, waarmee ze haar ideeën over goede paardenhouderij samenvat.

Als onderdeel van de serie worden er dit jaar zes video's uitgebracht, waarin leden van de dressuur-, spring- en eventingteams laten zien hoe zij hun paarden houden.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:01

Allemaal paarden alleen op een postzegel, niet baanbrekend paardvriendelijk en vooruitstrevend als je het mij vraagt.
‘En als ze na een paar uur verveeld zijn haal ik ze binnen want niet elk paard houdt van buiten staan.’
Ik ben, na de introductie over veel vrije beweging en sociaal contact, best wel teleurgesteld door dit filmpje.

Tazzey

Re: Op bezoek bij TSF Dalera BB en Jessica vond Bredow-Werndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:06

Het is ook werkelijk nooit goed hè! Mijn paard deed je ook geen plezier door hem uren aaneengesloten buiten te zetten. Die ging een uurtje grazen en stond dan bij het hek te roepen. Als ik hem niet binnenhaalde dan begon hij te ijsberen en uiteindelijk te slopen.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:09

Haha, kalm aan Tazzey, ieder zijn visie.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:21

Ik ben dat standaard afzeiken gewoon een beetje zat aan het worden. Al zetten de topruiters die beesten 24 uur per dag in een weiland met gouden afrastering en regenbogen vinden jullie ook wel weer iets. Het wordt een beetje sneu.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:53

Het gaat mij om de verwachtingen in de intro versus het getoonde in het filmpje. Zoals ik al zei.
Maar ik merk inderdaad je frustratie in je taalgebruik.
De toelichting op waarom niet 24/7 in groepshuisvesting is wel leuk, dat dat in ieder geval voorbij komt, en ook goed te begrijpen. Lijkt me ook wel een hele grote stap vanuit de huidige situatie en niet echt realistisch voor topsportpaarden. Maar daar zit nog een hoop nuance en variatie tussen.

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 15:46

Tazzey schreef:
Ik ben dat standaard afzeiken gewoon een beetje zat aan het worden. Al zetten de topruiters die beesten 24 uur per dag in een weiland met gouden afrastering en regenbogen vinden jullie ook wel weer iets. Het wordt een beetje sneu.

Helemaal mee eens _/-\o_
Het beter weten ook, paarden op dit niveau ontbreekt het aan weinig.

Kinke

Re: Op bezoek bij TSF Dalera BB en Jessica von Bredow-Werndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 15:50

dat is natuurlijk ook gelul, hoezo ontbreekt het ze aan weinig?
En als je paard na een uurtje buiten weer naar binnen wil, doe dan vooral niet of dat normaal is, want dat is het gewoon niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 16:36

Weidegang is fijn, maar in groepsverband is niet voor ieder paard geschikt of noodzakelijk en zeker 24 uur per dag, hoeft ook niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 17:03

Nouja wat voor de een veel is, is voor de ander misschien weinig. :+

In ieder geval staan ze naast elkaar en kunnen ze contact maken met andere paarden. Dat is al heel wat..zie ze zelf ook liever bij elkaar maar weinig topruiters nemen dat risico met hun top paarden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 19:47

Kinke schreef:
dat is natuurlijk ook gelul, hoezo ontbreekt het ze aan weinig?
En als je paard na een uurtje buiten weer naar binnen wil, doe dan vooral niet of dat normaal is, want dat is het gewoon niet.

Dat dus. Ik word het dan weer een beetje zat dat paardenmensen niet lijken te willen zien dat er iets niet goed is als je zoveel paarden kent die in gaan tegen elk basis instinct van het wezen paard. Nee het zijn geen oerpaarden meer maar het zijn wel gewoon paarden. Dat die na een uur binnen willen of niet met anderen samen kunnen zou uitzonderlijk moeten zijn. Als dat de regel is gaat het echt heel erg mis in de paardenhouderij..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 19:57

... maar als we het dan echt over paarden gaan hebben mbt basis instinct en zo...
bedenk dan wel dat in de "vrije"* natuur paarden in grote lijnen hun eigen kudde uitzoeken, dan een beetje kudde een duidelijke structuur heeft en de leidende merrie toeziet op sociaal gedrag.

Er is geen paardenhouderij die al deze waarborgen kan bieden - en dan vind ik een dier in de box zetten zodat het rustig kan eten zo stom nog niet.
(Ik ben het met iedereen eens dat het niet ideaal is, maar zonder een goede leidende merrie kan eten, zeker krachtvoer (maar soms ook uitgedeeld hooi) gedoe zijn.)

* Aanhalingstekens, want 'de vrije natuur' is vaak een romantisch ideaalbeeld. Dieren hebben het druk in die vrije natuur: waar is eten, zijn er roofdieren, etc. Zorgeloos is het niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 20:08

100% natuurlijk ga je ze niet houden maar er is een verschil tussen ‘ik zit graag 23 uur opgesloten op de Wc’ en ‘ik mag niet meer in een grot met vuur leven terwijl ik mijn eigen eten bij elkaar jaag’

Het feit dat hengsten gecastreerd worden zodra ze de ballen kunnen zien doet ‘natuurlijk houden’ al het raam uit gaan. Maar ik vind het raar dat zoveel bokkers zoveel paarden kennen die 20 uur op stal willen staan.
Dat is gewoon niet logisch voor een dier dat nog steeds gebouwd is op beweging.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 08:54

Mensen kunnen er heel raar naar kijken hoor..heb gewerkt op een stal waarbij de paarden dan naar binnen gehaald werden als ze begonnen te rennen. Ik zei een keer, waarom zou je ze naar binnen halen? Ze leven zich uit en geven zichzelf beweging. Hoef je ze geen beweging meer te geven haha. Nou ik werd me apart aangekeken, zoiets was gewoon nooit in hun opgekomen. De tendens was gewoon, als ze rennen willen of moeten ze naar binnen ofzo en verder werd er niet over nagedacht.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 11:27

Tazzey schreef:

Helemaal mee eens!