Omroep Zeeland
Sport
De Grote Prijs bij Jumpin' de Weel, het grootste paardensportevenement van Zeeland, moet het zondag doen zonder Zeeuwse deelnemers. Dat komt onder meer doordat het beste paard van Marieke de Bart, de amazone uit het gehucht Baarsdorp die in 2019 in Nisse het hoofdnummer won, geblesseerd is.
Chapeau Z, die een schouderkwetsuur heeft, is een van de nakomelingen van de merrie Champagne Z. Daarmee won De Bart vijf jaar geleden in haar achtertuin de Grote Prijs. "Winnen en verliezen ligt in de paardensport heel dicht bij elkaar", zegt ze. "Ik wist dat het er kans was om een keer in Nisse te winnen, maar het moest dan nog wel gaan gebeuren. Het was heel speciaal om die dag twee keer foutloos over de hindernissen te gaan."
Champagne Z is inmiddels 21 jaar. "Zij geniet van haar pensioen en staat in de wei bij een van haar veulentjes. Inmiddels is ze ook opnieuw drachtig." Met twee andere nakomelingen, Cheers Z en Pommerol Z, doet de Bevelandse amazone wel weer mee aan Jumpin' de Weel, maar strijden om de Grote Prijs van zondag is voor dat duo nog te veel gevraagd. Dan wordt er gesprongen over 1.45 meter.
Zeven maanden uit roulatie
Chapeau Z was aanvankelijk wel het paard waarmee ze aan dat hoofdnummer mee wilde doen, maar de ruin is geblesseerd geraakt aan zijn schouder. "Die is er zo'n zeven maanden uit", vertelt De Bart. "In de volgende jaren hoop ik er wel weer bij te zijn. Ik zie geen reden waarom Chapeau, Cheers en Pommerol in de toekomst dat niveau niet aan zouden kunnen."
In de Grote Prijs (aanvang 16.00 uur) zijn combinaties uit onder meer Spanje, Noorwegen en de Verenigde Staten te zien. Altijd zitten er in Nisse ook wel Zeeuwse amazones tussen die buitenlandse professionals, maar dit keer niet. Waar De Bart niet over haar toppaard kan beschikken, is Marit Huige uit Nisse zelf geblesseerd. "En dan wordt de spoeling in het Zeeuwse springen dun", aldus De Bart.