Paradressuuramazone Nicole den Dulk stopt met paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Paradressuuramazone Nicole den Dulk stopt met paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-24 14:36

Eurodressage
Sport

Afbeelding
Nicole den Dulk en Wallace tijdens het NK 2017. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

De Nederlands-Belgische paradressuuramazone Nicole den Dulk heeft aangekondigd dat ze gaat stoppen met de paardensport. Na 11 jaar topsport te hebben beoefend, waarbij ze voornamelijk uitkwam voor Nederland, gaat ze nu haar carrière beëindigen.

De 43-jarige Den Dulk rijdt paradressuur in Grade II. In 2013 raakte ze verlamd na een ongeluk tijdens het paardrijden. Dit gebeurde tijdens een National Hunt-training in het Verenigd Koninkrijk.

TeamNL-amazone
In 2013 begon ze haar internationale carrière in de paradressuur met Fifty Fifty (Florestan x Sao Paulo) in de, toen nog, Ib-proeven. In 2014 begon ze Wallace (Future x Rohdiamant) uit te brengen, het paard dat haar carrière in een stroomversnelling bracht. Op de rug van dit paard behaalde ze haar grootste successen. Ze reed hem tijdens de Paralympische Spelen 2016 in Rio, behaalde teambrons en twee keer zilver tijdens de Europese kampioenschappen 2017 en won teamgoud bij de World Equestrian Games 2018 in Tyron en de Europese kampioenschappen in 2019. Ze heeft ook heel kort gereden op de Australische warmbloed Faust (v. Fidertanz), het voormalige wedstrijdpaard van Simone Pearce.

In 2020 kreeg ze een nieuw paard op stal, Joey Distell (Uphill x Winningmood), maar Wallace bleef haar nummer één-paard.

In 2021 stond ze op de shortlist voor TeamNL voor de Paralympische spelen, maar werd uiteindelijk niet geselecteerd.

België
Den Dulk, die in Elen (België) woont, kwam vanaf het voorjaar van 2022 uit voor België. Ze bleef Wallace uitbrengen tijdens CPEDI’s in Deauville, Waregem, Grote-Brogel, Riesenbeck en Doha.

In het voorjaar van 2023 begon ze Jackpot Verde (Furstenball x Londonderry) te rijden en in 2024 ging ze ook Icaya PB (Diego x Jazz) uitbrengen.

De laatste keer dat Den Dulk internationaal uitkwam, was in juni 2024 in Kronenberg. Ze reed hier Icaya PB.

Afscheid
Den Dulk heeft nu haar afscheid van de topsport aangekondigd via de sociale media.

“Na 11 jaar topsport moet ik definitief stoppen met paardrijden”, schrijft Den Dulk. “Dit is niet vrijwillig, maar mijn lichaam geeft aan dat ik echt iets anders moet gaan doen. Sinds 2016 worstel ik met een ‘gat’ op mijn achterwerk en na meerdere operaties dacht ik dat het goed ging, maar dat bleek niet het geval. Onderhuids spelen er verschillende dingen mee en dan is paardrijden niet de beste sport, aangezien ik de hele dag al zit. Dit was een moeilijke beslissing.”

Den Dulk laat ook de 21-jarige Wallace nu met pensioen gaan. Hij liep zijn laatste internationale wedstrijd in december 2023, het CPEDI Genemuiden.

“Ik zal hem gelukkig nog wel af en toe blijven rijden. Hij is nog steeds zo fit”, zegt ze. “Voor Joey en Jackpot ga ik op zoek naar een goed thuis.”

Dan vervolgt ze: “Ik wil graag iedereen bedanken die op welke manier dan ook heeft bijgedragen aan mijn superfijne carrière en mijn tijd in de paarden. Ik heb veel geleerd en heel erg genoten van alles wat ik wel kon met Benedict, Fifty, Wally, Bubbles, Joey, Jackpot en Icaya. Ik hen ontzettend blij dat Wally bij mij blijft en hoop dat hij nog heel lang van zijn pensioen kan genieten. Hij is echt een gouden paard, ik ben hem eeuwig dankbaar.”

Afbeelding

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Monique1963

Re: Paradressuuramazone Nicole den Dulk stopt met paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 10:44

Ach wat jammer, maar wel begrijpelijk. Lijkt me verschrikkelijk als je een wond hebt die je altijd lastig blijft vallen, zeker als je de hele dag al niet anders kan dan zitten. Ik heb enorm veel bewondering voor parariders en vind dat ze veel te weinig in het nieuws staan in vergelijking met ruiters die geen beperkingen hebben. En dat terwijl ik het veel knapper van parariders vind om wat met je paard te bereiken dan voor ruiters zonder lichamelijke beperkingen.
Nicole mocht je dit lezen, chapeau voor jou!

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 18:24

11 jaar topsport, petje af!
Wel ontzettend zuur dat haar lichaam dit aangeeft en de keuze daardoor geen keuze meer is. Pittig om te horen!

Niets is zo troostend voor de ziel als galopperen in de zon - Kristin Hannah
De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 21:30

Heel jammer dat ze stopt. Vorig jaar heeft ze met een val van haar paard ook allebei haar onderbenen gebroken en het was juist zo tof dat ze weer te paard was.

[&]

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 21:57

Wat zonde dat haar sportcarrière zo ten einde komt. Ik heb altijd veel bewondering voor haar gehad, zeker door mijn eigen gezondheid.

Ik hoop dat ze nu extra kan gaan genieten van de rondjes natuur met haar partner en hondjes.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie