Paard Rosie in levensgevaar na achtervolging door scooterrijder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paard Rosie in levensgevaar na achtervolging door scooterrijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 21:31

Hart van Nederland
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Een groep van acht ruiters van de Capelse Manege in Capelle aan den IJssel is zich maandagavond rot geschrokken. Toen ze door het bos reden, kwamen twee scooterrijders op ze af rijden. In plaats van af te remmen, gaven ze extra gas toen ze dichtbij de paarden waren. Eén paard schrok daar zo van, dat ze op hol sloeg. Ze is haar leven nu niet zeker.

Het gaat om paard Rosie van 11 jaar oud, vertelt manegehouder Hélène Nagorka van Zwienen tegen Hart van Nederland. Toen de scooterrijders op de groep afkwamen, ging Rosie er hard vandoor. De ruiter, een meisje van 16 jaar, viel daardoor van het paard. Rosie ging vervolgens in galop verder terwijl een van de scooterrijders achter haar aan bleef rijden.

Blinde paniek

"Ze is in blinde paniek verder het bos in gerend. De groep heeft haar daarna gevonden. Eenmaal terug bij de manege kwamen we erachter dat ze slecht liep", vertelt Hélène. Ze bleek spierbevangen te zijn geraakt. Dat betekent dat de spieren van het paard zo zijn verzuurd, dat ze niet meer goed kan bewegen.

"En dat kan dodelijk zijn", aldus Hélène. "Het zag er heel slecht uit. Ik dacht gisterenavond dat ik afscheid van haar kon gaan nemen. Het is nu nog steeds de vraag of ze het nog gaat redden." Hélène is behalve verdrietig, ook erg boos. "Dat we zo met elkaar omgaan. Het bos is van ons allemaal, maar je moet niet zo asociaal achter een paard aangaan."

Daders

Hélène heeft meteen aangifte gedaan. Het ging om twee jongens, weet ze. Een van de verdachten had een legergroene scooter of snorfiets, zwarte werkschoenen aan, was blond, dun en ongeveer 17 of 18 jaar oud. De voertuigen hadden geen kenteken.

De ruiter die van Rosie af viel, maakt het goed, aldus Hélène. "Ze maakt zich zorgen om het paard." Hélène hoopt dat Rosie het redt, en dat de daders gepakt worden. "Als jullie net zo stoer zijn als begin van de avond, kom je je melden bij ons en praten we erover. Of bij de politie mag uiteraard ook."

Op de site van Hart van Nederland is een video te zien.

Celebi

Re: Paard Rosie in levensgevaar na achtervolging door scooterrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 21:38

Dit kan toch niet. Echt wat is er mis met sommige mensen. Een groep ruiters en hun paarden zo onbenullig in gevaar brengen.. Ik hoop maar dat ze gepakt gaan worden en er een passende straf op staat.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 21:39

Wat verschrikkelijk. Hopelijk vinden ze de daders.

Tzatziki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 21:40

Wat een vreselijk sneue figuren dit, hun ouders zullen wel trots zijn op zulke pareltjes van kinderen. Arm arm paard, hopelijk komt ze er weer bovenop...

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 21:47

Verschrikkelijk….echt verschrikkelijk….helaas heb ik jaren terug hetzelfde meegemaakt: groep scooterrijders die me van achter zachtjes benaderde en vol gas gaf toen ze vlak achter me waren…tot 2x toe…..sneue types, pas toen ik ze dat nog even inwreef dropen ze af….ik had het geluk dat het paard wat ik reed er geen bal om gaf
Hoop dat dit paard er goed door komt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 21:49

Wat een haveloos klotevolk.
Ik hoop dat ze op pakken en laat ze maar minimaal 120 uur mee draaien op manege voor mensen met een beperking.

Hopelijk komt de merrie er weer boven op. Beterschap en sterkte voor baas en paard!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:07

Het is momenteel een plaag lijkt wel. Scootertuig. In groepjes Hier ook veel overlast. langs mn paarden heen en weer scheuren op 1 wiel.. slippen..schreeuwen
Bloed irritant.
Ben er ook 1x kwaad op afgestapt. Sinsdien rijden ze contant tuterend voorbij. Zuigerts zijn het!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:12

Dat is gewoon een poging tot moord zo wat. Mogen ze aub gepakt worden en heel hard gestraft worden. Stelletje psycho,s!

Hopelijk komt het nog goed met het paard.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:16

Al zouden ze de scooter rijders vinden, ze krijgen toch geen straf. Een keer foei, mag niet. Hopelijk komt alles goed met het paard

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:16

Wat een waardeloze figuren zeg.. Arme Rosie. Is de ruiter er wel goed vanaf gekomen?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:23

Wat een vreselijk verhaal zeg, stelletje idioten.
Hoop dat dat arme dier erbovenop komt. En de ruiter natuurlijk. Als ze die lui vinden: tja wat moet je daar nou mee. Inderdaad een hele lange taakstraf. Voor het hele groepje graag.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:23

Wat een smerig klotenvolk, gelijk hard aanpakken, scooter weg, ouders ter verantwoording roepen ook.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:33

Wintu schreef:
Wat een smerig klotenvolk, gelijk hard aanpakken, scooter weg, ouders ter verantwoording roepen ook.

Ga er maar vanuit dat die scooters gejat waren als er geen kenteken aan hing.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:39

Heel naar hoop dat nooit mee te maken .Hier veel last van mensen die hun honden diepe kuilen laten graven op het ruiterpad en de duinen.Echt heel gevaarlijk.
Maar een paard die zo snel zo erg spier bevangen staat…is die wel gezond ? Een paard zou toch best eens flink moeten kunnen galopperen ? Al was de oorzaak niet zo leuk natuurlijk…

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:57

office schreef:
Heel naar hoop dat nooit mee te maken .Hier veel last van mensen die hun honden diepe kuilen laten graven op het ruiterpad en de duinen.Echt heel gevaarlijk.
Maar een paard die zo snel zo erg spier bevangen staat…is die wel gezond ? Een paard zou toch best eens flink moeten kunnen galopperen ? Al was de oorzaak niet zo leuk natuurlijk…

In paniek galopperen met alle stress vandien is wel iets anders dan even flink galopperen. Met de eerste gaan ze over hun grenzen, met de tweede niet.

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 00:01

Verschrikkelijk wat er is gebeurd ! Hopelijk komt het paard er boven op
Gelukkig is de ruiter oke had zoveel meer verkeerd kunnen aflopen.

Hopelijk worden die gasten gepakt maar dan zullen ze er wel weer met een waarschuwing vanaf komen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 01:16

Leuk joh. Erg stoer. Tot er iemand af klapt en dood is, en paard de weg op rent en bij iemand op de motorkap klapt door de voorruit heen. Heb je ineens een dubbele moord op je geweten.
Maarja dan doe je gewoon even huilie huilie en dan kom je er wel vanaf met een taakstrafje

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 07:08

Texas02 schreef:
Wat een waardeloze figuren zeg.. Arme Rosie. Is de ruiter er wel goed vanaf gekomen?

Ruiter heeft gelukkig niks zag ik op fb..

Ik reed een x jaar geleden regelmatig in dit bos en moet zeggen dat er wel vaker vreemde dingen gebeuren hier..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 07:26

Elisa2 schreef:
Dat is gewoon een poging tot moord zo wat. Mogen ze aub gepakt worden en heel hard gestraft worden. Stelletje psycho,s!

Hopelijk komt het nog goed met het paard.

Nou dat idd. Wat als dat meisje zo was gevallen dat ze voor t leven getekend was. Doorrijden na een ongeluk, poging tot doodslag met opzet of zo iets.

Achterlijke idioten die niet inzien dat ze met zulke grapjes gewoon mensen en dieren de dood in kunnen jagen....

Hopelijk red het paard het....

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:34

Ik vraag mij soms af of van dat soort personen een paar hersencellen missen....

Van de week vond zo'n jonge gast het ook leuk om extra hard en toeterend langs mijn tinker te komen.
Mijn nichtje van 8 was voor het eerst op buitenrit. Gelukkig heb ik een super paard die geen kik gaf.

Hoop dat de daders zich melden en dat het paard het red.
En daqt het meisje nog wel op buitenrit durft.
Achterlijke gasten.....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:46

Nou niet een paar..die missen een compleet stel hersenen. Lekker stoer doen joh, jongeren zoeken grenzen op maar dit gaat finaal over de grens.

Heb ook al wel gemerkt dat sommige mensen letterlijk zeggen dat mensen die paardrijden dieren mishandelen en daarom dit soort gedrag veroorloofd is.

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:00

Van mij mag hier wel echt flink op gestraft worden. Dit is eigenlijk poging tot doodslag, als je zo bezig bent.
Idioten. :(

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:14

Ik hoop dat ze gepakt worden.
En laat ze maar bollen pellen oid om de dierenarts kosten te betalen en flinke boete.
Misschien dat ze het dan leren.
Maar het zal wel een foei niet doen worden

sunny71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:43

wat verschrikkelijk, hopelijk worden de daders snel gevonden.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:23

Ik had altijd een zweep mee om mezelf en mijn paard te beschermen.
En geloof me ik kan met een stalen gezicht tegen politie vertellen dat ik geen idee had dat ik een mens sloeg, maar dacht dat ik een strontvlieg uit mijn ooghoek zag.