Jonge ruiters dromen van Olympische Spelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Jonge ruiters dromen van Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-24 19:50

Omroep Zeeland
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Wie groot droomt maakt het misschien wel waar, elf meiden tot 18 jaar reden vandaag hun mooiste dressuurrondje tijdens het paardenevenement Jumpin' de Weel in Nisse. Zij dromen ervan om ooit op de Olympische Spelen te mogen rijden. Morgen beginnen daar de dressuurwedstrijden en wie weet dat deze jonge ruiters daar op een dag ook mogen meedoen. Volgens Kees Willeboer van de organisatie is dat niet onmogelijk: "Kijk maar naar Dinja van Liere die hier ook lid van deze vereniging is geweest."

Eerst moesten de meiden zich nog maar bewijzen tijdens hun rondes dressuur bij Jumpin' de Weel. De 12-jarige Madeleine Schaap uit Oud-Vossenmeer komt net de ring uitgereden en is tevreden over haar prestatie: "Het ging heel goed. Mijn paard Lex werd wel een beetje moe tijdens de tweede proef, maar hij was heel braaf." Madeleine werkt toe naar de Lichte Tour. "De Zware Tour zit daar net een klasse boven, maar de Lichte Tour is ook al een heel hoog niveau voor een pony. Ik zou daar graag voor mijn zestiende nog aan mee willen doen."

Goede band
Naast de ringen waar de wedstijden worden gereden is een oefenbak waar de deelneemsters van tevoren de paarden warm laten lopen. Souhaila Singh (12) uit Kats staat naast de bak. Zij hoeft pas over een uurtje de ring in en kijkt naar de andere ruiters. "Ik ken best wel wat meiden hier en vind het leuk om ze aan te moedigen", zegt ze. Zenuwachtig is ze niet: "Ik heb al vier wedstrijden gereden en ik heb een goede band met mijn paard."

Techniek afkijken van de profs konden de ruiters vandaag nog niet, maar morgen hangt er een groot scherm in de tent bij het terras. "We hebben een livestream dus mensen die erin geïnteresseerd zijn, hoeven echt niet naar Parijs. Laat de deelnemers er maar naar kijken, dan kunnen ze nog wat van het niveau opdoen", zegt Willeboer lachend.

Vergelijkbaar met Olympische Spelen
De proeven die er op dit evenement worden gereden zijn vergelijkbaar met de proeven op de Olympische Spelen. "Ze rijden daar alleen veel betere scores. Daar halen ze een score van zo'n negentig procent en hier zitten ze tussen de zestig en zeventig procent dus dat geeft het niveauverschil aan. De zwaarte van de proef blijft wel hetzelfde", vertelt Willeboer.

Afkijken van de experts doet Madeleine op een andere manier. Zij volgt de Olympiërs via social media. "Ze plaatsen vaak filmpjes en dan zie ik hoe ze rijden. Daarnaast krijg ik les van een instructeur die over vier jaar naar de Olympische Spelen mag en zij leert me ook heel veel." Souhaila gaat morgen wel achter de buis zitten. "Ik doe dat heel graag want het is zo mooi hoe ze dressuur rijden op de muziek. Ik hoop dat later ook te kunnen, maar dat wordt nog wel even flink oefenen", aldus Souhaila.

Klik op de bron van het artikel bovenaan de pagina voor foto's.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 21:29

Nieuwsredactie schreef:
Omroep Zeeland
Sport

[ Afbeelding ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Daarnaast krijg ik les van een instructeur die over vier jaar naar de Olympische Spelen mag en zij leert me ook heel veel." Souhaila gaat morgen wel achter de buis zitten. "Ik doe dat heel graag want het is zo mooi hoe ze dressuur rijden op de muziek. Ik hoop dat later ook te kunnen, maar dat wordt nog wel even flink oefenen", aldus Souhaila.

Klik op de bron van het artikel bovenaan de pagina voor foto's.

Maar dat weet toch helemaal niemand nu al??

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie