Sport

Dinja van Liere met Hermès - CHIO Rotterdam 2024. Foto: © FEI/Leanjo de Koster
Met 77,764% zette Dinja van Liere met de KWPN-hengst Hermès een zeer gedegen proef neer in Parijs. Dinja was vooral heel blij en opgelucht dat haar eerste olympische proef erop zit. “Er speelden wel honderdduizend scenario’s in mijn hoofd waarom het niet zou lukken, ik wilde zó graag! Maar het is gelukt: we zijn ‘Olympians’!”
Hermès oogde topfit in de Parijse warmte en gaf Van Liere ook een heel ‘safe’ gevoel, aldus de amazone. Alleen de hoek bij K zorgde na de uitgestrekte galop voor een klein spanningsmomentje in de proef. “Daar vond hij het spannend. Daar achterlangs gebeurden wat dingen en was het best druk, daar keek hij even naar. Maar toen we de hoek door waren was hij er weer meteen. Hij gaf de hele proef verder een super fijn gevoel”, vertelt Van Liere tevreden.
Zin in het weekend
Dinja’s doel voor vandaag was dan vooral ook een solide proef te rijden. “En natuurlijk mezelf kwalificeren voor de kür! Na de ellende met Tokio wilde ik zó graag, het moest nu allemaal nog maar even gebeuren. De Olympische Spelen is iets unieks voor elke sporter. Van te voren had iedereen het over medailles, maar ik dacht: ik wil eerst rijden, aan het einde van de eerste proef komen.”
Hermès N.O.P., (Easy Game uit Bukkie elite pref prest EPTM-dres D-OC van Flemmingh, fokker G. Gijsbers uit Loosbroek) kan zeker nog beter dan vandaag, denkt zijn amazone. “Er zit nog rek naar boven in. Het schrikmomentje was zonde, maar voor de eerste proef vond ik het heel goed. Morgen heeft hij een dagje vrij, dan werken we met mooi weer naar de Special van zaterdag toe. Morgen gaan we alleen even rustig stappen en draven, niet teveel. Donderdag en vrijdag rijd ik dan de lijnen van de special en de kür nog een beetje door. Ik heb vooral heel veel zin in het weekend!”
‘Ik kan weer ademhalen’
Van Liere en Hermès moesten al vroeg in het veld starten, iets wat de amazone vandaag niet zo erg vond. “Toen de groepen bekend waren en ik al als derde moest dacht ik: ik kan het maar gehad hebben. Ik roep al de hele ochtend dat ik zo blij ben dat ik nu al mag, ik ben blij dat het erop zit. Nu kan ik weer ademhalen en door!” Dinja’s grote doel heeft ze in ieder geval gehaald: Olympische Spelen rijden. De focus ligt nu op de Special. “Mijn doel? 80% rijden! Nee, laten we vooral voor een goed teamresultaat gaan. Ik wil gaan knallen. We hebben zeker een goed team, we zijn echt nog niet zomaar uit de running.”
Van Liere en Hermès N.O.P. zijn met hun tweede plaats in Groep A van de Grand Prix automatisch gekwalificeerd voor de individuele kürfinale.
KWPN Mediaguide Olympische Spelen