Sport

Sanne de Jong en Enjoy - Nations Cup Strzegom 2023. Foto: Libby Law Photography/FEI
Vandaag worden de eerste medailles in de paardensport uitgereikt. Met het afsluitende springen van de eventing, is het een spannende dag. De eerste Nederlandse combinatie was Sanne de Jong. Zij reed heel sterk in het springparcours en liep tegen een springfout en enkele strafpunten voor tijdsoverschrijding aan in het zadel van Enjoy (Cartano uit Next Joey stb pref prest van Haarlem, fokkers J.J. Koldewijn uit Heteren en J. van Zon & M. de Jong uit Aalsmeer).
“Ze sprong eigenlijk heel fijn. Ik was heel blij met hoe ze voelde vanochtend voor de keuring, het was toch een zware wedstrijd gisteren”, is Sanne de Jong haar eerste reactie. “Ik had achteraf zelf iets meer terug moeten blijven met mijn bovenlichaam, maar ik kan Enjoy niks verwijten. Ze was hartstikke fit, ze sprong super, het was hartstikke gaaf om dit stadion te rijden. De tijd is altijd kort bij ons, dat weten we. Dus ik heb zo vlot mogelijk geprobeerd te rijden”, daarmee zit Sanne de Jong haar allereerste Olympische Spelen erop.
Olympische sfeer
Het stadion, waar later deze week de dressuurpaarden en springpaarden aan de start komen is immens. Met tienduizenden toeschouwers, die ongelooflijk enthousiast en meeleven zijn hangt er een speciale atmosfeer. “Hoe veel toeschouwers het zijn, dat zie je niet. Maar je voelt de atmosfeer en je hoort het met losrijden al heel erg. Dus dat is hartstikke gaaf”, reageert Sanne de Jong op de Olympische sfeer. “Ik heb vanaf het begin af aan als je in het stadion binnen rijdt besloten om niet omhoog te kijken. Eerst je ding doen, daarna komt dat wel. De atmosfeer is hartstikke gaaf, maar op het moment dat ik op het paard zit, probeer ik mijn wereldje klein te houden.”
“Altijd mijn favorietje geweest”
Sanne de Jong en Enjoy kennen elkaar sinds Sanne veertien jaar is. De merrie is gefokt door haar ouders en Sanne heeft haar helemaal op zien groeien en het gehele traject van zadelmakmaken tot aan de Olympische zelf gedaan. “Ik denk dat ik nu nog niet eens besef hoe speciaal dat is. Ze is altijd mijn favorietje geweest en ik heb altijd een aparte band met dit paard gehad. Haar karakter maakt haar speciaal. Ze wil onwijs veel voor je doen. Ze heeft absoluut niet het allerlaatste aan vermogen, zoals andere paarden hier hebben. Maar ze wil zo ongelooflijk graag”, is Sanne de Jong lovend over haar Enjoy. Dat haar karakter speciaal is, bleek al als jong paard. “Als er iemand haar moest vangen in de wei, dan moest ik dat doen. Want naar mij kwam ze toch wel”, lacht Sanne de Jong. “Ze weet ook niet anders dan dat ik er ben.”