Sport

Michael Jung met Chipmunk FRH in Parijs. Foto: FEI/Benjamin Clark
De Duitse topruiter kijkt uit naar dag 2 van de eventing in Parijs 2024...
Drievoudig Olympisch eventingkampioen Michael Jung wil zonder angst rijden terwijl hij in de crosscountryfase van zondag probeert voort te bouwen op zijn indrukwekkende openingsdag.
De Duitser en zijn 16-jarige Hannoveraanse paard Chipmunk FRH staan na de dressuur van zaterdag tweede in het individuele en teamklassement. Groot-Brittannië en hun Laura Collett & London 52 staan momenteel aan de leiding na een Olympisch record op dag één van drie.
Op zondag verleggen Jung en zijn rivalen hun aandacht naar de crosscountryfase, terwijl ze over 5.149 meter terrein galopperen bij het iconische Paleis van Versailles. De wedstrijd begint om 10.30 uur lokale tijd (CEST).
Bekijk de startlijst hier
Naast dat ze het moeten opnemen tegen de beste eventingruiters en paarden ter wereld, moeten de ruiters allemaal binnen een ideale tijd van 9,02 minuten 28 obstakels en 41 hindernissen overwinnen. Hier is ook het vooruitzicht op zachte grond na de zware regenval van de afgelopen dagen in Parijs.
Terwijl de Olympische medailles op het spel staan, zal de Duitser Jung proberen zijn hoofd helder te houden als hij om 13.42 uur van start gaat.
“Ik probeer echt te focussen, te concentreren, hetzelfde gevoel aan mijn paard te geven als op elke andere wedstrijd”, zei Jung zaterdag.
“Ik probeer het gewoon – misschien werkt het niet altijd – maar ik probeer hem op dezelfde manier te berijden, hetzelfde gevoel bij hem te hebben, hetzelfde plezier met hem, te genieten en hem te laten galopperen en we moeten zeker geconcentreerd blijven.”
“We moeten alles 100% perfect doen, maar ik probeer het paard niet het gevoel te geven dat het iets speciaals is, waardoor hij zenuwachtiger wordt of zo.”
Bekijk de tussenstand hier
Jung: ‘Cross Country wordt geweldig’
Jung is vol lof over het parcours van Pierre Le Goupil in Versailles, en gelooft dat het mogelijk is dat de hevige regen het parcours vriendelijker zou kunnen maken voor de deelnemers.
“Ik vind het parcours erg leuk. Het is super mooi gebouwd – elke hindernis is heel mooi gebouwd – en de galopbaan is mooi,” zei Jung. "Ik kijk er naar uit.”
“Ik denk dat de regen goed is voor de grond. We zullen het zondag na misschien 20 tot 30 paarden weten, maar ik heb het gevoel dat de cross country geweldig zal zijn.”
Hij voegde eraan toe: “We hebben altijd een beetje geluk nodig, weet je, er zijn zoveel dingen die je niet kunt veranderen, het weer bijvoorbeeld, deze storm, wind, regen, het is zoals het is, we moeten proberen ons best te doen .”
De ruiters starten op dag twee in dezelfde volgorde als dag één, wat betekent dat de regerend Olympisch kampioen van Duitsland Julia Krajewski & Nickel 21 om 10.30 uur als eerste aan de start komen.
Hoe het er voor staat

Laura Collet met London 52 in Parijs. Foto: FEI/Benjamin Clark
Ter verdediging van het teamgoud dat ze drie jaar geleden in Tokio wonnen, hebben de Britten met 66.70 strafpunten een voorsprong van 7,4 strafpunten op Duitsland. Duitsland staat op de tweede plaats met 74.10 strafpunten. Terwijl het Olympische gastland Frankrijk met 81.20 net voor staat op de als vierde geplaatste Nieuw-Zeeland met 83.00 strafpunten.
Ook in het individuele klassement zit alles super dicht op elkaar, met slechts 8,2 strafpunten tussen de top 10 individuen en slechts 11,6 strafpunten tussen de top 20.
Leider in het tussenklassement Laura Collett vertrekt om 12.38 uur, terwijl haar Britse teamgenoten Tom McEwen en Rosalind Canter respectievelijk om 11.02 uur en 14.14 uur vertrekken.
Andere ruiters om in de gaten te houden zijn de Chinese Alex Hua Tian (13.18 uur) en de Australiër Chris Burton (13.46 uur), die na de dressuur op de derde plaats staan.
De beste ruiter van Frankrijk in de dressuur, Stephane Landois, vertrekt om 13.02 uur met zijn Chaman Dumontceau.