Zorg ervoor dat je de optimale tijd rijdt in de cross country

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Zorg ervoor dat je de optimale tijd rijdt in de cross country

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-24 22:38

FEI
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Het draait allemaal om effectief rijden, binnen een vloeiend ritme...

Als je competitief wilt zijn, is een foutloze cross rijden niet genoeg; je moet de optimale tijd behalen.

Hoe geavanceerder het parcours, hoe langer de tijd zal zijn. Als voorbeeld, op het hoogste niveau van eventing had de vijfsterren cross van Badminton dit jaar bijvoorbeeld een optimale tijd van 11:19. Aan de andere kant zal een CCI1*- Intro tussen de vier en zes minuten duren.

Toptrainer Caroline Moore zegt dat finishen in de optimale tijd lang duurt om te behalen. Ze zegt: “Het vergt jaren van oefenen. Het gaat om veilig rijden, om effectief rijden, binnen een vloeiend ritme.”

Een CCI1*-Intro cross wordt gemeten met 500 meter per minuut. Maar elk van deze minuten kan op de baan heel anders zijn. Je kan bijvoorbeeld minder hindernissen hebben onderweg, waardoor die minuut sneller wordt. Het kan zijn dat je langzamere minuten hebt met meer inspanningen of hindernissen. Hierdoor besteed je meer tijd aan het voorbereiden van je paard op deze hindernissen.

Watersprongen, afsprongen, hindernis-sloot-hindernis combinaties, het duurt allemaal langer om te springen dan enkelvoudige, zachtere hindernissen, zoals borstels of roll tops, dus bedenk wat je binnen die minuten gaat tegenkomen.

Minutenmarkeringen
Het eerste dat je moet doen als je het parcours wandelt, is uitzoeken waar de Minutenmarkeringen zich bevinden. Als je weet waar elke minuut is, krijgt je een indicatie of je tijd hoger of lager is.

Vaak gebruiken ruiters een fiets om het parcours af te meten. De minutenmarkeringen komen ook op een app, erg handig om achteraf nog eens op terug te kijken.

Een stopwatch vertelt je waar je je bevind als je hem zo instelt dat hij op de minuut piept.

Tijdens het lopen van het parcours is het belangrijk om naar je lijn te kijken. Op de lagere niveaus, bij een eendaags evenement, is de kans groter dat je het parcours maar één keer loopt. Zorg ervoor dat dit telt door niet alleen rekening te houden met de hindernissen waarmee je te maken krijgt.

Denk economisch
Denk er eerst over na om een strakkere, snellere lijn te rijden. Wees economisch met het aantal galopsprongen dat je tussen elke hindernis zet, verspil geen extra galopsprongen of seconden door onnodig terrein af te leggen. Terwijl je het parcours van de ene hindernis naar de andere loopt, kijk dan achterom, naar de vorige hindernis en zorg ervoor dat je de meest directe route loopt.

Wanneer je het parcours aflegt, drijf dan door bij de landing, verspil geen kostbare seconden!

Belangrijker dan het maken van de tijd is ervoor zorgen dat je paard in balans is en dat je rekening hebt gehouden met het terrein... is het modderig? Heuvelachtig?

Wees niet te voorzichtig.

Afbeelding
Ros Canter - Military Boekelo 2023 Foto: Ros Fotografie

Advies van Ros Canter
De huidige nummer 1 van de wereld Ros Canter (hierboven afgebeeld) heeft dit advies: “Als je een lang stuk galop moet afleggen, is het verleidelijk om te vroeg te vertragen. Als ik het parcours loop, probeer ik een punt zoals een boom of een markering te zoeken waarvan ik weet dat ik tot dat punt door kan galopperen. Daar bereid ik me voor op de hindernis. Ik begin er niet te vroeg mee.”

Het zoeken naar een marker om je paard te laten draaien of terug te nemen in tempo is erg handig. Pas wel op dat je niet de auto van een hindernisjury gebruikt, want de kans is groot dat die er niet zal zijn als je je cross gaat rijden!

Het is veel leuker voor je paard om je rit zo vloeiend mogelijk te laten verlopen dan hem steeds terug te trekken en weer aan te sporen. Om je ritme zo consistent mogelijk te houden, moet je rekening houden met je eigen houding als ruiter. Rijd tussen de hindernissen in de verlichte zit. Ga rechtop zitten als je de volgende hindernis nadert. Als je paard net zo goed is afgericht als die van Ros Canter, zal je paard dat als een halve ophouding opvatten en dienovereenkomstig reageren. De rest van ons, gewone stervelingen, heeft waarschijnlijk iets meer hulpen nodig om hun paard terug te nemen en klaar te maken voor wat er gaat gebeuren.

Samengevat, zoek je minutenmarkeringen, kijk wat er binnen die minuten gebeurt, gebruik wat technologie en neem de snelste lijn. Probeer onderweg in een vloeiend ritme te rijden. Deze aanpassingen in je cross country kunnen het verschil maken.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie