KFPS
Sport
Op zondag 21 juli behaalden Merel Groen en haar hengst Alberto K Ster Sport AA (Jouwe 485) hun eerste winstpunt in de PSG met een mooie score van 62,79%. ‘Een mooie reis’, noemt Merel de weg naar de subtop dressuur. ‘Alberto is het ideale paard. Ik ga alleen met hem op pad, hij is altijd super relaxed in de hand.’ Dat verandert wanneer Merel in het zadel plaatsneemt. ‘Dan staat ie meteen aan en denkt met je mee. Hij wil werken, heeft power en is ook nog eens super gezond en mooi met lange manen en een dikke staart. Die combinatie is precies waarom ik Friese paarden zo prachtig vindt.’
Bloedlijn vol talent
Merel heeft de inmiddels 8-jarige hengst vanaf zijn derde jaar. ‘Ik had met een Fries paard al eens ZZ Zwaar gereden en wilde eigenlijk weer een Fries die dat niveau ook aan kon.’ Marc Peter Spahn tipte Merel op Alberto. ‘Peter had ‘m in de kooi zien lopen voor het hengstenselectietraject. Alberto viel op met veel balans, functionele bouw en gangen en gemakkelijk schakelen. Hij wisselde ook heel gemakkelijk van galop.’ Daarbij komt Alberto uit een bloedlijn waar Peter vertrouwen in heeft. ‘Een lijn met dressuuraanleg, uithoudingsvermogen en een sportkarakter.’ Na de ABFP-test heeft Peter hem een keer gereden en was hij enthousiast over Alberto. ‘Ik was op dat moment 34 weken zwanger, dus ik kon Alberto zelf niet uitproberen. Maar ik heb veel vertrouwen in Peter en geloofde in dit paard. Gelukkig heb ik hem toen kunnen kopen.’
Trots met slipjas
De amazone, die in het dagelijks leven bij de Koninklijke Luchtmacht werkt, heeft Alberto zelf opgeleid onder begeleiding van Marc Peter Spahn en later ook Myrna van Wijk. ‘Hij was eerst op vreemd terrein wel wat hengst, maar inmiddels is hij heel fijn te rijden op vreemd terrein.’ Het doel dat ze met hem voor ogen had, heeft ze in ieder geval al gehaald. ‘Zo’n negen maanden geleden begonnen we aan het ZZ Licht en in twee maanden zijn we daarna door het ZZ Zwaar gerold. Daar wilde ik wel heel graag doorheen.’ Inmiddels draagt ze de slipjas vol trots. ‘Tot en met het ZZ Zwaar kende ik het wel, de Prix St Georges is voor mij ook nieuw. Ons volgende doel is het Sport Elite predicaat.’
En stiekem denkt ze nog wel weer een niveau verder. ‘Met de trainingen zijn we al wat verder. Hij heeft aanleg voor de passage en piaffe en ook over de hele pirouettes zit ik niet in. De series die gevraagd worden in Inter I en Zware Tour vragen nog veel training. Het traject naar de Grand Prix is echt heel pittig, maar hij kan het denk ik wel. De kans is groot dat ik er zelf meer moeite mee heb dan Alberto.’
Moeder Preferent Prestatie
Alberto is gefokt door Hindrik Kuiper en die volgt de verrichtingen van zijn fokproduct op de voet, weet Merel. ‘Die betrokkenheid vind ik leuk. De moeder van Alberto is al Preferent en Prestatie, mede dankzij de 80,5 punten van Alberto in de IBOP. Uit die lijn zou ik heel graag nog een paard willen hebben om uit te brengen in de sport.’