Geen pensioen voor Dalera na Olympische Spelen in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Geen pensioen voor Dalera na Olympische Spelen in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-24 21:49

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Jessica von Bredow-Werndl met Dalera. Foto: © Stefan Lafrentz/FEI

Regerend olympisch kampioene Jessica von Bredow-Werndl laat Dalera BB na de Olympische Spelen van 2024 in Parijs niet met pensioen gaan. Ze hoopt deze winter nog een paar wedstrijden te rijden als afsluiting.

Jessica maakte carrière met Dalera BB. De 17-jarige Trakehner merrie is een dochter van Easy Game x Handruk en gefokt door wijlen Silke Druckenmüller.

Geruchten over pensionering
Geruchten over de pensionering van de merrie met Parijs als haar laatste optreden doken op in mei van dit jaar. Von Bredow-Werndl weerlegde deze geruchten. Ze vertelde Sport.de dat "als ik nu zou besluiten dat dit (Parijs) haar laatste wedstrijd is, ik het emotioneel niet aan zou kunnen". Ze voegde eraan toe: "Dalera zal me vertellen wanneer ze haar laatste proef doet. Ik zal het haar niet vertellen."

Von Bredow-Werndl voegde eraan toe dat de fitte merrie nog steeds meer te geven heeft. "Ik zal van show tot show beslissen," zei ze.

Geruchtenbeheersing
Met de Olympische Spelen voor de deur is het gerucht nog steeds niet de wereld uit. Werndl nam contact op met Eurodressage om het recht te zetten.

"Mensen blijven me vragen over de timing van Dalera's pensioen", vertelde Jessica aan Eurodressage. Ze zei dat de merrie nog een paar wedstrijden in zich heeft, maar dat ze geen bepaald doel voor ogen heeft. "Ik weet echt niet hoeveel wedstrijden ik ga rijden na Parijs. Ik plan niets tot na de Olympische Spelen. Vanaf dan beslis ik", legt ze uit.

Misschien WK maar geen EK voor Dalera
Op de vraag of de wereldbekerfinale van 2025 in Basel (Zwitserland) in overweging wordt genomen, antwoordde ze "Ik sluit de finale niet uit in mijn gedachten, maar dat wil ik echt na Parijs beslissen".

Omdat Jessica niet langer de titelverdedigster van de wereldbeker is, zouden zij en Dalera zich op de normale manier moeten kwalificeren met wereldbekerpunten uit de Western European League, wat betekent minstens drie wedstrijden plus de finale.

"Als ik geen ander paard klaar heb staan, is het moeilijk om me te kwalificeren als ik haar daarna nog maar 1-3 wedstrijden in totaal wil laten rijden," zei Jessica.

De Europese kampioenschappen 2025 van volgend jaar staan gepland in Samorin (Slowakije) in het laatste weekend van augustus, maar Jessica zal daar zeker niet voor gaan met Dalera.

"Misschien met een ander paard als ik er een klaar heb staan, maar Dalera gaat zeker niet naar het EK", zei ze. "Het is moeilijk om te zien dat aan elk pad ooit een einde komt. Ze is zo ontzettend speciaal voor me".

Afbeelding

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

manzano

Re: Geen pensioen voor Dalera na Olympische Spelen in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:20

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:09

Net rupsje nooit genoeg nog een paar wedstrijden eruit persen en dan nog een paar…. We hebben ons gekwalificeerd laten we nu toch maar meedoen….

Goedgekeurd onderschrift :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 21:11

Billy schreef:
Net rupsje nooit genoeg nog een paar wedstrijden eruit persen en dan nog een paar…. We hebben ons gekwalificeerd laten we nu toch maar meedoen….

Jij zegt het, ik denk het… vond Dalera op de vorige spelen al ogen alsof het haar de laatste dag zwaar viel.. is er een maximum leeftijd?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[HAW] Yoyeux Coeur Lestzous ( v. Cassanova du bois)
[VVDD] SuperSam zijn superzelf wezen!
[HAW] Rêve D'or en Yoyeux Coeur aan het werk. Moeder en zoon!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 21:28

Ayasha schreef:
Billy schreef:

Jij zegt het, ik denk het… vond Dalera op de vorige spelen al ogen alsof het haar de laatste dag zwaar viel.. is er een maximum leeftijd?

18 volgs mij.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 22:09

Ik vind het echt triest. Paard heeft zo hard voor je gewerkt en ipv dat je daar dankbaar voor bent moet dat dier door tot ze op dr tandvlees loopt en totaal afzakt. Je wilt toch dat mensen je paard herinneren van dr hoogtijdagen ipv als er niksmeer over is…

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 22:39

Billy schreef:
Ik vind het echt triest. Paard heeft zo hard voor je gewerkt en ipv dat je daar dankbaar voor bent moet dat dier door tot ze op dr tandvlees loopt en totaal afzakt. Je wilt toch dat mensen je paard herinneren van dr hoogtijdagen ipv als er niksmeer over is…

:j veel ruiters doen dat gelukkig wel. Vind dit ook heel treurig. :n Zie ze liever stoppen zoals Salinero, Valegro en Bonfire. En Salinero had misschien ook iets vroeger uit de sport gehaald mogen worden maar die was fysiek wel beter dan Dalera IMO. Alleen kon die kwa kwaliteit niet meer ‘mee’ in de Totilas-periode. Maar hij oogde wel nog fit.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[HAW] Yoyeux Coeur Lestzous ( v. Cassanova du bois)
[VVDD] SuperSam zijn superzelf wezen!
[HAW] Rêve D'or en Yoyeux Coeur aan het werk. Moeder en zoon!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 09:40

Ik lees het wel iets anders, ze wilt het niet na de OS doen omdat dan de druk op de OS te hoog wordt en het te emotioneel wordt. Maar grote kans dat het wel gewoon daarna gebeurd, ze wilt dat alleen nog niet nu beslissen. Ik begrijp dat wel, sowieso is de opbouw naar zoiets als de OS al mega en daarna is het belangrijk om goed en rustig af te bouwen dus ineens stilzetten na de OS is niet goed..als het paard graag mee gaat dan kun je toch prima starten nog in mindere wedstrijden?

Op de vorige spelen waren ze Olympisch kampioen dus de sleetsheid zal wel iets meegevallen zijn. ;)

Bonfire haalde op zijn 18e zijn gouden medaille, toen liep hij op zijn top.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 13:10

Ik zal haar niet vertellen wanneer ze mrt pensioen moet, ze zal het mij vertellen. Ja, maar je moet dan wel luisteren. Het ene 17 jarige paard is nog fris en fruitig, de andere is klaar om rustiger aan te doen. Je moet het alleen als rijder willen zien
Daarbij de vorige spelen zijn 4 jaar geleden, verschil tussen 13 en 17 is best groot

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie