Algemeen

Jessica von Bredow-Werndl met Dalera. Foto: © Stefan Lafrentz/FEI
Regerend olympisch kampioene Jessica von Bredow-Werndl laat Dalera BB na de Olympische Spelen van 2024 in Parijs niet met pensioen gaan. Ze hoopt deze winter nog een paar wedstrijden te rijden als afsluiting.
Jessica maakte carrière met Dalera BB. De 17-jarige Trakehner merrie is een dochter van Easy Game x Handruk en gefokt door wijlen Silke Druckenmüller.
Geruchten over pensionering
Geruchten over de pensionering van de merrie met Parijs als haar laatste optreden doken op in mei van dit jaar. Von Bredow-Werndl weerlegde deze geruchten. Ze vertelde Sport.de dat "als ik nu zou besluiten dat dit (Parijs) haar laatste wedstrijd is, ik het emotioneel niet aan zou kunnen". Ze voegde eraan toe: "Dalera zal me vertellen wanneer ze haar laatste proef doet. Ik zal het haar niet vertellen."
Von Bredow-Werndl voegde eraan toe dat de fitte merrie nog steeds meer te geven heeft. "Ik zal van show tot show beslissen," zei ze.
Geruchtenbeheersing
Met de Olympische Spelen voor de deur is het gerucht nog steeds niet de wereld uit. Werndl nam contact op met Eurodressage om het recht te zetten.
"Mensen blijven me vragen over de timing van Dalera's pensioen", vertelde Jessica aan Eurodressage. Ze zei dat de merrie nog een paar wedstrijden in zich heeft, maar dat ze geen bepaald doel voor ogen heeft. "Ik weet echt niet hoeveel wedstrijden ik ga rijden na Parijs. Ik plan niets tot na de Olympische Spelen. Vanaf dan beslis ik", legt ze uit.
Misschien WK maar geen EK voor Dalera
Op de vraag of de wereldbekerfinale van 2025 in Basel (Zwitserland) in overweging wordt genomen, antwoordde ze "Ik sluit de finale niet uit in mijn gedachten, maar dat wil ik echt na Parijs beslissen".
Omdat Jessica niet langer de titelverdedigster van de wereldbeker is, zouden zij en Dalera zich op de normale manier moeten kwalificeren met wereldbekerpunten uit de Western European League, wat betekent minstens drie wedstrijden plus de finale.
"Als ik geen ander paard klaar heb staan, is het moeilijk om me te kwalificeren als ik haar daarna nog maar 1-3 wedstrijden in totaal wil laten rijden," zei Jessica.
De Europese kampioenschappen 2025 van volgend jaar staan gepland in Samorin (Slowakije) in het laatste weekend van augustus, maar Jessica zal daar zeker niet voor gaan met Dalera.
"Misschien met een ander paard als ik er een klaar heb staan, maar Dalera gaat zeker niet naar het EK", zei ze. "Het is moeilijk om te zien dat aan elk pad ooit een einde komt. Ze is zo ontzettend speciaal voor me".