Sport

Leunus van Lieren, hier met Thamar Zweistra - Jumping Amsterdam 2023.
Foto: Aniek Molenaar Fotografie
Als Dinja van Liere dinsdag 30 juli in Parijs debuteert op de Olympische Spelen, wordt er in Schore met bijzondere belangstelling gekeken. De amazone uit Kapelle bracht in haar jonge jaren vele uren door in Stal Hexagon in het Bevelandse dorp, met Leunus van Lieren als haar trainer. Hij verwacht wel wat van zijn voormalige pupil. "Ik denk wel dat ze kans op medailles maakt, ja."
Van Lieren (70) zag als eigenaar van Stal Hexagon wel vaker een talent voorbij komen, maar zelden met de motivatie als Van Liere. "Altijd als er een nieuw iemand komt waarvan ze zeggen dat ze wel leuk rijdt, dan zeg ik wacht even tot ze een keer moe is geweest. Pas als ze écht moe geweest zijn, dan zie je de echte mentaliteit. Bij Dinja zag je op het moment dat ze wedstrijden mocht rijden dat ze ervoor wilde vechten. Dat is een stukje topsportmentaliteit, dat komt van binnenuit."
Grote geld
Zijn voormalig pupil had die mentaliteit ook nodig om zich op te werken naar de top van de paardensport. "Er zijn er niet veel die het zonder het grote geld van papa en mama redden. Vaak kost paardensport veel meer dan het oplevert. Zij hoort tot het selecte groepje dat zonder grote financiële achtergrond de absolute top heeft weten te bereiken."
Inmiddels is Van Liere niet meer weg te denken uit de Nederlandse dressuurtop. Drie jaar geleden zou de Bevelandse al haar eerste Olympische Spelen rijden, maar dat ging op het laatste moment niet door. Haar paard Hermès stond ingeschreven als Duits paard bij de internationale paardensportbond (FEI) en dat was tegen de regels van de Olympische Spelen, die voorschrijven dat ruiter en paard dezelfde nationaliteit moeten hebben. Met Haute-Couture ging Van Liere als reserve alsnog naar Tokio, maar tot een debuut op de Spelen kwam het niet.

Dinja van Liere met Haute Couture - CHIO Rotterdam 2021. Foto: Aniek Molenaar Fotografie
Piafferen
In Parijs volgt dat debuut straks dus alsnog. En daarbij is de Zeeuwse kanshebber voor eremetaal, aldus haar voormalige trainer. "Op het CHIO in Rotterdam, een van de beste concoursen van Nederland, daar wint ze gewoon. Dat is knap in zo'n internationaal gezelschap. Ik denk wel dat ze kans maakt, ja. Ze gaat ervoor, en haar paard kan goed genoeg piafferen." De kenner spreekt. Met piafferen bedoelt Van Lieren draf op de plaats, iets wat niet alle paarden kunnen. "Omdat het een beetje extra kracht kost. En dat kan Hermès wel heel goed, en dat kan ook Dinja heel goed. Dat is een van de voordelen, want het telt ook dubbel in de grand prix."

Dinja van Liere met Hermès N.O.P. - CHIO Rotterdam 2024. Foto: © FEI/Leanjo de Koster
Van Lieren gaat de verrichtingen van Van Liere met trots volgen. "Als je iets creëert, iets opbouwt, dat is waar je voldoening vandaan komt. Dat je iets ziet groeien, dat is het mooie van mijn werk. Dat je paarden aflevert die iets goed doen. En dat je mensen een bepaalde richting in geholpen hebt."