Paarden en ruiters crossen op Eventing Emmeloord, 'hitteprotocol'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Paarden en ruiters crossen op Eventing Emmeloord, 'hitteprotocol'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-24 20:32

Omroep Flevoland
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Het Kuinderbos in Bant is de komende dagen het toneel van paardensportevenement Eventing Flevoland. Dat de paarden en ruiters een parcours moeten afleggen tijdens zomers weer, is geen probleem zegt de organisatie. Daar is volgens voorzitter Gert Naber van Eventing Flevoland rekening mee gehouden.

Eventing Flevoland bestaat uit een combinatie van dressuur, springen en cross country. Het trekt deelnemers uit binnen- en buitenland. En die zijn wel wat gewend, zegt Naber: "zolang we niet boven de 30 graden komen, is er niks aan de hand." De wedstrijden zijn niet lang vanwege het weer en ook niet extreem moeilijk, stelt de voorzitter.

Organisatie houdt paarden in de gaten
Toch heeft de organisatie wel voorzorgsmaatregelen getroffen. Vermoeide paarden worden aan het einde van de wedstrijd uit de cross gehaald. Ook krijgen de dieren na afloop ijswater om weer op temperatuur te komen. Daar ziet de organisatie op toe, zegt Naber. "Zolang een paard een te hoge temperatuur heeft, blijft 'ie onder controle van de dierenarts staan en mag 'ie niet naar de stal."

De voorzitter houdt de temperatuur hoogstpersoonlijk in de gaten. De luchtvochtigheid lijkt mee te vallen, al hoopt hij wel op wat wind. Naber wil benadrukken dat de paarden op het evenement internationaal getraind zijn. Ze staan volgens hem met plezier aan de start, omdat het dier in een vroeg stadium al aangegeven heeft of het de sport leuk vindt, stelt hij.

Opvolger van Eventing Emmeloord
Eventing Flevoland is de opvolger van Eventing Emmeloord. Dat evenement stopte vanwege corona en een tekort aan vrijwilligers. De opzet van beide evenementen is hetzelfde. Naber besloot eerder dit jaar om een doorstart te maken met het paardensportevenement. Eventing Flevoland staat op de kalender van de internationale sportbond.

Wie de komende dagen wil komen kijken, kan dat gratis doen. Rondom het evenement zijn allerlei randactiviteiten zoals een fair, foodtrucks en een wedstrijd met speelgoedpaarden, ook wel 'hobby horses' genoemd.

Op de website van Omroep Flevoland zijn foto's en een filmpje te zien.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 20:59

Jaja…hij kijkt hoogstpersoonlijk naar de temperatuur. Ik snap dat het zuur is, maar met verwachtte temperatuur van 30’ morgen…vragen om problemen en zou niet door moeten gaan.
Paarden het einde van de wedstrijd uit de cross halen…dat is het laatste onderdeel. Mss heeft de journalist het niet goed opgeschreven.
Ik vind het iig niet “for the horse” om met deze temperaturen de paarden zo’n inspanning te laten leveren.
Er staat trouwens niet op de website over de voorzorgsmaatregelen (niet te lang en niet te moeilijk)?
Of ben ik weer aan het zeuren…

Wonkeydonkey

Re: Paarden en ruiters crossen op Eventing Emmeloord, 'hitteprotocol'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 21:20

Wat een onzin, gewoon niet starten met die temperaturen.
Paarden die super lang op de vrachtwagen staan te "koken"...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 21:41

En dat is alleen nog de proeven lopen, maar ze moeten er ook heen en weer terug meestal in een gewone trailer zonder koeling. Top plan. +:)+

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:33

Mooie wedstrijd waar inderdaad altijd voor de paarden alles goed geregeld is. Ventilatoren met vernevelaars in de stallen, veel mogelijkheden om te koelen en een eerlijke cross die vooral secuur stuurwerk eist.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:41

De paarden zijn al op locatie en hoeven dus niet meer vervoerd te worden. Ook zijn het gros van de mensen profs met vrachtwagens met climate control. Daarnaast is het ook nog eens een cross in de polder, waar bijna altijd een windje waait. Cross is ook niet bijzonder dik of heel erg lang. Met de goede voorzorgsmaatregelen die daar vaak genomen worden, voorzie ik geen problemen.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:43

Ook krijgen de dieren na afloop ijswater om weer op temperatuur te komen

Dit staat er ook in, mij is geleerd nooit met ijskoud water afkoelen. Moet met lauwwarm water.
Of heb ik dat mis? :?

Raisa is moeder van een mooi hengste veulentje Geboren op za 23-juni-07 tussen 19.00 en 21.00

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 07:11

Seventeen schreef:
De paarden zijn al op locatie en hoeven dus niet meer vervoerd te worden. Ook zijn het gros van de mensen profs met vrachtwagens met climate control. Daarnaast is het ook nog eens een cross in de polder, waar bijna altijd een windje waait. Cross is ook niet bijzonder dik of heel erg lang. Met de goede voorzorgsmaatregelen die daar vaak genomen worden, voorzie ik geen problemen.

Goede voorzieningen, inderdaad.

Alsnog vind ik het niet kunnen in extreme hitte te gaan rijden. Het wordt 30 graden vandaag.

*Burp*

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 09:01

Exact. Als je dan iets wilt doen…dan verplaats je de boel naar de (heel) vroege ochtend. Al weet ik niet of de paarden die verandering van ritme fijn vinden; het is een heel stuk koeler.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 09:42

haffiefreak schreef:

Dit staat er ook in, mij is geleerd nooit met ijskoud water afkoelen. Moet met lauwwarm water.

Dat is achterhaald, ja. Net als dat je altijd zou moeten afnemen met zweetmes omdat de druppels zouden 'koken', ook zo'n hardnekkig achterhaald idee.
Om te koelen heb je juist koud water nodig en geen lauw warm. En je koelt, stapt, koelt en stapt.

Dit is niet een eventing wedstrijd voor de basis ruiters die met trailer die dag aankomen. Deze paarden staan er al en komen 9 van de 10 keer ook niet in een trailer aan, maar in dikke vrachtwagens waar het qua temperatuur veel beter is. Maar ze staan er dus al sinds donderdag en hebben al de keuring en 2 onderdelen achter de rug.

Bij zulke wedstrijden doen ze ook niet alles op 1 dag. Gisteren waren de andere 2 onderdelen.

Alleen ook ik vind het te warm. Ja, er zijn paarden uit andere landen die gewend zijn met zulke temperatuur te lopen, maar dat is qua luchtvochtigheid meestal toch anders en ook daar passen ze vaak het schema aan dat je niet op heetst van de dag bezig bent. Ik heb geen moeite met hoe ze daar op stal staan want daar kan je idd voor genoeg verkoeling zorgen. Alleen vandaag de cross en ook gisteren avond het springen nog vind ik te warm. Ja, ze hebben een betere conditie als bijna alle paarden hier op bokt, maar er wordt ook veel meer gevraagd.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 10:36

MyWishMax schreef:
haffiefreak schreef:

Dat is achterhaald, ja. Net als dat je altijd zou moeten afnemen met zweetmes omdat de druppels zouden 'koken', ook zo'n hardnekkig achterhaald idee.
Om te koelen heb je juist koud water nodig en geen lauw warm. En je koelt, stapt, koelt en stapt.

Dit is niet een eventing wedstrijd voor de basis ruiters die met trailer die dag aankomen. Deze paarden staan er al en komen 9 van de 10 keer ook niet in een trailer aan, maar in dikke vrachtwagens waar het qua temperatuur veel beter is. Maar ze staan er dus al sinds donderdag en hebben al de keuring en 2 onderdelen achter de rug.

Bij zulke wedstrijden doen ze ook niet alles op 1 dag. Gisteren waren de andere 2 onderdelen.

Alleen ook ik vind het te warm. Ja, er zijn paarden uit andere landen die gewend zijn met zulke temperatuur te lopen, maar dat is qua luchtvochtigheid meestal toch anders en ook daar passen ze vaak het schema aan dat je niet op heetst van de dag bezig bent. Ik heb geen moeite met hoe ze daar op stal staan want daar kan je idd voor genoeg verkoeling zorgen. Alleen vandaag de cross en ook gisteren avond het springen nog vind ik te warm. Ja, ze hebben een betere conditie als bijna alle paarden hier op bokt, maar er wordt ook veel meer gevraagd.

Dank je wel voor je uitleg. +:)+

Raisa is moeder van een mooi hengste veulentje Geboren op za 23-juni-07 tussen 19.00 en 21.00

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 10:39

Het is beetje korte uitleg hoor :') Maar heel simpel koel je ook weinig met lauw warm water, juist omdat het lauw warm is. Bij zulke sporten, bijvoorbeeld dus eventing maar ook endurance, doen ze al veel langer koelen met ijswater juist omdat dat veel beter koelt en je alles zo snel mogelijk wilt koelen. Samen met stappen wel.

Even snel betere uitleg.
https://askheltie.com/nl/artikelen/helt ... -te-koelen

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 10:44

Met ijswater koelen zorgt ervoor dat het verschil tussen lichaamstemperatuur en koelwater het grootst is, dus de warmteoverdracht verloopt het snelst (conductie). Tussen 40 graden en lauw water van 30 graden heb je maar 10 graden verschil, tussen 40 graden en 0 heb je 40 graden verschil, zo simpel is het.
Je laat het ijswater opwarmen tot een beetje lauw begint aan te voelen, dan veeg je het af en gooi je opnieuw ijswater eroverheen, totdat het niet meer (snel) opwarmt. Daarna laat je verdamping (onttrekt nog steeds warmte aan het lichaam) de rest van het koelwerk doen. Stappen zorgt voor luchtbeweging (convectie), zodat de luchtvochtigheid rond het drogende paard niet oploopt, waardoor de verdamping minder goed gebeurt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 10:50

Dank je wel, Ibbel. Duidelijke uitleg

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 10:58

Het is in de flevopolder lang niet zo heet als in het binnenland, zuiden en oosten he!
Hier waar ik woon word het 32 graden en is het broeierig want er staat geen wind. Dan klim ik ook niet op mn paarden nee maar in de polder is het veel aangenamer.

HOOISTOMER TE KOOP. DE ORGINELE. 5X GEBRUIKT. VOOR INFO STUUR GERUST EEN PB

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 11:02

Ik hoop dat ze de wedstrijd voort kunnen zetten komende jaren. Prachtige omgeving.

En ze kunnen prima lopen dit weekend.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 16:07

Popstra schreef:
Het is in de flevopolder lang niet zo heet als in het binnenland, zuiden en oosten he!
Hier waar ik woon word het 32 graden en is het broeierig want er staat geen wind. Dan klim ik ook niet op mn paarden nee maar in de polder is het veel aangenamer.

Ik woon er hemels breed 500m vanaf en dan aan de goede kant zegmaar bij het IJsselmeer, ik kan je vertellen dat het gewoon loei heet is. Had graag gaan kijken maar uit principe niet gaan kijken omdat ik er simpelweg op tegen ben met deze temperaturen. Waar ze rijden is ook echt beschut..

Jammer dat ze niet extreem vroeg of laat zijn gaan starten. Koelen is beetje mosterd na de maaltijd in mijn ogen. Paarden zullen gerust beter getraind zijn als menig ander paard maar zeg nou eerlijk niemand wil met dit weer keihard trainen vol in de zon en uit de wind. Voor een sport die zo onder vuur ligt ook gewoon geen handige zet.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 16:17

tirzasarah10 schreef:
Popstra schreef:

Ik woon er hemels breed 500m vanaf en dan aan de goede kant zegmaar bij het IJsselmeer, ik kan je vertellen dat het gewoon loei heet is. Had graag gaan kijken maar uit principe niet gaan kijken omdat ik er simpelweg op tegen ben met deze temperaturen. Waar ze rijden is ook echt beschut..

Jammer dat ze niet extreem vroeg of laat zijn gaan starten. Koelen is beetje mosterd na de maaltijd in mijn ogen. Paarden zullen gerust beter getraind zijn als menig ander paard maar zeg nou eerlijk niemand wil met dit weer keihard trainen vol in de zon en uit de wind. Voor een sport die zo onder vuur ligt ook gewoon geen handige zet.

Zo lang de mens maar plezier heeft maakt paardenwelzijn weinig uit toch? :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 16:37

Ben het helemaal eens met het feit ze ook al rond 6 smorgens zouden kunnen starten. Het is dan immers licht.

HOOISTOMER TE KOOP. DE ORGINELE. 5X GEBRUIKT. VOOR INFO STUUR GERUST EEN PB

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 17:06

Wonkeydonkey schreef:
Wat een onzin, gewoon niet starten met die temperaturen.
Paarden die super lang op de vrachtwagen staan te "koken"...

De paarden staan daar op stal, waar ongetwijfeld gezorgd is voor verkoeling.
De overige onderdelen zijn gister al verreden.

En de meeste ruiters rijden vanavond laat of morgen pas weer terug naar huis. Vaak ook nog eens in vrachtwagens met airco (inclusief paardendeel) waar ik in mijn woonhuis jaloers op ben ;)

Ik vind het ook warm zat, maar op internationale wedstrijden in Italië en Frankrijk tref je ook zulke temperaturen en dan wordt er ook gereden. Mijn eventer kan prima tegen dit soort weer, die heeft er meestal minder last van dan ik zelf heb :=

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 20:57

Wij zijn vandaag wezen kijken, wonen op fietsafstand van het wedstrijdterrein. Mooie sport gezien, paarden hadden nergens last van. Groot deel van de cross ging door het bos en er waren 2 waterpartijen waar het heerlijk koel was ( ik heb zelfs geen paard extreem zien zweten) , er stond een aangenaam briesje, dus niks aan de hand en weer een hoop ophef om niks. Ja, het was warm; het is nl. zomer en in juli zijn deze temperaturen niks raars. Het gaat hier om op en top getrainde paarden en ruiters die echt wel wat gewend zijn.
Het was ook nog een gezellige wedstrijd met een gezellig voorterrein met shops, foodtrucks etc. en gezellige mensen.
Het was minder leuk geweest als het had geregend, met modder en kans op glijpartijen, nu was het gewoon een dagje genieten van lekker weer en mooie sport. Er was zelfs stokpaardjes springen.......... :D :o

Cantodea11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 22:29

wij zijn vorig jaar met ons paard ook wezen crossen op amateur niveau maar wat was het heet gelderse kampioenschappen gelukkig konden we de trailer in het bos zetten in de schaduw maar achteraf hadden we wel zoiets van was het dit waard ons paard kan goed tegen de hitte maar we hebben ook andere gezien
maar goed leer voor de volgende keer

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 22:49

Het is moeilijk om iemand die over het paard getild is, weer in het zadel te krijgen

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie