Prijzen voor runderen en paarden bij taxatie wolvenschade vastgesteld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Prijzen voor runderen en paarden bij taxatie wolvenschade vastgesteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-24 18:18

Bij12
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

BIJ12 heeft de prijzen voor gehouden runderen en paarden vastgesteld. De prijzen gelden bij taxaties van wolvenschade vanaf 10 juli 2024.

Als een wolf schade veroorzaakt aan een gehouden rund of paard, heeft de dierhouder recht op een tegemoetkoming. BIJ12 verleent die tegemoetkoming namens de provincies. De hoogte van de tegemoetkoming wordt gebaseerd op markconforme prijzen die gelden in de agrarische sector. Factoren als ras, geslacht en leeftijd van het dier spelen een rol bij de waardebepaling.

De prijzen voor runderen en paarden zijn door BIJ12 vastgesteld op basis van advies van Agrotax Expertise en Taxatiebureau Heidehuizen. Taxateurs die in opdracht van BIJ12 wolvenschades opnemen, gebruiken de waardentabel vanaf 10 juli bij hun schadeberekeningen.

In juni publiceerde BIJ12 nieuwe prijzen voor taxatie van wolvenschade aan schapen.

Klik op de link van de bron bovenaan dit artikel om de prijzen voor runderen en paarden te downloaden.

Echwel

Re: Prijzen voor runderen en paarden bij taxatie wolvenschade vastgesteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 18:26

Is dit een klucht
Of menen ze het

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 18:30

Echwel schreef:
Is dit een klucht
Of menen ze het

Dat was mijn gevoel ook... En warmbloed is 2x zoveel als een koudbloed? Alleen dat al..

Prins85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 18:36

Duidelijk. Of juist niet. Begrijp ik nu dat er alleen word uitgekeerd t/m een 6-jarige?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 18:37

Goeie grutten. Een hengst is 110 euro korting tov een ruin. Dat kost kennelijk een castratie volgens BIJ12, en dat een hengst goedgekeurd voor de fok zou kunnen zijn, is geen reden tot een hogere waarde? Ben benieuwd wat er gebeurt als er een goedgekeurde Fjordenhengst van het stamboek in een begrazingsproject een keer het haasje is...
Niet goed gevaccineerd? Kan korting betekenen. Is de redenering dan, je hebt er dit jaar geen 35 euro DA kosten ingestopt of zo?

Daarna ben ik maar gestopt met lezen. Max waarde 2500 is trouwens ook een lachertje.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 18:43

Ze pakken toch geen grote dieren?
Waarom dan wel een lijstje?
Verkapte manier van zeggen ze pakken wel grote dieren en we komen er niet meer onderuit?

Over de bedragen zal ik maar niks zeggen. Dat kan de bokt secuur niet aan...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 18:44

Zou er ook een lijstje voor honden komen?
Denk dat mijn twee amuses dan voor Bij12 niks waard zijn......

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 18:45

Maw, als jouw waardevolle sportpaard of fokdier gegrepen wordt, krijg je een vergoeding ter hoogte van de slachtprijs :\ .

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 18:46

En ik mis de kolom van 107 cm tm 117 cm.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 18:47

Jeetje wat een belachelijk lage bedragen… men heeft blijkbaar geen enkel idee van de verkoopwaarde of aanschafwaarde van paarden…

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 18:52

Deze prijzen slaan echt nergens op en dan die leeftijdsgrens.
Gelukkig worden er geen grotere dieren gepakt O:)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 18:53

Neon schreef:
Jeetje wat een belachelijk lage bedragen… men heeft blijkbaar geen enkel idee van de verkoopwaarde of aanschafwaarde van paarden…

waarom, alle weide dieren gaan toch naar de slacht? Prima waarde dus....

Is altijd het antwoord bij de facebook groepen
Boeren moeten niet zeiken want de dieren gaan toch naar de slacht en ze krijgen dan vergoeding.
Daarom omheinen ze niet goed.

Als je ze dan aanspreekt dat er meer weidedieren bestaan dan die van boeren zijn ze stil om in een volgend artikel hetzelfde te blèren. .

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 19:05

Oei.
Mijn 11 jarige ster sport AA fok- en recreatie Friese merrie levert opgegeten door de wolf niks meer op.

Het is een “tegemoetkoming”.
Een tegemoetkoming in wat vraag ik me af?

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 19:34

En als je paard gewond is mag je hem niet laten inslapen tot die malloten van Bij21 ( Lees WEF!!)komen om vast te stellen dat het beest ingeslapen moet worden. Echt!!! Anders krijg je geen vergoeding.
Whatever! Hier komen die lui mijn erf niet op, niet voor de schapen of de paarden.
Steek t maar waar de zon niet schijnt. Bij mij geen dierenleed voor een poppenkast schijntje.
Ik hoop dat die lui zich doodschamen. _-:( _-:(

Wat een klote land is nederland geworden!!

En kruip weer onder mn steen :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 19:37

Was dat niet veranderd? Dat een dierenarts dat voortaan ook mag doen?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 19:39

Sorry hoor maar het dekgeld is soms nog meer waard

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 19:40

Pas als die lui dat goed vinden, anders krijg je geen vergoeding. Hoorde van n schapenboer dat hij uren op die lui moest wachten. Dan mag de veearts ze pas afspuiten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 19:44

sonita schreef:
Pas als die lui dat goed vinden, anders krijg je geen vergoeding. Hoorde van n schapenboer dat hij uren op die lui moest wachten. Dan mag de veearts ze pas afspuiten.

Dan stoppen ze die 2500 maar in hun gat.... dat ga ik dus echt niet doen. (hopelijk komt het nooit aan de orde)
Als er weer 1 in de buurt rond gaat lopen ga ik wel zelf een dna test hebben liggen.
Want ik wil meer dan een uitslag dan die van Bij12

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 19:45

sonita schreef:
En als je paard gewond is mag je hem niet laten inslapen tot die malloten van Bij21 ( Lees WEF!!)komen om vast te stellen dat het beest ingeslapen moet worden. Echt!!! Anders krijg je geen vergoeding.
Whatever! Hier komen die lui mijn erf niet op, niet voor de schapen of de paarden.
Steek t maar waar de zon niet schijnt. Bij mij geen dierenleed voor een poppenkast schijntje.
Ik hoop dat die lui zich doodschamen. _-:( _-:(

Wat een klote land is nederland geworden!!

En kruip weer onder mn steen :D

Waar vind je dat?
Het was toch zo dat in wolvengebieden aangewezen dierenartsen dieren mogen euthaniseren en of mogen behandelen?
Tevens mogen en kunnen zij dan DNA-samples verzamelen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 20:00

Gelukkig is het niet helemaal zoals sommigen denken.

Citaat:
Wat te doen bij een aanval:
Gewonde dieren na een aanval:

Vermoedelijke wolvenaanval en (alleen) gewonde dieren?

Dan hoeft u NIET te wachten op taxateur van Bij12 - uw dierenarts kan met toestemming van Bij12 dna monsters opnemen!

Geef bij uw melding aan dat er gewonde dieren zijn. In situaties met uitsluitend gewonde dieren, die niet geëuthanaseerd hoeven te worden, kan een dierenarts met toestemming van BIJ12, DNA-monsters afnemen.

Een gewond dier moet zo spoedig mogelijk door een dierenarts behandeld of geëuthanaseerd worden om onnodig lijden te voorkomen.

Dierenartsen kunnen dit protocol volgen:
https://www.bij12.nl/wp-content/uploads ... artsen.pdf

De DNA-monsters dienen altijd te worden overhandigd, eventueel via de dierhouder, aan de taxateur die in opdracht van BIJ12, verantwoordelijk blijft voor een veldopname en het verdere onderzoek. De taxateur zorgt er daarnaast voor dat de DNA-monsters naar het laboratorium gestuurd worden.

Als er ook gedode dieren zijn, kan de dierenarts altijd direct beginnen met het behandelen van gewonde dieren. De taxateur bemonstert gedode dieren zodra hij ter plaatse is.

Een aanval kan ook per mail gemeld worden:
https://login.fret-gbs.nl/scripts/custo ... F-03gEBKAX[

Dierenartsen dienen dus een protocol te volgen.
Info uit de quote is afkomstig van Meldingen wolven in Westerveld, maar dit geldt voor alle situaties van vermoedelijke wolvenschade waar dan ook in Nederland.

Annefrance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 20:03

Waarom maar tot 6 jaar? Gaan ze ervan uit dat volwassen dieren minder vaak worden gepakt of dat paarden boven de 6 jaar waardeloos zijn? Zeer onduidelijke lijst....en missen er niet maten, de D-ponies en kleine paarden?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 20:04

Dus een niet-gevaccineerde, succesvolle, dekhengst van 6 jaar en ouder is...........niks waard!!!
Merkwaardig, op zijn zachtst gezegd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 20:05

Ze zijn compleet onbenullig daar..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 20:14

Annefrance schreef:
Waarom maar tot 6 jaar? Gaan ze ervan uit dat volwassen dieren minder vaak worden gepakt of dat paarden boven de 6 jaar waardeloos zijn? Zeer onduidelijke lijst....en missen er niet maten, de D-ponies en kleine paarden?

Met 6 is de maximale prijs bereikt die als uitgangspunt mag dienen voor berekenen waarde. Dus je zeg 8 jarige kwpner is 3500 min zus en plus zo waard.
Als ik een stukje door mp blader kom ik al flink duurdere dieren tegen en dat zijn nog pony's ook (dus startbedrag max 2.500 als ik het goed onthouden heb).
Krijg je inderdaad niks vervangends voor gekocht.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 20:18

Iets vervangends, het is geen auto. Helemaal niks kan mijn paarden vervangen. Ik hoop voor ze dat er geen wolf aan mijn paarden komt, ik draai denk ik compleet door :+