Carina Cassoe Kruth niet naar OS vanwege controversiële video

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Carina Cassoe Kruth niet naar OS vanwege controversiële video

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 21:39

Bokt Nieuwsredactie
Sport
Afbeelding
Carina Cassoe Kruth en Heiline's Danciera tijdens de vetcheck op het EK 2023 in
Riesenbeck. Foto: Leanjo de Koster/FEI/Flickr

TV 2, de Deense tv-zender en website, heeft in een artikel gepubliceerd dat Carina Cassoe Kruth geen kandidaat meer is voor het Deense olympische team. Aanleiding hiervoor is een controversiële trainingsvideo die op 7 juli 2024 is binnengekomen bij de Deense paardensportfederatie (DRF).

Kruth was met Heiline’s Danciera oorspronkelijk geselecteerd als reservecombinatie, gebaseerd op haar resultaten van dit voorjaar en het begin van de zomer, maar werd last-minute vervangen door Nadja Aaboe Sloth.

Aanvankelijk werd gedacht dat het persoonlijk record van Sloth tijdens het CDIO Aachen de reden was dat ze geselecteerd was voor de reserveplek voor het Deense olympische team, maar volgens TV 2 was dat omdat er een op zondagavond 7 juli 2024 een controversiële video binnenkwam bij de Danish Riding Association.

Morten Schramm Rodtwitt, directeur van de Danish Riding Association, vertelde aan TV 2 Sport dat Carina Cassoe Kruth maandagmorgen heeft besloten om zich vanwege persoonlijke redenen terug te trekken.

TV 2 Sport vertelt dat in de video te zien is dat Kruth een paard op een harde manier traint. Dit heeft er in geresulteerd dat de olympische amazone is gemeld bij de tuchtcommissie van de Deense paardensportfederatie.

Kruth is een voormalig leerlinge van Andreas Helgstrand en Thomas Sigtenbierggaard. Dit jaar is ze begonnen met trainen bij Jon D. Pedersen. Helgstrand is gedurende het jaar 2024 uitgesloten van alle activiteiten van het Deense team, als gevolg van de mishandelingen die aan het licht kwamen in de undercoverdocumentaire Operation X. Schramm Rodtwitt vertelt aan TV 2 Sport: “ik kan bevestigen dat wij een video hebben ontvangen en dat de video voor ons reden was om Carina Cassoe Kruth te melden bij de tuchtcommissie van de Deense paardensportfederatie.”

De Danish Riding Association heeft de lopende zaak bij de tuchtcommissie gemeld op zijn website. Er staat te lezen: “8/7/2024 – DRF meldt ruiter voor overtreding van gezamenlijk reglement §16 bij de tuchtcommissie. De zaak wacht op de beoordeling van de tuchtcommissie.”

TV 2 Sport had op dinsdag 9 juli een interview met Cassoe Kruth, zij verklaarde daarin: “de videobeelden zijn van een trainingssessie in februari 2022. Zij tonen een duidelijke fout van mijn kant, die ik betreur en waar ik diepe spijt van heb. Dit is zeker niet kenmerkend voor de manier waarop ik mijn paarden train”.

Ze vervolgt: “er mag niets in de weg staan tijdens de route naar de Olympische Spelen in Parijs, en daarom heb ik op maandag 8 juli besloten om mij terug te trekken als kandidate. Intussen buigt de tuchtcommissie van de Deense Riding Association zich over de zaak”.

Op 9 juli 2024 heeft de Deense paardensportfederatie verklaart dat zij de ‘transparantie van lopende zaken’ vergroot met een nieuw tabblad op rideforbund.dk. Hier geven zij het publiek de mogelijkheid om lopende en voltooide tucht- en beroepszaken te volgen.
Het volledige artikel van TV 2 is hier te lezen. Het is geschreven in het Deens.

Dan Boyter, directeur van de Deense paardensportfederatie, heeft later een interview gegeven aan de website Ridehesten, waarin hij reageert op de video die leidde tot het feit dat Carina Cassoe Kruth niet langer beschikbaar is voor de reserveplek voor het Deense olympische team.

“De video is gemaakt in februari 2022 en duurt zo’n 12-13 seconden. Wat we op de beelden zien, is een overtreding van de algemene regels van de DRF. Dit is uiteraard niet verenigbaar met geselecteerd worden voor de Olympische Spelen”, legt Boyter uit.

Boyter vertelde ook aan Ridehesten dat “we snel, nuchter en resoluut reageren. Een hoge standaard van paardenwelzijn is een basisvoorwaarde voor de paardensport en de algemene regels van de DRF moeten door iedereen in acht worden genomen. Bij overtreding van de algemene regels, wordt door de zaal door de DRF gerapporteerd aan de tuchtcommissie. Zij zijn in dit soort gevallen het beoordelend orgaan”.

Dan Boyter vervolgt: “Ik heb veel respect voor de manier waarop de familie Cassoe handelt in deze voor hen moeilijke situatie”.

Het volledige artikel is te lezen op Ridehesten. Dit artikel is in het Deens geschreven.

Gebruikte bronnen:

Afbeelding

Fika

Re: Carina Cassoe Kruth niet naar OS vanwege controversiële video

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 21:55

Mooi dat er steeds meer mensen naar buiten komen en opkomen voor de dieren die zelf geen stem hebben.

Elisa2

Re: Carina Cassoe Kruth niet naar OS vanwege controversiële video

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:37

Van het weekend is ze ook naar huis gestuurd omdat paard een snee in de mond had.

Lijkt me ook alleen maar goed dat er streng met dit soort dingen omgegaan wordt, dat is de enige manier om leed aan te pakken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 12:52

Op basis van een filmpje van 12 seconden (!) van haast 2,5 jaar geleden….
Dat moet dan wel heel erg heftig geweest zijn wat daar te zien is lijkt mij, want anders zou dat echt wel aangevochten geweest zijn. In 12 seconden kun je immers ook heel selectief en doelbewust een ongelukkig moment kiezen om iemand bewust in een kwaad daglicht te zetten.