TeamNL goes to Paris: dressuuramazone Dinja van Liere

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JPitty
Lid Nieuwsredactie

TeamNL goes to Paris: dressuuramazone Dinja van Liere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-24 18:50

Bokt Nieuwsredactie
Sport

Afbeelding
Dinja van Liere en Hermès tijdens het NK Dressuur 2024.
Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Het duurt niet lang meer voordat de Olympische Spelen van 2024 plaatsvinden. Dit jaar is Parijs het toneel waar de wereldtop van de sport de krachten met elkaar gaat meten. De paardensportonderdelen zullen van zaterdag 27 juli 2024 tot en met dinsdag 6 augustus 2024 verreden worden in de prachtige tuinen van het paleis van Versailles. Intussen is bekend geworden wie Nederland mogen vertegenwoordigen bij eventing, dressuur en springen. In deze reeks stellen we elke combinatie aan jullie voor. Dressuuramazone Dinja van Liere is deze keer aan de beurt.

Na de grote teleurstelling rond de Olympische Spelen van Tokio is het nu wel raak voor de 33-jarige Dinja van Liere: ze mag in Parijs de Nederlandse driekleur gaan verdedigen. De amazone uit Uden had zich in 2021 gekwalificeerd voor de Spelen in Tokio met haar Hermès N.O.P., maar een probleem met de registratie van het paard zette toen een dikke streep door haar deelname. Intussen is alles wel in orde en mag de combinatie alsnog hun debuut maken op het grootste sportevenement ter wereld.

Dinja begon op jonge leeftijd met rijden bij een manege en na het halen van haar vwo-diploma in 2011 ging ze aan de slag bij Stal Hexagon, van Leunus van Lieren. In 2015 maakte ze de overstap naar de Seleviahoeve in Werkendam en sinds 2020 is zij hoofdruiter bij hengstenhouderij Reesink Horses in Uden. In 2012 heeft ze ook haar ORUN-diploma gehaald. Via de U25 wist zij door te stoten naar de wereldtop in de Grand Prix.

Dat Dinja geselecteerd is, mag geen verrassing heten, gezien haar successen van de afgelopen jaren. In 2021 nam ze deel aan de Europese kampioenschappen (5e met het team, individueel 10e in de Kür) en in 2022 pakte ze bij de Wereldkampioenschappen in Herning drie keer de derde plaats, in zowel de Grand Prix en de Special als in de Kür op Muziek. Met het team eindigde ze op de vijfde plaats. Tijdens de finale van de Wereldbeker 2023 in Omaha moest ze zich terugtrekken voor de Kür, omdat haar paard Hermès niet fit bleek. Tussen 2012 en 2023 bracht ze ook diverse paarden uit tijdens de Wereldkampioenschappen voor jonge Dressuurpaarden. In 2012, 2018 en 2023 wist ze hier ook een bronzen medaille te winnen. Met TeamNL wist ze bij meerdere Nations Cup-wedstrijden eerste en tweede plaatsen te pakken. Bij menig CDI heeft zichzelf op het erepodium weten te rijden en ook alle Nederlandse en KNHS-kampioenschappen nam ze prijzen en titels mee naar huis.

Hermès N.O.P. en Hartsuijker
In Parijs zal ze aan de start verschijnen met Hermès N.O.P.. Dit is een bruine KWPN-hengst van Easy Game uit de Flemmingh-merrie Bukkie. Zijn fokker is G. Gijsbers uit Loosbroek. Hij werd geboren op 30 maart 2012 en is nu dus 12 jaar. Hermès is goedgekeurd bij het KWPN en het Oldenburger Verband.

Samen met Dinja heeft hij al op verschillende grote concoursen gelopen. In 2018 wisten ze bij de Wereldkampioenschappen voor Jonge Dressuurpaarden in Ermelo het brons te veroveren bij de zesjarigen, ook bij de Wereldkampioenschappen 2023 in Herning was er drie keer brons voor het duo: in de Grand Prix, de Grand Prix Special en in de Kür. Ook ging Hermès mee naar de Wereldbekerfinale 2023 in Omaha, maar hier kwamen ze uiteindelijk niet aan de start. Hermès bleek niet fit, waarschijnlijk had hij zich verstapt in zijn stal. Ook tijdens verschillende Nederlandse en KNHS-kampioenschappen liet de hengst zich goed zien, met als hoogtepunten de Nederlandse titel bij de senioren in 2022 en 2024.

Als reservepaard heeft Dinja van Liere de KWPN-er Hartsuijker achter de hand. Dit is een donkere vosruin van GLOCK’s Johnson uit de Scandic-dochter Balinda. Hartsuijker zag het levenslicht op 12 mei 2012 en is nu dus ook 12 jaar. Hij is gefokt door M. Wolfs-van den Berg en I.D. Wolfs. Hoewel Hartsuijker wel vaak is gestart op CDI’s, heeft hij nog geen grote internationale kampioenschappen gelopen. Op de Nederlandse kampioenschappen komt Hartsuijker wel goed uit de verf, in 2023 pakten ze in Ermelo de zilveren medaille bij de senioren.

De KNHS heeft een video gemaakt over Dinja van Liere:

Gebruikte bronnen:

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie