Sport

Khaled Almobty met Jaguar King WD. Foto: Summer Festival
De zon scheen op dag drie van de Longines Tops International Arena in Valkenswaard. De laatste dag van de Summer Classic was er één voor in de boeken met spannende springwedstrijden en een levendige sfeer op het Concoursplein.
Terwijl de zon de prachtige grasarena opwarmde, kwam het publiek opdagen voor de CSI4* Grote Prijs 1.55m. Als eerste gingen de Grand Prix kwalificatiewinnaar van gisteren, Ben Maher en Ginger-Blue van start. Maher ging sterk van start en leek op weg naar een foutloze rit, maar een ongelukkige fout in het parcours deed de hoop van de Britse ruiter om de toppositie in deze rubriek op te eisen vervliegen.
Khaled Almobty uit Saoedi-Arabië, die tot nu toe al een sterk weekend achter de rug heeft hier op de Summer Classic, kwam de piste binnen met Jaguar King WD en zag er ontspannen en zelfverzekerd uit. Het duo maakte snel werk van het parcours en zeilde over het gras. Almobty zette de klok stil op 78,71 seconden en leverde daarmee de eerste foutloze ronde van de rubriek af, terwijl het publiek juichte voor de Saoedi-Arabische ruiter.
Uiteindelijk eiste Khaled Almobty de overwinning op aan boord van Jaguar King WD, met de snelste tijden van de rubriek in beide rondes en de enige foutloze in de barrage. Almobty zei over zijn overwinning: "Ik ben heel erg blij met deze overwinning. Ik kijk ernaar uit om de rest van de Summer Festivals hier in Valkenswaard te rijden. Het is geweldig hoe alles hier georganiseerd is." Hij zei verder: "Vandaag was een speciale dag met het winnen van de 4* Grand Prix met mijn Jaguar King. Dit is de laatste wedstrijd voor ons samen voordat we naar Parijs gaan. En het is goed afgelopen. Ik kijk uit naar de rest van de events met mijn andere paarden."

Khaled Almobty met Jaguar King WD. Foto: Summer Festival
De spanning was voelbaar toen Nederlands springicoon Harrie Smolders met Darry Lou het parcours op ging. Helaas was het niet Smolders' dag, want hij werd het slachtoffer van het uitdagende parcours. Ondanks dat Smolders en Darry Lou zich niet kwalificeerden voor de barrage, werden ze toegejuicht door het thuispubliek toen ze hun ronde beëindigden. De volgende was Italië's Emanuele Gaudiano en Crack Balou. Gaudiano was op jacht naar de overwinning toen hij over het gras racete met de twaalfjarige hengst. Een fout in het parcours schakelde het duo uit voor de barrage. Almobty bleef de enige foutloze van de rubriek.
De Duitse Janne Friederike Meyer-Zimmerman was de volgende met Cellagon Cascais. Meyer-Zimmerman beheerste het uitdagende parcours, ontworpen door parcoursontwerper Peter Schumann, en liet het er gemakkelijk uitzien. De Duitse amazone kwam foutloos thuis, goed voor de tweede foutloze ronde van de rubriek en een barrage in deze 4* Grote Prijs.
De Duitse collega Marcus Ehning kwam de arena binnen met zijn paard DPS Revere. Ehning reed een stijlvolle ronde met zijn elfjarige schimmelruin. Ondanks vier fouten op het parcours werd het duo toegejuicht toen ze de piste verlieten. De Franse Antoine Ermann en Cosmic Star navigeerden behendig door de arena. Ermann maakte snel werk van het parcours, maar nam zijn tijd toen hij de laatste hindernis naderde. Zijn voorzichtigheid loonde en de Franse ruiter kwam foutloos thuis.
Alle ogen waren toen gericht op de Belg Gilles Thomas en Elfra van Beek Z. Het publiek zat op het puntje van hun stoel toen Thomas het parcours aflegde met de tienjarige hengst. Ondanks vier fouten in het parcours, finishte de Belgische ruiter sterk en werd hij toegejuicht toen hij over de finish kwam. Winnaar van de Grand Prix kwalificatie van vrijdag, Rodrigo Pessoa, was de volgende op Starman. Pessoa navigeerde vakkundig door het parcours aan boord van de 9-jarige vosruin. De Braziliaanse ruiter bewees nog maar eens waarom hij een van de besten ter wereld is, want hij kwam foutloos thuis en kwalificeerde zich voor de barrage, terwijl het publiek uitbarstte in gejuich.
De Nederlandse amazone Kim Emmen kwam de arena binnen met Inflame Go. Emmen was op weg naar een foutloze finish terwijl het publiek met ingehouden adem toekeek. Een ongelukkige fout op de laatste hindernis deed haar hoop op een foutloze ronde vervliegen en de teleurstelling galmde door het publiek. Willem Greve kwam aan start met Grandorado TN N.O.P. Greve en zijn dertienjarige bruine hengst lieten het thuispubliek versteld staan met een foutloze ronde, waarmee ze hun plek in de barrage veilig stelden.
Lokale held Joy Lammers leek zelfverzekerd toen ze de arena betrad met haar paard Grace Kelly. Het duo zette een vlotte ronde neer en was op weg naar een foutloze ronde. De teleurstelling was voelbaar toen ze over de finish kwam en twee strafpunten voor tijd opliep. Ondanks dat ze ni niet kwalificeerd was voor de barrage, juichte haar thuispubliek toen ze samen met Grace Kelly het terrein verliet.
Het scorebord ging terug naar nul terwijl de ruiters zich klaarmaakten voor de barrage. Als eerste ging klassementsleider Almobty van start. De ruiter uit Saoedi-Arabië vloog over het gras en zette de klok stil op een bliksemsnelle 36,07 seconden. De volgende was Janne Friederike Meyer-Zimmerman. De ervaren amazone had een goed ritme maar kreeg een ongelukkige vier strafpunten. Desondanks verdiende de Duitse amazone met haar snelle tempo de tweede plaats.
Antoine Ermann uit Frankrijk zag er hoopvol uit, maar een ongelukkige balk in het parcours betekende een vierde plaats. De volgende ruiter was Rodrigo Pessoa en Starman. Pessoa was op jacht naar de overwinning, maar vier fouten in het parcours betekenden uiteindelijk de derde plaats voor de Braziliaanse springster. Als laatste kwam Nederlands springicoon Willem Greve. Het thuispubliek zat op het puntje van hun stoel terwijl Greve door het parcours navigeerde. Ondanks vier fouten, had de Nederlandse ruiter zich verzekerd van een top vijf finish in Valkenswaard.
De Summer Classic van de Longines Tops International Arena werd afgesloten na drie opmerkelijke dagen, met top paardensport, een levendige sfeer en onvergetelijke momenten. De Longines Tops International Arena maakt zich nu op voor het Summer Festival 2 - Summer Showcase dat van 25 tot 28 juli plaatsvindt.
CSI1* Young Horse Final 1.30/1.35m
De laatste dag van de Summer Classic bij Longines Tops International Arena begon met een heerlijk zonnetje. De Jonge Paarden kwamen als eerste de grasmat op voor hun Finale. Van de 37 starters bleven er 14 combinaties foutloos in de eerste ronde en kwalificeerden zich voor de barrage: zeven zesjarigen en zeven zevenjarigen. De Brit Matthew Sampson kwam als eerste aan de start met de zesjarige merrie Abril. Met een vlotte en vloeiende rit zetten zij een snelle tijd neer, 41.88 seconden. Hermano Assis Marin uit Brazilie bleef ook foutloos maar kwam snelheid te kort, hij zette een tijd neer van 43.89 seconden met de zesjarige zwarte merrie Saphire v/h Nederveld. De volgende foutloze rit werd geleverd door de Belg Koen Vereecke die in een flink tempo door het parcours reed. Helaas was het net niet snel genoeg. Vereecke ging in 42.01 seconden over de finishlijn met de zesjarige Valentino Boy. Het leverde ze uiteindelijk de derde plaats op. De Deense Laura Baaring Kjaergaard ging snel van start de zevenjarige schimmelmerrie Unlimited en dook onder de tijd van Sampson maar helaas ging dat ten koste van een fout op de allerlaatste hindernis. De Ierse topruiter Denis Lynch reed een perfecte ronde maar kwam toch nog net snelheid te kort. Met de zevenjarige zwarte hengst Drive Me Crazy Z snelde hij naar de eindstreep in 42.48 seconden, goed voor een vierde plaats. De Nederlandse Joy Lammers nam alle risico’s en ging in volle gallop op de laatste hindernis af. Haar gedurfde rit met zevenjarige hengst Heat Wave leverde haar de zege op. Ook laatste starter, de nummer 2 van de wereld Ben Maher, kon daar niets meer aan veranderen. Een super blije Joy Lammers reageerde na afloop: “Het voelt heel speciaal om hier met dit paard te winnen. Hij is hier in Valkenswaard gefokt en geboren. Hij is nog steeds voor een deel eigendom van Jan Tops. Heat Wave gaf me een goed gevoel en is heel scherp. Ik kwam wat groot naar de laatste maar dat heeft hij super gedaan. Van de 10 rondjes die hij heeft gelopen in zijn leven tot nu toe waren er al zeker negen foutloos. Hij is echt fijn te rijden en heeft daarnaast ook een grote galop en veel vermogen. Er zit veel in waardoor dit echt een paard voor de toekomst is.”

Joy Lammers met Heat Wave. Foto: Summer Festival
CSI4* Against the Clock 1.45m
Het was een Nederlands feestje in de CSI4* direct op tijd 1.45m rubriek. De Nederlander Harrie Smolders pakte de toppositie met Mr. Tac. De vliegende Hollander reed een bliksemsnelle foutloze ronde en zette de klok stil op 58.29 seconden. Hij werd op de hielen gezeten door zijn Nederlandse collega Kevin Jochems. Jochems reed een snelle ronde met La Costa, maar kon het tempo van Smolders niet helemaal evenaren. De Nederlandse top drie werd compleet gemaakt door lokale held Joy Lammers. Zij kwam foutloos thuis met First Boy B.B. en eiste daarmee de derde plaats op. De top vijf werd afgesloten door de Ier Denis Lynch met Cornets Iberio en de Belg Pieter Devos met Primo DV.
CSI2* Medium Tour 1.40m
De CSI2* Medium Tour 1.40 rubriek kende een groot deelnemersveld aan getalenteerde ruiters. Een groot aantal wisten foutloos te blijven in hun eerste rit, maar het was de Brit Matthew Sampson was onverslaanbaar in deze rubriek die 50 deelnemers telde. Een geweldige prestatie van deze 33-jarige inwoner van Valkenswaard. Hij had 35.55 seconden nodig om door de finishlijn te rijden met de KWPN hengst Fabrice DN. Isabella Russekoff eindigde op de tweede plaats met haar 17-jarige hengst Balou’s Fly High. Matthew Sampson nam ook de derde plaats voor zijn rekening met Pretty Pi’Que De’Luxe. Sampson zal met een heel tevreden gevoel terugkijken op het Summer Festival I.
CSI1* Against the Clock 1.25m
De CSI1* Direct op Tijd 1.25 rubriek werd gewonnen door de Zweedse Ida Svensson en haar Italiaans gefokte merrie Aplux. De 30-jarige Svensson die deze merrie sinds 2016 onder het zadel heeft ging in 54.13 seconden over de finishlijn. Het is niet de eerste wedstrijd die ze wint. Dit jaar won zij al vijf rubrieken met deze merrie. Piet Raijmakers Jr uit Nederland reed in een tijd van 54.74 seconden door het parcours met Van Schijndel’s Hanibal en behaalde de tweede plaats. De volgende plaatsen waren voor Belgische combinaties: Yenthe Schrijvers met Just Call Me May (derde), Laura Blommaert met Nikita Eindeken Z (vierde) en Sofia Walravens met Princesse HC (vijfde).
CSI1* Grand Prix 1.35m
De CSI1* Grand Prix 1.35m leverde een mooie en spannende barrage op. Van de 46 deelnemers wisten zich 13 combinaties te plaatsen voor deze barrage waaronder vier Nederlanders. Kim Emmen moest de eerste tijd neerzetten en dat deed zij dan ook glansrijk. Zij ging rond in een flink tempo en bleef foutloos met de negenjarige hengst Kaiser DMH in 40.78 seconden. De volgende was Henk van de Pol die sneller was maar een fout had met Only You de Kaluri. Dennis Johansson uit Zweden reed voorzichtig maar bleef wel foutloos met Delacroix AS en dat leverde hem uiteindelijk een vijfde plaats op. Het was was echter de Duitse Gierlich die liet zien dat het sneller kon en nam de leiding over met een mooie ronde in 40.26 seconden met Quelindo. Aniek Diks uit Nederland deed een hele goede poging om de tijd van Gierlich te verbeteren, maar kwam net wat snelheid te kort met haar mooie donkerbruine ruin Qointreau van’t Hoogeinde: 40.73 seconden. De winnaar van de rubriek van vrijdag deed er nog een schepje bovenop. Moo Tamisaft ging in een razend tempo over de hindernissen met zijn behendige merrie Layla en verbeterde de tijd van Gierlich: 39.45 seconden. De combinaties na hem konden deze tijd niet meer verbeteren en zo mocht Tamisaft de eerste prijs in ontvangst nemen van deze Grand Prix. “Mijn paard is een echte vechter,” Tamisaft na afloop, “In de eerste ronde deed zij dat al, maar in de barrage gaf zij nog meer. Ik ben echt blij, ze heeft nu twee rubrieken gewonnen. Ik vind het geweldig dat ik hier kan rijden, het is voor mij de eerste keer en ik hoop er de volgende keer ook weer bij te zijn.”

Moo Tamisaft met Layla. Foto: Stefano Grasso/Summer Festival 1 2024
CSI1* Against the Clock with Immediate Jump Off 1.15m
Vrijdag en zaterdag werd de CSI1* rubriek 1.10/1.15m gewonnen door Lou Potin uit Frankrijk, maar gisteren nam haar vader Romain de honeurs waar. Hij was de snelste in deze wedstrijd waar de foutloze combinaties hun barrage direct achter hun eerste ronden reden. Romain Potin deed dat met een super mooie rit met zijn 13-jarige merrie Brooklynn waarmee hij al vele successen behaalde. De Duitse Christina Gierlich werd tweede me de zevenjarige merrie United’s Lady 2 gevolgd door Aniek Diks uit Nederland, die al aardig wat eerste prijzen in ontvangst mocht in Valkenswaard, op een derde plaats met de schimmelmerrie New Star Ad.
CSI2* Small Tour 1.35m
De CSI2* Small Tour 1.35m rubriek werd met overmacht gewonnen door de Mexicaan Enrique Gonzalez. Het verschil met de als tweede geplaatste Lorenzo de Luca bedroeg bijna vijf seconden. De 60-jarige ruiter heeft al een hele carrière achter de rug, maar denkt er duidelijk nog niet aan om te stoppen. Hij won o.a. bij de Pan-Am Games al drie zilveren team medailles en een individuele bronzen medaille in 2011. Nu in Valkenswaard had hij profijt van al zijn ervaring en stuurde de 11-jarige schimmelhengst H5 Messentus PS naar de overwinning in 65.76 seconden. De Italiaan Lorenzo de Luca bezette de tweede plaats met Carlson met een tijd van 70.63 seconden. De Nederlander Niels Tacken tekende voor de derde plaats met Cabran Totalis Z (77.34).
CSI2* Grand Prix 1.45m
Parcoursbouwer Peter Schumacher had een flinke uitdaging gecreëerd voor de barrage van de CSI2* Grand Prix 1.45m waarvoor zich 12 combinaties wisten te plaatsen. Slechts twee ruiters bleven foutloos en daarvan was de Amerikaanse Natalie Dean de snelste. Dean had duidelijk een plan toen ze de piste in kwam. Het tempo lag hoog en haar pittige Dotcom d’Authuit sprong zonder moeite over de hindernissen. Het duo ging in 34.62 seconden over de finishlijn. “Ik heb haar nu vier jaar dus ik ken haar goed,” zei een blije Natalie na afloop. “Ze voelt zich goed op dit niveau. Ze is een vechter en heel snel. In de barrage had ik dan ook het gevoel dat ik kon winnen.”

Natalie Dean met Dotcom d’Authuit. Foto: Summer Festival
De Belgische ruiter Jordy Van Massenhove nam risico en zette alles op alles om de tijd van Dean te verbeteren. Maar zijn Konita HX kwam net wat snelheid te kort en stopte de klok op 34.99 seconden, goed voor een tweede plaats. De derde plaats was voor de Braziliaan Eduardo Pereira De Menezes die de snelste vier fouter was met 35.47 seconden. Coryfeeën als Marcus Ehning, Daniel Deusser en Koen Vereecke hadden allemaal een fout.