Sjezen, klederdracht en paarden, dit was de eerste folkloristische dag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Sjezen, klederdracht en paarden, dit was de eerste folkloristische dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-24 18:09

Omroep Zeeland
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto:Marlies Trap Fotografie

De sjezen zijn weer uit de stalling gehaald en versierd voor de eerste folkloristische dag in Middelburg. 29 sjezencombinaties gekleed in klederdracht reden rond de abdij om de ringen te steken. Naast het sjezenrijden konden de bezoekers ook genieten van het ringrijden op het Abdijplein. Langs de zijlijn staan Zeeuwen, maar vooral ook veel toeristen.

"We hadden dit van tevoren al opgezocht en vinden het leuk om alle oude gebruiken van Zeeland te zien", zegt Diana van Santen uit Kekerdom in Gelderland. Vroeger is ze weleens eerder in Zeeland op vakantie geweest en toen vond ze het sjezenrijden al prachtig. "De oude klederdracht, de sfeer en een mooie stad. Het is echt Zeeuws", zegt ze. Het tempo mag van Van Santen wel wat sneller: "Het gaat voor mij iets te langzaam, ik hou van snelheid dus ik zou eerder op een knol klimmen dan in een sjees."

Trotse opa
Langs de zijlijn staat ook Simon Baassie uit Oostkapelle. "Mijn schoondochter en kleinkind rijden mee dus ik kom ze aanmoedigen." Zelf heeft hij nooit meegedaan. "Ik heb altijd in de horeca gewerkt en op de dagen dat er wedstrijden waren moest ik altijd werken", zegt hij. Inmiddels is Baassie met pensioen en hij probeert bij zoveel mogelijk folkloristische dagen te zijn. "Ik hoef de data niet in mijn agenda te schrijven want ik weet het gewoon. Het is geweldig om te zien en deze traditie moet zeker in ere blijven."

De sjezen vertrokken vanaf het Abdijplein, reden hun rondje en kwamen daarna weer terug. De meesten moesten wel weer even in komen. "Ik moest een beetje wennen aan het paard, maar we doen al heel lang mee dus de eerste ronde ging best goed. We hebben alle vier de ringen gestoken", zegt Adriaan Reijnierse.

Mooi weer, lief paard en kinderen
Een stukje verderop staat Daphne Biesheuvel, zij had er iets meer moeite mee. "Normaal gesproken rij ik alleen kleine dorpswedstrijden en eigenlijk nooit op de eerste folkloristische dag. Het is prachtig mooi weer, we hebben een lief paard en mijn kindjes zijn er ook dus of ik win of niet, voor mij is het een geslaagde dag", zegt ze.

Toeristen, sjezenrijders, ringrijders en paardenliefhebbers kunnen hun lol op deze zomer, want er volgen nog vele folkloristische dagen in de provincie zoals bijvoorbeeld in IJzendijke, Zoutelande en Burgh Haamstede.

Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor foto's en een video.

Stef_Diva

Re: Sjezen, klederdracht en paarden, dit was de eerste folkloristische dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 23:19

Wat leuk, ik werd geïnterviewd en nu staat het hier☺️
Ik vermoed trouwens dat het Simon Bassie is en niet Simon Baassie.
Als er interesse is heb ik wel een bijpassende foto.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 23:43

Stef_Diva schreef:

Haha, ik weet zeker dat het Simon Bassie is :o .

Wel leuk stuk om aandacht te geven aan deze Zeeuwse cultuur. En wat troffen ze het met het weer.

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:15

yvje86 schreef:
Stef_Diva schreef:

Haha, ik weet zeker dat het Simon Bassie is :o .

Wel leuk stuk om aandacht te geven aan deze Zeeuwse cultuur. En wat troffen ze het met het weer.

Ja en het grappige is, dat zn schoondochter niet in de sjees zat, maar ik.
Normaal rijdt zij met mijn vriend. Maar deze wedstrijd wilde ik heel graag. Vind de locatie zo prachtig!
Onze kinderen hebben een hele dag trots rond geparadeerd in hun “boeregoed”. Samen met de kleinzoon van Bassie. Zo leuk!