Omroep Gelderland
Sport
ARNHEM - Ze is 27 jaar, kan ontzettend goed paardrijden en wint prijs na prijs. “Maar dat ik nu opnieuw zilver zou winnen? Dat had ik niet verwacht”, zegt amazone Demi Burgers uit Arnhem stralend, met de medaille om haar nek. Ze veroverde de plak op het onderdeel dressuur bij de Special Olympics Nationale Spelen. Dat is het grootste sportevenement voor mensen met een verstandelijke beperking in Nederland.
Nog even loopt ze er trots mee rond. En daarna krijgt de medaille een mooie plek in de vitrinekast op haar kamer, naast alle andere plakken die ze een jaar eerder won. “Kijk, deze twee bronzen en deze zilveren zijn van de Special Olympics World Games in Berlijn”, wijst Demi naar de andere drie grote plakken op tafel. “Heel bijzonder om in korte tijd zo veel te winnen.”
Beste sporters ter wereld
Wat het ook bijzonder maakt: bij de World Games strijden de beste sporters ter wereld met een verstandelijke beperking tegen elkaar. Kortom: Demi behoort tot de wereldtop in haar categorie. Sterallures krijgt ze er niet van. “Een van de besten van de wereld?” Demi lacht om de vraag. En na een korte stilte: “ik doe gewoon mijn best. Door veel te trainen, hoop ik goed te presteren.”
Trainen doet ze ook vandaag weer, bij Bio Manege in Arnhem. De trainers van deze manege zijn specifiek opgeleid om mensen met een beperking goed te begeleiden tijdens het paardrijden. “Ik kom hier heel graag”, zegt Demi, terwijl paard Lady een dikke knuffel krijgt.
Een gouden plak?
Over het volgende doel hoeft Demi niet lang na te denken. “Ik wil nog een keer meedoen aan de World Games. Na zilveren en bronzen medailles dan een gouden plak? Ja, dat hoop ik wel.”
En dan is er ook nog één grote droom. “Ik wil heel graag een bekende Nederlandse ruiter ontmoeten. Iemand die bij de Olympische Spelen een medaille heeft gewonnen. Nee, een voorkeur heb ik niet. Maar het lijkt me wel superleuk om les van hem of haar te krijgen.”
Benieuwd naar de reportage met Demi? Bekijk hem hier.
Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.