Neusriem niet langer verplicht bij dressuurcompetitie Nieuw-Zeeland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Neusriem niet langer verplicht bij dressuurcompetitie Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-24 17:47

Eurodressage
Sport

Afbeelding
Hoofdstel met neusriem. Foto: Marlies Trap Fotografie

Tijdens de recentelijk gehouden ESNZ Dressage Conferentie in Nieuw-Zeeland is een regelwijziging doorgevoerd. Neusriemen zijn nu optioneel op alle niveaus in de nationale dressuurcompetitie.

In een opdracht aan het planningsforum in april 2024 werd voorgesteld om dit te veranderen op basis van een eerlijke keuze voor paard en ruiter. Er werd toen voorgesteld om een regelwijziging te overwegen op de jaarlijkse conferentie in juli. Uiteindelijk kwam deze wijziging erdoor met een meerderheid van 26 stemmen voor, en 2 stemmen tegen. Er werd overeengekomen dat, in tijden van aanzienlijke publieke controle op het harnachement van dressuurruiters, het optioneel maken van een neusriem een stap was om de bereidheid te tonen om een jarenlange traditie in de dressuursport te veranderen. Terug naar de toekomst, waar neusriemen niet de norm zijn.

De verandering heeft twee kanten. De beslissing om geen neusriem te gebruiken, wordt door sommigen gezien als eerlijker naar het paard toe. Dit is ongetwijfeld waar, afhankelijk van het type neusriem dat gebruikt wordt, hoe strak deze zit, de correcte training van het paard en mogelijkheden van de ruiter.

Sue Hobson, voorzitter van Dressage NZ, laat weten aan Eurodressage: “een strakke, wijde, of slecht aangemeten neusriem heeft een publiek debat ontketend, en terecht. We hebben het allemaal wel eens ergens gezien. Dit gaat over het welzijn van paard en social license.”

“Deze regelwijziging zorgt ervoor dat de ruiters een keuze hebben. Ze kunnen ervoor kiezen om geen neusriem te gebruiken, omdat zij geloven dat dit comfortabeler is voor het paard, of omdat ze simpelweg de voorkeur geven aan de aanblik van hun paard zonder neusriem”, vervolgt ze.

“De reden maakt niet uit, en de beslissing ligt hoe dan ook bij de ruiter. Het staat voor een inclusieve benadering die ruiters in staat stelt om een beslissing te nemen over de neusriem, over wat zij denken dat het beste is voor hen en hun paard."

Afbeelding

Wegens vakantie afwezig van 23 juni t/m 5 juli.

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

pluisje88

Re: Neusriem niet langer verplicht bij dressuurcompetitie Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 17:50

Top! Nu hier nog!

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 08:29

Lijkt me ook prima als deze keuze vrijheid hier ook komt.

Of zonder neusriem vriendelijker is, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar keuze vrijheid lijkt me altijd goed. :-)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 08:38

Nee niet per definitie. Maar ik houd er gewoon niet van om dingen opgedrongen te krijgen ;) ooit een hele discussie gehad over de hooks Lingus. Daar loopt mijn paard het fijnst op. Die heeft aan de voorkant een neusriem maar aan de kin zit hij niet dicht. Dus officieel geen neusriem en mag je niet mee starten. Toen was er net de discussie over dat neusriem controles werden ingevoerd. Toen zei ik nog tegen de knhs: iets wat er niet aan zit kan ik niet te strak zitten. Maar daar waren ze het toch niet mee eens ;) toen kwam er een vaag argument over veiligheid. Nou ik weet niet welk soort veiligheid een neusriem zou moeten toevoegen maar oké..

Uiteindelijk is het er nooit van gekomen om te kunnen starten maar ik vond het wel achterlijk.

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:17

Prima ontwikkeling dit, mag bij meer organisaties ingevoerd worden :)

Extremely rare and Beyond Compare

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:50

Veiligheid? Die snap ik niet zo in die context. Stabiliteit wel.

Maar ieder paard is anders met andere voorkeuren dus het lijkt mij belangrijk om toe te kunnen passen wat bij het paard past.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 12:24

Veiligheid: paard gooit hoofd omhoog omdat-ie schrikt, losse neusriem vliegt omhoog en in het oog van het paard -> paard gewond. Of vlak langs het oog van het paard, paard schrikt nog harder, gaat aan de kletter, ruiter valt -> ruiter gewond.
Twee redenen om als sportorganisatie op je klote te krijgen als zoiets gebeurt. Dus sta je het niet toe.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 12:26

Ibbel schreef:
Veiligheid: paard gooit hoofd omhoog omdat-ie schrikt, losse neusriem vliegt omhoog en in het oog van het paard -> paard gewond. Of vlak langs het oog van het paard, paard schrikt nog harder, gaat aan de kletter, ruiter valt -> ruiter gewond.
Twee redenen om als sportorganisatie op je klote te krijgen als zoiets gebeurt. Dus sta je het niet toe.

Ik dacht eerder aan hoofdstel wat af kan vallen in hun ogen, omdat het dan niet vast zit of met minder riempjes oid.
Hoewel dat ook gewoon kan met keel en neusriem, wij hadden vroeger pony die hoofdstel altijd af kreeg. :+ En je ziet het ook wel met oornetje dat ze alles af schudden.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 12:58

Ibbel schreef:

Wie start er nou een wedstrijd met een loshangende neusriem? Dit is toch helemaal niet aan de orde?

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 13:05

Het is fijn dat de keuze er is zodat er meer keus is voor wat past bij paard en ruiter. Ik rijd al langere tijd zonder neusriem en het hoofdstel blijft gewoon prima aan.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 13:16

Ibbel schreef:

Zit toch gewoon vast bij de lingus https://www.hooks.nl/paard/paardenuitrusting/hoofdstellen/hoofdstellen-lingus-fairfield-1

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 14:04

Maar dat is volgens mij ook allang toegestaan nu bij de knhs. Ja, ze zijn wat star maar elk jaar worden er nieuwe hoofdstellen goedgekeurd, dus ze zijn wel bezig. Net als dat we wel de 1e waren met bitloos toestaan.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 14:27

wortel115 schreef:
Het is fijn dat de keuze er is zodat er meer keus is voor wat past bij paard en ruiter. Ik rijd al langere tijd zonder neusriem en het hoofdstel blijft gewoon prima aan.

Tuurlijk blijft het aan, anders zouden alle western ruiters continue hun hoofdstel kwijt zijn!

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 14:27

Ik rijd al mijn paarden zonder neusriem, ook mijn dressuur kwpn-er. Dan maar niet starten

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 14:28

Als de neusriem daar het verschil in moest maken kwam het sowieso niet goed denk ik :=

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 15:38

Ik snap niet hoe dit verschil maakt. Het probleem zat in strakke, wijde of slecht aangemeten neusriemen, toch? De ruiters die daar blijkbaar mee rijden en dat tot nu toe nooit een probleem vinden, gaan nu toch niet ineens besluiten om uit dierenwelzijn zonder neusriem te rijden?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 15:47

Dat de ruiters die graag zonder willen starten dat nu kunnen? Dat is top voor hun toch?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 16:06

JudithGigi schreef:
Dat de ruiters die graag zonder willen starten dat nu kunnen? Dat is top voor hun toch?

Maar lost dat het probleem van de te strakke neusriemen op? Daar was de discussie om begonnen, toch?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 16:08

Nee dat denk ik niet.
Die hem aflaten zal de groep zijn die hem eerder los had zitten.

Uiteraard geen probleem als die regel hier ook kwam. Maar het dierenleed van aan snoeren is daarbij niet voorbij helaas

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 16:38

Zijn ook twee verschillende dingen:
- neusriem verplicht of niet
- als je neusriem gebruikt, gebruik hem dan correct

En inderdaad, dat je zonder mag starten is fijn voor diegene die dat willen. En het zal ook het beeld veranderen en daarmee mssch wel meer mensen motiveren om de neusriem minder strak te doen of ook af te laten.

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 16:50

Ik ben het er mee eens.
Op concoursen zie ik te veel aangesnoerde neusriemen, ik hoop juist dat deze ruiters het eens zonder neusriem proberen. Ik zelf heb een net zadelmak paard, zo lastig met de neusriem. Uit frustratie de neusriem (nee die zat niet te strak) eraf gehaald, ik wist niet wat ik voelde. Zo super fijn te rijden. Hier komt bij mij geen neusriem op bij dit paard. Ik ben zowiezo geen liefhebber van die aansnoerneusriemen, schijt dingen zijn dat.

Good dressage horses have no collor

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 17:03

Die vind ik wel fijn.
Lekker zacht kin Kussen.
En met die brede hoofden hier, kan er een lang stuk leer aanzetten.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 17:19

Was er niet laatst een onderzoek waar uit kwam dat aansnoerneusriemen een betere drukverdeling hadden dan de "normale"?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 17:42

DuoPenotti schreef:
Die vind ik wel fijn.
Lekker zacht kin Kussen.
En met die brede hoofden hier, kan er een lang stuk leer aanzetten.

Ik ook en mijne zit gewoon los. Zowel de juiste maat krijgen is makkelijker met aansnoer en ik vind het kussentje ook fijn en paard ook. Neusriemen zonder aansnoer kon ik helemaal niet krijgen in de maat van mijn merrie en die heeft geen breed hoofd oid. Geen half pony hoofd zoals veel paarden, maar ook echt geen groot breed hoofd. Ik heb hoofdstellen van jaren geleden vergeleken en die neusriemen zijn gewoon kleiner geworden ook.

Een strakke neusriem komt niet alleen bij aansnoerneusriemen voor. Bitloos en allerlei anatomische neusriemen worden strak getrokken, omdat ze 'aan moeten sluiten' of mensen meten op compleet de verkeerde plek. Of het interesseert ze niet.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:31

Prima dat de neusriem optioneel wordt. Eigenlijk zouden mensen die zonder neusriem rijden meer punten moeten krijgen.