Bokt Nieuwsredactie
Sport
Het duurt niet lang meer voordat de Olympische Spelen van 2024 plaatsvinden. Dit jaar is Parijs het toneel waar de wereldtop van de sport de krachten met elkaar gaat meten. De paardensportonderdelen zullen van zaterdag 27 juli 2024 tot en met dinsdag 6 augustus 2024 verreden worden in de prachtige tuinen van het paleis van Versailles. Intussen is bekend geworden wie Nederland mogen vertegenwoordigen bij eventing, dressuur en springen. In deze reeks stellen we elke combinatie aan jullie voor. Dressuuramazone Emmelie Scholtens is deze keer aan de beurt.
Emmelie Scholtens werd geboren op 27 oktober 1985 en is dus nu 38 jaar jong. Ze heeft al heel wat mooie successen op haar naam staan, maar op de Olympische Spelen schitterde ze nog nooit. Voor de Olympische Spelen 2021 in Tokyo was ze in de race voor het Nederlands olympisch team, maar ze moest zich helaas terugtrekken omdat haar paard Desperado geblesseerd raakte. Daardoor kon ze niet meedoen met enkele selectiewedstrijden en gingen de Spelen aan haar neus voorbij. In 2024 in Parijs is ze er wel bij.
Dat Emmelie zou gaan paardrijden, was geen verrassing. Haar moeder, Thea Moerkoert, fokt New Forest pony’s en werd nationaal bekend dankzij haar Stal Oosterbroek en de hengst Oosterbroek’s Arthur. Ook bij Emmelie werd de liefde voor het edele ros dus met de paplepel ingegoten. In haar tijd bij de pony’s behaalde ze meerde regionale en nationale dressuurtitels, dit deed ze met Oosterbroek’s Dior en later met Oosterbroek Felice. In 2007, toen ze al een tijdje de overstap naar de paarden had gemaakt, werd ze opgenomen in het Rabo Talententeam.
Sindsdien rijdt Emmelie de successen aan elkaar. Tussen 2019 en 2024 kwam ze diverse keren uit op Nederlandse, Europese en wereldkampioenschappen. In 2019 startte ze ook tijdens de finale van Wereldbeker Dressuur in Götenborg. Ook op de Wereldkampioenschappen voor Jonge Dressuurpaarden komt ze vaak. Tussen 2006 en 2023 heeft zij diverse paarden uitgebracht op deze wedstrijden. In 2018 nam ze deel aan de World Equestrian Games in Tyron, waar ze 5e werd in de landenwedstrijd. Niet zelden komt Emmelie na een wedstrijd met prijzen thuis. Zo wonnen ze meerdere Nations Cup-wedstrijden met TeamNL, pakte ze meerdere keren de titel bij de Wereldkampioenschappen voor jong e Dressuurpaarden, naast ook meerdere zilveren en bronzen medailles. In 2019 wist ze zilver te winnen met het team tijdens de Europese kampioenschappen in Rotterdam. Ook tijdens de Nederlandse kampioenschappen was ze succesvol en behaalde ze meerdere keren zilver en brons.
Samen met haar partner, Jeroen Witte, runt Emmelie Trainingsstal Witte-Scholtens in Gorinchem. Naast het paardrijden en de stal hoeft Emmelie zich ook niet te vervelen. Zo is ze ook actief als Sportadviseur Dressuur bij Jumping Amsterdam. In deze rol geeft zij advies over de dressuursport aan de organisatie van Jumping Amsterdam. Ook heeft zij haar eigen kledingmerk, Redsware, dat gericht is op paardensport, maar er is ook kleding om in te skiën & snowboarden of voor in de sportschool.
Indian Rock
Tijdens de Olympische Spelen zal ze Indian Rock opzadelen. Dit is een donkerbruine KWPN-hengst van Apache uit de Vivaldi-merrie Crisjena. Indian Rock is geboren op 1 juni 2013 en nu dus 11 jaar. Hij is gefokt door J. de Bruin en goedgekeurd bij het KWPN en het Oldenburger Stamboek.
Met Emmelie Scholtens in het zadel kwam de hengst in 2018 aan de start tijdens de Wereldkampioenschappen voor Jonge Dressuurpaarden in Ermelo, waar ze 9e werden in de finale voor 5-jarige paarden. In 2022 nam de combinatie deel aan de wereldkampioenschappen in Herning, Denemarken. Met het Nederlandse team behaalden ze hier de 5e plaats, individueel werd ze 15e in de Kür op Muziek. In 2023 kwamen Emmelie en Indian Rock aan de start bij de Europese kampioenschappen in Riesenbeck, Duitsland. Ook hier werd met het team een 5e plaats behaald. Individueel werden ze 12e in de Kür op Muziek. Bij de Nederlandse kampioenschappen van 2024 behaalde het duo zilver in de Zware Tour.
Gebruikte bronnen:
Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1