Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nieuwsredactie schreef:We vragen de rechter daarbij nadrukkelijk om de zaak vanuit het dier zelf te bekijken. Hopelijk begrijpt de rechter dat vrij bewegen en contact met soortgenoten voor een kuddedier van levensbelang zijn.
DuoPenotti schreef:En de rest van de veehouderij erbij slepen is echt een zwaktebod om de oogkleppen op te houden en niets te veranderen aan de paardenhouderij zonder regels. De rest van de veehouderij heeft tenminste nog regels....
Shadow0 schreef:Nieuwsredactie schreef:We vragen de rechter daarbij nadrukkelijk om de zaak vanuit het dier zelf te bekijken. Hopelijk begrijpt de rechter dat vrij bewegen en contact met soortgenoten voor een kuddedier van levensbelang zijn.
Je ziet in het betoog van Dier en Recht wel duidelijk de opbouw. Aan het begin van het verhaal ging het over paardenwelzijn - terecht. Aan het eind van het verhaal is het ineens van 'levensbelang.' Dat is niet waar, paarden gaan niet dood van het gehouden worden in een stalgang met andere paarden en regelmatige beweging.
En persoonlijk heb ik toch liever dat de NVWA wat meer gaat handhaven op de plekken waar veel ernstigere misstanden zijn, zoals varkensboerderijen of veetransporten, of desnoods gewoon een eerlijke strijd zoeken door dit bij paardensportevenementen te doen. Ze kiezen maneges als doelgroep, niet omdat daar de meeste misstanden zijn, maar omdat die het minste tegengas kunnen bieden.
HorseChica schreef:Wellicht omdat die veetransporten en varkensboerderijen al aan een heleboel wetten en regeltjes moeten voldoen ( let op ik heb het hier wel over Nederlandse bedrijven ).
Shadow0 schreef:Nieuwsredactie schreef:We vragen de rechter daarbij nadrukkelijk om de zaak vanuit het dier zelf te bekijken. Hopelijk begrijpt de rechter dat vrij bewegen en contact met soortgenoten voor een kuddedier van levensbelang zijn.
Je ziet in het betoog van Dier en Recht wel duidelijk de opbouw. Aan het begin van het verhaal ging het over paardenwelzijn - terecht. Aan het eind van het verhaal is het ineens van 'levensbelang.' Dat is niet waar, paarden gaan niet dood van het gehouden worden in een stalgang met andere paarden en regelmatige beweging.
En persoonlijk heb ik toch liever dat de NVWA wat meer gaat handhaven op de plekken waar veel ernstigere misstanden zijn, zoals varkensboerderijen of veetransporten, of desnoods gewoon een eerlijke strijd zoeken door dit bij paardensportevenementen te doen. Ze kiezen maneges als doelgroep, niet omdat daar de meeste misstanden zijn, maar omdat die het minste tegengas kunnen bieden.
DuoPenotti schreef:Dat krijgen de rotte appels in de paardensport ook wel als er eindelijk eens regels zijn.
Citaat:Daarom hoef je de aandacht nog niet te verleggen van het onderwerp.
Shadow0 schreef:HorseChica schreef:Wellicht omdat die veetransporten en varkensboerderijen al aan een heleboel wetten en regeltjes moeten voldoen ( let op ik heb het hier wel over Nederlandse bedrijven ).
Dat moet wel maar er zijn behoorlijke misstanden in die sector, en dat kan vaak lang blijven bestaan omdat er weinig capaciteit is bij de NVWA om daarop te controleren en te handhaven.
Dat betekent overigens niet dat iedereen in die sector verkeerd bezig is - maar de 'rotte appels' krijgen vanwege die ondercapaciteit bij de toezichthouder dus wel heel lang de ruimte.
Suliko schreef:Ik ga ook niet dood als iemand mij de rest van mijn leven op een badkamer opsluit en af en toe van eten, drinken en een ommetje voorziet. Toch zou ik het erg prettig vinden als iemand in die omstandigheden voor mijn leven en mijn belangen op zou komen, zowel als het gaat om mijn fysieke als mentale welzijn.
Citaat:Paarden 24/7 opsluiten is onethisch, punt. Je hoeft niet in levensgevaar te zijn om bepaalde handelingen als onethisch te bestempelen.
HorseChica schreef:Moderatoropmerking:Dit bericht voldoet niet aan de regels van Bokt.
Citaat:Moderatoropmerking:Dit bericht voldoet niet aan de regels van Bokt.
Shadow0 schreef:Suliko schreef:Ik ga ook niet dood als iemand mij de rest van mijn leven op een badkamer opsluit en af en toe van eten, drinken en een ommetje voorziet. Toch zou ik het erg prettig vinden als iemand in die omstandigheden voor mijn leven en mijn belangen op zou komen, zowel als het gaat om mijn fysieke als mentale welzijn.
Als we dat gaan vergelijken, de mensen in verzorgingstehuizen komen niet eens in de buurt.Citaat:Paarden 24/7 opsluiten is onethisch, punt. Je hoeft niet in levensgevaar te zijn om bepaalde handelingen als onethisch te bestempelen.
Klopt, en toch zou ik liever hebben dat we die verontwaardiging iets meer inzetten voor andere plekken, van jeugdzorg en verzorgingstehuizen tot veehouderij. En desnoods voor alle paarden, niet alleen voor manegepaarden. Geen gemiep van 'maneges gaan om de toekomst.' Als we het onwaardig vinden dat paarden soms langer op stal staan, dan geldt dat voor elk paard. Ook voor paarden in prive-eigendom, of voor sportpaarden. De paarden zijn er immers niet anders om. Ga dan maar kijken op alle stallen en bij iedereen.
Suliko schreef:Natuurlijk zou dat dan voor elk paarden moeten gelden, maar ergens is een begin en de kans dat het dan wordt doorgevoerd naar de rest is ook groter.
Citaat:Ik vind het gewoon een uitermate teleurstellende houding om dit af te gaan zeiken en te wijzen naar andere misstanden, terwijl mensen simpelweg hun best doen om het leven te verbeteren van een groep dieren die dag in en dag uit rondjes met stuiterende kinderen moeten lopen