Dier&Recht naar de rechter: paarden moeten vrij kunnen bewegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Nieuwsredactie

Dier&Recht naar de rechter: paarden moeten vrij kunnen bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-24 17:43

Dier & Recht
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Dier en Recht gaat naar de rechter omdat ze vinden dat paarden vrij moeten kunnen bewegen. Op hun website is daarover het volgende te lezen:

"5 juli startte een belangrijke rechtszaak voor de paarden. Via de rechter dwingen wij af dat de NVWA actie onderneemt tegen een manege. We willen dat de inspectiedienst handhaaft op de natuurlijke behoeftes van paarden: ten minste 4 uur vrije beweging per dag en fysiek sociaal contact.

De uitspraak van de rechter kan grote gevolgen hebben voor alle paardenhouderijen waar paarden te weinig vrije beweging krijgen of niet dagelijks fysiek contact hebben met andere paarden. Zo proberen we het welzijn van paarden te verbeteren.

Zelfregulering faalt
Al in 2007 geeft de overheid de paardensector de opdracht om regels op te stellen voor de leefomstandigheden van hun dieren. Als de sector 4 jaar later nog steeds niets op papier heeft, komt de Dierenbescherming in 2011 met Het Paardenbesluit. Hierin is onder meer vastgelegd dat paarden minimaal 4 uur per dag vrij moeten kunnen bewegen. De sector komt daarna met zogenoemde Gids voor Goede Praktijken. De 4 uur vrije beweging zijn daarin afgezwakt naar 4 uur ‘uit de stal’.

Een paar jaar later word dit onderdeel nog verder omlaag gebracht naar 2,5 uur uit de stal. In praktijk betekent dit dat sommige paarden nooit vrij loslopen. Een paard uit de stal halen voor verzorging, training of rijden, is tenslotte geen vrije beweging. En zo blijkt keer op keer dat de sector het vooral makkelijk maakt voor zichzelf, ten koste van de paarden.

Vrijheid is noodzaak
De meeste mensen uit de sector houden ontzettend van paarden, maar zijn blind voor het leed dat lang opstallen veroorzaakt. Veel paarden in Nederland staan dag en nacht op stal, vooral in de winter. Te lang in een box staan, veroorzaakt stress, verveling en vergroot de kans op ziektes. Stallen met ‘opentraliezijkanten’ zijn niet voldoende voor sociaal contact. Ook zien we regelmatig dat paarden alleen even vrij mogen lopen tijdens het uitmesten of als de eigenaar tijd heeft.

Paarden zijn steppedieren, geen holbewoners. Hele dagen op stal is dierenmishandeling. Het is wetenschappelijk aangetoond dat bewegingsvrijheid en het samenzijn met soortgenoten in een kudde belangrijke levensbehoeftes zijn voor gezonde paarden. Je kunt een dier niet goed verzorgen als het geen ruimte krijgt voor natuurlijk gedrag.

Dier&Recht ziet paarden het liefst gehuisvest in ruime, gezamenlijke stallen met vrije in- en uitloop. We begrijpen dat dit niet meteen haalbaar is voor alle bedrijven, maar we zien ook flink wat bedrijven die nog niet eens aan de minimale vereisten voldoen. De door ons geselecteerde manege is daar een voorbeeld van.

Onze eis
In de rechtszaak eisen we dat de NVWA gaat handhaven op de natuurlijke behoeftes van paarden. We willen dat de paarden van deze manege minimaal 4 uur per dag toegang krijgen tot vrije beweging en sociaal fysiek contact. We vragen de rechter daarbij nadrukkelijk om de zaak vanuit het dier zelf te bekijken. Hopelijk begrijpt de rechter dat vrij bewegen en contact met soortgenoten voor een kuddedier van levensbelang zijn".

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

mika11

Re: Dier&Recht naar de rechter: paarden moeten vrij kunnen bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 17:49

Vier uur per dag vrije beweging is ook wel het minimum, waar dan ook.
Ik ben benieuwd.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 17:50

Ik ook, mag van mij nog wel een klap strenger

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 17:51

Ik vind het nog te weinig! Maar vooral voor vele maneges al een hele verbetering

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 17:51

Er zijn niet veel dingen waarmee ik het eens ben waar dit cluppie mee komt, maar deze wel.
En ik roep al jaren "we" moeten zelf onze regels maken en naleven voordat het opgelegd word.
Maar ja dat doen we niet....

En dan vind ik het bij deze nog heel beschaafd dat de eisen zo laag en simpel zijn gebleven vanuit dier en recht.
Ik zie namelijk niks staan over de minimale grootte enz.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:04

Ben benieuwd wat de rechtbank gaat zeggen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:07

Nieuwsredactie schreef:
We vragen de rechter daarbij nadrukkelijk om de zaak vanuit het dier zelf te bekijken. Hopelijk begrijpt de rechter dat vrij bewegen en contact met soortgenoten voor een kuddedier van levensbelang zijn.

Je ziet in het betoog van Dier en Recht wel duidelijk de opbouw. Aan het begin van het verhaal ging het over paardenwelzijn - terecht. Aan het eind van het verhaal is het ineens van 'levensbelang.' Dat is niet waar, paarden gaan niet dood van het gehouden worden in een stalgang met andere paarden en regelmatige beweging.

En persoonlijk heb ik toch liever dat de NVWA wat meer gaat handhaven op de plekken waar veel ernstigere misstanden zijn, zoals varkensboerderijen of veetransporten, of desnoods gewoon een eerlijke strijd zoeken door dit bij paardensportevenementen te doen. Ze kiezen maneges als doelgroep, niet omdat daar de meeste misstanden zijn, maar omdat die het minste tegengas kunnen bieden.

Impatience is just denying reality

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:14

Of omdat dat de plek is waar de ruiters van de toekomst zijn :)*
Als ze daar al leren dat minimaal 4 uur buiten, wat echt niet veel is, de norm gaat zijn dan zullen ze dat later ook normaal vinden als ze een verzorg of eigen paard krijgen.

En de rest van de veehouderij erbij slepen is echt een zwaktebod om de oogkleppen op te houden en niets te veranderen aan de paardenhouderij zonder regels. De rest van de veehouderij heeft tenminste nog regels....

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:27

DuoPenotti schreef:
En de rest van de veehouderij erbij slepen is echt een zwaktebod om de oogkleppen op te houden en niets te veranderen aan de paardenhouderij zonder regels. De rest van de veehouderij heeft tenminste nog regels....

Hoezo is dat een zwaktebod? Dier&Recht wil de NVWA dat laten doen. Die hebben een beperkte capaciteit, en hoe meer ze daarvan besteden aan situaties die matig maar niet enorm slecht zijn, des te minder tijd hebben ze te besteden aan misstanden in de veehouderij. En daar hebben we het niet over 'ietsjes te weinig vrije tijd buiten' maar ook gewoon over stikken in stallen en te hete veeauto's, het rondslepen met slachtdieren (inclusief maar zeker niet hoofdzakelijk met paarden), slaan met stokken, elektrische schokken en dat soort ongein. Ik heb echt veel liever dat inspecteurs van de NVWA zich daarop richten, dat gaat om veel systematischer dierenleed. Soms moet je keuzes maken.

En verder... 4 uur op een doorsnee dag is niet zoveel. Maar 4 op ELKE dag, inclusief de dagen dat je een evenement hebt, naar de kliniek moet, de bodem is opgevroren of onder water staat, er storm of onweerdreiging is, je paard net niet lekker loopt en net niet lekker voelt. Mensen beseffen volgens mij niet hoe groot het verschil is tussen 'zoveel mogelijk' streven naar voldoende contact en vrijheid en ruwvoer en wat niet al, en dat als minimumeisen stellen, die maken dat ook doordachte uitzonderingen niet meer kunnen zonder dat je een stapel aan bureaucratische formulieren in moet gaan vullen.

Maar goed - wie weet moeten we het gewoon wel doen en het bovendien handhaafbaar maken voor ieder paard. Gelijke monniken, gelijke kappen.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:30

Shadow0 schreef:
Nieuwsredactie schreef:
We vragen de rechter daarbij nadrukkelijk om de zaak vanuit het dier zelf te bekijken. Hopelijk begrijpt de rechter dat vrij bewegen en contact met soortgenoten voor een kuddedier van levensbelang zijn.

Je ziet in het betoog van Dier en Recht wel duidelijk de opbouw. Aan het begin van het verhaal ging het over paardenwelzijn - terecht. Aan het eind van het verhaal is het ineens van 'levensbelang.' Dat is niet waar, paarden gaan niet dood van het gehouden worden in een stalgang met andere paarden en regelmatige beweging.

En persoonlijk heb ik toch liever dat de NVWA wat meer gaat handhaven op de plekken waar veel ernstigere misstanden zijn, zoals varkensboerderijen of veetransporten, of desnoods gewoon een eerlijke strijd zoeken door dit bij paardensportevenementen te doen. Ze kiezen maneges als doelgroep, niet omdat daar de meeste misstanden zijn, maar omdat die het minste tegengas kunnen bieden.

Wellicht omdat die veetransporten en varkensboerderijen al aan een heleboel wetten en regeltjes moeten voldoen ( let op ik heb het hier wel over Nederlandse bedrijven ).
En dit is geen roeptoeteren, met een vriend als veechauffeur durf ik heel goed deze sector te verdedigen in deze discussie.
Er zijn vast rotte appels, maar alle mannen die ik in dit werk ken hebben net zoveel passie voor hun vak als wij voor de paarden. En zijn geen dierenbeulen.

Wij paardenhouders en liefhebbers zijn wat dat betreft vrij hypocriet.
Ook in onze sector zijn er genoeg dingen die beter kunnen , soms niet altijd heel makkelijk misschien. Maar een gulden middenweg hoeft niet direct 24/7 in een groep en buiten te betekenen natuurlijk.

Je zal van je hobby je werk maar hebben kunnen maken!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:33

HorseChica schreef:
Wellicht omdat die veetransporten en varkensboerderijen al aan een heleboel wetten en regeltjes moeten voldoen ( let op ik heb het hier wel over Nederlandse bedrijven ).

Dat moet wel maar er zijn behoorlijke misstanden in die sector, en dat kan vaak lang blijven bestaan omdat er weinig capaciteit is bij de NVWA om daarop te controleren en te handhaven.

Dat betekent overigens niet dat iedereen in die sector verkeerd bezig is - maar de 'rotte appels' krijgen vanwege die ondercapaciteit bij de toezichthouder dus wel heel lang de ruimte.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:35

Dat krijgen de rotte appels in de paardensport ook wel als er eindelijk eens regels zijn.
Daarom hoef je de aandacht nog niet te verleggen van het onderwerp.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:37

Shadow0 schreef:
Nieuwsredactie schreef:

Ik ga ook niet dood als iemand mij de rest van mijn leven op een badkamer opsluit en af en toe van eten, drinken en een ommetje voorziet. Toch zou ik het erg prettig vinden als iemand in die omstandigheden voor mijn leven en mijn belangen op zou komen, zowel als het gaat om mijn fysieke als mentale welzijn. Paarden 24/7 opsluiten is onethisch, punt. Je hoeft niet in levensgevaar te zijn om bepaalde handelingen als onethisch te bestempelen.

Het kan ook nooit goed zijn waar mensen zich voor inzetten. Of het is te extreem of te laf? Er zijn altijd ergere misstanden te vinden (waar genoeg groepen zich hard voor maken op dagelijkse basis, als het de veehouderij betreft).

En maneges geen tegengas kunnen bieden? En terecht als het om zo'n kwestie gaat. Maneges zijn verantwoordelijk voor hoe kinderen van nu als volwassene naar paarden houden kijken.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 10-07-24 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

•••
Ik ga opnieuw op avontuur, dit keer richting het zuidoosten van Europa, stap je ook achterop?
[VOLG] Op mijn stalen ros, het vierde avontuur: Slovenië!
•••

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:37

Wat ik ook van deze organisatie vind, hier in hebben ze wel gewoon een punt.

Of de NVWA moet controleren? Die kunnen de misstanden in de slachthuizen helaas al niet controleren door een gebrek aan capaciteit. Maar wellicht kan de sector raad paarden hier iets op verzinnen? (controleurs aanstellen oid)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:40

DuoPenotti schreef:
Dat krijgen de rotte appels in de paardensport ook wel als er eindelijk eens regels zijn.

Alleen valt de misstand daar best wel mee. Als het enige dat mis is in een paardenleven dat ze de 4 uur vrije beweging niet halen, denk ik dat we best wat hebben bereikt. Mooi om dat te verbeteren, maar gewoon echt niet genoeg om spaarzame capaciteit van de toezichthouders op in te zetten.

Als de stal dieren vooruit slaat met electrische prods, of ze eerst naar Italie vervoert voor paarden die niet meer op hun benen kunnen staan geslacht worden hebben we een ander verhaal. Stuur daar de NVWA vooral op af.

Citaat:
Daarom hoef je de aandacht nog niet te verleggen van het onderwerp.

Het staat niet los van elkaar. Inspecteurs die naar het ene gaan, kunnen op dat moment niet een broodnodige steekproef op andere plekken doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:41

Geëmigreerd naar Zuid Frankrijk de Limousin

fransje23

Lijkt mij zeer goed als hier eindelijk een wettelijk kader voor komt!

Die 4 uur is toch al een minimum :j

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fokfanaat

Ik zou ook een verbod op vervoer van slachtvee naar het buitenland heel prettig vinden, laat ze dieren maar geslacht vervoeren.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:42

Shadow0 schreef:
HorseChica schreef:

Dat moet wel maar er zijn behoorlijke misstanden in die sector, en dat kan vaak lang blijven bestaan omdat er weinig capaciteit is bij de NVWA om daarop te controleren en te handhaven.

Dat betekent overigens niet dat iedereen in die sector verkeerd bezig is - maar de 'rotte appels' krijgen vanwege die ondercapaciteit bij de toezichthouder dus wel heel lang de ruimte.

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de regels van Bokt.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 17-07-24 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

Je zal van je hobby je werk maar hebben kunnen maken!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:45

Suliko schreef:
Ik ga ook niet dood als iemand mij de rest van mijn leven op een badkamer opsluit en af en toe van eten, drinken en een ommetje voorziet. Toch zou ik het erg prettig vinden als iemand in die omstandigheden voor mijn leven en mijn belangen op zou komen, zowel als het gaat om mijn fysieke als mentale welzijn.

Als we dat gaan vergelijken, de mensen in verzorgingstehuizen komen niet eens in de buurt.

Citaat:
Paarden 24/7 opsluiten is onethisch, punt. Je hoeft niet in levensgevaar te zijn om bepaalde handelingen als onethisch te bestempelen.

Klopt, en toch zou ik liever hebben dat we die verontwaardiging iets meer inzetten voor andere plekken, van jeugdzorg en verzorgingstehuizen tot veehouderij. En desnoods voor alle paarden, niet alleen voor manegepaarden. Geen gemiep van 'maneges gaan om de toekomst.' Als we het onwaardig vinden dat paarden soms langer op stal staan, dan geldt dat voor elk paard. Ook voor paarden in prive-eigendom, of voor sportpaarden. De paarden zijn er immers niet anders om. Ga dan maar kijken op alle stallen en bij iedereen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:47

HorseChica schreef:
Moderatoropmerking:

Nee, dat is dus niet het geval.

Citaat:
Moderatoropmerking:

Ok, interessant, maar je vindt wel dat die 'corrupte' NVWA ineens wel goed toezicht kan houden op paarden? Dat zou dan geen misstanden geven?
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 17-07-24 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast in verband met wijziging originele bericht

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:52

Shadow0 schreef:
Suliko schreef:
Ik ga ook niet dood als iemand mij de rest van mijn leven op een badkamer opsluit en af en toe van eten, drinken en een ommetje voorziet. Toch zou ik het erg prettig vinden als iemand in die omstandigheden voor mijn leven en mijn belangen op zou komen, zowel als het gaat om mijn fysieke als mentale welzijn.

Als we dat gaan vergelijken, de mensen in verzorgingstehuizen komen niet eens in de buurt.

Citaat:
Paarden 24/7 opsluiten is onethisch, punt. Je hoeft niet in levensgevaar te zijn om bepaalde handelingen als onethisch te bestempelen.

Klopt, en toch zou ik liever hebben dat we die verontwaardiging iets meer inzetten voor andere plekken, van jeugdzorg en verzorgingstehuizen tot veehouderij. En desnoods voor alle paarden, niet alleen voor manegepaarden. Geen gemiep van 'maneges gaan om de toekomst.' Als we het onwaardig vinden dat paarden soms langer op stal staan, dan geldt dat voor elk paard. Ook voor paarden in prive-eigendom, of voor sportpaarden. De paarden zijn er immers niet anders om. Ga dan maar kijken op alle stallen en bij iedereen.

Natuurlijk zou dat dan voor elk paarden moeten gelden, maar ergens is een begin en de kans dat het dan wordt doorgevoerd naar de rest is ook groter.

Ik vind het gewoon een uitermate teleurstellende houding om dit af te gaan zeiken en te wijzen naar andere misstanden, terwijl mensen simpelweg hun best doen om het leven te verbeteren van een groep dieren die dag in en dag uit rondjes met stuiterende kinderen moeten lopen met amper tot geen aandacht voor de natuurlijke behoeften. Lekker makkelijk ook, om dat vanaf je toetsenbord af te kraken.

Dus als jij wil dat 'we' die verontwaardiging anders in gaan zetten, niemand houdt jou tegen.

•••
Ik ga opnieuw op avontuur, dit keer richting het zuidoosten van Europa, stap je ook achterop?
[VOLG] Op mijn stalen ros, het vierde avontuur: Slovenië!
•••

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:56

Ik denk dat Shadow meer bedoeld dat het niet realistisch is dat de NVWA dit zou moeten gaan doen. Niet zozeer dat het idee niet goed is.

Eigenlijk is het erg dat er controle nodig zou moeten zijn überhaupt. :D

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 19:17

Zou dit niet heel moeilijk te controleren zijn? Moeten ze dan echt de tijd gaan opnemen? Ik kan me er nog moeilijk een voorstelling van maken, al kan ik me in het uitgangspunt vinden.

Extremely rare and Beyond Compare

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 19:21

Suliko schreef:
Natuurlijk zou dat dan voor elk paarden moeten gelden, maar ergens is een begin en de kans dat het dan wordt doorgevoerd naar de rest is ook groter.

Ik geloof daar niet zo in.

Citaat:
Ik vind het gewoon een uitermate teleurstellende houding om dit af te gaan zeiken en te wijzen naar andere misstanden, terwijl mensen simpelweg hun best doen om het leven te verbeteren van een groep dieren die dag in en dag uit rondjes met stuiterende kinderen moeten lopen

En dat is het punt natuurlijk. Veel mensen vinden maneges inherent slecht. Ongeacht wat ze doen. Hoeveel aandacht ze ook besteden aan het welzijn van paarden, het idee van 'dag in dag uit rondjes met stuiterende kinderen' is zo sterk dat maneges het nooit goed doen - maar dat het ook nooit verder gaat dan eisen aan maneges, want kinderen en erger nog, andermans kinderen. De brug wordt nooit gelegd naar sportpaarden of eigen paarden. Want dan komt het ineens veel dichterbij. En bij zichzelf snapt men best dat 4 uur een prima minimum streven is, maar geen minimum eis.

Ik weet echt vrijwel zeker dat als je bij wedstrijden gaat turven, dat niet alle paarden dan ook nog aan de 4 uur vrij contact komen. En ik weet ook heel zeker dat er genoeg paardeneigenaren zijn die hun paarden ook binnen willen kunnen halen als de weersomstandigheden daarom vragen, en dat paarden die het beter doen met een draadje tussen hen en andere dat draadje gewoon krijgen, etc. Er wordt zo makkelijk heengestapt over de concrete gevolgen die dat soort harde regels hebben, en lang niet altijd werkelijk in het belang van de paarden.

Ik juich minimaal 4 uur als normaal echt toe, net als een heleboel andere zaken. Maar ik heb het idee dat mensen niet goed snappen wat het betekent als je daar geen uitzondering op mag maken. En de misstanden zijn in mijn ogen in elk geval niet zo enorm dat het noodzakelijk is om daar veel meer aan handhaving en controle te doen, dan kan ik echt belangrijkere dingen bedenken.

De maneges die ik ken doen er juist heel veel aan. Maar ook daar werd de norm bijvoorbeeld deze winter gebroken toen de uitloopplekken eerst overstroomd waren of besneeuwd of wat dan ook, en daarna opgevroren. Die paarden zijn er allemaal uit geweest, zijn allemaal steeds in koppels en groepjes in de ruimtes gezet waar dat kon, hebben allemaal beweging gekregen... maar zou niet voldoen aan de normen. Ik hoop echt dat mensen beseffen wat het betekent als je door dat soort samenloop van omstandigheden wel meteen beboet kunt worden.