Algemeen

Een transportbox met paarden gaat aan boord van een vliegtuig van Malaysia Airlines.
Foto: Cowgirl
Eind deze maand is het zover: de Olympische en Paralympische Spelen 2024 vinden plaats in Parijs, Frankrijk. Een vast onderdeel bij de Spelen is de paardensport. Vanuit de hele wereld komen paarden per vliegtuig naar de gaststad toe. Op Bokt lees je ook regelmatig dat paarden verkocht worden naar een ander werelddeel en ook dan gaat het vervoer vaak per vliegtuig. Maar hoe gaat dat nou in zijn werk, vliegen met je paard? Wat heb je allemaal nodig en waar moet je rekening mee houden? Bokkers Cowgirl heeft gewerkt in de “vliegen met paarden”-branche en kan daar dan ook alles over vertellen. De Bokt Nieuwsredactie zocht contact met haar om een beeld te krijgen over vliegen met paarden.
Je gaat je paard per vliegtuig vervoeren, wat moet je allemaal al regelen voordat je gaat vliegen?
Als eerste zul je contact op moeten nemen met een vervoersbedrijf dat paarden vervoert met het vliegtuig. Zij kunnen onder andere de transportdocumenten opmaken en het paard inboeken op een vlucht. Maar ook het transport over de weg van stal naar vliegveld kan alvast geregeld worden. Daarnaast moet je paard ingeënt zijn, gechipt en soms ook in quarantaine.
Hoe zit het met de quarantaine van je paard? Verschilt dat veel per land? En waar gaat je paard in quarantaine, in het land waar het vandaan komt of juist in het land waar het heen gaat?
Voor sommige landen , bijvoorbeeld de Verenigde Staten, moet een paard een x-aantal weken in quarantaine. Ik weet dat er paarden in Nederland in quarantaine gaan, maar ik heb ook paarden mee gehad die in het land van aankomst ook in quarantaine gingen. In Nederland kan dat bijvoorbeeld op de stal zijn waar het paard al staat of in een speciale quarantaine-stal van het vervoersbedrijf. Hier is dan vaak een apart complex waar de paarden verblijven en verzorgd worden.

De paarden komen aan boord. Over de rollers op de vloer wordt de stal verplaatst.
Foto: Cowgirl
Uiteraard alle benodigde vervoersdocumenten en papieren van het paard, zoals een paspoort en gezondheidsverklaring van de dierenarts. Aan boord neem je mee: hooi, water, emmers, elektrolyten, extra strotouwtjes, kalmeringsmiddelen en pijnstillers in de vorm van pasta of injectie. Soms ook wat spullen van het paard zelf, bijvoorbeeld een pakket dekens. De ruimte voor de paarden is soms helemaal volgestouwd, zeker op de langere vluchten wanneer er meer hooi en water meegaat.
Kan elk paard of elke pony mee in het vliegtuig? Of zijn er ook redenen waarom vliegen (op dat moment) niet verstandig is, bijvoorbeeld qua leeftijd, gezondheid, dracht?
In principe kan elk paard wel mee. Zelf heb ik van alles wel wat mee gehad. Ik denk vooral dat de DA het besluit neemt of het paard fit genoeg is en als de groom twijfelt, kan hij/zij een DA om raad vragen. Maar als het paard claustrofobisch blijkt te zijn, kan dat ook een reden zijn om het paard niet mee te nemen. Deze kan dan op een later moment alsnog overgevlogen worden door hem bijvoorbeeld meer ruimte te geven.
Kun je iets vertellen over de transportbox waar het paard in het vliegtuig in staat? Denk hierbij aan maten en gewicht, ligt er ook iets van bodembedekking in, voor als het paard onderweg zijn behoefte doet, en zo ja, wat ligt er dan in? Hoe maak je zo'n box na een vlucht weer schoon?
Maten en gewichten kan ik je niet vertellen, die weet ik niet. Wel kunnen er drie paarden naast elkaar staan. Dan staan ze bijna klem, maar hebben genoeg hoofdruimte. De stallen zijn inklapbaar. In een wat kleiner vliegtuig kan het dak van de stal aangepast worden, dan wordt bijvoorbeeld één kant een schuin dak zodat de stal aan de zijkant van het vliegtuig kan staan. De stal is een waterdichte box met rubberen gietvloer. Er mag natuurlijk geen vocht vanuit de stal in het vliegtuig komen. Op de bodem ligt zaagsel om de ontlasting op te vangen. Na de vlucht wordt de container geheel leeggeschept en schoongespoten.

Na een lange vlucht zijn de paarden aangekomen in Kuala Lumpur.
Ze staan met zijn drieën naast elkaar in de transportbox. Foto: Cowgirl
Vanuit de vrachtwagen gaat het paard gelijk de transportstal in. Ongeveer vier uur voor de vlucht vertrekt, worden de paarden in de transportstallen geladen. Dit omdat ze het gewicht van de stal moeten weten voor het beladen van het vliegtuig. Je zorgt er als groom dus voor dat alles wat mee moet in de stal staat voordat hij op de weegschaal gaat.
Heeft de piloot/gezagvoerder/cabinepersoneel ook nog bepaalde extra opleidingen of trainingen gehad voor het vervoer van dieren, naast de gebruikelijke opleidingen?
Voor zover ik weet niet. Ik heb piloten gehad die niks met paarden hadden en zich al afvroegen of de paarden wel in de stal bleven staan, of dat we ze hadden verdoofd. Als groom ben je verantwoordelijk voor de paarden en veiligheid.
Zit je, als je als eigenaar ook meevliegt, in hetzelfde vliegtuig als je paard? Of worden er verschillende toestellen gebruikt? Kun je als eigenaar zelf ook bij je paard tijdens de vlucht?
Mijn eigen ervaring is dat soms de eigenaar meevliegt. Maar deze hebben vaak geen vliegveiligheidstraining gehad en kunnen daarom niet mee de cargoruimte in. In een Boeing 747 bijvoorbeeld, zit je boven en staan de paarden beneden. In verband met eventuele druk die weg kan vallen, heb je altijd een zuurstoffles mee.

De pantry voor de grooms en passagiers. Hier bevinden zich een toilet, keuken
en bedden voor de bemanning. Foto: Cowgirl
Ik heb het heel verschillend meegemaakt. Tijdens het landen en stijgen zit je vanwege de veiligheid op je stoel. Als je een leuke crew hebt, of het netjes even vraagt, mag je ook in de cockpit komen zitten bij het opstijgen en landen. Ook onderweg wel vaak in de cockpit gezeten voor een gezellig praatje. Maar ik heb ook wel eens met stijgen en landen bij de paarden gestaan. Het is soms ook geheel afhankelijk van de gezagvoerder of je bij de paarden mag blijven, maar ook van de paarden. Is er eentje erg onrustig of ziek, dan kan je er vaak in goed overleg met de gezagvoerder er wel bij blijven.
Na het opstijgen kreeg ik altijd wel even een seintje wanneer ik bij de paarden kon gaan kijken, of ik vroeg het zelf even of ik al heen kon. Bij turbulentie moest je soms wat langer wachten. Tijdens de vlucht meld je je even bij de crew in de cockpit dat je bij de paarden bent, en als je terug bent doe je dit ook weer. Dit alles in verband met de veiligheid.
Hoe gaat het er tijdens de vlucht aan toe? Ik neem aan dat ze vast staan in de transportbox? Krijgen ze in het vliegtuig ook water en voer? En zo ja, wat voer je ze dan?
De paarden staan vast aan een halstertouw. Dit kun je vergelijken met hoe ze in een trailer staan. Er hangen hooinetten en de groom komt regelmatig langs om te checken en ze water te geven. Indien nodig worden lege hooinetten vervangen door volle die als bagage in de stal liggen, samen met enkele jerrycans gevuld met water. We mengen het water vaak met elektrolyten, dan komen de paarden vaak wat fitter aan. Lastige drinkers verwen je met appelsap en als ze helemaal niet wilden drinken, maakte ik het hooi nat zodat er toch wat vocht naar binnen ging.

Het uitladen van de paarden in Kuala Lumpur. Foto: Cowgirl
In Europa gaan paarden over de weg, tenzij je misschien heel rijk bent. Een korte vlucht voor mij was bijvoorbeeld naar Qatar, en een lange naar Zuid-Amerika of Azië. Dan heb je meer hooi en water mee.
Heeft een paard, net als een mensen, ook last van de oren tijdens het opstijgen en landen? En wat kun je daar dan tegen doen?
Heel eerlijk? Ik zou het echt niet weten of paarden daar last van hebben. Ik heb nooit de indruk gehad van wel.
Als er iets gebeurt onderweg, het paard wordt bijvoorbeeld heel erg onrustig, weet zichzelf te verwonden of het wordt ziek, is er dan ook medische hulp aan boord?
De groom heeft kalmeringsmiddelen mee en pijnstillers. Daar heeft hij/zij een training voor gehad van een DA. Er is tijdens een vlucht altijd een DA oproepbaar via het communicatie systeem in de cockpit. Je kan dan overleggen indien nodig, en de DA kan je zeggen wat te doen. Maar je bent wel beperkt. Je kan met bijvoorbeeld een kolieker niet gaan wandelen, maar je kan hem wel pijnstillers geven en dan hopen dat hij de vlucht goed doorstaat. Op de bestemming zal dan een DA klaar staan om het paard op te vangen.
Als het vliegtuig is geland op de bestemming, hoe gaat het dan verder? Hoe ziet het proces eruit vanaf het uitladen totdat het dier veilig het vliegveld kan verlaten, op weg naar de eindbestemming?
Dat is per bestemming verschillend. In Miami hoefde ik alleen de papieren aan de loadmaster te geven. Zij zorgden er verder voor dat de paarden afgeladen werden en naar de quarantaine worden gebracht. Op andere bestemmingen ben je bij het gehele afhandelproces. Dus het lossen van de stal uit het vliegtuig, op de dolly naar het dieren centrum, uitladen van de paarden en de paarden op stal zetten of zelfs helpen met laden op de vrachtwagen van de eigenaar. Ik heb daarbij ook nog mogen assisteren bij een DA die bloed kwam afnemen. Je geeft de papieren over en doet even een verslagje van hoe de vlucht is gegaan. Als alles afgehandeld is, ga je naar je hotel of je vliegt gelijk weer terug. Ik heb wel een op-en-neertje gehad naar Kuala Lumpur in Maleisië...dan ben je 30 uur onderweg.
Als er een Bokker zelf bijvoorbeeld Flying Groom zou willen worden, hoe doe je dat dan?
Solliciteren bij een bedrijf dat paardentransport doet. Maar vaak gaat het ook wel via via.