Isabell Werth: mijn sport is mijn passie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Isabell Werth: mijn sport is mijn passie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-24 21:20

CHIO Aachen
Sport

Afbeelding
Isabell Werth, hier met Subperb. Foto: Marlies Trap Fotografie

Isabell Werth (Duitsland) heeft tot nu toe op zes Olympische Spelen gereden. Haar palmares is indrukwekkend: zeven keer goud en vijf keer zilver. CHIO Aachen sprak met de 54-jarige amazone over olympische momenten en de droom van Parijs.

Je eerste olympische overwinning is alweer 32 jaar geleden. Welke herinneringen heb je aan de Olympische Spelen van 1992 in Barcelona?
Deelnemen aan Barcelona was destijds een droom die voor me uitkwam. De Olympische Spelen voor het eerst meemaken was iets heel bijzonders. Je voelt daar een heel andere publieke beleving en het samenkomen van alle sporten is bijzonder spannend. Maar ik probeerde me op mezelf en mijn paard te concentreren. Hoewel ik toen pas 22 jaar oud was, reisde ik met hoge verwachtingen als regerend Europees kampioen naar Spanje. Dat ik uiteindelijk goud en zilver won, was natuurlijk fantastisch.

In 1996 in Atlanta stond je, naast de gouden medaille met het team, ook bovenop het podium in de individuele competitie. Hoeveel invloed had deze overwinning op je carrière?
Het winnen van een olympische gouden medaille in de individuele competitie is het grootste succes dat we in onze sport kunnen behalen. Ik was toen al Europees en wereldkampioen, dus de olympische overwinning maakte mijn verzameling successen compleet. Het was een geweldig moment in mijn carrière - ook, of juist, omdat de weg ernaartoe een echte achtbaan van emoties was. In die tijd werd het individuele klassement nog beslist door het optellen van de individuele proeven. De Grand Prix Special verliep helaas niet zo goed als we hadden gehoopt, maar we wisten de achterstand in de kür goed te maken. Dat was een ongelooflijk persoonlijk succes voor me, maar ook voor het team aan mijn zijde.

Je hebt ontelbaar veel titels gewonnen. Hebben de olympische medailles een speciale betekenis?
Ja, natuurlijk. De Olympische Spelen vinden maar eens in de vier jaar plaats. Daar medailles winnen, is het doel van elke atleet. Maar dat betekent natuurlijk niet dat succes op Europese of wereldkampioenschappen niet net zo belangrijk en emotioneel voor je kan zijn. Ik denk aan de Wereldruiterspelen van 2006 in Aken. Of Tryon 2018, waar ik ook onvergetelijke momenten heb mogen beleven met twee heel bijzondere paarden.

De Olympische Spelen hebben hun eigen speciale kenmerken. Je bent er zes keer geweest. Aan welke Spelen heb je je favoriete herinneringen?
Dat kan ik zo niet zeggen. Alle Spelen die ik tot nu toe heb mogen bijwonen, waren op verschillende manieren bijzonder. Dat komt deels door de paarden die met me mee waren, maar ook door de locaties zelf. In Barcelona was alles compact in één stad, Atlanta was typisch Amerikaans en in Rio de Janeiro konden we die speciale Braziliaanse 'joie de vivre' ervaren. Ik herinner me Sydney ook als bijzonder sfeervol. De toeschouwers lieten ons echt voelen hoe blij ze waren dat wij atleten allemaal naar de andere kant van de wereld waren gereisd. In Hong Kong was de paardensport verspreid, wat natuurlijk een beetje olympische flair miste. En in Tokio waren de omstandigheden uitstekend, maar de sfeer was bijna griezelig vanwege het coronavirus.

Is er één olympisch moment dat je in het bijzonder is bijgebleven?
Nee, dat zijn er meerdere. Ik denk bijvoorbeeld aan Sydney, toen Gigolo FRH en ik onze derde Spelen mochten meemaken. Er zijn niet veel paarden in de olympische geschiedenis die dat voor elkaar hebben gekregen. Het is echt iets bijzonders, om een paard zo lang aan de wereldtop te kunnen houden. Ik ben daar erg trots op en denk er graag aan terug.

De Olympische Spelen in Parijs zijn dit jaar het grote doel voor alle sporters. Droom je ervan om daar weer aan deel te nemen?
Natuurlijk. Mijn sport is mijn passie, mijn hartstocht. Ik ben nog steeds dol op het trainen van paarden, en ik wil mijn prestaties graag vergelijken. Daarom zijn kampioenschappen en de Olympische Spelen in Parijs natuurlijk het ultieme doel. Maar het feit dat slechts drie ruiters zich zullen kwalificeren voor het team, maakt het ook dit jaar weer bijzonder spannend. Ik zal mijn best doen, maar het is afwachten wie er uiteindelijk voor het team worden geselecteerd.

Tot nu toe heb je zeven gouden en vijf zilveren medailles gewonnen op de Olympische Spelen. Met nog een gouden medaille zou je kanoër Birgit Fischer kunnen opvolgen als de meest succesvolle Duitse olympiër. Houd je dat in je achterhoofd?
Nee, helemaal niet. Het was al een onderwerp in de media vóór en tijdens de Olympische Spelen in Tokio. Maar ik heb er helemaal niet over nagedacht, ik was alleen gefocust op mezelf en mijn paard. Het is toen bijna gelukt, maar alleen bijna. Er reizen dit jaar veel geweldige teams, met geweldige combinaties. Ik denk dat het ook afhangt van je vorm op de dag in Parijs, maar voor mij persoonlijk is kwalificatie het belangrijkste. En dan zien we wel wat er gebeurt.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 16:29

Dat dit mens nog een podium krijgt. Dat je goede paarden kan kopen wilt nog niet zeggen dat je degelijk kan rijden. Ik vind het een vreselijk vertoning en heb filmpjes gezien van haar waar je nek haren van overeind gaan staan.It’s all about the money

Elisa2

Re: Isabell Werth: mijn sport is mijn passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 18:56

Wat voor een filmpjes dan? Zag haar vorig jaar nog irl rijden en hoewel het iets minder verfijnd was dan ik dacht. Zag ik verder niks schokkends.

Overigens koopt zij zelf geen paarden he? Wendy is van Helgstrand en haar andere paarden waren ook niet van haar.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie