Sport

Raf Kooremans, hier met Cavalor Chai Chai tijdens de North Holland Horse Trials 2017
in Oudkarspel. Foto: Aniek Molenaar Fotografie
Het duurt niet lang meer voordat de Olympische Spelen van 2024 plaatsvinden. Dit jaar is Parijs het toneel waar de wereldtop van de sport de krachten met elkaar gaat meten. De paardensportonderdelen zullen van zaterdag 27 juli 2024 tot en met dinsdag 6 augustus 2024 verreden worden in de prachtige tuinen van het paleis van Versailles. Intussen is bekend geworden wie Nederland mogen vertegenwoordigen bij eventing, dressuur en springen. In deze reeks stellen we elke combinatie aan jullie voor. Eventingruiter Raf Kooremans bijt het spits af.
Raf Kooremans werd geboren op 8 maart 1977 en is dus nu 47 jaar. Eigenlijk is hij stiekem een Belg, want hij woont op zijn stal in het Turnhout, net over de grens bij Baarle-Nassau. Hier rijdt hij zijn paarden en traint hij zijn leerlingen in dressuur, springen en eventing. Dat hij nu voor Nederland rijdt, is te danken aan zijn vader, eventingruiter Alfons Kooremans. Dat is een Nederlander en daarom kan Raf Kooremans nu ook voor het Nederlands team uitkomen. “Mijn vader is Nederlander en ik woon zo dicht aan de grens dat het voor mij lijkt dat Nederland en België één land vormen. Ik voelde me vooral goed bij de Nederlandse manier van werken”, zo vertelde hij op 17 maart 2022 in een interview met BN De Stem. Sinds 2009 komt hij voor Nederland aan de start bij internationale wedstrijden.
Deze eventingruiter zal in Parijs zijn debuut maken op de Olympische Spelen. Hij heeft wel veel ervaring in de sport. Al in 1998 nam hij voor België deel aan de Europese kampioenschappen voor Young Riders in Waregem, waar hij met de bruine merrie Heideroos een 18e plaats behaalde. Intussen heeft hij vier keer deelgenomen aan de Europees kampioenschappen (in 1998 in Waregem, in 2005 in Blenheim, in 2009 in Fontainebleau, in 2011 in Luhmühlen), twee keer aan de wereldkampioenschappen voor jonge eventingpaarden (2013 en 2014, beiden in Le Lion d'Angers) en in 2018 kwam hij aan de start tijdens Wereldruiterspelen in Tyron. In 2019 pakte hij brons tijdens de Nederlandse kampioenschappen eventing in Boekelo. Af en toe maakt hij ook een uitstapje naar het springen. In 2022 won hij in de deze discipline tijdens de KNHS kampioenschappen Hippiade springen in Ermelo de zilveren medaille in de 1.40m.
Internationaal kwam hij 137 keer aan de start bij een eventingwedstrijd, hiervan wist hij er 8 te winnen. Daarnaast startte hij 82 keer bij een springwedstrijd, 7 keer nam hij de winst mee naar huis.
Crossborder Radar Love
In Parijs zal Raf Kooremans aan de start verschijnen met Crossborder Radar Love, een bruine Holsteinerruin. Hij werd geboren op 23 maart 2013 en is nu dus 11 jaar. Zijn vader is Diarado, zijn moeder de Claudio’s Son-merrie Raffaela. Het paard werd gefokt door de Duitse fokker Hindrick Stuevel. In 2019 en 2020 bracht Merel Blom de ruin uit op de wereldkampioenschappen voor jonge eventingpaarden in Le Lion d'Angers, daarna ging Sterre van Houte hem rijden. Zij kwam met hem twee keer aan de start tijdens de Europese kampioenschappen, in 2022 in Hartpury bij de Junioren en in 2023 in Montelibretti bij de Young Riders. Eind oktober 2023 reed Sterre haar laatste wedstrijden met het paard, daarna ging Crossborder Radar Love naar Raf Kooremans.
In 2024 is de combinatie zes keer internationaal aan de start gekomen, waarvan 3x in een CCI3* en 3x tijdens een CCI4*. In het Protugese Mata do Duque pakten ze goud en in het Poolse Strzegom ging het zilver mee naar huis. Op dit moment staat Raf Kooremans 239e op de wereldranglijst eventing.
Gebruikte bronnen: