Morgan Barbançon verliest beroepszaak en is langer geschorst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Morgan Barbançon verliest beroepszaak en is langer geschorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-24 20:36

Eurodressage
Sport

Afbeelding
Morgan Barbançon en Sir Donnerhall II Old tijdens IB/TDM 2024.
Foto: Marlies Trap Fotografie

Het Court of Arbitration for Sports (CAS) in Lausanne heeft een uitspraak gedaan in de zaak van de Franse hoop voor de Olympische Spelen, Morgan Barbançon. Deze is echter niet in haar voordeel.

Haar schorsingsperiode wordt verlengd van drie naar achttien maanden.

Whereabouts niet ingevuld
Op 10 april 2024 schorste de Franse Anti-doping Autoriteit (AFLD) de Franse teamamazone Morgan Barbançon omdat zij drie keer haar whereabouts niet had ingevuld (informatie over waar ze op dat moment was-red.). Haar schorsing startte op 30 april 2024.

FEI-ruiters die in de top 300 staan van de FEI World Riders Ranking, moeten hun verblijfslocaties doorgeven en zorgen dat zij beschikbaar zijn voor (mogelijk onaangekondigde) dopingcontroles.

Het ontwijken van het afnemen van monsters, het weigeren hiervan of het niet meewerken aan deze afname, zonder dwingende reden na kennisgeving door een bevoegde persoon kan leiden tot een schorsing. Dit gebeurt als er binnen 12 maanden een combinatie plaatsvindt van drie gemiste tests en/of mislukte documentatie hiervan.

De 31-jarige amazone werd eerder al gehoord en voerde “problemen met het verbinden met het registratiesysteem” als verdediging aan. De AFLD verwierp deze bezwaren en schorste haar voor drie maanden.

In hoger beroep bij het CAS
Om haar kans om te start bij de Olympische Spelen niet verloren te laten gaan, ging Barbançon in beroep tegen deze beslissing. Op 14 juni werd ze gehoord door het CAS in Lausanne en volgde een uitspraak.

Het CAS heeft de uitspraak van de AFLD, van drie maanden schorsing, vernietigd en haar een nog zwaardere straf opgelegd: een schorsing van 18 maanden. Haar schorsing loopt van 10 april 2024 tot en met 10 oktober 2025.

Haar olympische droom om in Versailles te rijden, is in rook opgegaan. Morgan vertelt aan Eurodressage dat ze “er kapot van is”.

De website Grand Prix Replay schrijft nog: “Morgan Barbançons advocaten omschrijven haar in een officiële reactie als ‘slachtoffer van storingen in de software van het merk ADAMS’, waardoor zij haar locatiegegevens niet correct kon invoeren.”

Gerelateerd bericht:
[VN] Morgan Barbançon geschorst wegens no shows bij dopingtesten

Afbeelding

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Fitzroy

Re: Morgan Barbançon verliest beroepszaak en is langer geschorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:51

Het is niet altijd verstandig om in hoger beroep te gaan. Dat blijkt maar weer. Forse straf wel.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:53

Wist niet eens , dat de straf hoger kon uitvallen. Best pittig

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 22:55

Getup schreef:
Wist niet eens , dat de straf hoger kon uitvallen. Best pittig

Daarom hebben we als juristen ook de uitspraak “appelleren is riskeren”. Een straf kan hoger uitvallen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 23:48

Vind het een best hoge straf

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 08:41

Nee terecht. Je weet dat je altijd moet doorgeven waar je bent, en dat ze 1x dat niet "kon" kan, maar 3x nee.
Ze is in hoger beroep gegaan in de hoop te kunnen starten, jammer voor haar, maar daar leert ze van. Het is bij iedere top ruiter bekend, dus ook bij haar.

Good dressage horses have no collor

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 08:58

Ik vind dit dus echt schandalig. Helemaal eens dat ze zich aan de regels moeten houden, maar de verhoging van de straf is naar mijn mening echt buiten proportie. Voelt een beetje alsof ze haar als voorbeeld stellen om iedereen duidelijk te maken vooral niet in beroep te gaan. Zij koos om voor zichzelf op te komen/uit te komen leggen hoe en wat (en uiteraard wilde ze graag naar Parijs), ik denk niet dat iemand had verwacht dat je straf dan zomaar het zes!!!!voudige zou worden...Eén dingen is bereikt, de volgende die in beroep wil denkt wel 2 (of 6) keer na...

REVALIDATIE & TRAINING

Nano Cellcare therapie - Vitafloor - Laser - Magnacare

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 09:02

0000 schreef:
Ik vind dit dus echt schandalig. Helemaal eens dat ze zich aan de regels moeten houden, maar de verhoging van de straf is naar mijn mening echt buiten proportie. Voelt een beetje alsof ze haar als voorbeeld stellen om iedereen duidelijk te maken vooral niet in beroep te gaan. Zij koos om voor zichzelf op te komen/uit te komen leggen hoe en wat (en uiteraard wilde ze graag naar Parijs), ik denk niet dat iemand had verwacht dat je straf dan zomaar het zes!!!!voudige zou worden...Eén dingen is bereikt, de volgende die in beroep wil denkt wel 2 (of 6) keer na...

Dit inderdaad. Ga vooral niet in beroep

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 09:13

Ik blij dat ik geen sporter ben.....
Hoef mij tenminste niet de hele tijd te verantwoorden waar ik ben, wat ik eet en wat ik doe.....

Ben ik de enige die het absurd vind dat je je buiten een wedstrijd om moet verantwoorden waar je bent en wat je doet?
Geef sporters een GPS chip, kun je ze altijd als big Brother in de gaten houden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 09:25

Sabbientje schreef:
Ik blij dat ik geen sporter ben.....
Hoef mij tenminste niet de hele tijd te verantwoorden waar ik ben, wat ik eet en wat ik doe.....

Ben ik de enige die het absurd vind dat je je buiten een wedstrijd om moet verantwoorden waar je bent en wat je doet?
Geef sporters een GPS chip, kun je ze altijd als big Brother in de gaten houden.

Nou inderdaad. Wat maakt het uit dat iemand wel doping of drugs gebruikt wanneer ze niet op wedstrijd zijn. Als ze maar clean een wedstrijd in gaan, lijkt me.

Als er iemand is die het kan uitleggen waarvoor deze regel geldt, graag :D

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

• Talent is pursued interest

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 10:15

Omdat je met doping ook buiten de wedstrijden om je lijf een voordeel geeft t.o.v. iemand die geen doping gebruikt.
Je kunt sneller herstellen, of beter spieren opbouwen, etc.
En men heeft nu eenmaal afgesproken dat we wereldwijd gaan voor een cleane sport.

En of dat bij ruiters nu zoveel uitmaakt, weet ik niet, maar alle sporters, ongeacht hun discipline, vallen onder hetzelfde doping regime, dus ruiters ook.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 10:18

Ah oké, ja ik vroeg me inderdaad af wat voor voordeel ruiters precies uit doping halen :+

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

• Talent is pursued interest

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 10:20

Ik zou het interessanter vinden als men hetzelfde regime voor humaan ook eens op de paarden zou toepassen.
Want daar is, voor zover ik weet, wel alleen controle op/tijdens wedstrijden.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 10:54

Marije_jiplover schreef:
Ik zou het interessanter vinden als men hetzelfde regime voor humaan ook eens op de paarden zou toepassen.
Want daar is, voor zover ik weet, wel alleen controle op/tijdens wedstrijden.

Ik weet niet hoe dat nu zit maar ik ken verhalen dat er tijden met doping gespeeld werd en ze ruim voor belangrijke competities stopte zodat dit niet teruggevonden werd maar je er wel profijt van had met het paard.

manou_diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 10:55

windsor14 schreef:
Nee terecht. Je weet dat je altijd moet doorgeven waar je bent, en dat ze 1x dat niet "kon" kan, maar 3x nee.
Ze is in hoger beroep gegaan in de hoop te kunnen starten, jammer voor haar, maar daar leert ze van. Het is bij iedere top ruiter bekend, dus ook bij haar.

Inderdaad! Als het de eerste keer niet lukt en je weet dat er consequenties aan zitten, dan lijkt me dat je actie onderneemt en dit probeert op te lossen? Nu vind ik 1,5 jaar uitgesloten worden ook wel een forse straf maar de regels zijn de regels dus dat er een straf aan vastzit vind ik niet gek.

diablo <3 Ik ga je missen mannetje
je moet het leven beleven, niet overleven.
voor de snel afgeleide onder ons http://www.bokt.nl/tools/timeout.php

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 10:58

Dat ze zich eraan moet houden prima, maar 18 maanden schorsinh vind ik een fixe straf. 3 was prima geweest en had ze kunnen accepteren hoe zuur het ook is. 15 maanden erbovenop is gewoon naar

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 11:27

windsor14 schreef:

En dan zou er toch ook een melding moeten zijn dat ze problemen ondervond, ik neem tenminste aan dat je zoiets meteen meldt.. Blijkbaar is dat er niet en kon de straf dus hoger worden.

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 12:10

Marije_jiplover schreef:
Omdat je met doping ook buiten de wedstrijden om je lijf een voordeel geeft t.o.v. iemand die geen doping gebruikt.
Je kunt sneller herstellen, of beter spieren opbouwen, etc.
En men heeft nu eenmaal afgesproken dat we wereldwijd gaan voor een cleane sport.

En of dat bij ruiters nu zoveel uitmaakt, weet ik niet, maar alle sporters, ongeacht hun discipline, vallen onder hetzelfde doping regime, dus ruiters ook.

Klopt helemaal. Een ruiter is ook een sporter.

Good dressage horses have no collor

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 13:12

Als je paardensport als sport beschouwd, dan zullen ruiters zich aan dezelfde regels als anders sporters moeten houden.
Een wielrenner die zijn whereabouts "vergeet" , daar geloofd niemand van dat diegene een slechte verbinding had.

Een prof ruiter moet weten hoe belangrijk dit is en dus alles op alles zetten om de whereabouts door te geven. Desnoods dus in de auto stappen om naar een plek te gaan waar de verbinding wel goed is.

Ze heeft dopingcontroles gemist en dat wordt gelijkaardig bestraft als een positieve dopingtest. Ik vind 18 maanden nog meevallen. Meerdere sporters zijn langer geschorst voor het missen van doping controles.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie