Ontsnapte paarden verstoppen zich: 'niet te vinden!'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Ontsnapte paarden verstoppen zich: 'niet te vinden!'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-24 20:22

Hart van Nederland
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Tien paarden hielden zondagmiddag de hulpdiensten urenlang bezig nadat ze waren ontsnapt uit een wei. De dieren hadden zich verstopt tussen het riet in het water van het Zuidlaardermeer bij het Drentse De Groeve, waar de brandweer niet kon komen.

Volgens eigenaar Sharon Holman waren de tien jonge paarden zondagmiddag plotseling verdwenen. "Mijn man ging met een kennis naar de paarden kijken, maar er was geen paard te bekennen. Ze waren weg." Ze belde daarop de politie om te informeren of er een melding was gedaan. Er was nog niets gemeld, dus begonnen de eigenaren zelf een zoektocht.

Later op de middag belde de politie terug met het bericht dat de paarden waren gespot in het Zuidlaardermeer. Samen met andere mensen zochten ze langs het meer, maar vonden niets. Meerdere brandweereenheden kwamen ter plaatse om te helpen bij de zoektocht.

Brandweermannen halen nat pak
Rond 20.00 uur werden de paarden opnieuw gespot, verstopt in het riet. Omdat de brandweerboot niet bij de dieren kon komen, gingen brandweermannen in waterpakken naar hen toe en brachten ze naar de kant.

Sharon is opgelucht dat de paarden na een urenlange zoektocht weer in de wei staan. "Ze zijn alle tien gezond en iedereen is ongedeerd. Dat is het belangrijkste", vertelt ze. "De paarden moeten nog een beetje tot rust komen, maar hopelijk kunnen ze maandag naar een ander weiland."

Bekijk hier de video.

Eilinora

Re: Ontsnapte paarden verstoppen zich: 'niet te vinden!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 08:18

Op het moment zou het vast niet grappig geweest zijn voor de eigenaren maar stiekem moet ik er wel wat om lachen.
Ze hadden zin om te zwemmen blijkbaar en lol hadden ze zo te zien wel.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 12:47

Eilinora schreef:
Op het moment zou het vast niet grappig geweest zijn voor de eigenaren maar stiekem moet ik er wel wat om lachen.
Ze hadden zin om te zwemmen blijkbaar en lol hadden ze zo te zien wel.

Oh de schrik slaat je om het hart.

Toen ik nog op een stalling bij het bos stond kwam ik in de zomer om half 7 om de paarden overdag binnen te doen.

Kwam ik dus bij een lege weide met het hek open.
De paarden waren de hot op het bos in.
Wij hebben toen ook lopen zoeken.

Was als de dood dat ze wat zouden overkomen of dat ze gejat waren

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 15:33

Ik heb voor mijn pony een apple airtag.
Die moet ik er nog aan doen en ff dichtsealen en goed vastmaken.
Maar ik kan de tag terugvinden en ook dure graaskorven of bij ontsnapping hem in het bos vinden, en hopelijk dan ook de rest.
En thuis zien of hij is waar hij hoort te zijn.
Gaan ze het bos in kan ik hem tracken.
Batterij gaat erg lang mee schijnt en vervangbaar, geen abbo nodig.
Ik kan dus ook thuis zien of hij buiten is of op stal, ook mijn rugzak zit er een in verstopt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 15:41

Maar voor een Apple airtag heb je een iPhone in de buurt van de tag nodig. Dan moet je net geluk hebben dat er in de buurt van je pony in het bos loopt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 15:48

Brainless schreef:
Maar voor een Apple airtag heb je een iPhone in de buurt van de tag nodig. Dan moet je net geluk hebben dat er in de buurt van je pony in het bos loopt.

Ik ga het zien.
Maar dit is nu voor op stal handig en ik ga ervaren hoe het werkt.
Ik heb mijn iphone en kan ook delen in contacten mochten we met iphone houders speuren.
Een beter betaalbaarder iets kon ik niet vinden.

Ik zie online 100 meter, maar beter dan niks.
Eerlijk ik had gedacht dat hij meer bereik had.
Jammer want zo compact is ideaal.

Jessicauvita

Re: Ontsnapte paarden verstoppen zich: 'niet te vinden!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 21:05

Gps van Tractive! Deze gebruikte ik altijd voor en m’n hondje en als ik met mijn pony ging hardlopen op het strand/duinen. Gps om halster en mocht het gebeuren dat ze wegrent, exacte locatie !

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 21:06

Gps van Tractive! Deze gebruikte ik altijd voor en m’n hondje en als ik met mijn pony ging hardlopen op het strand/duinen. Gps om halster en mocht het gebeuren dat ze wegrent, exacte locatie !

moonfish13 schreef:
Brainless schreef:

Ik ga het zien.
Maar dit is nu voor op stal handig en ik ga ervaren hoe het werkt.
Ik heb mijn iphone en kan ook delen in contacten mochten we met iphone houders speuren.
Een beter betaalbaarder iets kon ik niet vinden.

Ik zie online 100 meter, maar beter dan niks.
Eerlijk ik had gedacht dat hij meer bereik had.
Jammer want zo compact is ideaal.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 23:22

Tracktive vind ik niet tof met het abbo eraan.
Anders had ik die wel gekocht.
Maar ook het laden zie ik niet zitten, niks voor aan een halster 24/7.
En ik rijd zelf niet in het bos dan werd t anders.
Daarbij: voor mezelf heb ik een seniorenalarm met gps met 1 seconde om te activeren.
Dan neemt er een centrale op met of ik ok ben en bij geen gehoor sturen ze hulp.
Dat is medisch, dat was noodzaak.

Dus tracktive en ook nog mijn telefoon abbo, wordt me te gek.
Mocht ik nou echt een heel braaf paard mogen rijden in het bos alleen ga ik verder kijken.
Dan wil ik wel graag dat ik het paard vinden kan als ik verder geen bijdrage hoef te leveren.
Zoals bijv een paard met pensioen voor stapritten, lijkt me heerlijk.
Dan wil ik als ik het fysiek kan een tracktive overwegen in overleg met de eigenaar.
Meer dan stappen wil en hoef ik niet, en als er een jonger dier bij is gekomen is iemand die wel een stapritje waardeert soms niet gek.
Mijn zadel is ook aanpasbaar zonodig makkelijk, dus hele hoge kosten zijn niet nodig.
Als het gaat om ja zadel veel te wijd en niet aanpasbaar, is dat geen probleem.

Ik zou zelf bijna zeggen ik koop gewoon dezelfde zonder abbo en dan met een druk op de knop bellen ze mij op of de eigenaar/politie.
Ik kan dan mits bij, ook communiceren met de vinder van het paard.
Dan een label: mij gevonden? GPS tracker.
Druk de knop in en bel zo mijn eigenaar.
Dan hoef je dus enkel een simkaart prepaid erin te doen.