Bestrijding inheems Jakobskruiskruid loont niet!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Nieuwsredactie

Bestrijding inheems Jakobskruiskruid loont niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-24 20:36

Nature Today
Algemeen

Afbeelding
Jakobskruiskruid met een roodbont heide-uiltje. Foto: Stef van Walsum

Wederom leidt Jakobskruiskruid tot kamervragen. Agrarische lobbypartijen pleiten voor bestrijding van deze plant, voor vee giftig en soms zelfs dodelijk. Hoe giftig is Jakobskruiskruid daadwerkelijk voor vee? En hoe kunnen we de dominantie op duurzame wijze terugdringen? Is de paniek in de agrarische sector terecht?

Jakobskruiskruid (Jacobaea vulgaris) is een inheemse plant, die net als andere planten profiteert van de omstandigheden die wij creëren. Dat betekent dat activiteiten van de mens hebben geleid tot een toename, niet alleen in het agrarisch landschap, maar ook in berm- en dijkvegetaties. Daar vervult de plant een hele belangrijke rol voor onze biodiversiteit. Er zijn meer dan 150 soorten insecten waargenomen op deze Jakobskruiskruid; sommige soorten zijn er zelfs afhankelijk van.

Even voorstellen
Jakobskruiskruid is een pioniersoort die afhankelijk is van open plekken in een grasmat op zandige bodems. Als gevolg van onder andere dynamiek in het landschap, klimaatopwarming en aanvoer van zand in gebieden waar dat van nature niet aanwezig is, is de soort in vergelijking met 1975 op twee keer zoveel plaatsen te vinden.

Net als veel andere planten in Nederland is Jakobskruiskruid giftig, in dit geval door de aanwezigheid van Pyrrolizidine Alkaloïden (PA). Deze gifstoffen kunnen schade veroorzaken aan de lever. De verschijnselen van PA-vergiftiging zijn echter niet erg specifiek, en kunnen ook veroorzaakt worden door virussen, parasieten of mycotoxinen. De leverschade kan zelfs door andere PA bevattende planten dan Jakobskruiskruid veroorzaakt zijn. En net als bij andere gifstoffen, is de mate van schadelijkheid afhankelijk van de hoeveelheid die dieren binnenkrijgen. Het gaat om de dosis, in combinatie met de duur van de blootstelling. Hier en daar een hapje Jakobskruiskruid zal weinig schade geven.

Afbeelding
Jakobskruiskruid in een grasmat met open plekken. Foto: Adrie van Heerden

Hoeveel dieren worden jaarlijks vergiftigd?
Er wordt in de media veel gespeculeerd over het vermeende (grote) aantal dieren dat door toedoen van Jakobskruiskruid sterft. In werkelijkheid weten we helemaal niet hoeveel dieren er daadwerkelijk door Jakobskruiskruid sterven. Alleen door sectie en het aantonen van Jakobskruiskruid in het voer is het waarschijnlijk te maken dat een dier leverafwijkingen heeft die passen bij een vergiftiging. De symptomen van een vergiftiging van Jakobskruiskruid lijken overigens sterk op die van andere leverziekten. Zo is recent gebleken dat dezelfde afwijkingen kunnen passen bij een vergiftiging door onzichtbare mycotoxinen, vanuit schimmels in het voer. Ook onderzoek uit het Verenigd Koninkrijk (pdf: 9,1 MB) laat zien dat er vaak verwarring is met andere leverziekten, die mogelijk zelfs te behandelen waren. Ook volgens de Europese Voedsel- en Warenautoriteit is er een laag risico op PA-vergiftiging bij vee en gezelschapsdieren. Zij stellen: “there is generally a low risk of PA poisoning in livestock and companion animals in the EU as most PA poisonings reported recently are due to accidental exposure.”

Paarden en koeien zijn aanzienlijk gevoeliger voor gezondheidsschade dan schapen en geiten. Schapen hebben enzymen in de pensflora, waardoor zij beter in staat zijn de PA’s af te breken. Recent is er een uitgebreide veldstudie gedaan met schapenbegrazing (pdf: 5,3 MB). Voor zover de onderzoekers nu weten, was dit het eerste onderzoek dat bewijst dat schapen die vrije keuze hebben, in staat zijn aanzienlijk grotere hoeveelheden Jakobskruiskruid in te nemen dan de soms dodelijke doses vastgesteld onder experimentele omstandigheden.

Bestrijding Jakobskruiskruid loont niet
Ieder jaar roepen agrarische belangenorganisaties op tot bestrijding van Jakobskruiskruid. In de praktijk zou bestrijding echter neerkomen op symptoombestrijding. Door de inrichting en beheer van ons landschap weet de soort steeds weer voldoende plekken te vinden om zich te verspreiden. Bovendien zou er, afhankelijk van de wijze van bestrijding, schade kunnen ontstaan aan de overige flora en fauna in bermen en agrarisch landschap. Bermen zijn zeer belangrijk in het landschap voor planten en dieren. Je kunt deze landschapselementen zelfs beschouwen als het grootste aaneengesloten natuurgebied van Nederland.

In extensief beheerde weilanden is er weinig reden om te bestrijden, omdat de plant toch niet wordt gegeten. In intensief beheerde agrarische percelen maakt de soort nu al geen kans. Een mogelijk risicovolle categorie binnen het agrarisch natuurbeheer is het kruiden- en faunarijk grasland op zandbodems, waarbij het hooi ook als voer wordt gebruikt. Daar wil je als agrariër geen jakobskruiskruid in zien. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen aanpassingen in het beheer mogelijk zijn, om bijvoorbeeld massavegetaties te beperken. Misschien moeten we dat in Nederland nog leren.

Wat kunnen we wel?
In het kort: investering in gedegen onderzoek, voorziening van betrouwbare informatie en duurzaam beheer. Overleg over een duurzamer beheer kan al veel oplossen. Soms is dat maaien voor een kortetermijnoplossing; voor een langere termijn is een goede dichte zode met verschillende inheemse grassen en kruiden een meer duurzame oplossing. Jakobskruiskruid groeit in dichte vegetaties niet uit tot een grote populatie. Schade en verstoringen aan de bodem en vegetatie waardoor er open bodem ontstaat moeten zoveel mogelijk worden voorkomen. Dit kan onder andere door geen klepelmaaiers te gebruiken en paarden en vee voldoende ruimte in de weide te geven om zo overbegrazing en dus kale plekken te voorkomen.

Begrazen met schapen kan een goede optie zijn. De druk van Jakobskruiskruid kan lager worden door schapen één of twee seizoenen in te zetten. Schapen eten vooral de rozetten. Het is dus niet zinvol schapen in te zetten als de plant volop in bloei staat. Door dit soort maatregelen zal Jakobskruiskruid lang niet altijd verdwijnen, maar in het algemeen wel minder massaal voorkomen. Zo blijft ook de ecologische functie van de soort voor insecten behouden.

Afbeelding
Schapen zouden minder gevoelig zijn voor Jakobskruiskruid.
Foto: Baudewijn Odé

Goede informatie is goud waard!
Het zou goed zijn om te investeren in onderzoek naar de daadwerkelijke gezondheidsschade die Jakobskruiskruid veroorzaakt bij vee (ziekte en overlijden). Gezien de grote maatschappelijke discussie, zou een samenwerking tussen agrarische en veterinaire organisaties en overheid optimaal zijn. Ook op lange termijn zou gestructureerd nader onderzoek naar verdenkingen van vergiftigingen door Jakobskruiskruid waardevol zijn, om goed in beeld te krijgen wat de meerjarige schade echt is.

Nederlandse Verklaring van Göttingen?
In Duitsland heeft men in 2017 de zogenaamde Göttinger Erklärung (Verklaring van Göttingen) (pdf: 5 MB) opgesteld. Hierin wordt de situatie en de ervaren problematiek beschreven vanuit verschillende invalshoeken en zijn afspraken gemaakt in beheer, of zelfs bestrijding, in bepaalde situaties. Nederland heeft zo’n verklaring met afspraken over hoe we omgaan met Jakobskruiskruid (nog) niet. Nederlandse agrariërs, dierenartsen, berm- en natuurbeheerders, wetenschappers en overheden kunnen er veel winst uithalen als zij samen zo’n verklaring zouden opstellen.

Meer informatie

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 21:35

Nou, het is ook giftig voor schapen, al is dat in mindere mate. Daarnaast zijn er zat paarden die het ook vers eten. Ik heb gewoon afgeknaagde stengels gevonden in de paarden wei..
Dit is een beetje simpel gedacht weer, vol vertrouwen op het zelfbehoud van paarden _O- . Er zijn er die het kunnen, en er zijn er ook genoeg die zweepjes, giftige planten en behandeld hout knagen.

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB & Nord Svensk Maddy

Janneke2

Re: Bestrijding inheems Jakobskruiskruid loont niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 21:40

Hiephoi,
Een afgewogen verhaal over ragwort/JKK.
Wat ik er nog in mis, is dat de plant ook zelf een cyclus heeft: vijf jaar geleden stond het in grote getale achterin het merrie weiland, er is niets veranderd aan het weidebeheer en inmiddels is de plant weer weg.
(En waarschijnlijk duikt hij over een paar jaar weer op.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 22:40

Hiephoi ja mooi eenzijdig afgewogen dan…
JKK is een 2-jarige plant, geen 5-jarige. Zou ik wel voorstander van zijn hoor! Stukken makkelijker om ze uit mn wei te houden dan. Maar tsja, 8 jaar geleden is hier het akkerland veranderd in natuurgebied, en sindsdien is het hier dus knokken tegen de gele toelie… |o

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 22:59

Ja joh , 2 keer zoveel als in 1975 !!
Als kind zag ik ze nooit of zeer zelden
Toen werd er gestopt met bestrijden en ze groeien overal !
Rommel is t .
Er zijn wel betere planten goed voor bio diversiteit

Chasing Dreams

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 23:15

Als je weet dat een plant giftig is, dan zaai je het als normaal mens toch niet meer?
Waarom blijven gemeentes het dan toch in bermmengsels doen?
Er zijn genoeg andere planten met leuke gele bloemetjes die niet giftig zijn.

Mijn paarden lopen nu in het weitje van de buurman die nooit iets aan het jacob`s kruiskruid doet en ik heb er al uren op zitten om die rotplanten eruit te steken en ben nog lang niet klaar, want ze groeien overal.
Dat je de planten niet met de blote hand uit moet trekken omdat het dan ook giftig is voor mensen zetten ze er voor het gemak maar even niet bij.
Oh en verrassing: het groeit niet alleen op kale plekken!

Zodia (Rhodium x Gribaldi) 8-5-2004
Linda (onbekend) geboortedatum onbekend (1998?)
Iris (dochter van Linda) 6-5-2002
Mazzeltov (zoon van Linda) 4-5-2012 - 02-08-2022
viewtopic.php?f=217&t=1681562
Linda een jaar ITP!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 23:18

Hier hadden we het niet totdat Rijkswaterstaat besloot een stuk langs de snelweg in te zaaien met een mengsel waar het in zat........

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara), Bon Jaylin EC (2024) Bon Mailin EC (2023, te koop), Indy (20) B ruin amazones)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 05:12

EllyC schreef:
Hier hadden we het niet totdat Rijkswaterstaat besloot een stuk langs de snelweg in te zaaien met een mengsel waar het in zat........

Het wat al te optimistische artikel lijkt wel geschreven te zijn door een organisatie die zich wil indekken voor schadeclaims. Het is inderdaad domweg gezaaid, wat verzwegen wordt in het artikel.

I like it when the Earth rotates.
It really makes my day.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 06:59

Hier heeft de gemeente het ook in bloemenstroken gezaaid, ook gewoon in wijken. Nu een paar jaar later groeit er ook gewoon weer gras op die stukken. En dat gras is van de week gemaaid en gebaald. Met bossen jkk. Ik hoop dat ze dit niet ergens gaan voeren….

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:42

Janneke2 schreef:
Hiephoi,
Een afgewogen verhaal over ragwort/JKK.
Wat ik er nog in mis, is dat de plant ook zelf een cyclus heeft: vijf jaar geleden stond het in grote getale achterin het merrie weiland, er is niets veranderd aan het weidebeheer en inmiddels is de plant weer weg.
(En waarschijnlijk duikt hij over een paar jaar weer op.)

Over die cyclus staat een hoofdstuk in die Göttinger Erklärung "Jakobs-Kreuzkraut in den Niederlanden –
Liegt die Lösung des Problems im Boden?" dat is een interessant stuk over de cyclus en bodemmoeheid. In zo'n stuk in Nature Today kun je natuurlijk niet alle aspecten meenemen, dan wordt het te lang. Dit is een Nederlandstalig stukk over de bodem en JKK
https://natuurtijdschriften.nl/pub/5803 ... 001003.pdf

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:54

Niet actief bestrijden is natuurlijk nog niet hetzelfde als wel actief verspreiden...

Begin gewoon met dàt stoppen. Dus níet meer toevoegen in bloemmengsels en verbod voor gemeenten / rijkselwaterstaat / whatever, om bloemmengsels te gebruiken met jkk zaad.

Dat sterft hij echt niet uit, maar wordt de druk in de loop van enige jaren hoogstwaarschijnlijk wel minder.

En laat even mensen met een goede, gecombineerde agrarische én ecologische achtergrond kijken naar evt andere soorten erbij in bloemmengsels.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:25

Femke_Tweety schreef:
Niet actief bestrijden is natuurlijk nog niet hetzelfde als wel actief verspreiden...

Begin gewoon met dàt stoppen. Dus níet meer toevoegen in bloemmengsels en verbod voor gemeenten / rijkselwaterstaat / whatever, om bloemmengsels te gebruiken met jkk zaad.

Hier wil ik toch even op reageren. Ik heb vorig jaar uitgezocht of JKK wel in zaadmengsels zit. Ik heb o.a. provincies, waterschappen, rijkswaterstaat, enkele grotere natuurorganisaties en ook zaadhandelaren gevraagd of zij JKK uitzaaien Geen van allen zaait het uit, in zaadmengels zit het ook al niet. Op mijn website (zie onderschrift) is een tab bermen waar je dat kun nakijken. Maar verkeer is ook een grote verspreider, mensenwerk dus alweer. Met name langs (plattelands-) wegen zijn de wegen eigenlijk wat smal voor het hedendaagse verkeer. Grote landbouwmachines, personenwagens, bedrijfsbusjes en koeriersdiensten, vrachtwagens. Al dat verkeer moet over de weg. Bij inhalen gebeurt het dus regelmatig dat er bandensporen in de berm komen. In de winter als er sneeuw ligt en gladheid is, wordt er ook strooizout gebruikt om ongelukken door gladheid te voorkomen., maar dat zout maakt ook kale plekken in de zode, plus dat de bodemdiertjes er ook niet best tegen kunnen. Dit strooizout telt natuurlijk ook voor de snelwegen. Dat zijn allemaal verstoringen die Jakobskruiskruid een kans geven zich te vestigen en/of te handhaven.

In het stuk van Nature today verwijzen we naar zoals in Duitsland een soort van Nederlandse Verklaring van Göttingen bewerkstelligen. Hierin wordt de situatie en de ervaren problematiek beschreven vanuit verschillende invalshoeken en zijn afspraken gemaakt in beheer, of zelfs bestrijding, in bepaalde situaties. Nederland heeft zo’n verklaring met afspraken over hoe we omgaan met Jakobskruiskruid (nog) niet. Nederlandse agrariërs, dierenartsen, berm- en natuurbeheerders, wetenschappers en overheden kunnen er veel winst uithalen als zij samen zo’n verklaring zouden opstellen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:26

In de commentaren hier zie ik niet terug dat de plant ook nut heeft, van belang is voor andere organismen. Er zijn uiteraard veel meer planten die giftig zijn bij bapaalde doseringen. Ik noem bijvoorbeeld vingerhoedskruid, valeriaan, klimop en veel andere planten. Moeten ze daarom niet meer gezaaid worden? Dat is toch niet logisch?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:31

maar zat het vroeger ook niet in mengsels? Ik woonde 20 jaar geleden in Drenthe, toen waren al hele percelen van Staatsbosbeheer geel van de JKK. Toen ook al aangekaart, maar ze vonden het geen enkel probleem.
En wat ik heb begrepen dat het in Engeland al veel langer verboden is in mengsels

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 10:26

EstherHegt schreef:
Femke_Tweety schreef:

Hier wil ik toch even op reageren. Ik heb vorig jaar uitgezocht of JKK wel in zaadmengsels zit. Ik heb o.a. provincies, waterschappen, rijkswaterstaat, enkele grotere natuurorganisaties en ook zaadhandelaren gevraagd of zij JKK uitzaaien Geen van allen zaait het uit, in zaadmengels zit het ook al niet. Op mijn website (zie onderschrift) is een tab bermen waar je dat kun nakijken. Maar verkeer is ook een grote verspreider, mensenwerk dus alweer. Met name langs (plattelands-) wegen zijn de wegen eigenlijk wat smal voor het hedendaagse verkeer. Grote landbouwmachines, personenwagens, bedrijfsbusjes en koeriersdiensten, vrachtwagens. Al dat verkeer moet over de weg. Bij inhalen gebeurt het dus regelmatig dat er bandensporen in de berm komen. In de winter als er sneeuw ligt en gladheid is, wordt er ook strooizout gebruikt om ongelukken door gladheid te voorkomen., maar dat zout maakt ook kale plekken in de zode, plus dat de bodemdiertjes er ook niet best tegen kunnen. Dit strooizout telt natuurlijk ook voor de snelwegen. Dat zijn allemaal verstoringen die Jakobskruiskruid een kans geven zich te vestigen en/of te handhaven.

In het stuk van Nature today verwijzen we naar zoals in Duitsland een soort van Nederlandse Verklaring van Göttingen bewerkstelligen. Hierin wordt de situatie en de ervaren problematiek beschreven vanuit verschillende invalshoeken en zijn afspraken gemaakt in beheer, of zelfs bestrijding, in bepaalde situaties. Nederland heeft zo’n verklaring met afspraken over hoe we omgaan met Jakobskruiskruid (nog) niet. Nederlandse agrariërs, dierenartsen, berm- en natuurbeheerders, wetenschappers en overheden kunnen er veel winst uithalen als zij samen zo’n verklaring zouden opstellen.

Dat laatste ben ik het 100% mee eens.

Wat betreft niet verkopen,
Ik heb net 20 minuutjes gespendeerd aan eem kort, absoluut niet volledig google zoektochtje.

Van aanbieders, in Nederland, die Jacobskruiskruid in hun online assortiment hebben staan op dít moment.

Dat zijn er in 20 minuten sowieso al 2,
De Bolderik (niet leverbaar op dit moment, wel in assortiment)
En
Medigran.

Er zijn er ongetwijfeld meer, maar deze twee hebben het dus op dít moment in hun online assortiment staan.

Als we dàt nu eens gewoon alvast zouden stoppen ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 10:33

Ik zit op klei grond en heb vorig jaar voor het eerst jkk rond m'n weiland gezien. Ik stak het uit maar het lijkt nu alweer verdubbeld te zijn.

Werkt het ook als ik de plant afknip en bemest? Want een 2 jarige plant gaat na 2 jaar dood toch? Maar dan kan hij zelf iig geen zaad verspreiden. Of denk ik nu te simpel?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 10:37

Een tweejarige plant gaat dood na de bloei. Knip je het ding af voor de bloei, gaat-ie in verreweg de meeste gevallen gewoon weer uitlopen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 10:58

Kinke schreef:
maar zat het vroeger ook niet in mengsels? Ik woonde 20 jaar geleden in Drenthe, toen waren al hele percelen van Staatsbosbeheer geel van de JKK. Toen ook al aangekaart, maar ze vonden het geen enkel probleem.
En wat ik heb begrepen dat het in Engeland al veel langer verboden is in mengsels

Ja het klopt dat het heel vroeger, maar voor 2005 in sommige mengsels gezeten heeft. Ik herinner me ook nog wel van dat soort veldjes met veel wilde bloemen. In Engeland is er geen verbod op inzaaien, maar ook geen plicht om te bestrijden. In heel sommige gevallen kan het wel, maar er was alleen een code of practice dat voornamelijk advies geeft over weideonderhoud, dat is geen verplichting maar een herenakkoord. Die code is een aantal jaren geleden teruggetrokken, maar wordt nog wel gebruikt voor advies over weidemanagement. Het rare in U.K. is dat ze veel informatie uit de weed-act van Australië hebben overgenomen. Daar is de plant niet inheems.
Ik heb ooit eens aan DEFRA gevraagd hoe vaak er een beroep gedaan is op de weedact. ( een act is een wet, een code is een heren-akkoord) Overigens heeft bijvoorbeeld Wales en Schotland die allemaal een eigen code en/of weedact

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:03

punt is gewoon dat de dieren er niet gelijk dood neervallen na het eten ervan. JK is een sluipmoordenaar zeg ik altijd, ene dier kan er 10 op voordat het last zou kunnen krijgen en bij een ander dier is 2 al genoeg, ligt aan heleboel omstandigheden, hoe gezond is de lever en hoeveel kan het van het gif nog hebben voordat er ziekte symptomen merkbaar zijn. Sommige dieren zijn vast al overleden/geslacht door iets anders, voordat er te veel schade aan de lever te zien is, dus bewijs is er dan al niet meer.

voor wecken/drogen/slowcooken inkoop: https://www.facebook.com/groups/1253569438664800

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:04

capopjekop schreef:
Ik zit op klei grond en heb vorig jaar voor het eerst jkk rond m'n weiland gezien. Ik stak het uit maar het lijkt nu alweer verdubbeld te zijn.

Werkt het ook als ik de plant afknip en bemest? Want een 2 jarige plant gaat na 2 jaar dood toch? Maar dan kan hij zelf iig geen zaad verspreiden. Of denk ik nu te simpel?

Ja de plant gaat dood na de bloei. Wat je kunt proberen is zo lang mogelijk wachten tot de plant bijna pluist, dan de bloemhoofdjes afknippen, maar de plant laten staan. Dus niet de bodem verstoren door te trekken of te steken. Ik weet van verschillende mensen dat dat goed werkte bij hun. Natuurlijk kun je als de plant geen herbloei geeft en alleen een droge stengel is de hele plant net boven de grond afknippen. Op die manier houd je ook het mechanisme van bodemmoeheid stand. Door uitsteken en trekken verstoor je dat en verleng je eigenlijk het probleem. overigens is op heel veel plaatsen de plant wel heel belangrijk in het systeem. Het is een pionier die als eerste komt om de bodem te bedekken en zo erosie tegen te gaan. Als ie niet meer nodig is en er zijn voldoende andere gewassen verdwijnt ie weer.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:17

Die laatste zin? Hier groeit het gewoon in mijn goed bemeste wei met dikke grasmat. De grote planten, daar eten ze niet van, maar die kleine zaailingetjes gaan gewoon mee met een hap gras. Daar ben ik nog het meest bang voor. En van die zaailingetjes, daar haal ik wekelijks 2 volle emmers weg uit de wei. Dus dat zijn er niet zomaar een jlein beetje…

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:38

Femke_Tweety schreef:
Wat betreft niet verkopen,
Ik heb net 20 minuutjes gespendeerd aan eem kort, absoluut niet volledig google zoektochtje.

Van aanbieders, in Nederland, die Jacobskruiskruid in hun online assortiment hebben staan op dít moment.

Dat zijn er in 20 minuten sowieso al 2,
De Bolderik (niet leverbaar op dit moment, wel in assortiment)
En
Medigran.
[/quote]
Dat zijn er ook 2 waar ik het bij nagevraagd heb, Ze verkopen het niet. Ik kopieer even hun reacties,
Wij zaaien geen Jakobskruiskruid uit en het zit ook niet in onze mengsels. Medigran.
De Bolderik past geen jacobskruiskruid toe in mengsels. Het is bij ons onbekend of het wordt ingezaaid. Als de soort eenmaal ergens staat dan verspreid de soort zich makkelijk. Met de wind met de auto’s (via wegbermen). De Bolderik.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 15:21

Ze verkopen het gewoon los.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 15:46

Afbeelding

Deze foto heb ik vanmorgen gemaakt in de wei.
Geen kale plek, het gras er omheen staat zo hoog dat ik de planten moeilijker kan vinden. Hoeveel denk je dat de paarden dan ongemerkt binnen krijgen?
Als ik de planten zie dan steek ik ze dus wel uit met wortel en al, zodat ze niet terugkomen.

De buurvrouw van stal hier is naar een bijeenkomst geweest van de gemeente een poosje geleden, zij hebben toegegeven dat JKK in hun bloemenmengsels zit, ze zaaien het en gaan er niks aan doen.

Zodia (Rhodium x Gribaldi) 8-5-2004
Linda (onbekend) geboortedatum onbekend (1998?)
Iris (dochter van Linda) 6-5-2002
Mazzeltov (zoon van Linda) 4-5-2012 - 02-08-2022
viewtopic.php?f=217&t=1681562
Linda een jaar ITP!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 16:14

Men gaat blijkbaar volledig voorbij aan het feit dat het in hooi giftig blijft en weidedieren in de winterhelft elke dag hooi eten, al dan niet met jkk erin. Vers is het minder schadelijk en laten paarden en koeien het wel staan. Maar in hooi en kuil proeven ze het niet meer, en voila.... boeren wisten het vroeger al. Koeienverdriet heette het toen ook al.

Over de IJssel