Omroep Zeeland
Algemeen
Na Peking, Rio de Janeiro en Tokio wordt Parijs de vierde Olympische Spelen voor Hans Peter Minderhoud. De uit Westkapelle afkomstige dressuurruiter heeft er de afgelopen maanden alles aan gedaan om in TeamNL te komen. Met succes. "Bij het CHIO in Rotterdam moest het voor mij gebeuren, en het gebeurde ook."
Is het voor jou een verrassing te noemen dat je mee mag naar Parijs?
"Na de wedstrijd van afgelopen weekend in Rotterdam had ik er wel een goed gevoel over. Dinja van Liere en Emmelie Scholtens waren zeker, maar voor die derde plek waren nog drie of vier ruiters in de race. Bij het CHIO in Rotterdam moest het voor mij wel gebeuren, en het gebeurde ook. Maar ik had wel een lange zondag, totdat ik het verlossende telefoontje van de bondscoach kreeg."
Je vierde Olympische Spelen, wat betekent het voor jou dat je er toch weer bij zit?
"Het was echt een doel voor mij en ik ben er dan ook echt voor gegaan. Sinds Tokio ben ik veel met mijn nieuwe paard Invictus bezig geweest, dat heel veel talent heeft. Alleen Invictus heeft nog iets te veel spanning. En met het paard waar ik nu mee ga, Toto Jr., heb ik thuis heel veel getraind. Sinds het voorjaar ben ik met hem meer wedstrijden gaan rijden en dat ik nu mee mag is geweldig. "
Dat jij mee mag, betekent dat jouw partner Edward Gal is afgevallen. Hij gaat nog wel mee als reserve. Heeft dat thuis nog tot spanningen geleid?
"Zaterdag zeiden we wel tegen elkaar: het is een beetje een shitsituatie. Bij die andere Spelen (Rio de Janeiro en Tokio, red.) waren we nummer één en twee van het team. Maar hij is er helemaal oké mee."
De locatie waar jullie gaan rijden, in de tuinen van het Paleis van Versailles, is uniek. Kijk je daarnaar uit?
"Heel erg, want in Londen was ik er niet bij, maar toen ben ik wel met Edward meegegaan. Maar dat waren echt de mooiste Spelen qua locatie. In Tokio zaten we alleen maar opgesloten, moesten we heel veel testen op corona en was er geen publiek. In Peking waren de dressuurwedstrijden in Hong Kong, dus zaten we heel ver weg. Daar miste je de rest van TeamNL. Ik denk dat Parijs vergelijkbaar wordt met Londen. Dichtbij huis, ik verwacht veel Nederlanders op de tribune."
Als we kijken naar de medaillekansen. Moet jij je dan vooral focussen op de teamprestatie?
"Toto Jr. gaat iedere wedstrijd vooruit. In Rotterdam kreeg ik veel complimenten van de jury en vier van de vijf van die juryleden zijn straks ook in Parijs. Dat is een goed teken. We gaan wel echt voor een teammedaille en dat wordt spannend, want er zijn meer sterke landen. Omdat er geen wegstreepresultaat meer is, kan niemand iets laten liggen. We hebben een heel goed team en kunnen heel goed met elkaar. Dinja is super in vorm met Hermès. Zij is er ook echt op gebrand om te presteren en voor Emmelie geldt hetzelfde. Ik denk dat het best eens positief kan uitpakken."