Gemis overdekte rijhal dreigt paardrijverenigingen op te breken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Nieuwsredactie

Gemis overdekte rijhal dreigt paardrijverenigingen op te breken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-24 18:29

RTV Drenthe
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Lekker met je paard buiten rijden. In de zomermaanden is dat geen probleem in Zuidwolde, maar in de winter ligt dat heel anders. Dan willen ruiters liever in een overdekte rijhal paardrijden. Maar dat lukt niet.

Voorheen maakten zeven paardrijverenigingen in De Wolden gebruik van twee overdekte hallen: één in Zuidwolde en één in Veeningen. Maar de hal in Zuidwolde is verkocht en heeft een nieuwe eigenaar, terwijl de hal in Veeningen is afgekeurd. "Het is niet de vraag of-ie instort, maar wanneer", zegt Maaike Buning-Wolting namens paardrijvereniging Ceres.

Leden vertrekken
Afgelopen winter kon door gebrek aan een indoor-manege niet worden paardgereden en als er niets gebeurt kan dat vanaf september weer niet. De gevolgen zijn niet mals, want meer dan de helft van de leden bij de zeven afzonderlijke paardrijverenigingen in de gemeente zegt dan weg te gaan. In grofweg een jaar tijd zagen de verenigingen vanwege de winterbeperkingen al zo'n 150 leden vertrekken. Gezamenlijk hadden de verenigingen toen zo'n vijfhonderd leden, waarvan nog 350 over zijn. "Als er niets gebeurt, zijn we bang dat het voor een heleboel verenigingen einde verhaal is. Dan is Ceres, dat al bijna tachtig jaar bestaat, er niet meer", zegt Buning-Wolting met een zorgelijke blik.

Brandbrief
Daarom heeft de vereniging samen met de andere verenigingen een brandbrief gestuurd naar de gemeenteraad. "Het is vijf voor twaalf", waarschuwen ze. Donderdag wordt de brief in de raad besproken. De verengingen vragen de gemeente met klem om de hal in Veeningen op te laten knappen. "Nee, we vragen zeker geen nieuwe hal. Dat idee hebben we niet. We willen gewoon graag binnen rijden, veilig binnen kunnen rijden en droog binnen kunnen rijden. Dat kan nu gewoon allemaal niet."

Dus pleiten de verenigingen ervoor dat de gemeente de eigenaren van de hal in Veeningen te hulp schiet met de plannen voor een verbouwing. Bij Ceres kwam uit een ledenenquête naar voren dat meer dan de helft van de leden een andere vereniging dreigt te zoeken, als deze winter geen lessen in een overdekte hal kunnen worden gehouden.

Weinig animo voor uitwijklocatie
"Dit probleem is al langer aan bod", zegt Buning-Wolting. "Afgelopen jaar kon het ook al niet en zijn we in de winter uitgeweken naar een hal in Koekangerveld. Maar daar maakten niet veel leden gebruik van, terwijl de vereniging daardoor wel extra kosten maakte."

Ze vrezen dus voor de toekomst. Buning-Wolting kijkt met gezonde jaloezie naar het terrein van CH de Wolden. "Wat daar gebeurt is echte topsport, heel mooi. Aan het concours hippique hebben ook leden van onze verenigingen meegedaan, maar door de huidige problemen kon die kweekvijver weleens opdrogen. Dat zou zonde zijn."

Bekijk de video hier.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

GabberGill

Re: Gemis overdekte rijhak dreigt paardrijverenigingen op te breken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 19:32

titel spelfoutje

GabberGill @ [IM] [IM] Mijn Soulmate is er niet meer
Exploding Amiga B+11
Ziva Nanaya M1+2
Kenzo Ferrari Texel L1+11

Punz

Re: Gemis overdekte rijhak dreigt paardrijverenigingen op te breken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 19:35

:) en dan gaat het lezen uiteindelijk zo automatisch dat ik de titel drie keer moest lezen voordat ik hem vond _O-

Iedereen een Connemara!!

.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 22:06

Van wie is die hal in Veeningen?

Achterom

Re: Gemis overdekte rijhal dreigt paardrijverenigingen op te breken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 22:28

Oké, vooropgesteld dat ik de omgeving dus totaal niet ken: is er dan nergens een hal te huur? Heel eerlijk gezegd lijkt dat me heel sterk.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 23:00

Achterom schreef:
Oké, vooropgesteld dat ik de omgeving dus totaal niet ken: is er dan nergens een hal te huur? Heel eerlijk gezegd lijkt dat me heel sterk.

Nee helaas niet. We waren hier best gezegend met 2 hallen in 1 dorp (nouja officieel ligt manege Zuidwolde in Veeningen maar dat is 1 pot nat).
Verder zit er bar weinig.

Het is vreselijk zonde dat Manege Den Esch opgeofferd wordt voor industrie en dat Manege Zuidwolde door het jarenlange gebrek aan onderhoud nu ten onder gaat. Volgens mij is de laatste ook ovb verkocht naar mijn weet.

Er zitten wel hallen een stuk verder weg maar die zitten vol met hun eigen verenigingen.

Ik zelf rijd 2 dorpen verder in de Diamanthallen van Balkbrug. Super locatie maar daar zitten ook zeker 5 verenigingen al in (iedere doordeweekse avond 1). En zo is het met meer.

Het is belachelijk van de gemeente dat ze locatie Den Esch groen licht hebben gegeven voor industrie gebied...

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 08:13

Maar een buitenbak met fatsoenlijke bodem is er wel? Dan kun je daar gewoon in als het niet vriest. Dat deed ik vroeger ook en dat ging prima.

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 09:10

Ten eerste begrijp ik de mensen volkomen hoor, daar niet van. Zou zelf ook liever binnen dan buiten rijden met regen/vorst maar ja...als het er niet is dan is het er niet.

Maar wat is er mis met een goede buitenbak in de winter? Of is er geen goede buitenbak aanwezig?
Wanneer deze goed onderhouden wordt en na de laatste les gesleept wordt en vlak is kan er zelfs met wat vorst in gereden worden. Ik heb bijna nooit een binnenbak gehad.
En tja, met erg vorst even niet rijden kan ook....

Ik hoop dat er snel een oplossing gevonden wordt voor de verenigingen!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 09:14

Ik vraag mij toch af hoe het kan dat de boel niet is onderhouden als er wel verenigingen in zitten? Dan gaat er financieel toch iets niet goed?

Pipapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 09:16

Ik snap niet zo goed waarom de gemeente dit op zou moeten lossen? Die bak heeft toch gewoon een eigenaar?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 09:50

Bokt kan nu wel heel leuk zeggen dat je met een goede buitenbak prima kan rijden in de winter, dat is natuurlijk ook zo. Maar veel ruiters denken dus niet zo, zeker niet als ze op stal wel een binnenbak hebben. Dan komen ze gewoon niet meer.
Steeds meer verenigingen hebben het erg zwaar om leden te behouden en het wegvallen van een binnenbak helpt daar niet bij.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 10:02

Ik kan me ook voorstellen dat je juist lid wordt van een vereniging om gebruik te kunnen maken van een binnenbak, en als die er niet is de voordelen van de vereniging ook al minder zijn.

"Een draver, is gaver" :D

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 10:15

Texas02 schreef:
Maar een buitenbak met fatsoenlijke bodem is er wel? Dan kun je daar gewoon in als het niet vriest. Dat deed ik vroeger ook en dat ging prima.

Het gaat om een aantal complete rijverenigingen. Incl ponyclub.

Buitenbaan is leuk tot dat het regent. Als je je contributie incl lessen betaald maar de helft van de tijd valt het letterlijk in het water (kijk naar afgelopen jaar) dan is dat geen doen.

Stal van 't Heideveld

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 10:48

Pipapaardje schreef:
Ik snap niet zo goed waarom de gemeente dit op zou moeten lossen? Die bak heeft toch gewoon een eigenaar?

Die eigenaar is 9 van de 10 keer de gemeente. Net zoals voetbalvelden, zwembaden en sporthallen in eigendom van gemeentes zijn. Er zijn maar weinig sportverenigingen zo financieel gezond dat ze vastgoed met een waarde van een miljoentje of zo in eigendom kunnen hebben.
De profvoetbalverenigingen kunnen dat, hoewel volgens mij Amsterdam Arena van de gemeente is, en niet van Ajax - maar dat terzijde.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 10:55

Goh gaat manege den Esch dan tegen de vlakte omdat er industrie moet komen?
Wat jammer zeg!
En tja Manege veeningen is al jaren oud!
Hoop dat Maaike der inzet wat gaat opleveren :)

ONDERSCHRIFTLOOS

Pipapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:02

Ibbel schreef:
Die eigenaar is 9 van de 10 keer de gemeente. Net zoals voetbalvelden, zwembaden en sporthallen in eigendom van gemeentes zijn. Er zijn maar weinig sportverenigingen zo financieel gezond dat ze vastgoed met een waarde van een miljoentje of zo in eigendom kunnen hebben.
De profvoetbalverenigingen kunnen dat, hoewel volgens mij Amsterdam Arena van de gemeente is, en niet van Ajax - maar dat terzijde.

Dat is hier volgens mij niet het geval, het zijn beide commerciële accommodaties in privébezit zo te lezen. In het transcript van de inspreker aan het begin v.d. raad wordt dat wat duidelijker. Overigens was dit de raad van vorig jaar, wat er in de tussentijd veranderd is is mij niet helemaal duidelijk.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/156885 ... -te-worden

https://dewolden.raadsinformatie.nl/ver ... ai_7680882

Er valt natuurlijk wat te zeggen voor het financieren van breedtesport als gemeente, maar of een gloednieuwe binnenbak voor paardrijden daaronder zou moeten vallen vraag ik me af... Er valt denk ik wat voor én wat tegen te zeggen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:03

Pipapaardje schreef:
Er valt natuurlijk wat te zeggen voor het financieren van breedtesport als gemeente, maar of een gloednieuwe binnenbak voor paardrijden daaronder zou moeten vallen vraag ik me af... Er valt denk ik wat voor én wat tegen te zeggen.

denk dat de inzet een nieuw dak moet zijn. Maar dan alsnog.. Als het een commerciële accommodatie is, waarom is er dan geen geld voor onderhoud?

Pipapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:07

Winged schreef:
denk dat de inzet een nieuw dak moet zijn. Maar dan alsnog.. Als het een commerciële accommodatie is, waarom is er dan geen geld voor onderhoud?

Dat vraag ik me inderdaad ook af. Vind het iets te makkelijk om voor privébezit en voor zo'n bedrag bij de gemeente aan te kloppen, daar klotst het geld de komende jaren nou ook niet bepaald tegen de plinten. Allicht dat er met leningen gewerkt kan worden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:09

Gemeentes zitten in 2026 met het zgn ravijnjaar. Dan komt er heel wat geld minder binnen vanuit het Rijk. Dus de kans dat die even gaat sponsoren bij een commerciele rijbaan... Denk het niet. Weet niet hoeveel miljoen zij gaan beknibbelen komende jaren... Maar reken maar dat het lastig gaat worden.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:10

Ibbel schreef:
Pipapaardje schreef:

In dit geval is de gemeente niet de eigenaar maat werd die juist opgeroepen om het op bovenstaande manier op te kunnen lossen wellicht. Daar gaven ze geen gehoor aan

Stal van 't Heideveld

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:13

Maar is het ook niet dat de gemeente in kwestie roept de paardensport gemeente van Nederland te zijn? Dan is het wel heel krom als gemeente om de verenigingen weg te 'laten' gaan

(ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het wel fijn vind dat bij mijn vereniging nu in het indoorseizoen meer wedstrijden zijn gezien ze bij ons de locatie nu huren voor wedstrijden O:) )

got a dream, got a spark, got somewhere to be

Pipapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:15

Winged schreef:
Gemeentes zitten in 2026 met het zgn ravijnjaar. Dan komt er heel wat geld minder binnen vanuit het Rijk. Dus de kans dat die even gaat sponsoren bij een commerciele rijbaan... Denk het niet. Weet niet hoeveel miljoen zij gaan beknibbelen komende jaren... Maar reken maar dat het lastig gaat worden.

Klopt, dat gaat echt een flink probleem worden - zelfs op hele cruciale functies van gemeentes gaat bezuinigd moeten worden. Dus laat staan een relatief luxeprobleem als dit...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:16

Enzo_Ollie schreef:
Maar is het ook niet dat de gemeente in kwestie roept de paardensport gemeente van Nederland te zijn? Dan is het wel heel krom als gemeente om de verenigingen weg te 'laten' gaan

(ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het wel fijn vind dat bij mijn vereniging nu in het indoorseizoen meer wedstrijden zijn gezien ze bij ons de locatie nu huren voor wedstrijden O:) )

gemeentes moeten flink bezuinigen. De gemeente waar ik werk gaat komend jaar al 3 miljoen bezuinigen, in 2026 waarschijnlijk nog een ronde.

Dat zal in Hoogeveen niet heel veel anders zijn.

Dus waarom zou je een plek waar je geen eigenaar van bent gaan sponsoren met een renovatiekostenplaats van een dikke ton (schatting van mijn kant, denk dat een ton nog aan de krappe kant is)

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:21

Nee daar ben ik het zeker mee eens, ik snap in dat opzicht ook niet dat de hulp van de gemeente wordt gevraagd.
Alleen ik vind het gewoon een beetje cru om te roepen dat je dé paardensport gemeente bent maar de verenigingen die er zitten/zaten geen plek meer hebben (ongeacht wiens fout dat is)

got a dream, got a spark, got somewhere to be

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:34

Winged schreef:
Enzo_Ollie schreef:

gemeentes moeten flink bezuinigen. De gemeente waar ik werk gaat komend jaar al 3 miljoen bezuinigen, in 2026 waarschijnlijk nog een ronde.

Dat zal in Hoogeveen niet heel veel anders zijn.

Dus waarom zou je een plek waar je geen eigenaar van bent gaan sponsoren met een renovatiekostenplaats van een dikke ton (schatting van mijn kant, denk dat een ton nog aan de krappe kant is)

Omdat gemeenten naast bezuinigingen ook nog steeds doelen hebben op gezondheid en sport. En paardensport kan daar ook gewoon (deels) onder vallen. Al staan voetbal, tennis en hockey vaak wel meer vooraan in de rij omdat ze grotere ledenaantallen hebben. Maar wij zijn ook geen kleine club.

Dat gezegd hebbende: wij krijgen als vereniging ook nagenoeg niks van de gemeente. Hebben alleen gebruiksrecht van een lap grond en de rest mogen we gewoon zelf uitzoeken. Daarmee hebben we dus ook alleen een buiterijbaan. Normaal best aardig te doen in de winter maar afgelopen jaar was natuurlijk gewoon een drama.
Enige kans die wij zien voor ooit een potje geld is om opener te worden en samenwerking te zoeken met andere (sport)clubs. Nou organiseren wij jaarlijks een mooi evenement wat de gemeente landelijke bekendheid geeft en dat scheelt wel iets in de verhoudingen. Wij zijn geen onzichtbare club hier in de omgeving.
Maar een rijhal zie ik daar niet aan zitten eigenlijk.

Maar dat is hier in de omgeving sowieso niet zo gebruikelijk als dat het in andere delen van het land is.

Maar het lijkt me wel balen en de verhoudingen veranderen als een binnenrijhal ineens weg valt.

Volg de avonturen van 24/7 buiten sportpaarden -> https://www.instagram.com/rakketje_en_co/